Annons

Filnamn vid katalogisering - vad har ni för strategi..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det är dags för mig att ta tag i katalogiseringsarbetet på allvar och jag funderar därför på hur jag ska namnge mina olika filer på ett informativt och smart sätt. Till skillnad från många andra kommer jag spara mina filer/bilder i tre olika format (RAW, TIFF och JPG). Dessutom vill jag kunna skilja på JPG-original och JPG som har sitt ursprung från en RAW-fil alternativt ett JPG-original. Vidare kan jag komma att ha olika storlekar på de färdigredigerade JPG-bilderna. Kan kanske låta komplext/rörigt för dem som endast sparar RAW-filer och inget annat, men jag tror mig ha kommit fram till en strategi som kommer att fungera..

Så här tänker jag mig:

RAW: 141028-3138-6D-R
TIFF: 141028-3138-6D-RT
JPG: 141028-3138-6D-RT1000
JPG i alternativ storlek: 141028-3138-6D-RT1440

JPG-original: 141103-3195-6D-J
JPG: 141103-3195-6D-J1000
JPG i alternativ storlek: 141103-3195-6D-J1440


Av den översta JPG-bildens filnamn kan man direkt se att det är en JPG-bild då "1000" syftar på JPG-bildens storlek på höjden. Man kan vidare se att den här JPG-bilden härstammar från en TIFF-bild som i sin tur härstammar från en RAW-fil som båda också finns katalogiserade. Man ser vidare att RAW-filen är skapad med en Canon 6D den 28 oktober 2014. Filnumret är 3138. En JPG-bild från samma ursprungsfil men i annan storlek får "1440" som ändelse på filnamnet. Tycker själv att det är ganska lättöverskådliga filnamn trots att de är relativt långa. Tycker också att man får ut ganska mycket information från att bara läsa filnamnen och det är alltid trevligt när filerna hamnar direkt efter varandra då de öppnas upp på "ljusbordet" i programmet.

JPG-bilder med 1000 pixlars höjd som härstammar från JPG-original får inget "RT1000-tillägg" utan i stället ett "J1000-tillägg". På så vis ser man direkt på filnamnet att den här redigerade JPG-bilden finns det ingen RAW-fil till i bildarkivet, utan endast ett JPG-original.

Hur ser era filnamn ut..och hur har ni tänkt när ni valde att namnge dem på det sätt ni har gjort?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Använder Lightroom.
Sökväg: bilder/2014/2014-11-10-tunarp
huvudmapp/årtal/döpt mapp med datumstart
filnamn vid import: 2014-11-10-tunarp001 osv

Jobbar man med bilderna i LR så kommer alla dina varianter av bilden att hamna i samma mapp som utgångsfilen.
All export av filer gör jag till en annan disk. De får ligga där till den dagen då jag raderar dem. Exporterade filer har inget värde. Det är bara att exportera samma fil en gg till om man vill.
Det här funkar för mig.

Att blanda original med exporterade varianter ser jag ingen vinst i. För mig hade det bara blivit grötigt.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Mina filnamn skapas i Lightroom enligt mallen ÅR-MÅNAD-DAG--TIMMA-MINUT-SEKUND.
Detta ger en strikt kronologisk ordning i Lightroom OCH i Finder (eller Explorer om man kör Windows). Eftersom jag använder flera kameror så ger detta system en konsekvent ordning. Den enda detaljen att justera med jämna mellanrum är tidsinställningen i respektive kamera.
 

iSolen.se

Guest
Det är dags för mig att ta tag i katalogiseringsarbetet på allvar och jag funderar därför på hur jag ska namnge mina olika filer på ett informativt och smart sätt. Till skillnad från många andra kommer jag spara mina filer/bilder i tre olika format (RAW, TIFF och JPG). Dessutom vill jag kunna skilja på JPG-original och JPG som har sitt ursprung från en RAW-fil alternativt ett JPG-original. Vidare kan jag komma att ha olika storlekar på de färdigredigerade JPG-bilderna. Kan kanske låta komplext/rörigt för dem som endast sparar RAW-filer och inget annat, men jag tror mig ha kommit fram till en strategi som kommer att fungera..

Så här tänker jag mig:

RAW: 141028-3138-6D-R
TIFF: 141028-3138-6D-RT
JPG: 141028-3138-6D-RT1000
JPG i alternativ storlek: 141028-3138-6D-RT1440

JPG-original: 141103-3195-6D-J
JPG: 141103-3195-6D-J1000
JPG i alternativ storlek: 141103-3195-6D-J1440


Av den översta JPG-bildens filnamn kan man direkt se att det är en JPG-bild då "1000" syftar på JPG-bildens storlek på höjden. Man kan vidare se att den här JPG-bilden härstammar från en TIFF-bild som i sin tur härstammar från en RAW-fil som båda också finns katalogiserade. Man ser vidare att RAW-filen är skapad med en Canon 6D den 28 oktober 2014. Filnumret är 3138. En JPG-bild från samma ursprungsfil men i annan storlek får "1440" som ändelse på filnamnet. Tycker själv att det är ganska lättöverskådliga filnamn trots att de är relativt långa. Tycker också att man får ut ganska mycket information från att bara läsa filnamnen och det är alltid trevligt när filerna hamnar direkt efter varandra då de öppnas upp på "ljusbordet" i programmet.

JPG-bilder med 1000 pixlars höjd som härstammar från JPG-original får inget "RT1000-tillägg" utan i stället ett "J1000-tillägg". På så vis ser man direkt på filnamnet att den här redigerade JPG-bilden finns det ingen RAW-fil till i bildarkivet, utan endast ett JPG-original.

Hur ser era filnamn ut..och hur har ni tänkt när ni valde att namnge dem på det sätt ni har gjort?
Har slutat ändra filnamnet, man kan söka på datum ändå i windows, LR eller vad man nu använder. Varför jag inte ändrar filnamn är för att underlätta backupper och flytt mellan system, när man delat filer med andra osv, det är helt enkelt enklast att behålla filens namn som id och i de fall jag har samma bildnummer ser man ju alltid datumet.

Sen tar det tid att hålla på att döpa om filnamn.

Jag lägger till ändelser på PSD och jpg filerna om det behövs men DSC_1234 behåller jag alltid så jag snabbt med ett Win-F omedelbart kan hitta filen.

Något behov av att kunna se hur jpegfilen har skapats via filnamnet ser jag inte. RAW, TIFF och PSD filerna ligger för min del intill så man ser det direkt ändå.

Håll det enkelt är mitt bästa råd.
 

iSolen.se

Guest
Mina filnamn skapas i Lightroom enligt mallen ÅR-MÅNAD-DAG--TIMMA-MINUT-SEKUND.
Detta ger en strikt kronologisk ordning i Lightroom OCH i Finder (eller Explorer om man kör Windows). Eftersom jag använder flera kameror så ger detta system en konsekvent ordning. Den enda detaljen att justera med jämna mellanrum är tidsinställningen i respektive kamera.
Kör du aldrig seriebildtagning? :)

Datum i filnamn känns lite onödigt, det ligger redan i filen så det enda som händer är att du blivit av med orginalfilnamnet utan att tillföra någon funktionalitet.

Intressant ändå men det skulle inte funka för min del, om man är två som fotar blir det svårare att hålla i sär vem som fotat vad med alla bilder i kronologisk ordning utan uppdelning per kamera.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är dags för mig att ta tag i katalogiseringsarbetet på allvar och jag funderar därför på hur jag ska namnge mina olika filer....

Hur ser era filnamn ut..och hur har ni tänkt när ni valde att namnge dem på det sätt ni har gjort?
För egen del bryr jag mig inte om filnamnen, så länge de är olika inom samma mapp (år-mån). Det låter som överkurs och onödigt utrymmeskrävande att lagra samma bild flera gånger. Men vi har ju olika behov. I program som Lightroom ligger ju olika versioner av samma bild virtuellt och tar därmed inte upp särskilt mycket extra diskutrymme. Använder man nyckelord och samlingar så hittar man snabbt det man söker. Övrig info i Exif-datan är ju också sökbar. Vid export väljer man storlek och filtyp - och filnamn om man vill. Exporterade filer behöver egentligen inte sparas. Däremot kan man spara dem som virtuell samling i Lr ifall man vill exportera samma bilder en gång till eller bara veta vilka man exporterade.
Använder man inte ett "katalogprogram" så är det en annan femma.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag låter filerna behålla det namn som det fick i kameran. Jag sorterar in dem i kataloger efter plats/motiv och kör kommandot "jhead -ft" för att se till att filens datum är synkat med datumet i EXIF-taggen.
 

Ventures

Aktiv medlem
En detalj när det gäller filnamn är att filerna inte kan läsas av alla apparater, t.ex. USB-ingångar i vissa Tv-apparater om de innehåller vissa tecken inklusive å,ä och ö. Där brukar sorteringen också gå efter filnamn varför det kan vara bra med ett löpnummer i början av filnamnet. Annars spelar som sagt filnamnet ingen roll för min del.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett problem med det är att man får flera filer med samma namn. Hur löser du det?
Ena kameran räknar upp till 9999 innan den startar om räkneverket (den nya kompakten verkar tyvärr nollställa när man formaterar minneskortet). Jag har en mapp per månad och tar sällan mer än ett par tusen bilder på den tiden. Ligger filerna bara i olika mappar spelar det ingen roll om de har lika namn. Annars fixar Windows ett unikt namn genom att lägga till (2) osv. Tveksamt dock om parenteser är bra tecken att ha i filnamn för läsbarheten t.ex. i Tv-apparater. När jag exporterar från Lr läggs ett löpnummer till filnamnet så risken är obefintlig att få samma filnamn där, även om originalfilerna skulle ha samma filnamn.
 

iSolen.se

Guest
Ett problem med det är att man får flera filer med samma namn. Hur löser du det?
Kameran skapar automatiskt en ny mapp när man når 9999.

När man kopierar mappen till datorn kan man tex kalla mappen 2014-11-10_1 och _2 osv. Spelar som sagt ingen roll, mapp och filnamn är separerat från fotodatum.

För min del inkluderar jag dessutom kamerans namn i mappnamnet, samt fototillfälle, ex 2014_10_30 D800 Istanbul. Det får räcka så och ger inga problem med dubbletter. Jag har några 100 000 bilder och har bytt redigeringsprogram några gånger men metoden med mappbenämningen har överlevt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ett problem med det är att man får flera filer med samma namn. Hur löser du det?
Jag gör lika dant - låter originalnamnet vara kvar.

Någon gång var tredje år - typ - blir det en konflikt när jag fotar med två olika kameror samma dag och de råkar generera samma filnamn. Då får jag döpa om eller lägga i två mappar. Ett problem som jag kan leva med.
 

reboot81

Aktiv medlem
JPG är för mina bilder inte ett lagringsformat, råformat är det. Och virtuella kopior.
En bild ska bara finnas på en plats.

JPG har jag till bilder jag vill göra något med, skicka, maila, ladda upp. Sen slängs de från min slaskmapp.(Eller varje månad när jag "städar")
En jpg får alltid bildens namn (det här tvingar mig att lägga in bildnamn, eller heter det bildrubrik på LR-lingo?). Tex Zebra på Zoo.jpg, eller Sandras kalas XX.jpg om det är upp till 99 bilder. Eller datumet om mottagaren har nytta av det, tex Klas öppnar paket 1999-12-14.jpg.

Filnamnet är bara något datorn "behöver". Enda fördelen för mig är när jag jobbar med ett gäng bilder, då refererar jag till dem som 00-99 där talet kommer från bildens slutsiffra. Tex kan jag i kameran se att bild _MG_2371 var en toppenbild, då letar jag upp 71:an och kikar på den direkt när jag kommer hem.

Man döper en fil för att man vill att den ska säga något till den som läser. Jag fotograferar till 99% med endast tre kameror: en systemkamera, en kompakt och en mobil. För mig som läser filnamn och metadata behöver inte filnamnet innehålla kameramodellen. Det syns på filstorlek osv.

Men, har man flera liknande kameror, eller jobbar i grupp med andra rutiner så passar det säkert att döpa om filer. Om alla följer samma mall.

Obs, gäller det filer för ett uppdrag så blir det oftast "Kund AB bild X av Y", just för att underlätta vid samtal på telefon. Vi pratar om tex den tredje bilden, och jag kan lätt se vilken bild det gäller.

Döp om hur sjutton som helst, bara så att det gör nytta och att man är medveten om vissa enheters usla filnamnsstöd.
 

iSolen.se

Guest
Problemet är att man på sin lagringsplats efter ett tag har ganska många bilder med identiskt namn, t ex IMG_1234.
De flesta delar upp sina bilder i mappar uppdelat efter fototillfälle eller datum så då kommer man inte upp i såna antal att inte fyra siffror räcker.

Uppdelning i mappar gör för övrigt bild och fillistningar samt sökningar snabbare än om man har 10 000-tals filer i samma mapp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Problemet är att man på sin lagringsplats efter ett tag har ganska många bilder med identiskt namn, t ex IMG_1234.
Det är väl inget problem? För inte har du väl alla dina bilder i en och samma mapp?

Att det finns flera filer med samma namn på hårddisken men i olika mappar är inget problem
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
bat

Jag har skrivit en bat-fil som döper om alla filer i en mapp till mappnamnet_filnamnet.filändelse

......\20141110_Höstbilder\PIC000001.jpg
kör man filen i mappen blir det
......\20141110_Höstbilder\20141110_Höstbilder_PIC000001.jpg


bat-filer är ju rätt enkla så det går ju att trixa till lite som man vill


@echo off

cls

echo ------------------------------------
echo - -
echo - Ar du helt saker? -
echo - -
echo - Tryck ctrl+c, Y, for att avbryta -
echo - -
echo ------------------------------------


for %%* in (.) do set CurrDirName=%%~n*

echo %CurrDirName%


Pause

set strPrefix=%CurrDirName%

for /f "delims=" %%A in ('dir /b *.*') do rename "%%A" "%CurrDirName%_%%A"
 
ANNONS