Annons

val av 3 kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
har googlat lite om dessa och dom verkar vara likvärdiga, nu undrar jag bara vad ni tycker är + och - med dom

dom jag har funderat på är
canon eos 350d
pentax k100d
nikon d50

vad jag har läst kan nikonen ha lite strul med "ratten" inställningarna och att den inte har nån bakgrundsbelyst över lcd display, och att pentaxen inte har några snabbknappar för iso som tex 350:n har?

De tre kamerorna ligger nog väldigt jämnt när det gäller bildkvalitet. Visst finns det kanske små skillnader, men ingenting som borde vara avgörande.

Vad googlande kanske inte avslöjar är hur kamerorna känns att hålla i handen. Där tycker jag det är avgörande skillnad. Jag trivs inte alls med greppet på 350D, alla fingrar får inte plats, och lillfinger (ibland även ringfinger) ligger och skaver mot kanten/undersidan på kameran istället.

K100D och D50 har större grepp som passar mig bättre. Jag skulle säga att D50 är bäst (för mig) av de tre.

Har man mindre händer kan det hända att 350D ligger bra i handen. Jag tycker dock att hela kameran känns lite mer plastig och "billig" jämfört med de andra två.

Ska du köpa kameran med kitobjektiv så verkar de 18-55:eek:r Nikon och Pentax skickar med vara märkbart bättre än Canons motsvarighet. Kolla fotosidans recensionsbank:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3950
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8461
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10098

Även om 350D har högre upplösning får man kanske mer detaljrika bilder med någon av konkurrenternas paket tack vare skarpare objektiv.

Pentax har lite större sökare och inbyggd bildstabilisering också, sådant kanske väger tungt. Tror Pentax skickar med ett riktigt motljusskydd med objektivet också.

Att D50 ska ha något problem med inmatningsratten är ingenting jag hört någonting om. Har själv haft en D50 som min flickvän nu använder, den är uppe i ca 20 000 exponeringar, och inmatningsratten har fungerat perfekt hela tiden. Annars fixas det väl på garantin.

Gå och kläm lite på kamerorna i butik och fundera på vilken du trivs bäst med. Jag skulle valt mellan Nikon och Pentax.

men sen är det ju det med d50:n att den inte har något bakgrundsljus på den över lcd-displayen?
den är ju billigast, ca 5000:-
sen kommer pentaxen på ca 5500:-? och 350d:n på strax över 5500:-

har hållt i en 350d och tycker att den känns rätt så bra, men har inte hållt i någon annan än.

Pentax har AS vilket är en stor fördel. Att ISO skulle vara mindre lättåtkomligt anser jag vara av marginell betydelse. Vad gäller bildkvalitet så tror jag att det är Canon-kamerans styrka. Den har flest antal pixlar med möjlighet till högre upplösning, den är också väldigt brusfri med rena klara bilder. Jag tror också att 350D tillsammans med USM-optik är den som focuserar snabbast. Nikonkamerans styrka är dels att den förfogar över en bra intern uppräkning, dvs att JPEG direkt ur kameran blir väldigt bra. D50 är nog också den som har bäst ergonomi, mycket pga att den är större än de övriga två. Alla tre är bra instegsmodeller, svårt att enbart utifrån kamerahus avgöra vilken som är bäst. Du får nog ta dig en titt på de totala systemen och vad de kan erbjuda för övrigt innan du bestämmer dig.

Att D50 inte har någon belysning på toppdisplayen kan störa ibland då man fotar när det är mörkt. All information som visas där utom ISO har man visserligen i sökaren, men för att kunna se vad man gör för ändringar i ISO när det är mörkt behöver man alltså använda stora displayen.

Har du tänkt utöka med fler objektiv/blixt kan det som Paul skriver vara en bra idé att titta på vad respektive märke erbjuder. När jag köpte D50:n tittade jag på Konica Minolta D5D, men en av anledningarna till att jag inte valde den var att jag inte gillade utbudet av blixtar. Nikons blixtsystem är suveränt, och för att få det jag har i min SB-600 (som kostade 2300 kr ny) skulle det behövas en Konica Minolta HS5600D som kostade ca 5000 kr...

det blir ju min första digitala systemkamera, så vad är det som syns på toppdisplayen? det kan ju vara jobbigt att kolla i sökaren varje gång man har rattat på hjulet i mörker? :)
någon som vet om k100d:n har belysning på toppdisplayen?

det jag nog kommer köpa senare är ju såklart nytt objektiv och blix, men i nuläget vet jag inte så mkt om vad det finns för utbud och så.

vet att pentax inte har så stort utbud av objektiv, men man kan få samsungobjektiv för billigare peng för det är just samsung, sen har väl sigma ok grejer?

Jag valde nyligen mellan 400D, D50, 350D och begagnad D70s. Vad jag kom fram till var att D50 var skönast att hålla i, samt att jag fick mest för pengarna då denna nu kostar 4995kr ny med kitoptik.

Hört att Nikons kitoptik är bättre än Canons motsvarigheter, detta är enbart baserat på saker jag läst på forum.

Ingen belyst LCD? För mig så skulle jag nog bli galen utan denna funktion. Men det beror nog mest på att jag i stort sätt hela tiden håller på och pillar i kamerans inställningar. Kör du på "gröna rutan" så spelar det mindre roll.

Jag är inte heller någon älskare av ergonomin på 350 men det är som sagt en högst personlig egenskap. Likaså så anser jag att de flesta av de testbilder som är uppvisade med Canons kitoptik är bedrövligt oskarpa jämfört med de från Nikons och Pentax motsvarigheter, Å andra sidan så har jag sett en mängd bedrövliga exempelbilder från Canon 5D med något fint vidvinkelobjektiv, (17-40L?) där kanterna är bedrövligt oskarpa men jag har inte sett ett spår av detta i bilderna i diverse tidningar tagna med just denna kombination. Vet inte vad testarna gör men användarnas (de riktiga fotograferna) gör för deras bilder är oftast bra mycket bättre tekniskt än testarnas :) Det är klart att testarna pixelpeepar......

Mitt råd är att kila ner till en butik för att klämma och känna på alla tre. Ta den som du trivs bäst med. Denna trivselkänsla betyder nog mer än vad de flesta tror. Det blir helt enkelt roligare att fotografera om du trivs med apparaterna :)

Senast ändrad:
Men D40 då?

Otroligt nog bra ergonomi även fast den är mindre än 350D och K100d.

Ljusare och mer kontrastrik sökare.

Snabb och mycket lättskött, menysystemet är mycket enkelt att komma igång med.

Ännu bättre kitoptik.

Den enda nackdelen är att du inte kan använda objektiv utan focusmotor, å andra sidan är utbudet ganska stort - och eftersom Nikon nu även släppt D40x, så lär det nog komma ännu fler av de snabbare och tystare AF-S objektiven.

Hälsningar

Adam

jag vet inte några butiker som har alla 3 inne. men någon som vet om pentaxen har belyst toppdisplay?

det står och väger mellan alla dom 3 och det är bara de småsakerna som kan avgöra, och så hur sköna dom är då.

men dom nackdelarna jag känner till
eos 350d: inga direkta mer än att den är lite "föråldrad" och den dyraste samt liten lcd display
pentaxen: inte så många tillbehör än?
d50: ingen belyst toppdisplay

och plussen
eos 350d: känner inte till några som direkt sticker ut
pentaxen: antiskakfunktion
d50: bra och billiga tillbehör och den billigaste

nu har ju d50:n tagit slut hos scandinavian photo, så nu är det ett bekymmer mindre, och k100d:an och 350d:n kostar 5700:- som billigast, alltså 700:- dyrare än d:50:n, kollade i manualen till k100d och den verka nice faktiskt, synd att den inte hade någon belyst topdisplay. men frågan jag är osäker vilken kamera som nu ger mest för pengarna.

Jag skulle säga att det inte är så stor idé att snöa in sig på en belyst eller icke belyst topdisplay. Man använder den ändå inte så hårt. Eller jag ägnar mig inte åt konstnärligt fotograferande i sån utsträckning utan fotar mest konserter och där är det rätt viktigt att kunna göra allt man vill med sökaren kvar för ögat så jag brukar använda den istället. ISO får man en känsla av vad som funkar i olika ljus till slut så det blir för mig i alla fall att jag ställer in ett ISO och tar ett par bilder. Märker jag att slutartiden blir för lång så styr jag om det genom stora displayen. Det är ok att göra så tycker jag eftersom iso är en ganska så "permanent" inställning. Är man ute efter ett visst brus så är man och räcker inte optiken att kompensera ljuset så gör den inte.

Jag stod tidigare och valde mellan d70 och minolta d5d när de var aktuella, men jag fick ett tips av en vän som jag tog med mig. "När man väljer bort Canon och Nikon så väljer man bort ett dubbelt så stort urval av tillbehör." Och här är det också bra att kolla på begagnatmarknaden. Man hittar inte många vettiga objektiv till annat än Canon och Nikon eftersom de är de största tillverkarna..

Jag skulle utan tvekan gå på d50 av ergonomiskäl. Jag skulle dock avråda från paketobjektivet. Beroende på vad man ska göra och ekonomi kan det vara värt att köpa paket dock, för det tar ett tag att lära känna kameran och under den tiden kommer inte ett grymt objektiv att hjälpa mer än marginellt. Paketobjektivet räcker ganska långt då ljuset är ok och man inte har höga krav på kort skärpedjup, men ska man fota konserter är det långt ifrån tillräckligt ljuskänsligt.

Vad gäller eos350d tycker jag att den ger mig ett överflöd av fingrar. Den känns liten och plastig, men förmodligen är den lika högkvalitativ som D50.

Och en sista parentes..
En kamera som inte ligger bra i handen kommer man inte ta lika bra foton med och då blir det tråkigt och sen hamnar aset på blocket.

/Hampus

om du har en flickr konto tycker jag du skal, söka på bilder från dom olika kamrorna och se vad du tycker om, dom värkar faktiskt alla tre och ha sina egna karaktärer.
Jag kan ochså tillfoga at jag har haft en k100d och har efter min uppgradering till k10d tittat på bilderna från k100d och bliver förvånad varje gång, dom var knivskarpa med kitoptiken och ergonomien var skön, liten och lätt kamera, kitoptiken på pentaxen tycker jag också värkar mycket mera gedigen en andra tillvärkares kitoptike ( alltså mindre plastig, med riktigt motljusskyd och metallfattning)
Hoppas inte jag har förvirrad dig.

Lycka till
Bara du kan välja vilken kamera som är bedst till dig.

I slutändan kan du med största säkerhet ta liknande bilder med alla de kameror du nämner. Jag skulle gå på känsla. Och även se till att Canon/Nikon är lättare att hitta prylar till.

ANNONS
Götaplatsens Foto