Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra storlek på många samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

plind

Aktiv medlem
Hej! Finns det nån möjlighet i PS cs2 att ändra storlek på alla bilder samtidigt i en mapp?

Jag ser att i Adobe Bridge finns möjligheten att döpa om alla i grupp men hittar inget ställe att ändra storlek i grupp...

1. Spela in ett funktionsmakro (Fönster/Funktionsmakr). Dvs spela in ett makro som sätter rätt storlek på bilden.

2. Öppna bridge och markera alla bilderna som du ska ändra storlek på. Välj sedan i bridge under verktyg/photoshop/gruppera. Du får upp en dialog som heter gruppera. Välj aktuellt makro och i vilken mapp du vill att de nya bilderna ska sparas (under källa mapp).

3. tryck ok och den börjar tugga

Finns kanske andra sätt men detta använder jag

/Jesper

Ja! M.h.a "Actions"!

Hej Peter!

Japp, det är rätt enkelt!

Börja med att öppna en bild som du använder som "ändringsmall".

Skapa nu en ny "action" = automatisk ändring av bildinställningar. (Alt+F9). Namge efter smak.

Tryck på Record. Ändra nu allt du vill ska ändras med alla andra bilder. För storleken rekommenderar jag att ändra i % då detta ger "rätt" ändring.

När du är färdig och skärpt upp bilden, eller vad du vill, tryck på stopp-knappen.

Välj nu File/Automate/Batch.

Skapa en undermapp till bilderna som du vill ska ändras, och välj denna som Destination Folder. Tryck på ok! Voilá!

(Säkerhetskopiera alla bilder någon annanstans så du inte klantar dig - som jag gjort ett par ggr ;-)

Skriv igen om det var något du inte förstod!

MvH // Leffe

Edit: Oj..folk han visst före mig...jaja =)

ANNONS
Götaplatsens Foto