Annons

Vilken film använder ni?

idrougge

Aktiv medlem
Jag använder mest Fuji Superia 200 eftersom den bara kostar 20 kr stycket hos Fotokungen, men nu börjar det bli så mörkt ute att det blir problematiskt med en så okänslig film. Vad kör ni med på vintern, är det hög ISO som gäller är det bara en fråga om att hålla kameran stilla?
 
TMAX P3200. Men det mest för att jag vill ha den typen av bild som kornig snabb s/v film ger.

För färgbilder i mörker anser jag att Superia X-TRA 800 är klart bäst. Den är lite svår att hitta och dyrare än filmen du kör med nu, men för att vara en 800 film prseterar den riktigt bra. Den fungerar också bra vid blandljus och lysrörsljus.
 
200 ISO ska väl inte vara något problem på vinterhalvåret? Klarar lätt 1/125 på bl 5,6 i ganska gråtrist väder. Annars kör jag själv med 400-film året runt. Funkar både i sol och grått, även inomhus med större bländare.
 
Rollei Retro 100 och 400 är det som gäller för min del. Har alltid gillat Agfapan så valet av film är ganska solklart.
 
fotar jag svartvitt så använder jag Adox CHM400 eller Fomapan 200, färg fotar jag knappt alls men köpte ett gäng fuji superia 400 för 10 kr/st som kommer räcka ett bra tag framåt..

Brukar klara mig med ISO400, men det är å andra sidan på gränsen om det är mörkt..

ett tips om ni inte redan testat det.. det finns en plugin till photoshop som heter RealGrain. Det är ett program som simulerar filmkorn på digitala bilder, med enkla rullister där man får välja mellan olika filmer att efterlikna.
Det kostar pengar, men företaget bakom programmet har en trial-version på hemsidan. den kan man använda för att få sig en hint om hur olika filmer påverkar bilden. Dock är den inte helt hundra, jag har t.ex inte själv upplevt skillnaden i korn mellan fuji neopan 100 och ilford hp5+ lika stor som programmet tycker..

edit: glömde postan länken till sidan för programmet: http://www.imagenomic.com/rg.aspx
 
Till mellanformat tar jag till vad jag kommer åt - brukar handla film på tradera, så där finns inget stadigt.

Till 135 brukar jag åka på superia 200 samt 400 för färg och tri-x för svartvitt.
 
Jag använder mest Fuji Superia 200 eftersom den bara kostar 20 kr stycket hos Fotokungen, men nu börjar det bli så mörkt ute att det blir problematiskt med en så okänslig film. Vad kör ni med på vintern, är det hög ISO som gäller är det bara en fråga om att hålla kameran stilla?

Hej!
Säger väl som Nils att det inte borde vara några problem.Vid ett av dom många Svenska Rallyt,går på vintern i Värmland, som jag fotat använde jag faktiskt Fuji Velvia 100.En av bilderna såg ut så här och jag lovar att jag inte ändrat något vid skanning.
Men naturligtvis är alltid tidpunkt på dygnet avgörande oberoende av årstid.
Jo, kul det där med att den digitala världen vill efterlikna den analoga filmen.
 

Bilagor

  • #1073-3.jpg
    #1073-3.jpg
    10.4 KB · Visningar: 419
200 ISO ska väl inte vara något problem på vinterhalvåret? Klarar lätt 1/125 på bl 5,6 i ganska gråtrist väder.

Ett problem med vintern är att det gråtrista vädret inskränker sig till några få timmar om dagen, resten av tiden är det minst lika mörkt som i ett rum upplyst med en 15-wattslampa.
 
Gillar du superia 200 så gillar du 800 också. Den är jäkligt bra.

Det var kul att höra, en sån har jag i kylen, ihop med flera rullar Superia 400. Är den (400) lika bra?

Är det en bra idé att köra 800:an som 600 eller 400 ISO istället? Vad jag förstått ska Superia 1600 överexponeras för bästa resultat.
 
Senast ändrad:
Det var kul att höra, en sån har jag i kylen, ihop med flera rullar Superia 400. Är den (400) lika bra?

Är det en bra idé att köra 800:an som 600 eller 400 ISO istället? Vad jag förstått ska Superia 1600 överexponeras för bästa resultat.

Så brukar jag göra med all negfärg, i princip. Det beror på vad man ska göra med negativen sen. Scannern jag använder brukar gilla rikligt exponerade negativ. Min kompis som kopierar färg i mörkrum vill ha tunna negativ och underexponerar istället.
 
Kör samma filmer året om, och använder ofta stativ istället för att köra snabbare film. Korn fungerar bra till vissa bilder men ofta vill jag hålla kornet på en måttlig nivå.

Velvia för färg, kanske vänsterprasslar med någon annan färgfilm någon gång. För svartvitt brukar jag köra Tmax 100 men har nyligen skaffat mig några rullar Kentmere 100 för att prova på, någon som har erfarenhet av denna film? Gärna i jämförelse med Tmax.
 
Kentmere 100 är bra, men lite ojämn (eller temperturkänslig?). Verkar fungera bäst att överexponera ett steg och kompensera detta vid framkallningen, men mina slutsatser kan lika gärna bero på slumpen, svårt att säga något med den bergränsade statestiken jag har. Dock anser jag att Ilford delta 100 och Neopan 100 Acros är bättre. Pesonligen gillar jag Ilford FP4+, med medger att den egentligen är "sämre", fast bilderna känns mer äkta med den kontrasten och det kornet. HP5+ kostar lika och är även den riktigt bra och fördel att den är känsligare än fp4+.
 
När jag plåtar med film, vilket är på tok för sällan, så blir det uteslutande med Tri-X. Inte sällan (relativt sett) så pressar jag den till 1600.

Edit: Det är en sanning med modifikation att jag brukar pressa filmen. Det beror helt på förutsättningarna. Ibland underexponerar jag ett eller två steg utan att kompensera med hårdare framkallning, det beror helt på kontrasten i motivet.
 
Efke kb25/Adox CHS 25 är min standradfilm för småbild även om det blivit knepigare att få tag i den.
Finkornigaste och mest högupplösta filmen jag testat (om man inte räknar in grafiska filmer dvs) och även om meningarna går isär på nätet om det funnits någon bättre så tycks det som om detta är den vassaste som finns kvar.
Den kräver dock rätt framkallning för att komma till sin rätt, glömm d76 eller ännu värre hc110...allt som går snabbt är bara glömma, långsamma framkallningstider i en väl utspädd framkallare är det som gäller. Jag kör med Rodinal 1:50 eller 1:100
Visst har upplösningsförmågan spelat med i valet men också Asa-talet...en ljus sommardag behöver jag ofta 25asa för att kunna plåta på full glugg så det är inte så mycket att orda om.

Innomhusfilm tenderar att bli den 400 som jag får tag i billigt, blivit en del tri-x men även en och annan rulle av andra ströfilmer.
När jag får möjlighet kommer jag nog sätta mig in i HP5 då den verkar vettigast av det lilla jag sett...

Sen har vi ju tmax3200...inte är det vackert men ibland är det nödvändigt. T-kornsfilm så det är ett fult korn dessutom!

För mellanformat brukar det bli saker mer in mot 100-125asa då upplösningen inte är lika begränsande faktor här och det inte direkt är aktion-plåtningar jag gör med detta format.

För både småbild och mellanformat blir det även lite grafisk film då och då när det passar...hemma just nu finns efkes ort25 för småbild och nån limpa agfaorto25 för mellanformat.

Sen har vi ju färgdia...för småbild har det varit Kodachrom fram tills Kodak dödade den. Jag har köpt upp mig på ett gäng sensia100 så jag har nått att plåta på tills vidare...den funkar men är inte så väst spännande. Men jag antar att man kommer känna så om allt efter att ha kört Kodachrome.

I mellanformatet föredrar jag velvia och kanske tvingas man sätta detta även i småbildaren.

Negativ färgfilm använder jag inte.
 
Om T-korn är fult eller inte är väl en estetisk fråga. Personligen tycker jag att det är fulsnyggt, men självklart så är frågan vad man tycker om eller inte tycker om beroende på tycke och smak i kombination med vad man är präglad på.
 
En liten gissningstävlan: Bilden nedan är ett utsnitt från en scanning av två kopior. Den ena gjord från T-kornsfilm, den andra från traditionellt rundkorn. Personligen har jag svårt att se någon märkbar skillnad ens i denna stora förstoring.
 

Bilagor

  • Tri-X + T-Max 60x90 100% utsnitt av scanning forum.jpg
    Tri-X + T-Max 60x90 100% utsnitt av scanning forum.jpg
    85.1 KB · Visningar: 140
Jag har för länge gjort mig av med mitt mörkrum, men nu har jag till min stora förvåning hittat ett gäng svartvita rullar. Antagligen är dem flesta inte använda men några av dem lär vara det.

Jag undrar om där är någon i Skåne som skulle vilja framkalla dessa filmer mot en rimlig ersättning. Det är en blandad kompott av märken och iso.
 
En liten gissningstävlan: Bilden nedan är ett utsnitt från en scanning av två kopior. Den ena gjord från T-kornsfilm, den andra från traditionellt rundkorn. Personligen har jag svårt att se någon märkbar skillnad ens i denna stora förstoring.

Min gissning är att T-kornsfilmen är till höger.
 
ANNONS