Annons

Två objektiv till Borneo

perstromgren

Aktiv medlem
Du behöver vidvinkel, tele och ljusstyrka. Makro är ju kul, men kan fixas med hygglig närgräns.

Alltså:

18-200 för allt.
50/1.8 för de fall du behöver ljusstyrka. Zoom får du vara själv.
Makrobilderna tar du bäst med 50:an plus beskärning hemma. Möjligen skulle ett kit med närbildlinser kunna vara något, de väger ju inte speciellt mycket.

Vad har du för kamera? Eller har de framgått?

Per.

PS. Mt Kinabalu är häftigt, jag har "klättrat" (vandrat) upp för berget och på vägen tagit många bilder. De insektsätande blommorna är så stora att en vanlig paketglugg duger fint! DS.
 

Petsan

Aktiv medlem
Jag går emot Per här och i det närmaste anbefaller macro. Ett macro i kombination med den natur som finns i regnskogarna är en av världens största tidsslukare. Hur kul som helst! Tag med en fickalmpa om du saknar blixt!

Sen skulle jag utan tvekan plocka med 18-200. Behovet av ljusstarka objektiv har i viss mån minskat tack vare moderna digitalkamerors bra brusegenskaper som gör att man kan fota på mycket höga "ISO" om det kniper. Sen tror jag i och för sig att problemet löser sig i och med att 50/1,8 är så pluttig att den kan du ha i benfickan om du inte får plats i väskan.

Ha det gott! Mycket avundsjuk!

/Peter
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag går emot Per här och i det närmaste anbefaller macro.
Fy, så elakt! :)

Jag skulle gissa att Marie hört alla argument vid det här laget, för och emot de flesta kombinationer, så att vår vän nu kan ta ett upplyst beslut! Det blir väl bra?

Per.

PS. Jag får nog erkänna att mitt Tokina-makro mest används till att fotografera prylar i hemmet, snarare är en massa grönsaker... DS
 

MarieRoos

Medlem
Är nog i det hela taget klar med att macro + 18-200mm ska med.

Dock vill man alltid komma lite länge och lite närmre...är lite inne på att köpa ett tele i Kuala Lumpur. Billigt sådant dock. Frågan är vad 200mm kontra 300mm skulle göra. Vad tror ni so varit där?

Marie
 

Petsan

Aktiv medlem
Är nog i det hela taget klar med att macro + 18-200mm ska med.

Dock vill man alltid komma lite länge och lite närmre...är lite inne på att köpa ett tele i Kuala Lumpur. Billigt sådant dock. Frågan är vad 200mm kontra 300mm skulle göra. Vad tror ni so varit där?

Marie
Vågar lova att du kommer känna dig begränsad av 200-läget massor av gånger, men tror inte att ett billgit 300 löser det hela. Vill du fota "wildlife"-djur så är melodin att ge sig ut på rena fotoexpeditioner. Det räcker inte med att vandra i djungeln, då kommer fåglar, mm att hålla sig på behörigt avstånd. När jag fotat på det viset har jag slängt på både 1,4x och även 2x-converter på mitt 300-tele och ändå känt mig begränsad. (och billiga teleobjektiv tar inte teleconvertrar särskilt bra...) Om du endast ska ha med dig 2 objektiv så utgår jag från att dessa inte är några kanonrör som kräver stativ, och då bör du betrakta alla telebilder på fåglar och djur som ren bonus. Fokusera på växter, myror, småkryp istället (kanske nån orm om du har tur). Resten av djurlivet får du se i kikare och lysssssna på. Skulle inte investera i ett teleobjektiv enbart för resans skull.

Per, förlåt om du blev ledsen ;-)

/Peter
 

MarieRoos

Medlem
Vill ha ett tele i framtiden också eftersom jag inget har och det är ju billigt att köpa i Malaysia. Vet dock inte vad jag ska satsa på för tele. Plånboken är inte obegränsad :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vill ha ett tele i framtiden också eftersom jag inget har och det är ju billigt att köpa i Malaysia. Vet dock inte vad jag ska satsa på för tele. Plånboken är inte obegränsad :)
Det billigaste längre telet med bra egenskaper för Canon är 400/5.6.
Kostar runt 10 000 kr.
En begagnad 300/4 IS med 1,4 telekonverter är också OK. Går kanske att få för 7 000 kr.
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Har hört att sigmas 120-400 ska vara bra
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17150

Jag har själv tänkt att köpa ett objektiv (troligen 70-200 f2,8+telekonverter) i Hong kong som jag tänkt använda på Borneo. Har kollat upp priserna där, har hört att det ska vara liknande i KL. Man kan räkna med att det ska vara 25-30% billigare än svenska priser.

Hittade denna listan på ett hong kong foto forum: http://www.ygdragon.net/index.php?page=photo/cameraprice.htm

Vet dock inte hur tillförlitlig den är eller hur väl den stämmer med malaysia, men det står ju att den är uppdaterad 8/1 2010 så den är färsk iallfall.

Ps. Priserna är i hong kong dollar, 1 HK $ = 0,96 sek enligt forex.
 
Senast ändrad:

perkules

Aktiv medlem
Skulle vara intressant om trådskaparen kunde återkoppla vad valet föll på samt hur det slog ut? Jag ska själv till Borneo och har samma funderingar. Bara det att jag sitter med ett "CANON EOS 5D MKII + OPTIK EF 24-105MM/4.0L IS USM", mest för att jag ville ha kameran och "kit-objektivet" var för prisvärt för att låta bli..

Nu undrar jag vad jag ska ha med mig mer för objektiv, det är mörkret jag räds mest... samt tiden.. på söndag åker jag. Skulle tacksamt ta emot alla svar. Det får dock inte vara alltför dyra grejor. Men jag skulle vilja ha förslag på tele och makro gärna original canoner!

farsan har med sig ett "50 1,8" vilket är billigt, ljuskänsligt som tusan och smäckert, lätt att bära på. Men det skulle vara tråkigt att köpa ett likadant, bättre om jag kompletterar med ngt så att vi kan låna av varandra.

en dröm hade ju varit att skaffa ngt hyfsat tele att fånga fåglar och apor i trädkronorna med från flodturer framförallt, men jag inser att det nog får stanna vid just en dröm. Det kan vara jobbigt nog att stånka upp för Mnt Kinabalu med packningen som den är. En bra kikare som den här för tusingen; "Danubia Rain Forest 8x42" , väger in på 1 kg, visserligen förevigar denna inga bilder, men man skapar nog oförglömliga minnen :) ... hm riktigt svårt!

Dessutom undrar jag om ett enbens-stativ på runt halvkilot kan vara ngt för denna resa?
 
ANNONS