** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Optimal bildstorlek vid uppladdning av stående bilder?

Hej!

Jag tycker att nya bildvisningen ser bra ut. Tittar nu på en 24" skärm och vad stort det blivit! Bra också att höjdare kan skrollas vid behov.

Nya systemet kräver dock lite omtänkande vid uppladdning. Hittills har jag minskat bilderna till 1024 på längsta sidan och anpassat skärpningen därefter. De kan nu se överskärpta ut vid största förstoringen.

Vad är optimal uppladdningsstorlek? För liggande har jag hittat rekommendationen "max 2880x1920 - för förstorad visning".

Fråga: Vilken bildhöjd är optimal att ladda upp då det gäller stående bilder?
 
M innebär att bilden maximeras inom nuvarande ram. Dvs den breddar sig till 960px och anpassar sig inte till skärmens storlek. Just nu finns inget sätt att se en 2880px bild i originalstorlek (förutom om du har en så stor skärm som klarar det via L).

Jasså! Men vilken vits är det då att ladda upp 2880? Det låter här som om 1024 räcker i alla lägen! Eller?
Gunnar
 
Jasså! Men vilken vits är det då att ladda upp 2880? Det låter här som om 1024 räcker i alla lägen! Eller?
Gunnar

Vi har säkrat oss för framtiden. Just nu är kanske 1500-1800px liggande lagom för 23-24" skärmar (i förtora-läge) men snart så är det väl "Retina-skärmar" som behöver ännu större bilder för att visas bra.
 
Jasså! Men vilken vits är det då att ladda upp 2880? Det låter här som om 1024 räcker i alla lägen! Eller?
Gunnar

Om man har en Macbook Pro med Retinaskärm (eller annan dator med lika hög upplösning), så är det trevligt med bilder som håller den upplösningen :)
 
Vitsen med detta är att människor i hela världen kan ladda ned dina bilder, skriva ut de och kunna använda de precis som de vill utan att behöva fråga dig eller köpa bilden från dig. ;o) Ganska dumt att ladda upp filer större än 600x800 vilket är mer än tillräckligt för bildvisningen på den sajten.


Jasså! Men vilken vits är det då att ladda upp 2880? Det låter här som om 1024 räcker i alla lägen! Eller?
Gunnar
 
Om man har en Macbook Pro med Retinaskärm (eller annan dator med lika hög upplösning), så är det trevligt med bilder som håller den upplösningen :)

Tack för förklaringarna. Då fortsätter jag med 2880 och hoppas att någon med retinaskärm tittar på mina bilder. Börjar bli dax att uppgradeera sig!
Gunnar
 
Det är lite svårt att sia om. Men för min 23" så får jag som max plats med en ca 1500px liggande bild i förstoraläget. Så det kan ju vara en bra storlek kanske.

Bedömer du alltså att 1500 på tvären och ex vis 2250 på höjden skulle vara bra (kanske)?

(Tack förresten för att Versioner lagats! Kommer att behövas nu om man ska se över hur ens bilder visas.)
 
Nya bildvisningen

Vi har tagit bort inställningen att man själv kan styra bakgrundsfärgen, för att det skall bli enhetlig upplevelse när man bläddrar bland bilder. Så det är vitt i grundläget och svart i förstora-läget.

Hej igen,
Klart tråkigt när man inte kan välja bakgrundsfärgen själv. Första intrycket av en bild kan vara/är rätt viktigt. Och det enhetliga vita är definitivt inte My cup of tea. Känns blaskigt.

M.v.h
Hans
 
Hej igen,
Klart tråkigt när man inte kan välja bakgrundsfärgen själv. Första intrycket av en bild kan vara/är rätt viktigt. Och det enhetliga vita är definitivt inte My cup of tea. Känns blaskigt.

M.v.h
Hans

Vit bakgrund kastar mest ljus mot våra ögon vars irisbländare automatiskt ställer in sig därefter. Det betyder att ljusinsläppet i ögat inte är optimerat för dagrarna i själva bilden (jämför med bländning från mötande bil där allt runt omkring blir kolsvart). Nej, en bild skall ses mot svart (ev. neutralt mörkgrå) bakgrund! Det är enkel bio-optik.
Gunnar
 
"Vi visar EXIF-data direkt. Har du lagt till produkter från din kameraväska så visas de istället för motsvarande EXIF-data."

Produkter ur min kameraväska visas inte alls. Endast EXIF-data, i förekommande fall.
Har testat både FF och IE.
 
"Vi visar EXIF-data direkt. Har du lagt till produkter från din kameraväska så visas de istället för motsvarande EXIF-data."

Produkter ur min kameraväska visas inte alls. Endast EXIF-data, i förekommande fall.
Har testat både FF och IE.
Det som menas här är att om du kopplat produkter från kameraväskan mot din bild visas dessa för Kamera/modell och Objektiv - annars visas data ur EXIF.

Vi gör alltså ingen uppslagning mot produktregistret om det tex står "NIKON D800" i EXIF - du måste själv ha kopplat den kameran mot bilden vid uppladdning.
 
Jag kan inte heller se någon information om utrusningen med vilken jag tagit bilden. Förr kunde jag se detta under "bildinformation".
 
Helskärmsvisning

För att kunna se bilder som fyller ut hela skärmen måste man trycka L två gånger (med Firefox webbläsare). Tycker det vore bättre om fullskärmsvisningen funkade med att trycka L en gång (oavsett webbläsare), eller klicka på L i menyraden.
 
Med risk att verka gnällig...
Om jag på profilsidan klickar på bildspelet för att se en en viss bild, får jag

"Sidan dirigeras om felaktigt
Firefox har upptäckt att servern dirigerar om förfrågan om den här platsen på ett sätt som omöjliggör ett slutförande."

Det blir lika i IE, men i båda fallen enbart om jag är inloggad. Oinloggad
skickas jag vidare utan problem.
 
ANNONS