Annons

Ändra storlek på många samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

plind

Aktiv medlem
Hej! Finns det nån möjlighet i PS cs2 att ändra storlek på alla bilder samtidigt i en mapp?

Jag ser att i Adobe Bridge finns möjligheten att döpa om alla i grupp men hittar inget ställe att ändra storlek i grupp...

1. Spela in ett funktionsmakro (Fönster/Funktionsmakr). Dvs spela in ett makro som sätter rätt storlek på bilden.

2. Öppna bridge och markera alla bilderna som du ska ändra storlek på. Välj sedan i bridge under verktyg/photoshop/gruppera. Du får upp en dialog som heter gruppera. Välj aktuellt makro och i vilken mapp du vill att de nya bilderna ska sparas (under källa mapp).

3. tryck ok och den börjar tugga

Finns kanske andra sätt men detta använder jag

/Jesper

Ja! M.h.a "Actions"!

Hej Peter!

Japp, det är rätt enkelt!

Börja med att öppna en bild som du använder som "ändringsmall".

Skapa nu en ny "action" = automatisk ändring av bildinställningar. (Alt+F9). Namge efter smak.

Tryck på Record. Ändra nu allt du vill ska ändras med alla andra bilder. För storleken rekommenderar jag att ändra i % då detta ger "rätt" ändring.

När du är färdig och skärpt upp bilden, eller vad du vill, tryck på stopp-knappen.

Välj nu File/Automate/Batch.

Skapa en undermapp till bilderna som du vill ska ändras, och välj denna som Destination Folder. Tryck på ok! Voilá!

(Säkerhetskopiera alla bilder någon annanstans så du inte klantar dig - som jag gjort ett par ggr ;-)

Skriv igen om det var något du inte förstod!

MvH // Leffe

Edit: Oj..folk han visst före mig...jaja =)

ANNONS
Götaplatsens Foto