Annons

Äntligen Nikon D800

iSolen.se

Guest
Det spelar ingen roll, Leif-Göran har köpt sin kamera av ett svenskt företag. Då är det alltså svensk reklamationsrätt som gäller. Om sedan Nikon anser att kameran måste skickas till Danmark för eventuella garantireparationer så är det en sak mellan säljaren (alltså Goecker AB) och Nikon.
Nikon ville att man skulle vända sig till Goecker AB vid reklamation/service. Så enda restriktionen är att man inte kan gå direkt till Lasses eller Nikon i Solna för garanti/reklamationsärenden.

Det är väl helt enligt lagen som jag ser det.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Att Goecker AB har c/o adress i Danmark innebär nog att den som administrerar AB:s fakturor sitter i Danmark. Kameran är alltså köpt av det svenska Goecker. Så tolkar jag det.
Du har rätt.
Jag har kollat org.nummret med skattemyndigheten och det är ett Svenskt företag. Hon sa också att kan ha en filial i Danmark som administrerar fakturor. Då jag påstod att det Svenska företaget var en filial till det Danska, sa hon att då skulle det ha varit ett annat org.nr.

Undrar om Goecker verkligen kommer att slå sig in på Svenska proffsmarknaden med sitt nuvarande upplägg: försäljare i Sverige och ett Svenskt registrerat företag, men all administration och alla leveranser sker från Danmark. Troligen skall då också alla garantifrågor gå via Danmark.

Skulle kameran krångla så kommer jag att skicka den till Nikon i Solna, då Nikon Nordic har levererat kameran till Goecker.
 

iSolen.se

Guest
Du har rätt.
Jag har kollat org.nummret med skattemyndigheten och det är ett Svenskt företag. Hon sa också att kan ha en filial i Danmark som administrerar fakturor. Då jag påstod att det Svenska företaget var en filial till det Danska, sa hon att då skulle det ha varit ett annat org.nr.

Undrar om Goecker verkligen kommer att slå sig in på Svenska proffsmarknaden med sitt nuvarande upplägg: försäljare i Sverige och ett Svenskt registrerat företag, men all administration och alla leveranser sker från Danmark. Troligen skall då också alla garantifrågor gå via Danmark.

Skulle kameran krångla så kommer jag att skicka den till Nikon i Solna, då Nikon Nordic har levererat kameran till Goecker.
Du kan ju prova, det skulle i alla fall jag göra. Offentligt säger de dock att du ska gå via Goecker AB.
 
Ville bara meddela er om att min D800 tyvärr har fokus problemet.

Jag testade att ställa kameran på ett stativ och ta 3 bilder på en bok som stod ca 1,5 m ifrån kameran.
Första bilden tog jag med Af punkt i mitten, andra bilden med den yttersta vänstra punkten och den tredje med den yttersta högra.

Resultatet blev att mitten och höger fokuserade perfekt medan den vänstra var helt ur fokus.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kommer nog lämna tillbaka kameran och avvakta några månader till detta problemet är löst från Nikons sida. Älskar kameran i övrigt och kommer definitivt köpa en till men först som sagt när barnsjukdomarna är avverkade.
 

helto

Aktiv medlem
Ville bara meddela er om att min D800 tyvärr har fokus problemet.

Jag testade att ställa kameran på ett stativ och ta 3 bilder på en bok som stod ca 1,5 m ifrån kameran.
Första bilden tog jag med Af punkt i mitten, andra bilden med den yttersta vänstra punkten och den tredje med den yttersta högra.

Resultatet blev att mitten och höger fokuserade perfekt medan den vänstra var helt ur fokus.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kommer nog lämna tillbaka kameran och avvakta några månader till detta problemet är löst från Nikons sida. Älskar kameran i övrigt och kommer definitivt köpa en till men först som sagt när barnsjukdomarna är avverkade.

Verkar inte vara generellt fel. Min fokuserar perfekt. Tråkigt att höra att du har problem.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ville bara meddela er om att min D800 tyvärr har fokus problemet.

Jag testade att ställa kameran på ett stativ och ta 3 bilder på en bok som stod ca 1,5 m ifrån kameran.
Första bilden tog jag med Af punkt i mitten, andra bilden med den yttersta vänstra punkten och den tredje med den yttersta högra.

Resultatet blev att mitten och höger fokuserade perfekt medan den vänstra var helt ur fokus.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kommer nog lämna tillbaka kameran och avvakta några månader till detta problemet är löst från Nikons sida. Älskar kameran i övrigt och kommer definitivt köpa en till men först som sagt när barnsjukdomarna är avverkade.
Om det nu "bara" är den vänstraste, varför väntar du inte tills problemet är löst innan du lämnar in den? Är vänstraste punkten ett måste för dig?

/Karl
 
Jag har läst lite på Dpreview och andra sidor och tyvärr verkar det som att det är ett hårdvarufel, alltså inget som kan fixas med en uppdatering av kameran. Om detta stämmer vet jag inte....

Har man lagt ut 25 000 kronor så tycker iaf jag inte om att få en defekt kamera?
Har fortfarande öppet köp på grejerna, kanske ska avvakta lite och se hur Nikon löser detta problemet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror man kan vara tämligen säker på att Nikon kommer lösa detta om det nu är ett hårdvarufel. Det man också kan vara tämligen säker på är att det kommer ta längre tid att få det löst nu än vad det kommer ta i slutet på sommaren, man kan nog också vara tämligen säker på att garantin räcker tills slutet på sommaren.

/Karl
 

SLR

Ny medlem
Fokusfelet troligen en justeringssak

Ville bara meddela er om att min D800 tyvärr har fokus problemet.
Läser man följande fyra länkar kan man dra slutsatsen att problem med AF punkter på D800 finns och är känt hos Nikon samt att det går att åtgärda genom justering hos en nikonverkstad. Skulle kunna vara samma problem du ser.

DPReview:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=41202652&page=1
Falk Lumo:
http://falklumo.blogspot.de/2012/05/d800-outer-sensors.html
Nikonians:
http://www.nikonians.org/forums/dcboard.php?az=show_topic&forum=430&topic_id=7054&mesg_id=7054&page=#7303
Fstoppers:
http://fstoppers.com/news-nikon-d800-has-confirmed-focusview-finder-issues

Känns väl tråkigt att behöva lämna tillbaks kameran efter lång väntan (du skulle ju kunna få en ny som inte heller fungerar)?

Mvh Robert
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag ahar upptäckt liknande tendenser på det D800-exemplar jag provat. Den STORA frågan blir ju därför vad Nikon tänker göra åt det. Lär ju även omfatta D4.

Dessutom gäller det inte bara vidvinklar. Själv testade jag med 105mm macro på f/2.8. De yttersta vänsterpunkterna ger inte alls så bra resultat som motsvarande högerpunkter.

I de länkar som hänvisades till angavs att en som provat hade serienummer som började på 300. Det ex jag provat börjar på 600. Det borde logiskt då handla om ett ganska stort antal.

Någon som läst/hört något om Nikons eventuella reaktion. Det handlar ju uppenbarligen om ett fabrikationsfel/justeringsmiss. Dessutom kan man inte själv finjustera enstaka fokuspunkter. En ev microjustering påverkar alla punkterna.

//Lennart
 

unit

Aktiv medlem
Du har rätt.
Jag har kollat org.nummret med skattemyndigheten och det är ett Svenskt företag. Hon sa också att kan ha en filial i Danmark som administrerar fakturor. Då jag påstod att det Svenska företaget var en filial till det Danska, sa hon att då skulle det ha varit ett annat org.nr.

Undrar om Goecker verkligen kommer att slå sig in på Svenska proffsmarknaden med sitt nuvarande upplägg: försäljare i Sverige och ett Svenskt registrerat företag, men all administration och alla leveranser sker från Danmark. Troligen skall då också alla garantifrågor gå via Danmark.

Skulle kameran krångla så kommer jag att skicka den till Nikon i Solna, då Nikon Nordic har levererat kameran till Goecker.
Pratade med Daniel (Goeckers säljare i Malmö) och garantireperationer av Nikon utrustning såld av Goecker AB (Sverige) ska göras av Nikons verkstad i Sverige. Sen vet jag inte om de kan göra någon specialdeal åt folk ibland. Nikons danska verkstad sitter ju i samma hus som Goecker i Köpenhamn. Ni borde besöka deras butik i Köpenhamn om ni får chans, väldigt mäktig!
Goecker firar förresten 150 år i år :)
 

unit

Aktiv medlem
Undrar om Goecker verkligen kommer att slå sig in på Svenska proffsmarknaden med sitt nuvarande upplägg: försäljare i Sverige och ett Svenskt registrerat företag, men all administration och alla leveranser sker från Danmark. Troligen skall då också alla garantifrågor gå via Danmark.
Daniel som tidigare jobbade på YFO i Malmö jobbar numera för Goecker, så i södra Sverige har de automatiskt slagit sig in på proffsmarknaden genom honom. Har ej koll på vilka säljare de har i övriga Sverige, men tror de kommer klara sig rätt bra här också.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag ahar upptäckt liknande tendenser på det D800-exemplar jag provat. Den STORA frågan blir ju därför vad Nikon tänker göra åt det. Lär ju även omfatta D4.

Dessutom gäller det inte bara vidvinklar. Själv testade jag med 105mm macro på f/2.8. De yttersta vänsterpunkterna ger inte alls så bra resultat som motsvarande högerpunkter.

I de länkar som hänvisades till angavs att en som provat hade serienummer som började på 300. Det ex jag provat börjar på 600. Det borde logiskt då handla om ett ganska stort antal.

Någon som läst/hört något om Nikons eventuella reaktion. Det handlar ju uppenbarligen om ett fabrikationsfel/justeringsmiss. Dessutom kan man inte själv finjustera enstaka fokuspunkter. En ev microjustering påverkar alla punkterna.

//Lennart
De har inte gjort något officiellt uttalande, men eftersom det finns åtgärder framtagna är de ju klart medvetna om det... Som alla fabrikanter målar de inte kostnader på näsan på ekonomi-avdelningen, så det får vara upp till varje enskild kund att vidta åtgärder och lämna in kameran för service om man tycker att man behöver det...

Samma som vanligt alltså, business as usual. Det är ju först när speglar försöker hoppa ut genom objektivfästet och AF-prismor är så felmonterade i en hel serie att det helt enkkelt inte går att fokusera som tillverkare vidtar så drastiska åtgärder som massåterkallning osv. Framför allt när Nikon knappt klarar av att leverera till en tredjedel av kunderna (trots det är det den snabbast säljande FX-format kameran genom alla tider).
 

Photocon

Aktiv medlem
De har inte gjort något officiellt uttalande, men eftersom det finns åtgärder framtagna är de ju klart medvetna om det... Som alla fabrikanter målar de inte kostnader på näsan på ekonomi-avdelningen, så det får vara upp till varje enskild kund att vidta åtgärder och lämna in kameran för service om man tycker att man behöver det...

Samma som vanligt alltså, business as usual. Det är ju först när speglar försöker hoppa ut genom objektivfästet och AF-prismor är så felmonterade i en hel serie att det helt enkkelt inte går att fokusera som tillverkare vidtar så drastiska åtgärder som massåterkallning osv. Framför allt när Nikon knappt klarar av att leverera till en tredjedel av kunderna (trots det är det den snabbast säljande FX-format kameran genom alla tider).
Som vanligt m a o. Detta kan ju vara ett "icke-fel" för vissa och ett mer betydande för andra. Bara upplysningsvis så fungerade även den yttersta vänsterpunkten bra med AF-C och 3D Matrix.

Vidare om kameran var stativmonterad och jag körde AF-S samt yttersta vänsterpunkt, fokuserade, höll AF därefter låst och panorerade "tillbaks" där centrumpunkten skulle positionerat sig så blev det skarpt även om det alltså var vänsterpunkten som fokuserade..
Sedan för de som mätt vid f/1.4-f/2.8 (objektivet helt öppet) så måste de väl rimligtvis inse att man med vänster yttersta punkt hamnar ungefär där objektivets skärpa minskar.

D v s om man plåtar vinkelrätt mot en plan kontrastrik yta borde man väl rimligtvis titta mer kring bildens centrum vid exv f/1.4 och inte där yttersta vänstra AF-punkten varit ställd? Eller sitter jag på cykeln nu? Kan känna pedalerna under fötterna eftersom motsvarande höger punkt gav bättre resultat även med öppen glugg.

När jag nu kollat mina filer verkar det i alla fall vara så.

//Lennart
 

nalleg

Aktiv medlem
autofokus

Vadå autofokus-Det är en överskattad funktion! . Som jag ser det är alt annat än Zeiss-objektiv en styggelse på denna kamera- manuell fokusering går f.ö jättesnabbt med dessa objektiv. Så jag har all förståelse för att Nikon vill negligera problemen
 
ANNONS