Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Svart eller vit bakgrund, inte enkelt

På dagen i ett ljust arbetsrum är synen inställd för ljus och då passar ljus bakgrund. Då man jobbar med bilder som ska tryckas på vitt papper är ljus bakgrund också rätt. Själv använder jag normalt ljusgrå bakgrund i photoshop av de här skälen.

Men andra gillar svart. Jag tycker också svart passar då man jobbar i ett mörkt rum med bilder som ska visas på mörka webbsidor. Då fs hade svart bakgrund anpassade jag bildbearbetningen till detta.

Nu ska man göra bilder som passar både med vit och svart bakgrund. En utmaning som han dansken som säljer miljoner bilder via Istockphoto är mästare på.

Jag har förståelse för att fs väljer samma bakgrund (vitt) i översiktsläget men tycker nog att det är bättre att medlemmen får välja hur en enskild bild visas.
 

Henry L

Aktiv medlem
Tangentstyrning ÄNTLIGEN

Utmärkt. Äntligen någon som vågar/vill ge användaren valmöjligheten att välja bort musen (jag hatar datormus) och styra bildvisning med tangenter. Hurra, mera sånt, även i andra sammanhang.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Jättesnyggt :)
Men nu är det värdelöst att kolla på FS med iphonen . Bara man nuddar skärmen så händer det något oönskat .
Kanske dags för en app :)
Med vänlig hälsning Ricki
 

reboot81

Aktiv medlem
Tack ser fint ut. Vore kul att kunna se EXIF/bildinfo utan att behöva scrolla ner. Kan man få det på bilden. Bildinfo & EXIF kanske?
Knappen 'X' borde göra samma som om man klickar på den.
Men tycker definitivt inte att det ska ligga ett '?' konstant på bilden.
Knappen 'Esc' är inte beskriven i instruktionerna som resten.
 

expephoto

Avslutat medlemskap
Mycket skrollande för att se exifdata och bildinformation, placera dessa ovanför "Bilden finns i album" istället.
Ser inte att man kan redigera en kommentar nu, om man råkar skriva fel eller vill ändra något.
 

Dark_Jester

Aktiv medlem
Tvingad vit bakgrund

Jag trodde vi hade stött och blött frågan tillräckligt när ni ändrade användarnas gallerier till tvingande vitt; Användarna vill ha möjlighet att välja själv! Och i samma andra vill jag slå ett starkt slag mot att en användares galleri visas som vitt när man länkar in andra till det, oavsett vad användaren själv ställt in.

Exempel;
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=93936

Jag har ställt in det till att ha svart bakgrund för det är så jag vill att mina bilder ska ses men lik förbannat så om man följer länken och inte är inloggad blir bakgrunden vit. Det tycker jag inte om!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vårt grundtema är ljust/vitt på tumnaglar och "visningsbilden", och svart i förstoraläget. Som inloggad så kan du välja att se tumnaglar på en mörk bakgrund. En oinloggad ser alltså tumnaglar i det ljusa läget.

Så ja vi har tagit bort lite valmöjligheter för visningen och det kan vara till en nackdel för vissa bilder. Fördelen är att det ger ett enhetlig icke-hoppande utseende när man navigerar. Bakgrundfärgen på en bild kommer dessutom inte att synas där bilden ligger kloss mot marginalen.

Vill du ha stenkoll så ingår Portfolion i ditt medlemskap och där kan du styra precis som du vill.
 

expephoto

Avslutat medlemskap
Nu när uppladdningsstorleken är hela 2880 x 1920 visas bilden bäst i fullskärm. Då undrar jag: är det möjligt att få den funktionen med endast en knapptryckning? Nu måste man först trycka L i menyraden eller på tangentbordet, därefter L igen (eller F11) för fullskärmsvisning. Går det att lägga in ett F (fullskärm) i menyraden, eller styr den enskildes webbläsare över fullskärmsvisningen?
 

Dark_Jester

Aktiv medlem
Vill du ha stenkoll så ingår Portfolion i ditt medlemskap och där kan du styra precis som du vill.
Yes, I know. Och den används till "officiella" sammanhang med "städade" bilder, för representationssyfte. När jag däremot i mindre officiella och känsliga sammanhang vill visa vad jag tar för bilder så länkar jag till mitt galleri. Hence my complaint.
 

jac38

Aktiv medlem
Det nya sättet att se på bilder i Bildkritik är väl fint för de som använder sin dator så, men det är dumt om man samtidigt gör det svårare för oss andra.

Jag vill inte se bild efter bild med svart bakgrund utan välja att gå in till en bild jag eventuellt tänker mig kommenterar, eventuellt titta på den större, skriva/låta bli, och sen med knapp på musen backa tillbaka ut och titta på de små bilderna.

När jag nu klickar mig in till bilden och sen vill förstora den vore det ju bra om jag kan klicka på bilden för att få bilden stor men istället ser jag bilden i exakt samma storlek men med svart bakgrund. Det är irriterade och jag kan inte se meningen med det. Det är betecknat som L=Förstora men på min laptop ser jag ingen skillnad utan jag måste trycka på M=Maximera vilket i mitt fall blir det förstorade läget. Om det är för att jag har laptop, inte vill använda tangentbordet, inte förstått inställningar eller vad det nu beror på vet jag ju inte men antingen måste det bli lättare att förstå det hela eller så borde funktioner ändras för det lär ju inte vara bara jag som sitter med det här problemet...

MVH
Jacob Boman
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det nya sättet att se på bilder i Bildkritik är väl fint för de som använder sin dator så, men det är dumt om man samtidigt gör det svårare för oss andra.

Jag vill inte se bild efter bild med svart bakgrund utan välja att gå in till en bild jag eventuellt tänker mig kommenterar, eventuellt titta på den större, skriva/låta bli, och sen med knapp på musen backa tillbaka ut och titta på de små bilderna.

När jag nu klickar mig in till bilden och sen vill förstora den vore det ju bra om jag kan klicka på bilden för att få bilden stor men istället ser jag bilden i exakt samma storlek men med svart bakgrund. Det är irriterade och jag kan inte se meningen med det. Det är betecknat som L=Förstora men på min laptop ser jag ingen skillnad utan jag måste trycka på M=Maximera vilket i mitt fall blir det förstorade läget. Om det är för att jag har laptop, inte vill använda tangentbordet, inte förstått inställningar eller vad det nu beror på vet jag ju inte men antingen måste det bli lättare att förstå det hela eller så borde funktioner ändras för det lär ju inte vara bara jag som sitter med det här problemet...

MVH
Jacob Boman
Testa K, som betyder Kommentera senare. Då läggs bilden i en kö som du senare kan kommentera. Den kön hittar du till höger på http://www.fotosidan.se/member/index.htm
 

jac38

Aktiv medlem
Men hallå, jag beskrev ju just hur jag gör och att jag INTE vill använda tangentbordet utan musen. Det måste finnas alternativ som också fungerar, för oss som inte vill använda det nya sättet. Jag använder Windows 7 av samma anledning, jag vill inte jobba med tangentbordet, "appar" och liknande som jag tycker passar bättre för de som vill använda en padda, men till dem hör inte jag....

Så var snäll och presentera lösningar inom ramen för det jag skriver om, tack.

Jag har svårt att inte bli upprörd när du först citerar mig och sen presenterar ett svar som inte på minsta sätt visar att du ens läst det och ännu mindre försöker hjälpa mig. I stället tar du upp en funktion som inte har ett dugg att göra med det jag skriver. Har du ens läst det, frågar jag mig...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men hallå, jag beskrev ju just hur jag gör och att jag INTE vill använda tangentbordet utan musen. Det måste finnas alternativ som också fungerar, för oss som inte vill använda det nya sättet. Jag använder Windows 7 av samma anledning, jag vill inte jobba med tangentbordet, "appar" och liknande som jag tycker passar bättre för de som vill använda en padda, men till dem hör inte jag....

Så var snäll och presentera lösningar inom ramen för det jag skriver om, tack.
Greppade inte att du inte ville använda tangentbordet. Det kommer komma en ikon för Kommentera senare som du kommer kunna klicka på.
 

jac38

Aktiv medlem
Greppade inte att du inte ville använda tangentbordet. Det kommer komma en ikon för Kommentera senare som du kommer kunna klicka på.
Och på vilket sätt menar du att det hjälper mitt problem jag beskriver, undrar jag?

Jag har svårt att inte bli upprörd när du först citerar mig och sen presenterar ett svar som inte på minsta sätt visar att du ens läst det och ännu mindre försöker hjälpa mig. I stället tar du upp en funktion som inte har ett dugg att göra med det jag skriver. Har du ens läst det, frågar jag mig...
 

Dark_Jester

Aktiv medlem
Greppade inte att du inte ville använda tangentbordet. Det kommer komma en ikon för Kommentera senare som du kommer kunna klicka på.
....eeeeeeeller så kanske man skulle kunna göra som med bildvisningen; Gör en inställning där man får välja vilken presentation man vill ha. En för den som tycker om iPad / Windows 8-layouten ni kör nu och en för oss andra som föredrar den gamla layouten på samtliga punkter!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
När jag nu klickar mig in till bilden och sen vill förstora den vore det ju bra om jag kan klicka på bilden för att få bilden stor men istället ser jag bilden i exakt samma storlek men med svart bakgrund. Det är irriterade och jag kan inte se meningen med det. Det är betecknat som L=Förstora men på min laptop ser jag ingen skillnad utan jag måste trycka på M=Maximera vilket i mitt fall blir det förstorade läget. Om det är för att jag har laptop, inte vill använda tangentbordet, inte förstått inställningar eller vad det nu beror på vet jag ju inte men antingen måste det bli lättare att förstå det hela eller så borde funktioner ändras för det lär ju inte vara bara jag som sitter med det här problemet...
Eftersom vi tillåter större bildfiler (upptill 2880px), har fler och fler använder mobila plattformar och vlll visa bilderna obeskurna så har vi lagt till att bilden anpassas efter din skärm. En stående bild kan därför bli mindre än innan på en liten skärm, medan en liggande bild blir större (upptill 960px). En liggande förstorad bild bör bli större i förstorat läget (speciellt om kommentarskolumnen är bortklickad).

Tangentbordsgenvägarna M (maximera) och K (kommentera senare) har ingen ikon men skall få. Du kan testa vad jag menar genom att trycka M. Då kommer en bild bli så stor den kan bli i designen utan att man växlar över till förstorat läge.

Så jag tror att det är M, fast i en ikon som är det du önskar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
....eeeeeeeller så kanske man skulle kunna göra som med bildvisningen; Gör en inställning där man får välja vilken presentation man vill ha. En för den som tycker om iPad / Windows 8-layouten ni kör nu och en för oss andra som föredrar den gamla layouten på samtliga punkter!
Sorry tror inte vi mäktar med att underhålla två olika malluppsättningar. Men vad är det du saknar?

- välja bakgrund? (där har vi bestämt att det är bara en färg som gäller. För att det blir enhetligare och att liggande bilder ändå inte skulle ha ngn platta att ligga på. Du kan ju ev skicka länken till förstorat läge för att få svart bg direkt http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/162014/979186.htm?_p=979188)
- vad mer? Vi har kanske missat nåt.
 
ANNONS