Annons

Äntligen Nikon D800

Hej,
Efter att ha läst massvis med negativa erfarenheter angående D800s fokusproblem så är jag nu lite småskraj att jag kanske har något liknande med min kamera. Jag testade att fokusera på hundens ögon men jag får inte bilderna helt skarpa när jag zoomar in bilden i lightroom 4. Eller inbillar jag mig bara? Är inget som helst proffs, haft en D80 innan och ser mig som en nybörjare. Fotade med en Nikkor 50 1.8D glugg.
 

Bilagor

Kan skicka över nef filen om någon är intresserad och om det är lättare att se. På Dpreview så kunde man ladda upp högupplösta bilder men inte här?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tänk på att om du zoomar in till 100 % på en bild från D800 blir förstoringen mycket större än om du göra samma sak med en bild från D80. Sedan är det så att med så kort skärpedjup och så kort avstånd som på de här bilderna räcker det att du eller hunden rör sig en aning i djupled för att ögonen ska komma ur skärpa.

Ett sätt att kolla felfokus är att ställa upp kameran på ett stativ. Fokusera på något relativt nära med autofokus i sökaren och tar en bild. Sedan växlar du till LiveView och fokuserar på exakt samma punkt och tar en bild till, fokus i LV ska vara inställt så att den inte fäller ned spegeln för att fokusera utan behåller bilden medan den söker efter fokus, då fokuserar den med hjälp av sensorn och fokus blir alltså rätt. Det ska inte vara någon skillnad mellan bilderna, är det det behöver den kalibreras. Att testa handhållet med några få bilder på ett rörligt motiv är helt enkelt inte tillräckligt exakt.

Gör om testet ett par gånger eftersom det kan variera lite, men får du samma fel flera gånger har du ett problem.


Nej, det går tyvärr inte att ladda upp annat än pyttesmå bilder här, för att vara ett fotoforum har FS en mycket märklig inställning till bilder.... Jag kan rekommendera ett Pro-konto på Photobucket för någon hundralapp om året, det fungerar bra för mig!

Dra iväg ett mail till mig via forumet så kikar jag på bilderna!
 

iSolen.se

Guest
För att plötsligt så kräver bildbyråerna 36 Mpixel och "skärpa" på pixelnivå?


För att få väldigt bra 12Mpixel-bilder.
Som tidigare diskutterats: Bilder man leverar till bildbyrå (de stora i alla fall) måste ha samma kvalitet oavsett storlek. Kunden struntar i vad du har för kamera utan vill bara ha bra jämn kvalitet. Dvs en bild i 100% crop måste se lika bra ut från D700 som från en D800 vilket förstås blir lite svårt av flera anledningar. T ex rörelseoskärpan, som dock kan fixas med stöd eller kortare tider. Eller så går man ner till 12MP och kan då förstås inte längre sälja bilderna för lika mycket (gäller de som tar betalt för storlek, dvs de flesta).
 

phool

Aktiv medlem
Hej,
Efter att ha läst massvis med negativa erfarenheter angående D800s fokusproblem så är jag nu lite småskraj att jag kanske har något liknande med min kamera. Jag testade att fokusera på hundens ögon men jag får inte bilderna helt skarpa när jag zoomar in bilden i lightroom 4. Eller inbillar jag mig bara? Är inget som helst proffs, haft en D80 innan och ser mig som en nybörjare. Fotade med en Nikkor 50 1.8D glugg.
Vilken söt vovve! Skicka mig inte bilderna, skicka mig hunden :)
 

PMD

Aktiv medlem
Som tidigare diskutterats: Bilder man leverar till bildbyrå (de stora i alla fall) måste ha samma kvalitet oavsett storlek. Kunden struntar i vad du har för kamera utan vill bara ha bra jämn kvalitet. Dvs en bild i 100% crop måste se lika bra ut från D700 som från en D800 vilket förstås blir lite svårt av flera anledningar. T ex rörelseoskärpan, som dock kan fixas med stöd eller kortare tider. Eller så går man ner till 12MP och kan då förstås inte längre sälja bilderna för lika mycket (gäller de som tar betalt för storlek, dvs de flesta).
Är det bara idioter som är kunder hos bildbyråer?
 

iSolen.se

Guest
Nej, det är fel. Det går t.ex. mycket bättre att söka rätt på information i en elektronisk manual.
Tack nu kom en motivering till ditt korta påstående.

Jag vill ha bägge, sökbarhet och portabiliteten är bra. Men ska man läsa många sidor på raken vinner papper varje gång. Lite anteckningar och bokmärken kan det bli också.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är mer portabelt att ha manualen i sin dator, eller i sin surfplatta, eller t.o.m. i sin telefon, än att ha den på pappersformat. Jag har i stort sett alltid min dator med mig till vardags (eftersom den är ett arbetsredskap) och övriga dagar är den snabbt tillgänglig om jag är hemma,
 

iSolen.se

Guest
Är det bara idioter som är kunder hos bildbyråer?
(jag antar att du inte är kund?)

Några är säkert idioter (din definition) men de flesta tänker nog mer på ekonomin och vill veta vad de får varje gång. Betalar man ordentligt extra för att få 36MP istället för 12MP blir man nog lite besviken om det visar sig att fotografen inte lyckats få bilden skarp.

Scrolla upp (kolla även D4-tråden) och läs den tidigare diskussionen, känns lite onödigt att behöva ta den igen.
 

fishnose

Aktiv medlem
(jag antar att du inte är kund?)

Några är säkert idioter (din definition) men de flesta tänker nog mer på ekonomin och vill veta vad de får varje gång. Betalar man ordentligt extra för att få 36MP istället för 12MP blir man nog lite besviken om det visar sig att fotografen inte lyckats få bilden skarp.

Scrolla upp (kolla även D4-tråden) och läs den tidigare diskussionen, känns lite onödigt att behöva ta den igen.
Ja, bildbyråerna behöver så bra bilder som möjligt. Kraven kommer säkert att öka ytterligare.

Så sent som i torsdags köpte jag en bild från bildbyrå för kunds räkning. Bilden fanns upp till ca 24MP. Rätt skarp var den, och helt klart tillräckligt bra. Hade den inte varit skarp hade den blivit svåranvänd - utfallande A3, broschyrtryck i mycket hög kvalitet. Viss bildbehandling.och beskärning fick den också tåla.

Så visst är det viktigt med skärpa. Men total perfektion kan man inte begära, inte utan den allra dyraste MF. Och man kan ju inte kräva att varenda fotograf som levererar til byrå ska ha det.

D800 kommer att bli 'camera of choice' för sådant, just därför att man kan leverera så stort att en kund t.o.m. kan beskära en hel del och ändå få toppkvalitet.
 

microo

Aktiv medlem
Som tidigare diskutterats: Bilder man leverar till bildbyrå (de stora i alla fall) måste ha samma kvalitet oavsett storlek. Kunden struntar i vad du har för kamera utan vill bara ha bra jämn kvalitet. Dvs en bild i 100% crop måste se lika bra ut från D700 som från en D800 vilket förstås blir lite svårt av flera anledningar. T ex rörelseoskärpan, som dock kan fixas med stöd eller kortare tider. Eller så går man ner till 12MP och kan då förstås inte längre sälja bilderna för lika mycket (gäller de som tar betalt för storlek, dvs de flesta).
Fel tärm du menar skakningsoskärpa, dvs kameran rör sig till skillnad från rörelseroskärpa då motivet eller något annat i bild rör sig.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Det är mer portabelt att ha manualen i sin dator, eller i sin surfplatta, eller t.o.m. i sin telefon, än att ha den på pappersformat. Jag har i stort sett alltid min dator med mig till vardags (eftersom den är ett arbetsredskap) och övriga dagar är den snabbt tillgänglig om jag är hemma,
Håller med, men vill ändå ha en pappersmanual. Datorn är besvärlig att ha på i sängen om man vill läsa något kapitel då.
 

fishnose

Aktiv medlem
Elektronisk är bättre.
Jag vill absolut ha båda. Elektronisk är bättre vid sökningar och snabba ref. Papper är bra som lektyr - när man ska gräva djupt.
Jag sitter exvis gärna på fik och läser för att tränga djupt - när det handlar om komplexa apparater med komplexa funktioner.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack nu kom en motivering till ditt korta påstående.

Jag vill ha bägge, sökbarhet och portabiliteten är bra. Men ska man läsa många sidor på raken vinner papper varje gång. Lite anteckningar och bokmärken kan det bli också.
Kan inte annat än att hålla med. Pappersmanualen är trevligast att bläddra runt i och lära sig hela kameran, den elektroniska är bäst när man söker något specifikt eller när man vill läsa den när man är på språng i t.ex. mobilen.

/Karl
 
ANNONS