Annons

Vilken film använder ni?

Graal

Avslutat medlemskap
Min gissning är att T-kornsfilmen är till höger.
Du gissade rätt, Grattis!
Den högra har lite högre kontrast pga att bilderna är kopierade och scannade exakt likadant, fotade vid samma tillfälle med samma kamera/optik/bländare/tid, och att jag missade lite med T-kornsfilmen och fick ngt lite högre kontrast vid framkallningen.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag gissade också på den högre, men visst - skillnaden är inte så stor och dessutom om man kör stora negativ i något mellanformat så är skillnaden på ph nära försummbar. Jag tokförstorade ett litet litet utsnitt ifrån en sv film och det är tusan vad det finns detaljer även om det kornar till sig - man har nästan glömt hur fantastiskt film är - iaf så länge man kör svart vitt - färgfilm är nog ett för alltid passerat stadie nu, där är digitalkameran bättre på alla sätt och vis, men när det gäller sv/v finns det fortfarande områden där det är svårt att slå filmen - riktigt finkorning sv/v film pressar fortfarande all optik till sin yttersta gräns....
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Bara att sätta i snabb film och lära sig gilla korn om man inte redan gör det ;)

Se vad vackert det blir!

http://www.flickr.com/photos/werf/2258682578/sizes/l/

http://www.flickr.com/photos/werf/2258674728/sizes/l/in/set-72157603881402918/

(inte min bild, men länkar bara till sidan där den ligger och dessutom ligger bilden under CC så man får faktist låna den så länge man länkar till orginalet)
Jag har aldrig förstått tjusningen med bilder som ser ut så där. Kan inte se charmen med kornigheten.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har aldrig förstått tjusningen med bilder som ser ut så där. Kan inte se charmen med kornigheten.
Smaken är olika... Rysk rallytävling, snö, Lada, sv/v och korn... Det tilltalar mig och gör det mer gediget och "äkta", det ger mig kontakt med doften, kylan, ljudet genom att fånga känslan istället för att bara avbilda, men självklart inser jag att det inte är "snyggt" i mångas ögon, men för mig så flyttar det focus ifrån tekniken och över till bilden istället - kanske en reaktion på för många tråkiga tekniskt perfekta gigapixelbilder. Sak samma vad orsaken är, men jag finner många timmars nöje med att botanisera ibland den typen av bilder, och eftersom jag gillar att utforska världens små avkrokar med korninga svart vita bilder så är det väl tur att både tekniken och fotograferna fortfarnde finns kvar!
 
ANNONS