Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tråkigt med Nikons blockerande

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingju

Aktiv medlem
Jag trodde att detta oskick skulle vara historia efter förra omgången, men svårt att få vissa ta lärdom.
Det blir att undvika fotosidan en tid.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är ju rimligt att inställningen visa stora annonser inställt på nej även gäller denna annonszonen. Så det är fixat nu.
 

sears

Aktiv medlem
Sjysst kamera och fin bild. Så jobbigt kan det väl inte vara att klicka en extra gång för att komma in på sidan. Verkar vara att man hänger upp sig på att det är Nikon.

Folk borde vara lite mer ödmjuka istället för att låta jorden gå under för små saker.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sjysst kamera och fin bild. Så jobbigt kan det väl inte vara att klicka en extra gång för att komma in på sidan. Verkar vara att man hänger upp sig på att det är Nikon.

Folk borde vara lite mer ödmjuka istället för att låta jorden gå under för små saker.
Då kanske FS kan rikta särskilt mycket reklamblaffor till dig då, eftersom du tycker att de är bra och inte stör användar upplevelsen på något vis. Och vad det skulle spela för roll vilket kameramärke det är begriper jag inte. Jag tillhör den presumtiva kundgruppen eftersom jag har föregångaren, men det gör inte annonsen mindre enerverande. Just att man dessutom visar den även för betalande medlemmar, trots utfästelser om motsatsen, gör ju lockelsen att bli betalande medlem igen inte direkt ökar. Att sedan dagstidningarna ägnar sig åt samma sak i betydligt större omfattning är inget bra försvar. Det här är något som borde bort ur annonsträsket, men förr eller senare kommer man förmodligen straffa ut sig själv så att det blir inbyggda spärrar i webbläsarna och/eller nedprioritering av Google.

Jag är inte emot annonser. En del kan till och med vara intressanta om de är relevanta, men annonser som förstör användarupplevelsen eller gör reklam för skräp som ryska eller thailändska singlar hör inte dit. Det förpestar endast. Just nu tycker dock Google att jag ska prenumerera på en autraliensisk tidning, så det är väl relativt oförargligt jämfört med vad som ibland förekommit. Särskilt relevant är det dock inte och jag har inte heller besökt tidningens hemsida (ja, jag kollade historiken).
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag sa att vi behövde en stund att fixa så att plus kan välja bort annonsen. Vi släppte uppdateringen idag vid lunch.

Jag skulle säga att vi är ganska lyhörda Jämfört med många reklamfinansierade kanaler. Vi försöker hela tiden balansera mellan vad som känns rätt.

Att dra upp obskyra dejtingsajter är ett slag under bältet då du vet att de serveras av Google och jag är rätt säker att du också sett att man i inställningarna inte kan välja bort den kategorin och att det hela tiden kommer nya och vi spärrar så fort vi ser dem.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Fast i vilka sammanhang får man välja den reklam man ser eller hör!?

Edit: Ok, det blev ryckt ur sitt sammanhang nu när tidigare inlägget raderades.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ingen stor sak

Jag sa att vi behövde en stund att fixa så att plus kan välja bort annonsen. Vi släppte uppdateringen idag vid lunch.

Jag skulle säga att vi är ganska lyhörda Jämfört med många reklamfinansierade kanaler. Vi försöker hela tiden balansera mellan vad som känns rätt.

Att dra upp obskyra dejtingsajter är ett slag under bältet då du vet att de serveras av Google och jag är rätt säker att du också sett att man i inställningarna inte kan välja bort den kategorin och att det hela tiden kommer nya och vi spärrar så fort vi ser dem.
Jag blir irriterad men det är ingen stor sak. Fotosidan MÅSTE få intäkter på ett eller annat sätt och jag tror inte att medlemsavgifterna räcker till. Annonsintäkter är ett nödvändigt ont.
Tyvärr har alltför många uppfattningen att det finns fria luncher dvs innehåll på internet utan att det kostar på ett eller annat sätt. Det finns inga fria luncher dock.
Fotosidan är en seriös site och David sköter sitt jobb fint. Tack.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag sa att vi behövde en stund att fixa så att plus kan välja bort annonsen. Vi släppte uppdateringen idag vid lunch.
Min synpunkt är att frågan aldrig borde uppstå för betalande medlemmar som stängt av stora annonser, men så har bevisligen inte varit fallet. Att jag sedan får se den i nuläget är en annan femma, men jag förbehåller mig faktiskt rätten att tycka att annonstypen är riktigt usel.

Jag skulle säga att vi är ganska lyhörda Jämfört med många reklamfinansierade kanaler. Vi försöker hela tiden balansera mellan vad som känns rätt.
Notera att jag tillstår att det finns andra som är betydligt värre, men jag tycker inte att det är ett bra försvar. Ska man mäta sig mot lägsta möjliga standard så blir det ett race mot botten. Sedan inser jag att det här snarast är att beteckna som ett branschproblem. Samtidigt är den här sortens annonser precis den sortens beteende, förvisso i kombination med ännu värre avartar, som har lett till att varenda webbläsare värd namnet sedan länge har inbyggd popupblockerare. Det är också precis det som gör att även andra utanför kretsen av principiella annonsvägrare installerar annonsblockerare.

Att dra upp obskyra dejtingsajter är ett slag under bältet då du vet att de serveras av Google och jag är rätt säker att du också sett att man i inställningarna inte kan välja bort den kategorin och att det hela tiden kommer nya och vi spärrar så fort vi ser dem.
Det är klart att jag vet och eftersom det har varit en lång följetong just på FS så tog jag det som exempel på dåliga annonser. Att ni sedan tar in dem från en extern aktör gör dem ju inte bättre, eller hur? Googles intelligens är minst sagt måttlig. Om jag ska spetsa till det lite så består annonserna till hälften av irrelevant skräp och till hälften av sådan man redan känner till, eller ännu dummare, redan har köpt. Singlarna är inte heller det enda skräpet som kommit in den vägen, utan vi har ju även t ex annonser med ljud.

Samtidigt så tycker jag att du bör observera att jag klagar på en ganska liten andel av annonserna. Jag vill undvika att ha en annonsblockerare, för jag är inte dummare än att jag inser att annonserna behövs. Då får ni ju samtidigt också ta att ni får lite balanserat ovett för sådana annonser jag (eller andra) tycker är riktigt dåliga. Det inkluderar om ni tar in externa annonser som ni inte har kontroll över. FS är ändå inte Pelles stick- och knypplingsblogg.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tror inte man skall underskatta Googles intelligens eller andra algoritmer.

"För Google blottar vi vårt inre. Det menar Seth Stephens-Davidowitz, en före detta dataanalytiker på Google, i den fascinerande boken ”Everybody lies: Big data, new data, and what the Internet can tell us about who we really are” (Harper Collins). "

https://www.svd.se/bara-google-vet-vem-du-innerst-inne-ar

"This week, researchers from the University of Cambridge and Stanford University released a study indicating that Facebook may be better at judging people's personalities than their closest friends, their spouses, and in some cases, even themselves. The study compared people's Facebook "Likes" to their own answers in a personality questionnaire, as well as the answers provided by their friends and family, and found that Facebook outperformed any human, no matter their relation to the subjects."

https://www.wired.com/2015/01/facebook-personality-test/

Nu har vi ju inga smarta algoritmer men förmodligen skulle vi kunna ganska exakt säga vilken fotografprofil medlemmar har.
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag sa att vi behövde en stund att fixa så att plus kan välja bort annonsen. Vi släppte uppdateringen idag vid lunch.

Jag skulle säga att vi är ganska lyhörda Jämfört med många reklamfinansierade kanaler. Vi försöker hela tiden balansera mellan vad som känns rätt.

Att dra upp obskyra dejtingsajter är ett slag under bältet då du vet att de serveras av Google och jag är rätt säker att du också sett att man i inställningarna inte kan välja bort den kategorin och att det hela tiden kommer nya och vi spärrar så fort vi ser dem.
Jag har ju hoppat av bronsklubben så är det därför Nikon´s svartruta syns varje gång man besöker FS. Äger Nikon sidan nu ?
 

Mike H

Aktiv medlem
Så här står det om mig: Ditt Plusmedlemskap gäller till 2018-05-23 .
Jag får upp nikonreklamen varje gång jag tittar in på sidan. Bra att jag är medlem fram till maj nästa år. Då får jag tid på mig att hitta en ny tidning, och något annat forum att besöka.
Sedan får dom/ni tycka att jag överreagerar. Det bryr JAG mig inte om. Precis som Fotosidan inte bryr sig om vad jag tycker...

Dessutom tycker JAG att fotosidan är köpta av nikon. Det är bara att läsa "testerna".
 

Mike H

Aktiv medlem
Kamerahus.
När det gäller tävlingar här så är det alltid nikongrejor man vinner. Nikon passar inte mig, pga olika anledningar.
 
ANNONS