** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan testa vad jag menar genom att trycka M. Då kommer en bild bli så stor den kan bli i designen utan att man växlar över till förstorat läge.

Så jag tror att det är M, fast i en ikon som är det du önskar.

Tydligen var det svårt att förstå mitt problem...

Jag trycker på MUSEN mitt i bild och INGET HÄNDER utom att det blir en svart bakgrund, men samma storlek på bilden (i detta fall en liggande bild). M är det enda "förstorade läge" jag kan se, men då måste jag scrolla upp bilden och trycka på M med pekaren, vilket tar tid. Jag vill se bilden så stor som möjligt när jag trycker på musen, med pekaren i bilden. Och sedan ut igen, när jag trycker på bilden igen. Då kan jag välja om jag vill skriva eller klicka mig bakåt och ut till de små bilderna...
 
Tydligen var det svårt att förstå mitt problem...

Jag trycker på MUSEN mitt i bild och INGET HÄNDER utom att det blir en svart bakgrund, men samma storlek på bilden (i detta fall en liggande bild). M är det enda "förstorade läge" jag kan se, men då måste jag scrolla upp bilden och trycka på M med pekaren, vilket tar tid. Jag vill se bilden så stor som möjligt när jag trycker på musen, med pekaren i bilden. Och sedan ut igen, när jag trycker på bilden igen. Då kan jag välja om jag vill skriva eller klicka mig bakåt och ut till de små bilderna...

Länka till bilden du kollar på. Greppar inte riktigt det där med att bara bakgrunden blir svart men att bilden är lika stor men inget annat ändrar sig.
 
Jag tror jag förstår effekten; du har en ganska liten skärm så Förstora-visningen kan inte nyttja mer utrymme än vad som redan ges i den vanliga layouten .

Dock kan du stänga högerkolumnen i Förstora-läget, då borde iallafall en liggande bild få lite mer yta på din skärm. Den inställningen kommer gälla även nästa bild du kommer in på.
 
Sorry tror inte vi mäktar med att underhålla två olika malluppsättningar. Men vad är det du saknar?

Jag gillar helt enkelt inte layouten som den är nu med ikoner och förklarande text över hela bildens bredd (föregående och nästa funkade hur fint som helst och drog inte blicken från bilden. Ha gärna tangentkommandon men låt muskommandona vara kvar. Inte fasen har Photoshop tagit bort sin verktygspalett och har alla sina tangentkommandon listade på skärmen?)
Jag gillar ABOSLUT inte layouten med bildens titel och beskrivande ner till höger om bilden. Bildens titel under bilen, därinunder en beskrivande text från fotografen var stilrenare. Vidare tycker jag förvisso att det är okej att ha bildens "numeriska värden" synliga redan på "första sidan" istället för under en flik som innan (även om jag gillar fliksystemet bättre än det nuvarande) men de gigantiska siffrorna drar åter igen blicken till sig på ett negativt sätt och skär sig från intilliggande text.

I korthet gillar jag inte alls det "fördummande" strävandet efter att allting ska vara grafiskt och klämmas in på samma sida för att det ska kunna navigeras på en tablet eller, vad värre är, en telefon. Jag må kallas bakåtsträvande men jag använder en telefon att ringa och SMS'a med, när det kommer till internet i allmänhet och bilder i synnerhet så använder jag en dator till det, som sig bör, och till den änden anser jag att den gamla layouten var långt överlägsen denna.
 
Christer har helt rätt, jag har en 17" laptop och det finns inte plats i läge förstora och i maximalt så räcker inte skärmen till och jag kan inte se hela bilden ens om jag använder F11, så jag får scrolla upp och ner och dra den till höger. Riktigt dåligt med andra ord.

Jag håller med Dark om vad jag surfar med och ringer med. Det kan inte vara "bakåtsträvande" att vilja titta, skriva och arbeta med bilder i datorn. Det ör ju rent absurt att skapa ett system som vänder sig till andra sätt än så just när det gäller bilder. Förväntas jag redigera bilder i CS6 i datorn men skriva bildkritik med ett annat media, eller?

Även hans kritik om layouten köper jag och förstår inte varför jag ska acceptera ett system som inte passar mitt sätt att använda datorn. Effekten bli ju tyvärr att jag, och fler med mig, skippar att ge bildkritik i en större utsträckning än nu om det inte blir bättre....
 
Jag gillar helt enkelt inte layouten som den är nu med ikoner och förklarande text över hela bildens bredd (föregående och nästa funkade hur fint som helst och drog inte blicken från bilden. Ha gärna tangentkommandon men låt muskommandona vara kvar. Inte fasen har Photoshop tagit bort sin verktygspalett och har alla sina tangentkommandon listade på skärmen?)
Jag gillar ABOSLUT inte layouten med bildens titel och beskrivande ner till höger om bilden. Bildens titel under bilen, därinunder en beskrivande text från fotografen var stilrenare. Vidare tycker jag förvisso att det är okej att ha bildens "numeriska värden" synliga redan på "första sidan" istället för under en flik som innan (även om jag gillar fliksystemet bättre än det nuvarande) men de gigantiska siffrorna drar åter igen blicken till sig på ett negativt sätt och skär sig från intilliggande text.

I korthet gillar jag inte alls det "fördummande" strävandet efter att allting ska vara grafiskt och klämmas in på samma sida för att det ska kunna navigeras på en tablet eller, vad värre är, en telefon. Jag må kallas bakåtsträvande men jag använder en telefon att ringa och SMS'a med, när det kommer till internet i allmänhet och bilder i synnerhet så använder jag en dator till det, som sig bör, och till den änden anser jag att den gamla layouten var långt överlägsen denna.

Layout är alltid lurigt. Alla upplever de olika och reagerar olika.

Angående navigering så ligger den i topp och varje ikon är både förklarande och klickbara. Lite som photoshop.

Vi har inte skapat färg/funktion med mobila plattformar som fokus utan det är webb, större bildfiler och större skärmar. Men vi ser i besökstatistik att många surfar in med mobila plattformar och därför har lagt till stöd för navigering. Att bilden anpassas för skärmen är både för webb/mobilt och för att stora bilder skall kunna betraktas bäst utifrån situation.
 
Christer har helt rätt, jag har en 17" laptop och det finns inte plats i läge förstora och i maximalt så räcker inte skärmen till och jag kan inte se hela bilden ens om jag använder F11, så jag får scrolla upp och ner och dra den till höger. Riktigt dåligt med andra ord.

Jag håller med Dark om vad jag surfar med och ringer med. Det kan inte vara "bakåtsträvande" att vilja titta, skriva och arbeta med bilder i datorn. Det ör ju rent absurt att skapa ett system som vänder sig till andra sätt än så just när det gäller bilder. Förväntas jag redigera bilder i CS6 i datorn men skriva bildkritik med ett annat media, eller?

Även hans kritik om layouten köper jag och förstår inte varför jag ska acceptera ett system som inte passar mitt sätt att använda datorn. Effekten bli ju tyvärr att jag, och fler med mig, skippar att ge bildkritik i en större utsträckning än nu om det inte blir bättre....

Men om du tittar på en liggande bild så tycker jag det är skumt att den inte visas större i förstorat läge. Speciellt om kommentarkolumnen klickas bort. Undantaget är bilder som är uppladdade i mindre stl än 960px. Tex har du några som vid snabb koll verkar vara i 640px. Då händer inget när man förstorar.

Ps. Se lite svar ang mobilt/layout i svaret ovan.
 
För mig som glad amatör är denna den nya layouten ett stort lyft! Härligt att kunna se bilderna så lätt i ett större format och kunna ladda upp den utan att behöva reducera storleken. Det är betydligt mycket mer smakfullt att titta igenom en mängd bilder nu och man upplever/inbillar sig att kvaliteten blivit bättre. Man förstår av diskussionen ovan att det kan finnas saker som kan behöva justeras men mitt intryck av den nya layouten är mycket positivt!
Håkan Bergstrand
 
Instämmer i Magnus Claréns inlägg nr 64. Bland annat bör bildens data och information ligga i direkt anslutning till bilden, det är väl ändå de viktigaste delarna av bildens berättelse. Man ska inte behöva skrolla hit och dit för att få information om t ex var och när bilden är tagen. Dessutom skulle jag vilja ha svar av Elmfeldt eller någon annan på FS, på en tidigare fråga: varför ska man behöva klicka flera gånger för att se bilden i fullskärmsvisning? Bilder uppladdade i maximal storlek gör sig bäst i fullskärmsläge, det borde därför finnas en ikon för direktval av det läget.
 
Dessutom skulle jag vilja ha svar av Elmfeldt eller någon annan på FS, på en tidigare fråga: varför ska man behöva klicka flera gånger för att se bilden i fullskärmsvisning? Bilder uppladdade i maximal storlek gör sig bäst i fullskärmsläge, det borde därför finnas en ikon för direktval av det läget.

Bara så vi pratar om samma. Jag tittar på denna bilden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/348544/2672665.htm

Förstoraläget när du antingen genom klick på bilden eller L ovanför bilden, eller trycka på L tangentbordet. Det blir ju vara ett (1) klick.
 
Bara så vi pratar om samma. Jag tittar på denna bilden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/348544/2672665.htm

Förstoraläget när du antingen genom klick på bilden eller L ovanför bilden, eller trycka på L tangentbordet. Det blir ju vara ett (1) klick.

Jo visst blir bilden förstorad, men för att se den utfylld i hela skärmen måste jag (med Firefox) även trycka L, alternativt F11 (med Explorer). Nu var ju inte exempelbilden i det format att den fyller hela skärmen ändå, men om den varit 2880 x 1620 skulle den visats på hela min skärm som är 17,3 tum. Och för att en sådan bild ska visas i fullskärm räcker inte en knapptryckning.
 
Layout är alltid lurigt. Alla upplever de olika och reagerar olika.

Absolut, jag köper det. Det är därför jag gör klart att jag inte tycker om denna.

Angående navigering så ligger den i topp och varje ikon är både förklarande och klickbara. Lite som photoshop.

Mmm, den liknelsen håller inte riktigt. Photoshop har ikonerna, nothing more. Du måste hovra över dem för att se kommandon och förklaringar. I ert fall har ni BÅDE förklaring OCH ikon liggande bredvid varandra i hela bildens bredd och layoutmässigt ser det för jävligt ut (i min uppfattning), dessutom är det inte navigationsvänligt. Tacka vet jag knappar för "föregående" och "nästa" och förstora bilden genom att klicka på den, plain, simple, stylish.

Vi har inte skapat färg/funktion med mobila plattformar som fokus utan det är webb, större bildfiler och större skärmar.

Jag sitter förvisso "bara" på en 17-tums skärm i min laptop men när jag är hemma sitter jag på en 24-tummare och det ser lika jävligt ut där.

Men vi ser i besökstatistik att många surfar in med mobila plattformar och därför har lagt till stöd för navigering.

Jag vidhåller ju att om man nödvändigtvis måste surfa in på Fotosidan med telefon eller surfplatta så får man stå sitt kast och acceptera att sidan inte är optimerad för det.

Att bilden anpassas för skärmen är både för webb/mobilt och för att stora bilder skall kunna betraktas bäst utifrån situation.

Visst, jag köper den grundtanken, men som sagt hade ni en utmärkt funktion för att förstora bilden innan där den visades i full storlek när man klickade på den. För de som då vill se den anpassad för skärmen, lägg in ett tangentkommando man kan trycka om man "bara" vill anpassa den efter skärmen istället.



Som slutplädering i denna massiva post vill jag bara säga att jag har varit medlem på Fotosidan länge och jag har trivts väldigt bra med hur det varit tidigare och därför blir reaktionen kraftig när ni på relativt kort tid gjort en hel del förändringar till det sämre. Med det inte sagt att ni gör ett dåligt JOBB, och det vill jag noga poängtera, men jag tycker inte om era designval på sistone.
 
Jo visst blir bilden förstorad, men för att se den utfylld i hela skärmen måste jag (med Firefox) även trycka L, alternativt F11 (med Explorer). Nu var ju inte exempelbilden i det format att den fyller hela skärmen ändå, men om den varit 2880 x 1620 skulle den visats på hela min skärm som är 17,3 tum. Och för att en sådan bild ska visas i fullskärm räcker inte en knapptryckning.

Webbläsarens helskärmsläge är en specialare. Den är liksom lite utanför vår "kontroll". Och visst, det är det två klick. Vi har labbat med att använda det läget mer men webbläsaren stödjer inte navigering utan den hoppar ur det läget så fort man byter URL. Så det visade sig inte vara så effektivt som vi trodde.
 
Absolut, jag köper det. Det är därför jag gör klart att jag inte tycker om denna.

Mmm, den liknelsen håller inte riktigt. Photoshop har ikonerna, nothing more. Du måste hovra över dem för att se kommandon och förklaringar. I ert fall har ni BÅDE förklaring OCH ikon liggande bredvid varandra i hela bildens bredd och layoutmässigt ser det för jävligt ut (i min uppfattning), dessutom är det inte navigationsvänligt. Tacka vet jag knappar för "föregående" och "nästa" och förstora bilden genom att klicka på den, plain, simple, stylish.

Jag sitter förvisso "bara" på en 17-tums skärm i min laptop men när jag är hemma sitter jag på en 24-tummare och det ser lika jävligt ut där.

Jag vidhåller ju att om man nödvändigtvis måste surfa in på Fotosidan med telefon eller surfplatta så får man stå sitt kast och acceptera att sidan inte är optimerad för det.

Visst, jag köper den grundtanken, men som sagt hade ni en utmärkt funktion för att förstora bilden innan där den visades i full storlek när man klickade på den. För de som då vill se den anpassad för skärmen, lägg in ett tangentkommando man kan trycka om man "bara" vill anpassa den efter skärmen istället.

Som slutplädering i denna massiva post vill jag bara säga att jag har varit medlem på Fotosidan länge och jag har trivts väldigt bra med hur det varit tidigare och därför blir reaktionen kraftig när ni på relativt kort tid gjort en hel del förändringar till det sämre. Med det inte sagt att ni gör ett dåligt JOBB, och det vill jag noga poängtera, men jag tycker inte om era designval på sistone.

Tackar för input! Min slutkläm är att navigeringsraden är extra tydlig eftersom det är helt nytt att använda tangentbordet. Jag hade tänkt ta bort den helt men då hade man inte kunnat musnavigera. Dock kan man ju kryssa bort den så man slipper se den (men då måste man använda tangentbordet). Visst det blir lite kompromisser hur man än gör. Och angående design så älskar vissa Chrysler PT-cruiser men jag ytterst motvillig skulle köra en sån. :)
 
Jag vidhåller ju att om man nödvändigtvis måste surfa in på Fotosidan med telefon eller surfplatta så får man stå sitt kast och acceptera att sidan inte är optimerad för det.

Jag använder väldigt ofta min surfplatta för att komma åt fotosidan, och ska jag gå efter statistiken för de som läser min blogg här på FS är det väldigt många andra som också gör det. Fler och fler sajter anpassas för att fungera bra på den typen av enheter, och jag tror det är något man får leva med även om det ibland kan innebära att man själv inte gillar hur det ser ut på datorn ...

Jag är inte heller så förtjust i hur bildvisningen ser ut, och att förstorade bilder ibland blir mindre, men jag överlever nog ändå ;)
 
Webbläsarens helskärmsläge är en specialare. Den är liksom lite utanför vår "kontroll". Och visst, det är det två klick. Vi har labbat med att använda det läget mer men webbläsaren stödjer inte navigering utan den hoppar ur det läget så fort man byter URL. Så det visade sig inte vara så effektivt som vi trodde.

Tack för det svaret, anade att det kunde ligga till på det viset. Hoppas på en lösning för fullskärmsvisningen, en ikonknapp med H (helskärm) vore ju inte helt fel, snarare tvärtom :))
 
Idag släpper vi den nya bildvisningen. Frågor/kommentarer tas gärna emot.

När man tittar på en enstaka bild på 2880px i fullskärmsläge är bilden glädjande bra. Men när jag kör bilderna i samma album som bildspel så blir jag ledsen. Fr.a. i fullskärmsläge ser bilden helt krakelerad ut. Bantas bilden ytterligare i bildvisningsläge? Eller har jag gjort något fel (igen)?
Tacksam synpunkter och hjälp!
Gunnar
 
När man tittar på en enstaka bild på 2880px i fullskärmsläge är bilden glädjande bra. Men när jag kör bilderna i samma album som bildspel så blir jag ledsen. Fr.a. i fullskärmsläge ser bilden helt krakelerad ut. Bantas bilden ytterligare i bildvisningsläge? Eller har jag gjort något fel (igen)?
Tacksam synpunkter och hjälp!
Gunnar

Bildspelet är ett sorgebarn. Den skall fasas ur till något annat.
 
ANNONS