Annons

Fotande fluktare på offentlig badplats

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men hur är det nu med nya GDPR?
Att fotografera människor är att registrera personuppgift.
Kan han hävda att han är journalist eller gör han konst, eller har han faktiskt sökt tillstånd?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men hur är det nu med nya GDPR?
Att fotografera människor är att registrera personuppgift.
Kan han hävda att han är journalist eller gör han konst, eller har han faktiskt sökt tillstånd?
Inledande förklaring:

"(18) Denna förordning är inte tillämplig på fysiska personers behandling av personuppgifter som ett led i verksamhet som är helt och hållet privat eller har samband med personens hushåll och därmed saknar koppling till yrkes- eller affärsmässig verksamhet. Privat verksamhet eller verksamhet som har samband med hushållet kan omfatta korrespondens och innehav av adresser, aktivitet i sociala nätverk och internetverksamhet i samband med sådan verksamhet. Denna förordning är dock tillämplig på personuppgiftsansvariga eller personuppgiftsbiträden som tillhandahåller utrustning för behandling av personuppgifter för sådan privat verksamhet eller hushållsverksamhet."

eller efter "härigenom föreskrivs följande" i artikel 2:

"2. Denna förordning ska inte tillämpas på behandling av personuppgifter som

a) utgör ett led i en verksamhet som inte omfattas av unionsrätten,

b) medlemsstaterna utför när de bedriver verksamhet som omfattas av avdelning V kapitel 2 i EU-fördraget,

c) en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,

d) behöriga myndigheter utför i syfte att förebygga, förhindra, utreda, avslöja eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder, i vilket även ingår att skydda mot samt förebygga och förhindra hot mot den allmänna säkerheten.

(Min fetning)
 

snap01

Aktiv medlem
Men hur är det nu med nya GDPR?
Att fotografera människor är att registrera personuppgift.
Kan han hävda att han är journalist eller gör han konst, eller har han faktiskt sökt tillstånd?
vad menar du? att man ska söka tillstånd om man tar med en kamera till stranden o fotar på den? Det är inte ok kränka folk o det har oftast med avstånd att göra. Står du och fotat nära någon som solar toppless så lär knappast personen bli glad, men vissa tänker sig inte för o sedan finns det väldigt lättkränkta människor så du kan bara vara på en strand med en kamera så blir dom kränkta enligt dom själva.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Kameraövervakningslag (2013:460)

Andra paragrafen under definitonen av övervakningskamera.


Lagen ersätts nästa månad.
ok, då utifrån som det står i artikeln så är det inte en övervakningskamera som använts den här gången. Det verkar vara en kamera som man måste slå på och av manuellt där den är på plats.

Från definitionen "är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning"
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
vad menar du? att man ska söka tillstånd om man tar med en kamera till stranden o fotar på den? [...].
Att fotografera folk så att de är identifierbara är att registrera personuppgift och lyder under GDPR. Men det finns undantag i lagen. Att smygfilma folk på stranden kanske är tillåtet om det betraktas som något som
C) en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Att fotografera folk så att de är identifierbara är att registrera personuppgift och lyder under GDPR. Men det finns undantag i lagen. Att smygfilma folk på stranden kanske är tillåtet om det betraktas som något som
C) en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,
Om du hävdar konstnärligt och journalistiskt är det även tillåtet.
Allt efter utredning av froderberg fotosidan.
 

PeterWem

Aktiv medlem
ok, då utifrån som det står i artikeln så är det inte en övervakningskamera som använts den här gången. Det verkar vara en kamera som man måste slå på och av manuellt där den är på plats.

Från definitionen "är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning"
Mannen gick för att bada med kameran på stranden påslagen. Alltså kameraövervakning. Jämför med att rigga en filmkamera på stativ som under natten filmar din bil som står på allmän plats.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Gdpr

Ja precis. De två undantagen hade jag med i mitt första inlägg. Men frågan är om det räcker att ”hävda” något.
Vad skulle datainpektionen göra. Bötfälla en person när han utnyttjar sina
grundlagsrättigheter. Ibland känns det som man vill anmäla sig själv till
datanspektionen för att få ett rättsfall. Jag har tagit ca 200 bilder gatufoto efter attt lagen trädde i kraft.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Mannen gick för att bada med kameran på stranden påslagen. Alltså kameraövervakning. Jämför med att rigga en filmkamera på stativ som under natten filmar din bil som står på allmän plats.
Du refererade tidigare så fint till en lag och paragraf. Kan du göra det här också? Kul att lära sig även om det med all sanolikhet inte är nåt jag behöver i mitt fotande :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag var nog för snabb. Sitter och läser propositionen just nu och tänker på punkten "uppsatt" och vad definitionen där är.


Så, fel av mig.

"Med uppsatt avses att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. En kamera som endast används helt kortvarigt är alltså ingen övervakningskamera som omfattas av lagens tillämpningsområde. Kameror som är fastsatta på fordon har ansetts uppsatta i lagens mening".
 
Senast ändrad:

mimasan

Avslutat medlemskap
Jag var nog för snabb. Sitter och läser propositionen just nu och tänker på punkten "uppsatt" och vad definitionen där är.
Hehe, jag tänkte precis detsamma. Sökte definitionen för detsamma.

Men till frågan, är det smart av en journalist att gå ut i tidningen och ifrågasätta att det är fullt tillåtet att fota på allmän plats? Säga till personen är ju ok tycker jag om att man inte vill. Här räkte det nog med att han blev påkommen att få honom att sluta.
 
ANNONS