Annons

Hur mycket minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

wenne87

Medlem
Hej!

Hur mycket minne anvænder ni er av? Många småkort eller några få stora? Infør semester eller bara en dag på stan?
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Jag kör med några 8GB och många 2GB.
byter hellre minneskort ofta, än att ha många bilder på ett kort och att det skulle nått med kortet.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Kör enbart på ett snabbt 4GB, sen har jag ett långsammare 2GB i reserv.

På så sätt som jag fotar behöver jag inte mer. Jag raderar dåliga bilder när jag får en lucka, och på kvällen tömmer jag till dator och till extern HDD.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jag kör på det motsatta konceptet till min 7D, har i dag ett 16GB i kameran som kommer att bytas ut mot ett 32GB i kameran & då får mitt 16GB vara backup tills vidare m a o den dagen det blir ett ännu större kort i kameran.

Anledningen till detta är att jag inte vill missa en bild p g a byte av minneskort då jag bara fotar i raw & gillar att fota snabba actionsporter & då går det fort att fylla ett minneskort...

Dessutom så har jag aldrig haft problem med fallerande minneskort så till den dagen kommer så kommer jag köra vidare på färre men större minneskort...

/ Sladdfantomen
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tre 16GB. Ett snabbt 90MB/sek. och två slöare. Det snabba använder jag till 7D och t.ex. vid fotografering utav flygplan då jag kan behöva mata på bra med bilder. De övriga har jag som backup och till 5D.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har ett 32Gb i min D90, skönt att aldrig behöva fundera på att byta för att det börjar bli fullt!
Hade det funnits större hade jag antagligen köpt det då man kan vara på semester utan att byta kort..
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag kör med några 8GB och många 2GB.
byter hellre minneskort ofta, än att ha många bilder på ett kort och att det skulle nått med kortet.
Med flera kort ökar å andra sidan sannolikheten för att något verkligen händer med kortet.

Själv kör jag med de största kort jag kan med hänsyn taget till pris, idag skulle jag nog välja 32GB. Nu var det ett tag sedan jag köpte mina kort, därför kör jag med 2 x 16GB plus ett lite äldre 8GB (ursprungligen anskaffat till min förra kamera).

För långresor (mer än en vecka) kompletterar jag med en extern hårddisk som kan kopiera minneskort direkt utan dator.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ett snabbt 8 Gb CF som huvudkort i kameran och ett relativt snabbt 8 Gb SD som reservkort i andra kortfacket i kameran. Totalt ger det långt över 800 RAW, förmodligen uppåt 1000. Hittills har jag knappt fyllt ett av dem.

(Tidigare hade jag några 4 Gb CF, men dem blev jag avlurad när jag sålde en kamera ;-)
 

and30ers

Aktiv medlem
Två CF-kort, 64 + 32GB till EOS 7D.
Två SDHC-kort, 32 + 16GB till EOS 500D.
Två MS Pro Duo, 4 + 2GB till Sony DSC-W100.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har två st 4Gb CF till min 20D. Det räcker mycket långt. Det går in ca 450 rawfiler på varje och det är ytterst sällan jag fyller ett kort innan jag tömmer det. På semester har jag lyckats fylla ett kort, men aldrig båda.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Om det nu är någon som för statistik så har jag två snabba 32Gb till 7D (för att jag trodde jag skulle filma och skulle behöva utrymmet), det går in mer än 999 råfoton på varje och jag har bara lyckats fylla upp mer än ett vid ett tillfälle - en fyradagarshelg med actionfoto.

Jag har dessutom tre 4Gb-kort jag bara använder till 5D (med lägre hastighet än 32Gb-korten), dem har jag nog aldrig behövt mer än ett halvt av. Tror de rymmer drygt 200 var i den kameran, och av olika skäl så blir inte antalet bilder lika stort från den heller.
 
ANNONS