Annons

HamaHama Studio Flash SF30E

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Hama Studio Flash SF30E

fick en sådan typ gratis, någon som vet något om denna väldigt enkla blixt, fick den på ett Manfrotto 051B så om inte annat så är väl stativet ganska ok för Blixtar mm. Det följde med ett paraply oxå.

Undrar oxå om det finns unversal Bouncers mm känns inte som man vill köpa något till denna som inte passar på något annat.

Efter att ha kört lite Elincrom så känns denna som en leksak.

Men som man säger så är gratis gott. så om man kunde ha någon nytta av denna så hade det vart kul...
 
Senast ändrad:
Re: Hama Studio Flash SF30E

defiant skrev:
fick en sådan typ gratis, någon som vet något om denna väldigt enkla blixt, fick den på ett Manfrotto 051B så om inte annat så är väl stativet ganska ok för Blixtar mm. Det följde med ett paraply oxå.

Undrar oxå om det finns unversal Bouncers mm känns inte som man vill köpa något till denna som inte passar på något annat.

Efter att ha kört lite Elincrom så känns denna som en leksak.

Men som man säger så är gratis gott. så om man kunde ha någon nytta av denna så hade det vart kul...

Ren leksak.... men jag kan ge dig 300:- för den....

heheh...

köpte du det??

Jag har en sådan har faktiskt tänk länge på att skaffa flera...så de som sitter på dem hör av er...

Jag gillar den skitmycket.
Den är lätt och smidig. Jag brukar köra den på halv eller 1/4 effekt för att den ska ladda snabbare.
Använder den oftast tilsammans med den lilla softboxen.. Och ovanpå ett gammalt stativ av typ "notställ" allt får plats i en lite väska lätt att bära tar ingen plats och är enkel att ta med sig..

Ibland är det ju så jävla skönt att slippa släpa på så mycket grejer..
Och den ger ett bra resultat rätt använd.

Komplettera den med en enkel 12-220 v adapter och du har ljus överallt där du har ett bilbatteri..

Jag har en väska som denna

http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=657077300&pf_id=SE-662009

med ett batteri i botten och plats för grejer ovanpå. Har använt den inne i berg och ute på det Öländska allvaret.. strömmen räcker för datorn och Hama flashen...

Ska försöka få med en bild eller två jag tog en kväll...
 

Bilagor

  • fs-hama.jpg
    fs-hama.jpg
    17.3 KB · Visningar: 712
Jag har två monolights och har nu diverse småblixtar för bakrund. Problemet med dom är att dom ju saknar inställningsljus. Men eftersom jag fotar digitalt mest så fungerar det sisådär.

Men ett par dylika Hamablixtar kunde kanske funka bättre för bakgrund, hår osv. Har du Bertil nån åsikt om detta? 100w för bakgrund känns lite lite. Framför allt när man skall få ljuset jämnt spritt över hela bakgrunden.

Du nämde nåt om att "ladda snabbare". Hur länge tar dom att ladda då mellan maxblixtarna?

Jag antar att dom tänder med en IR-utlösare?

Dom har alltså ett fäste för paraply?

Jag antar att den har en vanlig stativgänga. Men av bilden framgår inte riktigt hur vinklingsbar den är.

Och sist men inte minst - var köper man dessa? Hittade ingen webshop som förde dessa.
 
Den har 60 watts inställningsljus och levererar 300 Ws inte mycket men jag har två som jag använder som blixtar med paraply.

Själva blixten är en precis som en vanlig glödlampa fast fetstor och man får fästa den i en lampsockel. Jag har köpt vanliga lösa sånna på Clas Ohlson och har satt stickproppar på de. Sedan har den en vanlig 1/4 gänga och då kan man fästa de på ett vanligt enkelt stativ och vinkla de exakt som man vill.

Jag köpte mina på expert och min lokala fotohandlare, alla som för HAMA produkter kan ta in de men jag rekomenderar de som har mycket HAMA så de får ner priset.

Den är så smidig så jag gillar den skarpt.

Hoppas detta hjälper.
 
min var gratis och begagnad... tog några bilder i helgen med den och den var bättre än vad jag trodde, dock inte hel bra, man kunde bata ställa in hel, halv och kvart i ljusstyrka. Och så saknar jag en softbox till den, paraplyet var så där...

tror den ligger på ca 1200 kronor om man hittar den ny

//J
 
Haha.. de där har jag tittat på för länge sedan. Nypriset var lite för högt för vad man egentligen får, men ganska kul är de säkert. Och så redigt portabla.
 
ANNONS