Annons

Organisera bilder? Bli av med dubletter etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gri11en

Aktiv medlem
Jag har LR/PS prenumeration och Lightroom kan suga upp alla bilder från spridda diskar det vet jag. Men tyvärr ligger det dubletter och mindre kopior av många bilder. Främst mobilbilder som har backupats till molntjänster etc.

Vill börja om från början med Lightroom, pga av ny PC etc, men vill helst slippa dubletter och minikopior. Någon som har tips på hur jag bäst går tillväga gällande det? Det finns ju olika duplicate finders - men någon har förmodligen bättre tips.

Tacksam för diskussioner i frågan :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inte gjort detta själv men du borde kunna använda Lightroom.

Skapa en mapp på din lagringsenhet, t ex C:\LRBilder

Starta import från LR och ställ in så att bilderna kopieras till mappen du skapat och att bilderna organiseras i en datumbaserad struktur.

Kryssa i "Don't import suspected duplicates" eller vad nu inställningen heter.

Peka ut de mappar som du har bilder i och kör importen.

Då borde du få en "ren" struktur. När du är klar och ser att allt kommit in och har gjort säkerhetskopiering så kan du börja "städa" bort de gamla bildfilerna.

Alternativt kan du istället för att kopiera välja att flytta filerna, då slipper du merparten av städningsoperationen. De filer som då eventuellt ligger kvar på sina gamla platser borde ju då vara dubbletter.

Men som sagt, jag har aldrig gjort detta själv så ta rådet som en kvalificerad gissning! :)
 

Gri11en

Aktiv medlem
Tack för svar

Det finns mycket frågetecken,

Hur vet jag att LR väljer den största/bästa filen om det finns flera kopior?

Hur vet jag att LR väljer RAW före i jpg i förekommande fall?
 

iSolen.se

Guest
Jag har LR/PS prenumeration och Lightroom kan suga upp alla bilder från spridda diskar det vet jag. Men tyvärr ligger det dubletter och mindre kopior av många bilder. Främst mobilbilder som har backupats till molntjänster etc.

Vill börja om från början med Lightroom, pga av ny PC etc, men vill helst slippa dubletter och minikopior. Någon som har tips på hur jag bäst går tillväga gällande det? Det finns ju olika duplicate finders - men någon har förmodligen bättre tips.

Tacksam för diskussioner i frågan :)
Hur bra koll har du på bilderna?

Du kan inte vänta lite med LR till du lagt alla bilder i

c:\2018-12-13 Lucia\
c:\2018-12-24 Jul hemma\

etc som är lite framtidssäkrare. Förr eller senare kommer du köra något annat än, eller tillsammans med, LR.

Om man hårddrar det kan du lägga alla bilder i samma mapp och i windows sortera i "datum taget"-ordning och därefter är det lätt att lägga dem i respektive datummapp.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag kanske inte tillför något heller för jag känner inte till någon mjukvara som löser problemet. Jag skulle göra det manuellt för att ha full kontroll.
Flytta alla filer till samma ställe på en disk. I datummappar om du föredrar det. Jag använder månadsmappar med syftet att räkneverket i kameran inte ska starta om efter 9999 (jag tar aldrig tiotusen bilder under en månad) och ge fler bilder i månadsmappen samma filnamn. Om du får varning om att fler bilder har samma filnamn vid flytten är det troligen kopiorna. Välj att de får unika filnam, som brukar vara t.ex en extra siffra i filnamnet. När allt är flyttat, importera till lightroom. Låt lightroom sortera efter fotodatum. Då hamnar kopiorna (med de unika filnamnen) bredvid varandra på filmstripen och du kan välja vilka bilder som ska kasseras (ta bort från disk).

Jag har gjort detta flera gånger när man t.ex. hittat gamla CD-skivor med backuper och man inte är säker på att man har bilderna i nuvarande "bildbank".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hjälpfull som vanligt när du hänger upp dig på ett ord och faktisk inte tillför ett smack, han menar som det verkar flera versioner av samma bild.
Min poäng är att om bildfilerna t ex har helt olika storlek är det kanske inte så lätt för en mjukvara att veta att det egentligen är samma bild.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Min poäng är att om bildfilerna t ex har helt olika storlek är det kanske inte så lätt för en mjukvara att veta att det egentligen är samma bild.
Jag har kryssat i "Don't Import Suspected Duplicates". Lightroom definierar en dubblett (duplicate) som en fil som har samma filnamn, storlek och datum/tid då bilden är tagen i EXIF-data.

När du importerar ser du vilka filer som inte överförs och du kan fortfarande välja att ta med dem genom att klicka på dem.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag använder Scott Kelbys system SLIM för att organisera mina bilder. Det betyder inga datummappar, inga keywords och allt blir mycket enklare.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Finns en mjukvara som heter Duplicate Cleaner.
Den har jag använt med gott resultat.
Man kan göra olika inställningar och jämförelser på mer än bara storlek och filnamn.
Jag har kunnat jämföra olika extra-arkiv som jag skaffat mig genom åren när gjort lite extra kopior här och där vid datorbyten och annat.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag använder Scott Kelbys system SLIM för att organisera mina bilder. Det betyder inga datummappar, inga keywords och allt blir mycket enklare.
Förstår inte vad som blir enklare?
Enklare att slippa göra något i samband med import och efter?
Blir ett helsike att hitta något om man har många bilder och kan väl knappast kallas organisera.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Förstår inte vad som blir enklare?
Enklare att slippa göra något i samband med import och efter?
Blir ett helsike att hitta något om man har många bilder och kan väl knappast kallas organisera.
Om man organiserar efter datum så måste man i princip tagga alla bilderna med nyckelord, för ingen vet vad man fotograferade den 8 augusti 2014. Ett datum säger i de flesta fall ingenting.

Det är däremot lätt att minnas att man tog bilden i Paris för några år sedan. I det fallet går jag till Travel -> Paris. Om jag letar efter en bild av modellen Anjelica går jag till People -> Anjelica osv. Det går naturligtvis att tagga alla bilder i en katalog med Paris eller Anjelica. Det finns olika metoder.

Jag har ett antal huvudkataloger: People, Travel, Personal, Weddings, Stock, Street, Scans osv. Sen döper jag underkatalogerna efter något som är lätt att komma ihåg. Paris 2014, Anjelica i Mexico osv.

Jag har aldrig haft problem att hitta en bild efter att jag började med det här systemet

Det finns andra saker inslag i systemet som också är bra. Jag lägger alla bilder på en extern hårddisk och Lightrooms katalogfil ligger också där. Så förflyttningen mellan laptop och desktop är sömlös.

Det finns också ett system för backups i SLIM.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om man organiserar efter datum så måste man i princip tagga alla bilderna med nyckelord, för ingen vet vad man fotograferade den 8 augusti 2014. Ett datum säger i de flesta fall ingenting.

Det är däremot lätt att minnas att man tog bilden i Paris för några år sedan. I det fallet går jag till Travel -> Paris. Om jag letar efter en bild av modellen Anjelica går jag till People -> Anjelica osv. Det går naturligtvis att tagga alla bilder i en katalog med Paris eller Anjelica. Det finns olika metoder.

Jag har ett antal huvudkataloger: People, Travel, Personal, Weddings, Stock, Street, Scans osv. Sen döper jag underkatalogerna efter något som är lätt att komma ihåg. Paris 2014, Anjelica i Mexico osv.

Jag har aldrig haft problem att hitta en bild efter att jag började med det här systemet

Det finns andra saker inslag i systemet som också är bra. Jag lägger alla bilder på en extern hårddisk och Lightrooms katalogfil ligger också där. Så förflyttningen mellan laptop och desktop är sömlös.

Det finns också ett system för backups i SLIM.
Jag vet inte vad Kelby menar med SLIM men när det gäller att organisera saker så litar jag inte riktigt på Mr Kelbys kompetens. Läste hans tidiga böcker om LR och de innehöll en hel del tvivelaktiga råd när det gäller ordning och reda.

För egen del gör jag tvärtemot det du gör. Jag låter LR lägga mina bilder i en kronologisk struktur. Det är det enda system som är otvetydigt - en bild kan bara vara tagen vid en given tidpunkt. Sedan gör jag ett tillägg på datummappen för att ge den en liten beskrivning.

Hur gör du själv om du fotar Anjelica i Paris och i knät har hon hunden Fido? Vilken mapp hamnar den bilden i, people, travel eller animals?
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur bra koll har du på bilderna?

Du kan inte vänta lite med LR till du lagt alla bilder i

c:\2018-12-13 Lucia\
c:\2018-12-24 Jul hemma\

etc som är lite framtidssäkrare. Förr eller senare kommer du köra något annat än, eller tillsammans med, LR.

Om man hårddrar det kan du lägga alla bilder i samma mapp och i windows sortera i "datum taget"-ordning och därefter är det lätt att lägga dem i respektive datummapp.
Dina råd tillför ju bara merarbete. LR kan skapa den datumbaserade grundstommen helt automatiskt utan att du själv behöver hålla på och sortera och flytta. Den enda du behöver göra är att efter importen döpa om "2018-12-24" till "2018-12-24 Julafton".
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för svar

Det finns mycket frågetecken,

Hur vet jag att LR väljer den största/bästa filen om det finns flera kopior?

Hur vet jag att LR väljer RAW före i jpg i förekommande fall?
Jag vet inte exakt vad som händer om filerna är omdöpta och i olika format. Men om det är så att du väljer att flytta filerna så kan du ju efter att du gjort importen gå igenom dina käll-mappar och söka efter *.JPG och *.CR2 (etc). De bildfiler som ligger kvar i källmapparna har ju inte importerats till LR och då kan du hantera detta manuellt.

Min erfarenhet är att LR är ganska bra på att identifiera dubbletter.

Dessutom, det är väl inte hela världen om du får in dubbletterna i LR. De kan du rensa "allt eftersom" om/när du väljer att jobba med bilder från äldre tider. Om du aldrig "återbesöker" dina gamla bilder, ja då är det ju bara lite utrymme som går åt till att lagra dubbletter och inget som stör egentligen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag vet inte exakt vad som händer om filerna är omdöpta och i olika format. Men om det är så att du väljer att flytta filerna så kan du ju efter att du gjort importen gå igenom dina käll-mappar och söka efter *.JPG och *.CR2 (etc). De bildfiler som ligger kvar i källmapparna har ju inte importerats till LR och då kan du hantera detta manuellt.

Min erfarenhet är att LR är ganska bra på att identifiera dubbletter.

Dessutom, det är väl inte hela världen om du får in dubbletterna i LR. De kan du rensa "allt eftersom" om/när du väljer att jobba med bilder från äldre tider. Om du aldrig "återbesöker" dina gamla bilder, ja då är det ju bara lite utrymme som går åt till att lagra dubbletter och inget som stör egentligen.
Jag skrev i inlägg #10 exakt hur Lightroom definierar en dubblett.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag vet inte vad Kelby menar med SLIM men när det gäller att organisera saker så litar jag inte riktigt på Mr Kelbys kompetens. Läste hans tidiga böcker om LR och de innehöll en hel del tvivelaktiga råd när det gäller ordning och reda.

För egen del gör jag tvärtemot det du gör. Jag låter LR lägga mina bilder i en kronologisk struktur. Det är det enda system som är otvetydigt - en bild kan bara vara tagen vid en given tidpunkt. Sedan gör jag ett tillägg på datummappen för att ge den en liten beskrivning.

Hur gör du själv om du fotar Anjelica i Paris och i knät har hon hunden Fido? Vilken mapp hamnar den bilden i, people, travel eller animals?
Jag har fotograferat modeller i Paris så det är en enkel fråga. Modellerna ligger under People -> Model shoot Paris och turistbilderna ligger under Travel -> Paris.

Hade Fido suttit i en av modellerna knä hade jag kommit ihåg det och sökt i mappen med modellerna. Hade Fido suttit i någons knä i en mapp som heter 2014-08-23 och du inte taggat de tre bilderna kommer du aldrig hitta dem. Kommer man hem med 500 bilder så är det träligt att tagga varje bild med individuella nycklar.
 
ANNONS