Annons

Byta bort systemkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Magjoh

Aktiv medlem
Hej hej

I hopp om att börja ta lite mer bilder än vad jag gör idag så har jag börjat fundera på att byta bort min Nikon D90 mot något mer kompaktare alternativ, fråga är bara då vilken/vilka kameror ger bra bilder som kan vara likvärdiga som med min D90. Kör en hel del automatik i kameran samt sitter sällan och bildbehandlar, men känner ändå att bilderna oftast blir bra direkt från kameran med automatiska inställningar.

Finns det några komplatare kameror som ger likvärdiga bilder men som är lättare att ha med sig än D90?

Mvh Magnus
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
D90 är gammal idag och det finns en massa spegellösa system att välja på. Alla förutom Pentax Q och Nikon 1 (mycket små sensorer ffa det förstnämnda) kommer ge mycket bättre potential vad gäller bildkvalitet. Det är förstås en anledning till att begsgnatpriset på D90 är lågt. Räkna med runt 1500kr eller lite till för kamerahuset. Du lär inte kunna byta förstås utan får sälja beg och köpa.
 

Magjoh

Aktiv medlem
D90 är gammal idag och det finns en massa spegellösa system att välja på. Alla förutom Pentax Q och Nikon 1 (mycket små sensorer ffa det förstnämnda) kommer ge mycket bättre potential vad gäller bildkvalitet. Det är förstås en anledning till att begsgnatpriset på D90 är lågt. Räkna med runt 1500kr eller lite till för kamerahuset. Du lär inte kunna byta förstås utan får sälja beg och köpa.
Men även dessa är med utbytbara objektiv? Så man måste ha med sig om man vill zooma lite. Har idag 18-105 var objektiv till D90 kameran som jag använder till i princip allt.

Mvh Magnus
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag sålde min systemkamera och köpte en kompaktkamera med APS-C sensor. Den går ner i en jackficka och väcker ingen uppmärksamhet när jag har den framme.
Om jag behöver vidvinkel får jag klippa ihop två bilder, om jag behöver tele får jag beskära.

Jag valde en Fuji, men antar att det finns en del liknande kameror från andra märken.
 

pdahlen

Aktiv medlem
En panasonic GX80 med normalzoom för 4500:- är en bra kamera för pengarna. Men du hittar även en del begagnade spegellösa som alternativ, titta tex på ScandinavienPhoto begagnamarknad så får du också 6 mån garanti
 

Magjoh

Aktiv medlem
Jag sålde min systemkamera och köpte en kompaktkamera med APS-C sensor. Den går ner i en jackficka och väcker ingen uppmärksamhet när jag har den framme.
Om jag behöver vidvinkel får jag klippa ihop två bilder, om jag behöver tele får jag beskära.

Jag valde en Fuji, men antar att det finns en del liknande kameror från andra märken.
Aps-c sensor? Kan du förklara lite mer? Vilka ger bra bilder på automatik?
 

PMD

Aktiv medlem
Men även dessa är med utbytbara objektiv? Så man måste ha med sig om man vill zooma lite. Har idag 18-105 var objektiv till D90 kameran som jag använder till i princip allt.
Kika på Canon G1 X III och Panasonic LX100. Båda har "stora" sensorer för att vara kompaktkameror (som din D90, ungefär) och fast monterade zoomobjektiv.
 

Magjoh

Aktiv medlem
En panasonic GX80 med normalzoom för 4500:- är en bra kamera för pengarna. Men du hittar även en del begagnade spegellösa som alternativ, titta tex på ScandinavienPhoto begagnamarknad så får du också 6 mån garanti
Är spegellösa alternativ att föredra? Kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat. Hur är Canon PowerShot kameror? Känns som man får lite allt i ett där?
 

Brix

Aktiv medlem
Hej hej

I hopp om att börja ta lite mer bilder än vad jag gör idag så har jag börjat fundera på att byta bort min Nikon D90 mot något mer kompaktare alternativ, fråga är bara då vilken/vilka kameror ger bra bilder som kan vara likvärdiga som med min D90. Kör en hel del automatik i kameran samt sitter sällan och bildbehandlar, men känner ändå att bilderna oftast blir bra direkt från kameran med automatiska inställningar.

Finns det några komplatare kameror som ger likvärdiga bilder men som är lättare att ha med sig än D90?

Mvh Magnus
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet(och såklart i handhavandet) så själva kameran spelar inte så stor roll sett till den aspekten. Sen om du ska köra auto och kanske inte tänkt införskaffa massa objektiv så kanske en bra kompaktkamera annars är ett bättre alternativ.
 

Bessel

Aktiv medlem
Aps-c sensor? Kan du förklara lite mer? Vilka ger bra bilder på automatik?
APS-C är storleken ca 24mm x 18mm, samma som i din Nikon D90.

Om man kan tänka sig fast brännvidd, så är Fujis X100-serie mycket trevliga kameror. Ett gammalt exemplar av första modellen (X100) kan man hitta för två-tretusen, medan en ny X100F, fjärde modellen, kostar 13500 ny. Jag tycker att de ger trevliga bilder rakt ur kameran i automatläget, och den inbyggda blixten är väldigt bra.

Det är möjligt att jag hade tyckt lika bra om någon annan - flera tillverkare gör liknande kameror - men nu valde jag Fuji och trivs med det.
 

Magjoh

Aktiv medlem
Kika på Canon G1 X III och Panasonic LX100. Båda har "stora" sensorer för att vara kompaktkameror (som din D90, ungefär) och fast monterade zoomobjektiv.
Finns det några liknande/föregångare som man kan köpa billigare på begagnat marknaden? Vilken av dessa är bäst/har bäst automatik?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon G1X och G1X II finns. Ettan kostar under 2000kr beg och II:an ligger under 4000kr beg. Ärligt talat p g a nyare sensorteknik ger nog kompakterna med 1" sensorer likvördig bildkvalitet. Dessa innefattar Canon G3X, G5X, G7X ett och II samt G9X ett och II. Sonys RX100 serie och RX10 serie. Vill du ha zoom från motsv 24-200 mm vid f/2,8 (motsvarar f/5,6 på din D90) finns ännu RX10 ettan att köpa ny för ca 6000kr. Detta är en bra kompaktkamera med lite mer zoom än de mindre men är ändå mindre än din D90 med zoom.

Panasonic har LX100/200, superzoomarna FZ1000 och 2000 samt LX15 med större sensorer (1" eller större).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Satt och surfade runt lite på blocket och hittade dessa och undrar om ni tror att de skulle kunna ta lika bra bilder i autoläget som D90:

https://www.blocket.se/vi/78440635.htm

https://www.blocket.se/vi/78799522.htm

Eller är en sådan här kamera bättre, men den blir klumpigare då.

https://www.blocket.se/vi/78845847.htm

Mvh Magnus
Priserna är satta lite högt. Alla har samma sensorstorlek (1"). Nikon är en liten systemkamera. Dess främsta fördel är ganska snabb följande autofokus på rörliga motiv men ljusstyrkan på objektivet är faktiskt sämre än kompakterna.

Tänk på en sak: för stilla motiv kommer kompakter som dessa ge jämförbar eller t o m lite bättre bildkvalitet än din D90 men skall man ta bilder på motiv som rör sig kommer man upp i pris (om man inte förfokuserar och låser fokus förstås).

Exempel på kompakter för rörliga motiv:
Sony RX100 IV och V. Panasonic FZ2000 (osäker på LX kamerorna). Canon G7X II och G1X III. Givetvis ingår Nikons 1 serie också (i bra ljus).

Till ett relativt lågt pris erbjuder en begagnad Olympus EM-1 också följande autofokus. Objektivutbudet är stort. Beg pris runt 4000kr för kamerahuset.
 

Magjoh

Aktiv medlem
Priserna är satta lite högt. Alla har samma sensorstorlek (1"). Nikon är en liten systemkamera. Dess främsta fördel är ganska snabb följande autofokus på rörliga motiv men ljusstyrkan på objektivet är faktiskt sämre än kompakterna.

Tänk på en sak: för stilla motiv kommer kompakter som dessa ge jämförbar eller t o m lite bättre bildkvalitet än din D90 men skall man ta bilder på motiv som rör sig kommer man upp i pris (om man inte förfokuserar och låser fokus förstås).

Exempel på kompakter för rörliga motiv:
Sony RX100 IV och V. Panasonic FZ2000 (osäker på LX kamerorna). Canon G7X II och G1X III. Givetvis ingår Nikons 1 serie också (i bra ljus).

Till ett relativt lågt pris erbjuder en begagnad Olympus EM-1 också följande autofokus. Objektivutbudet är stort. Beg pris runt 4000kr för kamerahuset.
Tack för svar, så jag som har barn i åldern 6-8 år som rör sig/leker så klarar inte kompakterna av det, eller klarar de av det i bra dags ljus?

Mvh Magnus
 

Brix

Aktiv medlem
Tänk på en sak: för stilla motiv kommer kompakter som dessa ge jämförbar eller t o m lite bättre bildkvalitet än din D90 men skall man ta bilder på motiv som rör sig kommer man upp i pris (om man inte förfokuserar och låser fokus förstås).
Beror ju helt på vad man har för objektiv på D90'n då :) Fast du kanske syftade på kitobjektivet nu iofs. :)
 

dumbo

Aktiv medlem
Tack för svar, så jag som har barn i åldern 6-8 år som rör sig/leker så klarar inte kompakterna av det, eller klarar de av det i bra dags ljus?
Det beror lite på hur de rör sig. Om de rör sig mot eller från kameran med lite högre hastighet kommer kameror med kontrastdetektering av fokus att få problem. De flesta kompaktkameror har detta och då kommer de har ha större problem med att sätta fokus.
Beroende på vad du har för objektiv på din D90 så är den kanske inte heller någon fartfantom förvisso men generellt skulle jag säga att den är något bättre lämpad för actionfoto.
Det sagt så har jag en RX100 MkIII och tycker att den funkar förträffligt för det mesta i vardagen. Nu är mina barn iofs hyggligt stillsamma av sig... Hade de tävlar i BMX/MTB/Motocross eller liknande hade jag ju tagit med systemkameran om det skulle fotas.

Ang. RX100 så skulle jag främst kolla på MkIII eller senare om budgeten tillåter. MkI och MkII har ljussvagare objektiv vilket både ger sämre förutsättningar i svagare ljus samt ger sämre möjligheter till lite kortare skäpedjup vid tex porträtt.
 

Magjoh

Aktiv medlem
Det beror lite på hur de rör sig. Om de rör sig mot eller från kameran med lite högre hastighet kommer kameror med kontrastdetektering av fokus att få problem. De flesta kompaktkameror har detta och då kommer de har ha större problem med att sätta fokus.
Beroende på vad du har för objektiv på din D90 så är den kanske inte heller någon fartfantom förvisso men generellt skulle jag säga att den är något bättre lämpad för actionfoto.
Det sagt så har jag en RX100 MkIII och tycker att den funkar förträffligt för det mesta i vardagen. Nu är mina barn iofs hyggligt stillsamma av sig... Hade de tävlar i BMX/MTB/Motocross eller liknande hade jag ju tagit med systemkameran om det skulle fotas.

Ang. RX100 så skulle jag främst kolla på MkIII eller senare om budgeten tillåter. MkI och MkII har ljussvagare objektiv vilket både ger sämre förutsättningar i svagare ljus samt ger sämre möjligheter till lite kortare skäpedjup vid tex porträtt.
De objektiv jag har är 18-105 mm 4-5,6f vr Nikon, 50 mm 1.8 f Nikon, samt 70-300 mm 4-5,6 f ( tror jag ska stämma)

Det jag också är osäker på kring kompaktkamerorna är blixten. När jag använt blixt på D90 har kagalltid slagit den i taket för att bilderna ejska bli platta, hur är blixtarna på kompaktkamerorna nu?

Vad tror ni man kan få för min gamla?

Mvh Magnus
 

dumbo

Aktiv medlem
De objektiv jag har är 18-105 mm 4-5,6f vr Nikon, 50 mm 1.8 f Nikon, samt 70-300 mm 4-5,6 f ( tror jag ska stämma)

Det jag också är osäker på kring kompaktkamerorna är blixten. När jag använt blixt på D90 har kagalltid slagit den i taket för att bilderna ejska bli platta, hur är blixtarna på kompaktkamerorna nu?

Vad tror ni man kan få för min gamla?

Mvh Magnus
Inget av objektiven du nämner är ju supersnabba vad gäller AF men handlar det om rörliga motiv som rör sig från/mot kameran skulle jag nog gissa att D90:n skulle ge fler bilder med fokus på rätt ställe än flertalet kompaktkameror.
Vad gäller blixt så varierar det ju en del. På RX100 kan man vinkla blixten genom att trycka/peta på den med fingret vilket gör att den går att studsa i taket/väggen. Det är ju en rätt liten blixt, så man kan ju inte jämföra med en extern blixt på en systemkamera men då en RX100 ger helt okej bilder på ISO800 (och även ISO1600, IMO) så räcker blixten förvånansvärt långt.
Denna bild är ju inget fotografiskt mästerverk men visar hur blixten faktiskt kan funka som enda belysning i ett nästan helt mörkt rum:
http://motljus.dynu.net/bilder/DSC00276.jpg

Nu har ju inte alla kompakter den möjligheten och då blir såklart resultatet inte så bra med blixten både nära objektivet och slagen rakt på.
 
ANNONS