Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av ett fast objektiv, vad rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
EF 28mm f/1.8 USM är rätt luddig i hörnen på full öppning. Även på APS-C. Nedbländat några steg blir det bättre. Ungefär som en del medelmåttiga normalobjektiv för småbild alltså.

Det är dock trevligt att använda, känns välbyggt och har USM. I bra ljus är det ett bra objektiv, men ska man använda dess ljusstyrka så bör det vara på motiv där det inte spelar så stor roll att hörnen är oskarpa.
 

cls

Aktiv medlem
Hej, om jag ska kasta in ett alternativ till så tycker jag att Sigmas senaste version av fast 30 mm-objektiv för ”cropsensor” borde vara en het kandidat (Sigma 30/1,4 DC HSM Art). Jag har föregångaren (till en 7D) och är frånsett autofokusens pricksäkerhet helnöjd med det. Objektivet fokuserar i genomsnitt rätt, men med lite för stor spridning för att jag ska vara helt nöjd. Är rätt fokus extra viktigt så brukar jag knäppa några bilder för att kunna välja den bästa. Såvitt jag förstått har dock Sigma förbättrat AF-prestanda i sina senare objektiv, och då skulle det här kunna vara en riktig höjdare.
 

eskil23

Aktiv medlem
EF 28mm f/1.8 USM är rätt luddig i hörnen på full öppning. Även på APS-C. Nedbländat några steg blir det bättre. Ungefär som en del medelmåttiga normalobjektiv för småbild alltså.

Det är dock trevligt att använda, känns välbyggt och har USM. I bra ljus är det ett bra objektiv, men ska man använda dess ljusstyrka så bör det vara på motiv där det inte spelar så stor roll att hörnen är oskarpa.
Det var tråkigt att höra. Är Canon EF 28mm f/2.8 IS USM kanske bättre? Ett och ett halvt steg ljussvagare men har å andra sidan IS.

Själv kör jag Nikon och är väldigt nöjd med Nikon 28mm f/1.8 G.
 

foto_nooben

Medlem
Kanske blir en Zoom iallafall för min del?

Vad glad jag blir att så många vill skriva och bidra i den här tråden.

Jag måste säga att den där Sigma Zoomen som Peter tipsade om i #19 väckte en hel del köpsug hos mig.

Kollade in denna review: https://www.youtube.com/watch?v=M3ZSdLWDDTM samma recensent som förra gången. Med risk för att bli ”färgad” av en persons tyckande och tänkande vilket kanske inte är helt optimalt, men för en som mig som inte har så mycket egen erfarenhet än så får man försöka kolla runt efter bästa förmåga. Recensenten verkar mer eller mindre helt salig i avseende till prestandan till det här objektivet.

Det enda om något skulle ju vara vikt och storlek. Objektivet väger in på dryga 800g och 121mm långt. Men för egen del så kan jag nog ha överseende med det med tanke på att det kan ersätta 3-4 av de fasta objektiv jag hade på köplistan tidigare. En kul jämförelse är dock att om man ser till vikten på den 1000D jag har idag som väger in 502g. Men i kikaren finns ju även uppgradering på hus-fronten (till 70D).

Nu är frågan, Detta objektivet kostar ju nästan lika mycket som det hus som jag går och suktar efter. Jag har ännu inte varit och känt så mycket på objektiven ännu då jag tenderar att vilja göra bra med egen research innan. Frågan är, om chansen finns att kunna göra en bra deal genom att slå till och köpa allt på en gång ändå? Är det omöjligt att man kan få ett Kit dylikt detta med någon liten rabatt eller annan goodwill om man köper allt på en gång?
 

afe

Aktiv medlem
Möjligen kan du få lite rabatt på något tillbehör (filter, batteri, laddare eller dylikt), vilket är det enda butikerna kan sälja med något så när vettiga marginaler.
 

apersson850

Aktiv medlem
Personligen har jag erfarenhet av EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det är ett alldeles utmärkt objektiv på kameror som det passar på. Jag har använt det på 40D och 7D. Visst kan det bli några dammkorn inuti, men det ska mycket till för att det ska märkas på någon bild.
Jag äger också ett EF 28 mm f/2,8 IS USM. Det är ett litet och smidigt objektiv, som ger bra resultat. Men oftast ersätts det i mitt fall av EF 24-105 mm f/4L IS USM, som ju är mycket mångsidigare.
 
ANNONS