Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra datum/tid taget (LR3)

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Jag missade att ändra klockan i mina kameror under USA-resan och har nu nästan 1000 bilder där tiden är 9 timmar fel. Finns det något smidigt sätt att ändra det på i LR3, ACDSee eller annat program?
 
Nu kör jag visserligen LR5 och kan inte komma ihåg hur LR3 såg ut.
Fast jag har också glömt att ställa klockan rätt i kameran och har använt LR för att korrigera.
Tror denna funktion funnits med mycket länge.

Jag kör engelsk variant.

Gå till Library och markera alla bilder med fel tid.
Välj meny metadata och sedan edit capture time.
Sedan är det ganska enkelt att korrigera dina 9 timmar.
 
Skönt att det inte bara är jag som brukar glömma ställa om klockan!

I LR5 kan man dessutom skriva in ändringen av klockslaget i raw-filen, så att rätt tid också visas i andra applikationer. Vet inte om det är så bra och skriva till raw-filerna från tredjepartsapplikationer som LR?

Hur brukar ni göra?
 
exiftool är väl det optimala verktyget för sånt arbete om det nu handlar om mer än ngn enstaka bild
 
Egentligen var det ett svar på frågan i inlägget ovan. Jag hävdade inte att det var bättre än LR bara att exiftool (enl min uppfattning) är det optimala verktyget för den typen av arbete. Att karakterisera detta program som 'skit' är knappast seriöst.
 
ANNONS