Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med Canon 50/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett Canon 50mm f/1.4 USM (9 månader gammalt) som tillsammans med min Canon 60D har problem med fokuseringen. Har inte upptäckt felet tidigare då jag inte var van vid att använda så stora bländare.

Beteendet är följande:

  • Kameran hittar fokus snabbt så det är inget fel på fokusmotorn, växellåda eller dylikt.
  • På korta avstånd (drygt 1 meter) blir fokus bra, efter kontroll ca 10 mm avvikelse.
  • Använder jag LiveView sitter skärpan mycket bra så det är inget fel på bildvaliteten, detta gäller alla avstånd.
  • På lite längre avstånd (ca 5 meter) hamnar fokus 30-40 cm för nära.
  • Jag har även ett 17-55 f/2.8 IS USM som fokuserar helt utan anmärkning med samma kamerahus.
  • Vi testarna har jag använt bländare 2.8 för att kunna jämföra resultaten från båda objektiven.
  • Jag har även tagit av UV-filer från objektiven för att eliminera evetuella fel som de kan orsaka.

Jag har precis fått tillbaka objektiv och kamera från Intervision i Solna efter kalibrering, felet med fokuseringen på lite längre avstånd kvarstår. Objektivet blir i det närmaste oanvändbart till annat än nära bilder, skall tillbaka till Intervision nästa vecka så att de kan gå igenom det ytterligare en gång.

Jag valde Canons 50mm framför Sigmas 50mm med anledning av Sigmas fokuseringsproblem. Är det någon som har liknande erfarenheter?

/Robert
 
Jag upplever faktiskt inte 10 mm som något större problem. Värre är att felet verkar växa med avståndet. Om felet vid 1 m är 10 mm så borde ju felet vara ca 50 mm vid 5 meter (om man tänker linjärt), mina enkla mätningar ger ett fel på 30-40 cm. Det går inte ens att få fokus på ett huvud, om man inte bländar ner rejält förstås...
 

Anjou

Aktiv medlem
På långa avstånd har jag också problem med skärpan på min 50/1.4.
Då kör jag manuellt i stället. Tycker generellt att det går fortare att ställa skärpan manuellt med 50mm/1.4.

Det låter dock som ditt objektiv felfokuserar lite väl mycket. 40 cm fel på 5 meter. Då är det ju ingen mening med autofokus. Men eftersom det är konsekvent fel så borde det inte vara svårt att fixa.


/ Kalle

PS. Jag har haft kamera och objektiv hos Intervision en gång. Det kom tillbaka fullt med damm i både objektiv och kamera, samt samma fel på skärpan som innan. Undviker dem nu.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
På långa avstånd har jag också problem med skärpan på min 50/1.4.
Då kör jag manuellt i stället. Tycker generellt att det går fortare att ställa skärpan manuellt med 50mm/1.4.

Det låter dock som ditt objektiv felfokuserar lite väl mycket. 40 cm fel på 5 meter. Då är det ju ingen mening med autofokus. Men eftersom det är konsekvent fel så borde det inte vara svårt att fixa.


/ Kalle

PS. Jag har haft kamera och objektiv hos Intervision en gång. Det kom tillbaka fullt med damm i både objektiv och kamera, samt samma fel på skärpan som innan. Undviker dem nu.
jag har haft 3 hus + ett stort antal objektiv som Intervision har gått igenom och uppsöker dom gärna när något är snett med min utrustning

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797 besök hos intervision

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103486 LÅNG TRÅD ANGÅENDE AF PROBLEM
och vilka fel som kan misstänkas , dvs kamerahus, objektiv, objektiv med variationer, minor variations osv
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har ett Canon 50mm f/1.4 USM (9 månader gammalt) som tillsammans med min Canon 60D har problem med fokuseringen. Har inte upptäckt felet tidigare då jag inte var van vid att använda så stora bländare.

Beteendet är följande:

  • Kameran hittar fokus snabbt så det är inget fel på fokusmotorn, växellåda eller dylikt.
  • På korta avstånd (drygt 1 meter) blir fokus bra, efter kontroll ca 10 mm avvikelse.
  • Använder jag LiveView sitter skärpan mycket bra så det är inget fel på bildvaliteten, detta gäller alla avstånd.
  • På lite längre avstånd (ca 5 meter) hamnar fokus 30-40 cm för nära.
  • Jag har även ett 17-55 f/2.8 IS USM som fokuserar helt utan anmärkning med samma kamerahus.
  • Vi testarna har jag använt bländare 2.8 för att kunna jämföra resultaten från båda objektiven.
  • Jag har även tagit av UV-filer från objektiven för att eliminera evetuella fel som de kan orsaka.

Jag har precis fått tillbaka objektiv och kamera från Intervision i Solna efter kalibrering, felet med fokuseringen på lite längre avstånd kvarstår. Objektivet blir i det närmaste oanvändbart till annat än nära bilder, skall tillbaka till Intervision nästa vecka så att de kan gå igenom det ytterligare en gång.

Jag valde Canons 50mm framför Sigmas 50mm med anledning av Sigmas fokuseringsproblem. Är det någon som har liknande erfarenheter?

/Robert
om du har en kamera med microjustering så kan du prova att sätta kameran på stativ, sätt upp en tidning på väggen 2,5 m bort (50mm objektivet) och ta en serie med bilder med bl 1.4 och där du provar olika +och - justeringar samt en manuellt med live view som referens med största förstoringen på skärmen.
Canons AF noggrannhet är bl 2,8 och använder du bl 1.4 1,8, 2,0 så får man räkna med variationer av exakta skärpeplanet i en serie bilder.
 

Grimmer

Aktiv medlem
om du har en kamera med microjustering så kan du prova att sätta kameran på stativ, sätt upp en tidning på väggen 2,5 m bort (50mm objektivet) och ta en serie med bilder med bl 1.4 och där du provar olika +och - justeringar samt en manuellt med live view som referens med största förstoringen på skärmen.
Canons AF noggrannhet är bl 2,8 och använder du bl 1.4 1,8, 2,0 så får man räkna med variationer av exakta skärpeplanet i en serie bilder.
Se bara till att belysningen är riktigt bra, annars så kan resultatet bli missvisande. Sigmas 50mm ändrar fokus en aning när man bländar ner. Hur är det med Canons 50mm, nån som vet?
 
jag har haft 3 hus + ett stort antal objektiv som Intervision har gått igenom och uppsöker dom gärna när något är snett med min utrustning

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797 besök hos intervision

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103486 LÅNG TRÅD ANGÅENDE AF PROBLEM
och vilka fel som kan misstänkas , dvs kamerahus, objektiv, objektiv med variationer, minor variations osv
Rejält mycket information kring AF, läste igenom de första 40 sidorna. Efter det verkade det bli mycket upprepning och lite ställningskrig.
 
om du har en kamera med microjustering så kan du prova att sätta kameran på stativ, sätt upp en tidning på väggen 2,5 m bort (50mm objektivet) och ta en serie med bilder med bl 1.4 och där du provar olika +och - justeringar samt en manuellt med live view som referens med största förstoringen på skärmen.
Canons AF noggrannhet är bl 2,8 och använder du bl 1.4 1,8, 2,0 så får man räkna med variationer av exakta skärpeplanet i en serie bilder.
Jag har testfotat en hel del (både AF och LiveView) på kontrasrika bilder till sammans med mätskala för att ta reda på hur stort felet är. Jag har fotat med olika bländare (1.4, 2.0 och 2.8) och på olika avstånd (1, 2 och 5 meter). Felet verkar inte variera särskilt mycket beroende på bländare däremot så verkar felet variera extremt beroende på avstånd. Efter justring hos Intervision så fokuserar det i princip korrekt på 1 meters håll men på 5 meter är felet upp emot 40 centimeter.

Canon 60D som jag har är inte begåvad med microjustering men jag tvivlar på att detta fel kan lösas med egen justering. Man kanske får ta och beblanda sig med de som pysslar med att hacka firmward så att man kan lägga in funktioner för justering själv. När man ändå är på gång så kan man väl ta och förbättra algoritmerna för AF också.

Hur som helst så skall grejerna in till Intervision nästa vecka, tur att det bara är 20 minuters omväg till jobbet... Denna gång skall huset och båda mina objektiv med. Hoppas bara att mitt 17-55 2.8 inte upphör att fukusera korrekt. Nu sitter mämligen skärpan perfekt, i dunkelt ljus inland bättre än LiveView. Jag får återkomma med status när jag får tillbaka grejerna.
 
Har ännu inte fått tillbaka prylerna från Intervision så jag ringde imorse för att höra varför det dröjer så länge. Man är ju ingen VIP-kund direkt så lite tid får man väl räkna med men tre veckor är ju i längsta laget tycker jag.

Då visar det sig att programvaran som de utför justeringarna med på något sätt har pajat kameran (60D) så att de inte kan få liv i den. Canon har nu skickat ett helt nytt hus som jag skall få så justeringen skall utföras idag eller imorgon.

Jag hoppas att de får till allt denna gång.
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Har ännu inte fått tillbaka prylerna från Intervision så jag ringde imorse för att höra varför det dröjer så länge. Man är ju ingen VIP-kund direkt så lite tid får man väl räkna med men tre veckor är ju i längsta laget tycker jag.

Då visar det sig att programvaran som de utför justeringarna med på något sätt har pajat kameran (60D) så att de inte kan få liv i den. Canon har nu skickat ett helt nytt hus som jag skall få så justeringen skall utföras idag eller imorgon.

Jag hoppas att de får till allt denna gång.
Var det endast därför det dröjt så, eller hade de hög belastning just nu?

Skickade själv in ett objektiv i måndags och godkände kostnadsförslaget i fredags. Sitter lite på nålar då jag behöver objektivet senast 13/3 då jag vill ha med det på utlandsresa.
 
Var det endast därför det dröjt så, eller hade de hög belastning just nu?

Skickade själv in ett objektiv i måndags och godkände kostnadsförslaget i fredags. Sitter lite på nålar då jag behöver objektivet senast 13/3 då jag vill ha med det på utlandsresa.
Jag tror att största anlednignen var att huset pajade, de hade tydligen varit tvungna att uppdatera sin justeringsprogramvara också. De hade pajat 2 andra 60D men de hade de fått igång igen efter omflashning.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har erfarenhet av två olika Canon EF 50 mm f/1,4 USM. Inget av dem fokuserar som de ska med något kamerahus som jag provat dem på. Då ingår 400D, 40D, 450D, 60D och två olika 7D. Dock så fungerar mikrojusteringen som går att göra på 7D-husen för att rätta till felet, så båda objektiven används nu på varsin 7D ibland. Den ena kombinationen är inte min, men det spelar ju ingen roll.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Canon EF 50 mm f/1,4 USM focuserar väl aldrig 100%, men mitt är nu efter justering så att den gafflar - ibland missar åt ena hållet och ibland missar åt andra hållet - på 5D mkII, på 40D så ligger felet konstant på något minus, men men - det finns ju Lliveview och stativ till de gånger det måste bli rätt...
 
I förrgår fick jag tillbaka mina objektiv och ett sprilland nytt hus och glädjande är att fokuseringen är avsevärt mycket bättre. Jag kan dock fortfarande uppleva att fokus hamnar lite framför objektet på större avstånd i dunkelt ljus. Det är dock inte värre än att jag kan leva med det.
 
ANNONS