Palletheking
Aktiv medlem
Hej alla! jag undrar om Canons extender 1,4X fungerar på deras 100 mm 2,8 macro. Någon som har erfarenhet? det vor toppen om det fungerade. Gluggen är ju knivskarp och med extendern får man ju till en rejäl förstoringsgrad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
paul innergård skrev:
Hej alla! jag undrar om Canons extender 1,4X fungerar på deras 100 mm 2,8 macro. Någon som har erfarenhet? det vor toppen om det fungerade. Gluggen är ju knivskarp och med extendern får man ju till en rejäl förstoringsgrad.
Jo jag har också läst det, men ibland stämmer inte Canons egna rekomendationer. Sen tycker jag att gluggen verkar vara gjord för att användas med extender. Bakre linsen är rätt djup insjunken, ca 3-4 cm gissningsvis.Patrik Palombo skrev:
Svar nej, Canons extenders fungerar på 135mm L och uppåt på L-linserna (har jag läst)
Tycker du att man förlorar mycket i upplösning med den kombinationen.Bent C. skrev:
Med lite förbehåll, nej, extendern fungerar inte rakt av med ef 100/2,8 eftersom extendern har en utskjutande del som inte är kompatibel med makrot. Men jag använder dock kombinationen ofta med en 12 mm mellanring mellan extendern och 100an, men då förlorar man förstås fokuseringen på oändlighet. Men det är ju å andra sidan inget problem om man macrofotar med kombinationen. Och på köpet får man lite extra förstoringsgrad.
mvh
bent
OK, det får bli en mellanring för de riktigt seriösa macrojobben. En konverter är på väg, bör ha den på månag.Bent C. skrev:
Inte alls, det är en väldigt vettig kombo, och ökar definitivt detaljrikedomen jämfört med förstoring. Jag är mer osäker med 2,0 extendern, där tycker jag en uppsampling ibland kan vara nästan lika bra, men 1,4an använder jag ofta, både till makro och tele (med EF 400/5,6).
/Bent
Vet faktiskt inte, gillar bara att ha möjligheten till riktigt saftiga förstoringsgrader. Kanske skulle kombinationen vara lämplig för mindre insekter som tvestjärtar, myror etc. Till fjärilar hade jag tänkt mig mitt 70-200 4,0 IS ihop med extendern. Blir bildutsnitt motsvarande 350 mm och 1,2 m närgräns. Borde räcka, eller hur?solvargen skrev:
Hej Paul. Vad har du tänkt fotografera? Kan nämna att även om extendern skulle passa räcker inte kombinationen till för fjärilar utan att störa dem.
Mvh Thomas
Paul.paul innergård skrev:
Vet faktiskt inte, gillar bara att ha möjligheten till riktigt saftiga förstoringsgrader. Kanske skulle kombinationen vara lämplig för mindre insekter som tvestjärtar, myror etc. Till fjärilar hade jag tänkt mig mitt 70-200 4,0 IS ihop med extendern. Blir bildutsnitt motsvarande 350 mm och 1,2 m närgräns. Borde räcka, eller hur?
Fina bilder.Den där gissningsvis Tarantulan skulle jag inte gå närmare inpå. Lite OT: Besökte en undervattensflod i S-Ö Asien för några år sedan och steg iland för att sekunder senare slänga mig tillbaks i kanoten. Stället fullkomligt kryllade med Tarantulas...Usch,får gåshud.Bent C. skrev:
Nä, visst fungerar det att fota fjärilar med både 400 och 300 och en mellanring, inga problem där. Dock är ju avbildningsskalan då sällan 1:1. Men om man vill ha lite mer extrema förstoringar, vilket jag uppfattade Paul ville, och desutom utgår from 100/2,8 är både extender och mellanringar en väldigt bra hjälp. 70-200 har jag använt med extendern och mellanringar till att fota lekande grodor, 300/4 och mellanringar till fjärilar. Hur som helst, om man vill makrofota i någon större utsträckning, känns extender och mellanringar som ett bra komplement, givetvis tillsammans med vettig belysning. Allt beror på vilken skala man vill uppnå. Tex är
http://www.pbase.com/borneobent/image/58558553
samt
http://www.pbase.com/borneobent/image/76701049
omöjlig utan mellanringar
och
http://www.pbase.com/borneobent/image/52106208
är omöjlig utan rejäl brännvidd och mellanringar
Men, vill man bli riktigt extrem, räcker varken eller, utan man måste börja använda rejäla utdrag som enklast fixas med MP-E 65an om man nu råkar ha Canon, eller en bälg för övriga, som tex
http://www.pbase.com/borneobent/image/81068199
mvh
Bent
Bent C. skrev:
Med lite förbehåll, nej, extendern fungerar inte rakt av med ef 100/2,8 eftersom extendern har en utskjutande del som inte är kompatibel med makrot. Men jag använder dock kombinationen ofta med en 12 mm mellanring mellan extendern och 100an, men då förlorar man förstås fokuseringen på oändlighet. Men det är ju å andra sidan inget problem om man macrofotar med kombinationen. Och på köpet får man lite extra förstoringsgrad.
mvh
bent
wolf95 skrev:
Jag försöker sätta ihop denna kombination, men extendern 1.4x gå inte in i mellanringen EF12. Båda är version II. Det är en gummikant runt det främre linselementet på extendern som tar i. Hade inte den suttit är det kanske möjligt att sätta ihop dem.
Jeppe skrev:
Riktiga män använder 600mm när man ska plåta macro
EF 300/4L + EF12 + EF 2x på en 10D.
Avstånd: ca 2,5 meter, hela utsnittet.