Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

iSolen.se

Guest
Nä den uträkningen är en sak Ola, men när jag ändrar mellan lossless komprimerat och okomprimerat så såg jag skillnad både på min D700 och min D3s, vilket jag tycker att jag även borde göra med D800an.
Min poäng: Nikon verkar inte bry sig. Och egentligen spelar det ingen roll, vem vet exakt hur mycket man kommer fota närmsta timmen ändå? Man måste ha flera kort. Men det är tråkigt, Hur svårt är det att dela 16GB med 40-45MB och visa resultatet.

Eller så finns det en mening som inte jag förstått.
 

Brasknarr

Aktiv medlem
De där siffrorna stämmer aldrig för nikon.

D4-an säger att det finns plats för 465, i praktiken blir det hela 800 st. D800 säger 200 bilder, i praktiken 360. Det var samma sak på D700. Förstår inte vad de håller på med. Kör alltid 14-lossless.
Hur stort minneskort har du till D800 som ger så många bilder som du skriver?

Jag misstänker att jag behöver köpa något större minneskort när jag får min efterlängtade kamera.
//Anders
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Hur stort minneskort har du till D800 som ger så många bilder som du skriver?

Jag misstänker att jag behöver köpa något större minneskort när jag får min efterlängtade kamera.
//Anders
Ja det lät mycket med 800 bilder men det var ju till D4:an.
Men till D800 får man ut ungefäros 22 bilder /1GB.
Så ett 16 BB kort ger ca. 22 x 16 bilder så som Ola kör.

Tur att minneskorten har blivit billigare och att man kan köra SD om man önskar som är halva priset mot CF.

Mvh. /LEE
 

iSolen.se

Guest
Hur stort minneskort har du till D800 som ger så många bilder som du skriver?

Jag misstänker att jag behöver köpa något större minneskort när jag får min efterlängtade kamera.
//Anders
Alla korten ovan är på samma storlek: 16GB, 2 st XQD till D4 och ett ynka 16GB som jag flyttar mellan D4 och D800.

(och ett 32GB 90MB/s som jag desperat lånar av en kollega hela tiden)

Inga av mina gamla 16GB-kingston funkade i någon av kamerorna ovan. 16GB är Transcend och är nu mitt äldsta kort i liv. Hade två 32GB transcend och de funkade inte heller.

Tips: köp snabba kort, kameran är långsam ändå utan att få broblem med lagring också.
 

keckax

Aktiv medlem
Nej, djurparker är för sorgliga. Vilda djur i fångenskap gör mig bara ledsen.
Nja, djurparker fyller idag en viktig funktion som många arters sista utpost och uppfödningsanstalt... Utan djurparker vore vi många arter fattigare. En tragisk men nödvändig institution.

/K
 

TVS

Aktiv medlem
Precis som med allting så finns det goda exempel på djurparker, ta t.ex. den där killen i sydafrika som det finns en uppsjö med videoklipp på youtube från (han som gosar med lejon), sen har vi dåliga exempel som i östeuropeiska länder där man förvarar djuren i cementlådor och matar dem med skit.
 

PMD

Aktiv medlem
Off topic

Nja, djurparker fyller idag en viktig funktion som många arters sista utpost och uppfödningsanstalt... Utan djurparker vore vi många arter fattigare. En tragisk men nödvändig institution.
Det gör dem ju inte mindre sorgliga och frågan är om bevarandet av arten är värt lidandet för de fångna djuren.

Hursomhelst så besöker jag aldrig djurparker eftersom är så deprimerande.
 

PeterK

Aktiv medlem
Nu är jag äntligen stolt ägare till:

- D800, byter från D70
- 64 GB
- Nikon 24-70
- Filter
- Två Manfrottostativ (Ett ben och tre ben)
- Bra ryggsäck


...nu gäller det att lära sig allt och ha kul :)
 

microo

Aktiv medlem
Det gör dem ju inte mindre sorgliga och frågan är om bevarandet av arten är värt lidandet för de fångna djuren.

Hursomhelst så besöker jag aldrig djurparker eftersom är så deprimerande.
OCh jag besöker alldrig stormarknader för de är så deprimerande!
 

Photocon

Aktiv medlem
Nej, djurparker är för sorgliga. Vilda djur i fångenskap gör mig bara ledsen.
Av samma orsak försöker jag i görligaste mån undvika besök på s k äldreboenden (ålderdomshem). Visst finns det bra sådana, men vissa är inte bättre än djurparker. Ibland tror jag t o m att djuren blir bättre omhändertagna.

Med detta sagt går vi väl on topic igen. Ska kolla upp vad ny FW kan tillfora till D800/D800E.

//Lennart
 

TVS

Aktiv medlem
Av samma orsak försöker jag i görligaste mån undvika besök på s k äldreboenden (ålderdomshem). Visst finns det bra sådana, men vissa är inte bättre än djurparker. Ibland tror jag t o m att djuren blir bättre omhändertagna.

Med detta sagt går vi väl on topic igen. Ska kolla upp vad ny FW kan tillfora till D800/D800E.

//Lennart
Av samma anledning så undviker jag krogen, i vissa fall tror jag att djur tar bättre hand om sig själva.
 
ANNONS