Annons

Bärbar dator för bildredigeringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjäril

Medlem
Jag funderar på att köpa en bärbar dator som jag kan ta med mig på resor mm för att redigera mina bilder. Har nu en stationär.
Ta tacksamt emot tips på bra datorer för bildredigeringen.
Med vänlig hälsning, Åsa Fredh ✨😊✨
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag använder en MacBook Pro 13" och jag är mycket nöjd.

Det bästa är det nätta formatet som gör det enkelt att ta ur och stoppa tillbaka i väskan i säkerhetskontrollen på flygplatser och den är också lätt att hantera på planet.

Skärmen är mycket bra även om jag föredrar min 27" skärm när jag är hemma. Jag vet inte exakt hur länge batteriet räcker, men det händer sällan att det laddar ur innan jag kommer fram.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tycker frågeställningen är än så länge för inkomplett för att vi skall kunna komma med vettiga förslag. Jag saknar information om tex
- hur stor får datorn vara? Större dator har större skärm vilket jag upplever som trevligt, men den blir också svårare att få med sig.
- hur mycket får datorn kosta? Högre pris brukar medföra högre prestanda, och ingen vill vänta en smärre evighet innan datorn är klar med något, men ingen har oändligt med pengar så någonstans måste man kompromissa.
- är det någon specifik tillverkare som du absolut vill ha eller vill undvika?
- vill du absolut ha en PC (med Windows) eller vill ha du en Mac (med iOS)? Eller spelar det ingen roll?
- hur lång tid vill du kunna använda datorn med bara batteriet som strömkälla?


Själv har jag en dator från Lenovo med en 17-tums skärm som jag är nöjd med. Jag kan bearbeta bilder när jag är ute och reser, men ofta får det vänta tills jag är hemma och kan koppla in den externa skärmen.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag köpte en billig Lenovo (runt 5k) med typ 15" skärm. Den är ca tre år gammal.

Några reflektioner:
- Den är avsevärt långsammare än min nu sex år gamla stationära, då högpresterande, dator. Frustrerande långsam ibland.
- Windows 10 är fruktansvärt långsamt p g a att det är fyllt med diverse bloatware och övervakning, men Mac OS kanske inte är bättre i det avseendet.
- Som lagring och grovsortering är det toppen när man är ute och reser.
- Skärmen är något liten, arbetsytan blir inte så stor i Lightroom.
- Jag vågar inte lita på färgåtergivning, kontrast eller ljusstyrka i bilderna på laptopen, redigering och publicering gör sig bäst om jag väntar tills jag har tillgång till min stationära dator.

Det är några saker att tänka på jag kommer på just nu. Förutsatt att budgeten räcker skulle jag prioritera:

- Rejält snabb! Skit i lagringsutrymme på datorn, ta med en extern disk du för över keepers på.
- Så stor skärm som du kan stå ut med att släpa på.
- Inte Windows 10.

Mvh
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En 13-tums-dator är väldigt smidig att ta med sig överallt men ska jag arbeta mera ordentligt väl på plats är de ofta lite för små.
En 15-tums tycker jag alltid är lite för stor att få ner och med sig när man vill men så otroligt mycket trevligare att jobba på - inte under resan - men när man väl är framme.

Så på resa väljer jag smidigheten med en 13-tum MBP medan hemma är det 27-tum Eizo som får stå för grafiken.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Instämmer med Petter. Har själv MacBook Pro 15 tum, och saknar min 13-tummare som blev stulen lite grann. Prisvärt tycker jag att fjolårsmodell av MacBook Pro brukar vara. Kostar fortfarande en del, men håller länge, enligt min erfarenhet.
 

Fjäril

Medlem
Tack för ditt svar!
Jag funderar på om man ska lägga pengar på en bärbar dator eller om man häller väntar tills man kommer hem till sin stora stationära innan jag redigerar mina Raw bilder i Photoshop CS6.
Mvh Åsa

Jag använder en MacBook Pro 13" och jag är mycket nöjd.

Det bästa är det nätta formatet som gör det enkelt att ta ur och stoppa tillbaka i väskan i säkerhetskontrollen på flygplatser och den är också lätt att hantera på planet.

Skärmen är mycket bra även om jag föredrar min 27" skärm när jag är hemma. Jag vet inte exakt hur länge batteriet räcker, men det händer sällan att det laddar ur innan jag kommer fram.
 

Fjäril

Medlem
Tack för ditt svar!
Jag har inte arbetat i Mac tidigare. Föredra du Mac framför PC?
Mvh Åsa

Instämmer med Petter. Har själv MacBook Pro 15 tum, och saknar min 13-tummare som blev stulen lite grann. Prisvärt tycker jag att fjolårsmodell av MacBook Pro brukar vara. Kostar fortfarande en del, men håller länge, enligt min erfarenhet.
 

Fjäril

Medlem
Tack för ditt svar! Jag är rädd att det blir för litet med 13tum. Bra att få info vad andra har för erfarenheter.
Mvh Åsa

En 13-tums-dator är väldigt smidig att ta med sig överallt men ska jag arbeta mera ordentligt väl på plats är de ofta lite för små.
En 15-tums tycker jag alltid är lite för stor att få ner och med sig när man vill men så otroligt mycket trevligare att jobba på - inte under resan - men när man väl är framme.

Så på resa väljer jag smidigheten med en 13-tum MBP medan hemma är det 27-tum Eizo som får stå för grafiken.
 

Fjäril

Medlem
Tack för bra tips!
Mvh Åsa

Jag köpte en billig Lenovo (runt 5k) med typ 15" skärm. Den är ca tre år gammal.

Några reflektioner:
- Den är avsevärt långsammare än min nu sex år gamla stationära, då högpresterande, dator. Frustrerande långsam ibland.
- Windows 10 är fruktansvärt långsamt p g a att det är fyllt med diverse bloatware och övervakning, men Mac OS kanske inte är bättre i det avseendet.
- Som lagring och grovsortering är det toppen när man är ute och reser.
- Skärmen är något liten, arbetsytan blir inte så stor i Lightroom.
- Jag vågar inte lita på färgåtergivning, kontrast eller ljusstyrka i bilderna på laptopen, redigering och publicering gör sig bäst om jag väntar tills jag har tillgång till min stationära dator.

Det är några saker att tänka på jag kommer på just nu. Förutsatt att budgeten räcker skulle jag prioritera:

- Rejält snabb! Skit i lagringsutrymme på datorn, ta med en extern disk du för över keepers på.
- Så stor skärm som du kan stå ut med att släpa på.
- Inte Windows 10.

Mvh
 

Fjäril

Medlem
Tack för ditt svar!
Jag har aldrig arbetat med Mac. Drar du dig för att arbeta med dina bilder i den bärbara blir det att man häller väntar tills man kommer hem?
Mvh Åsa


Jag använder en MacBook Pro 13" och jag är mycket nöjd.

Det bästa är det nätta formatet som gör det enkelt att ta ur och stoppa tillbaka i väskan i säkerhetskontrollen på flygplatser och den är också lätt att hantera på planet.

Skärmen är mycket bra även om jag föredrar min 27" skärm när jag är hemma. Jag vet inte exakt hur länge batteriet räcker, men det händer sällan att det laddar ur innan jag kommer fram.
 

Fjäril

Medlem
Tack för ditt svar!
Hur stor måste skärmen vara så man kan redigera sina Raw bilder i Photoshop CS och kan lita på det man ser.
Den får kosta mellan 15-20 000kr. Jag använder idag PC. Behöver inte Windows då jag har det på min bärbara jobbdator. Hur ofta redigerar du dina bilder då du är ute och reser? Blir det att man häller väntar tills man kommer hem till större skärm?
Mvh Åsa

Jag tycker frågeställningen är än så länge för inkomplett för att vi skall kunna komma med vettiga förslag. Jag saknar information om tex
- hur stor får datorn vara? Större dator har större skärm vilket jag upplever som trevligt, men den blir också svårare att få med sig.
- hur mycket får datorn kosta? Högre pris brukar medföra högre prestanda, och ingen vill vänta en smärre evighet innan datorn är klar med något, men ingen har oändligt med pengar så någonstans måste man kompromissa.
- är det någon specifik tillverkare som du absolut vill ha eller vill undvika?
- vill du absolut ha en PC (med Windows) eller vill ha du en Mac (med iOS)? Eller spelar det ingen roll?
- hur lång tid vill du kunna använda datorn med bara batteriet som strömkälla?


Själv har jag en dator från Lenovo med en 17-tums skärm som jag är nöjd med. Jag kan bearbeta bilder när jag är ute och reser, men ofta får det vänta tills jag är hemma och kan koppla in den externa skärmen.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!
Jag har inte arbetat i Mac tidigare. Föredra du Mac framför PC?
Mvh Åsa
Jag har inte använt Windows mer än i undantagsfall på iallafall 10-12 år, så svaret är både ”ja” och ”jag vet inte riktigt” :)
Trivs med mac, och upplever dem som prisvärda tack vare lång hållbarhet, men är inte säker på hur det är på andra sidan.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När man väl arbetar i RAW-programmet Photoshop/PhotoLab/Lightroom eller vad man nu använder är skillnaderna minimala nu för tiden mellan Mac och Windows.

Enkelheten med Mac är allt runt omkring. Interaktionen med telefon och platta samt tjänster.
Har man en iPhone/iPad också eller fler macar är det otroligt smidigt att surfa vidare på datorn med den sida som överlämnats från telefonen.
Eller på resa koppla upp sig via telefonens internetdelning trots att telefonen ligger låst och nerpackad i väskan. Eller ta samtalet på datorn när det ringer i andra rummet.

Synka/skicka/hämta bilder kors ovh tvärs mellan systemen utan att göra något själv egentligen.

Men som med allt kan tröskeln att båga lära sig det nya vid ett byte vara det jobbigaste - inte det nya systemet som sådant.

Om du inte har någon iPhone eller Apple TV sedan tidigare minskar fördelarna med att byta plattform.
Och om du trivs på Windows behöver du verkligen inte utsätta dig för att byte.

Men Macen och Apples ekosystem är trevligt när man väl är där.
 

Fjäril

Medlem
Det låter smidigt! Tack för att du tog dig tid att svara. ✨😊✨

När man väl arbetar i RAW-programmet Photoshop/PhotoLab/Lightroom eller vad man nu använder är skillnaderna minimala nu för tiden mellan Mac och Windows.

Enkelheten med Mac är allt runt omkring. Interaktionen med telefon och platta samt tjänster.
Har man en iPhone/iPad också eller fler macar är det otroligt smidigt att surfa vidare på datorn med den sida som överlämnats från telefonen.
Eller på resa koppla upp sig via telefonens internetdelning trots att telefonen ligger låst och nerpackad i väskan. Eller ta samtalet på datorn när det ringer i andra rummet.

Synka/skicka/hämta bilder kors ovh tvärs mellan systemen utan att göra något själv egentligen.

Men som med allt kan tröskeln att båga lära sig det nya vid ett byte vara det jobbigaste - inte det nya systemet som sådant.

Om du inte har någon iPhone eller Apple TV sedan tidigare minskar fördelarna med att byta plattform.
Och om du trivs på Windows behöver du verkligen inte utsätta dig för att byte.

Men Macen och Apples ekosystem är trevligt när man väl är där.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu var det ett par år sedan jag köpte min bärbara som jag har som enda dator. Jag hade Mac tidigare. En del har hänt på processorsidan sedan dess. Min Lenovo Yoga 14" i7 gen 6 har endast 2 kärnor på 15W medan min föregående Macbook Pro had 4 kärnor 45W i7 gen 4. Macen var faktiskt lite snabbare med råfiler då det kan bli en aning lagg i PC:n då jag t ex applicerar skärpning men inget som stör. Jag är dock väldigt nöjd med min PC och jag valde den med OLED av flera anledningar.

Skall du inte ha en extern skärm utan enbart förlita dig på den bärbara datorns skärm är dess egenskaper väldigt viktiga. Hur är färgrymden, färgäktheten, går den att kalibrera och hur bra inställd ör den från fabrik om man inte orkar kalibrera, hur är kontrasten mm?

Hur mycket processorkraft man än lyckas få in för en relativt liten peng kommer man inte få någon bra skärm i en dator under ca 10000kr.

Vad jag vet så har Mac väldigt bra färgrymd i sina skärmar och tror att dessa t o m är fabrikskalibrerade och det senare är relativt ovanligt i PC - t o m Dell XPS verkar inte vara individuellt fabrikskalibrerade så visst kan man inte rakt av jämföra Mac och PC priser, det är lite av att man får vad man betalar för.

Detta sagt så har Mac skenat iväg lite väl mycket efter bytet till Macbook Pro med touchbar. Då jag tittade fick man mer RAM och större SSD med en Dell XPS 15 än med en topputrustad Macbook Pro som d u kostade 10000kr mer (Dellen låg då på 25000kr och Macen runt 35000kr). Detta prisglapp såg jag som oskäligt för mina behov.

Till slut blev det ingetdera. Jag reser en del och det är wn enorm skillnad i storlek och vikt att resa med en 14" lättviktsdator och en 15".

Skall du använda en extern skärm huvudsakligen kan du kanske spara storlek och vikt samt kostnad i den bärbara men du kommer då inte kunna lita på färgerna i din bärbara - värt att tänka på. Och, visserligen är det mindre vanligt idag men köp inte en TN skärm. Dessa har smal betraktningsvinkel, dåliga färger och skiftar ljus och färg även vid små vinkelskillnader.

Tittar man på de PC jag vet är väl ansedda för bildbehandling så ligger Dell XPS bra till. Se till att ha nog med RAM - helst 16GB. Idag skulle jag välja minst 256GB SSD men ha bilderna på extern disk. 256GB SSD ger gott om plats för att lagra program mm men även om man tillfälligt vill spara sina bilder på resa och sedan överföra.
 
ANNONS