Annons

Äntligen Nikon D800

afe

Aktiv medlem
Men man måste ha ett FX-objektiv på för att kunna utnyttja effekten till fullo. För dom flesta DX-objektiv fyller inte ut hela sökaren.

/Karl
Ja, naturligtvis. Med ett DX-objektiv blir det rätt mycket mörka ytor (fast ofta mindre än man tror). För att fotografera just flygande fågel använder nog de flesta objektiv som tecknar ut hela formatet, men fyller det sällan (det lönar sig nog som inte att göra supertelen i DX-format).
 

fishnose

Aktiv medlem
OVF och EVF i alla ära men dessa kompakt kameror som har ett hål högst upp ovanför LCDfönstret som fungerar utan batterier samt utanförlust återger bilden som sedan fastnar på på minneskortet måste väl också ha ett namn.

Kan väl knappast kallas för view finder fast man ser allt framför kameran, kanske inte framtidens tekniska tittglugg men funktionen finns där.

Mvh. /LEE
Är det rangefinder du snackar om?
 

afe

Aktiv medlem
Nja förlust fritt eller ej men om hålet ej hava några linser så blir förlusten låg.
Men detta med att foto fågel borde ju underlättas om kamera tillverkarna la in fågel igenkänning så som ansikts igenkänning fungerar. Då skulle själva AF följa fågeln med den AF ram som hjälpmedel. Annars är ju risken stor att själva AF funkten ligger lite fel när man trycker av.

Mvh. /LEE
För flygande fågel mot något så när neutral bakgrund behövs nog inte just fågeligenkänning, utan då kan autofokusen ändå låsa på det motiv man väljer och följa det och byta fokuspunkt efter behov. Många väljer nog ändå att köra med en central fokuspunkt och själv följa motivet.

Titthål utan linser är oerhört värdelösa som sökare, då de blir synnerligen inexakta på att visa vad som kommer med i bild :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nja förlust fritt eller ej men om hålet ej hava några linser så blir förlusten låg.
Nja, av praktisk erfarenhet vet jag att den optiska kvalitén på genomsiktssökare på de få kompakter som har det är bedrövlig, linser eller ej är det ett mörkt mjölkigt hål som är så litet att man knappt ser till andra sidan i många fall...


Men detta med att foto fågel borde ju underlättas om kamera tillverkarna la in fågel igenkänning så som ansikts igenkänning fungerar. Då skulle själva AF följa fågeln med den AF ram som hjälpmedel. Annars är ju risken stor att själva AF funkten ligger lite fel när man trycker av.

Mvh. /LEE
Definitivt! Problemet är väl att fåglar överlever tack vare sitt kamouflage och att kamouflaget är anpassat till miljön de lever i... En funktion som ska känna igen en fågel får nog vara smartare än vad som är riktigt möjligt med dagens teknik.

5D Mk III har visst en funktion där AF ingorerar stillastående mål och bara fokuserar på rörliga (hur den nu vet skillnaden). Det tycker jag låter riktigt bra! En annan sak vore en enkel begränsare så man kunde välja inom vilka avstånd kameran ska fokusera så att den ignorerar himlen/bakgrunden på oändligt avstånd och grenarna framför en, det borde göra att iallafall vissa situationer blir enklare att hantera. Problemet är väl att fågelfoto är en alldeles för liten del av marknaden helt enkelt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Definitivt! Problemet är väl att fåglar överlever tack vare sitt kamouflage och att kamouflaget är anpassat till miljön de lever i... En funktion som ska känna igen en fågel får nog vara smartare än vad som är riktigt möjligt med dagens teknik.
Värmesökare finns i andra sammanhang, borde gå att implementera i en kamera också.

/Karl
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Är det rangefinder du snackar om?
Detta med Rangefinder låter intressant och fungerar inte dom med radar ?
Tänk att få information dirket till Cpun som berkäknar avståndet och ger inpuls till AF motorn kan det blir bättre ?

Sedan moteras kameran på ett stativ med pan tilt så kameran följer motivet och avfyrar när den känner igen en fågel.
Då kan man lätt lägga sig ned och sova en stund.
Tänk vad foto hobbyn har fått helt andra betydelser.

Nä det var bättre förr när man hade helt manuella kameror och man fick hålla reda på alla mätare och ställa in allt själv så motivet hade gått för längesedan innan man hunnit knäppt.

Mvh. /LEE
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Detta med Rangefinder låter intressant och fungerar inte dom med radar ?

Mvh. /LEE
Nja, problemet är att rangefinder kan betyda både avståndsmätare, som fungerar med radar eller laser, och mätsökare, som Leica och liknande kameror.

Det skulle nog inte fungera med en avståndsmätare, fokus påverkas av saker som luftfuktighet och vilken färg det är på ljuset, att då ha en avståndsmätare som inte tar hänsyn till det skulle nog bara ge problem. Dessutom är det ju som alltid med fokus en kalibreringsfråga, tänk när folk börjar skriva trådar om den gamla goda tiden när man bara hade fokusproblem med vissa kameror och bara ibland ;-)
 

Photocon

Aktiv medlem
Skulle det inte kunna gå att göra en overlay i en OVF med exempelvis focus-peaking, histogram mm?

//Lennart
 

Brasknarr

Aktiv medlem
Snart!

Ringde Scandinavian photo idag för att få en indikation på hur långt det var kvar. Fick som svar att den som står först i icke-NPS kön ställde sig där 7 februari. (Jag ställde mig den 9 februari.) Sen sa säljaren att det oftast kommer några stycken i veckan och att det rullar på betydligt bättre nu än i början.

Bara så ni vet!
//Anders
 

afe

Aktiv medlem
Skulle det inte kunna gå att göra en overlay i en OVF med exempelvis focus-peaking, histogram mm?

//Lennart
fuji X100 och X-Pro1 funkar ju så, men har inte focus peaking som overlay (tror det är svårt att få att hamna på rätt ställe). Det borde vara "lättare" i en DSLR där man slipper problemen med parallaxfel, men kräver fortfarande att man vet exakt avstånd.
 

afe

Aktiv medlem
Nja, problemet är att rangefinder kan betyda både avståndsmätare, som fungerar med radar eller laser, och mätsökare, som Leica och liknande kameror.

Det skulle nog inte fungera med en avståndsmätare, fokus påverkas av saker som luftfuktighet och vilken färg det är på ljuset, att då ha en avståndsmätare som inte tar hänsyn till det skulle nog bara ge problem. Dessutom är det ju som alltid med fokus en kalibreringsfråga, tänk när folk börjar skriva trådar om den gamla goda tiden när man bara hade fokusproblem med vissa kameror och bara ibland ;-)
Problemet är nog snarare att somliga inte kan skriva inlägg utan att skoja till det, och alla nappar på det. LEE är nog mycket väl medveten om vad man kan och inte kan göra ;)
 

afe

Aktiv medlem
Nej, jag syftar på sökare i stil med en sån här eller en sån här.
Ah, ja, såna funkar förstås (med viss felmarginal då). De fungerar nog bättre än titthålen i kompaktkameror som har ramar som i vissa fall kan motsvara det som kommer med i bild.

Nu är vi vansinnigt lång från topic tycker jag, så det kanske är läge att gå tillbaks och diskutera D800 :)
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jo jag ber lite bara lite om ursäkt för osökt OT !
Detta att ScandinavianPhoto nu hunnit beta av sin kö av D800 och D800E fram till början av Febeuari fick jag också veta hmmmmm men jag antar att många står i kö på flera ställen och därmed borde ju kö situtationen gå fortare ju längre tiden går eftersom varje kö minskar för varje kamera över hela leden.

Men det tycks ju vara ett otroligt sug efter dessa kameror iaf.

Jag måste köpa mig ett extra objektiv under tiden jag får invänta Tamrons Sp 24-70 som inte väntas föränn i juli tyvärr.
Och jag vill ju inte bli sittande med 2 för lika objektiv eller sitta med en D800E utan objektiv hehe.
Men till Canon har dom redan kommit så jag klämde på ett förra veckan hos MM Västerås.

Mvh. /LEE
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Skulle det inte kunna gå att göra en overlay i en OVF med exempelvis focus-peaking, histogram mm?

//Lennart
Jag undrar om inte just detta är en typ av lösning vi kommer att se framöver, i alla fall i dyrare kameror.

Optiska sökare har sina fördelar, EVF sina, det bästa är ju givetvis att ta 'de göttigaste bitarna' från bägge och kombinera. LCD-overlay har vi haft länge, tänk på alla trådar med förskräckta Nikon-ägare som undrar varför sökaren är så mörk när batteriet är urtaget (eftersom LCD-overlayen då är 'släckt'). Nu har de overlayerna hittills bara varit mono- eller duokroma så de kan visa fokuspunkter, rutnät osv.

Eller så gör man som i D3-kamerorna där fokuspunkterna tecknas med en liten projektor i sökaren (tänk va di hitter på). Lite osäker om den tekniken finns kvar i D4 dock.

Haken är att skall man ha en OVF, så vill man ha en hyfsat ogenomskinlig spegel och då måste man hitta på något sätta att trots spegeln fånga upp en elektronisk bild. T.ex. ha en separat liten videosensor (lite som i förra generationens Sony-kameror) för att fånga en bild för saker som t.ex. peaking. Eller så kanske man bygger en spegel som (mycket snabbt) växlar mellan att vara genomskindlig (så sensorn kan se) och ogenomskinlig (så optiska sökaren kan se). Men hur man än vrider och vänder på saken så blir det tekniskt krångliga lösningar - optiska sökare, vare sig de är av genomsiktstyp med spegel eller mätsökarmodell á Leica har en tendens att krångla till kameror.

Min allmänna misstanke är att optiska sökare och speglar i framtiden kommer vara vanligast i dyrare kameror. I enkla konsumentkameror finns det goda skäl att rationalisera bort dem. Det handlar om att få enkel och rationell tillverkning. Se på Nikon J1 som byggs ihop av 183 delar (V1 som har slutare är mer komplex - hela 195 delar :) Skulle inte förvåna mig om enbart spegelmekanismen i en D800 innehåller lika många delar som en hel J1.
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Kan man inte ha en nedfällbar EVF inne i OVFen då som fälls ner samtidigt som spegeln vid LV? Då kan man ju välja LV och titta i sökaren ändå och man behöver inte tänka på ljusförluster i och med halvgenomskinliga speglar.

Bra vid filmning också. Jag håller i alla fall kameran stabilare mot ögat än med utsträckta trötta armar..
 

Bosse_Hedman

Aktiv medlem
Ringde Scandinavian photo idag för att få en indikation på hur långt det var kvar. Fick som svar att den som står först i icke-NPS kön ställde sig där 7 februari. (Jag ställde mig den 9 februari.) Sen sa säljaren att det oftast kommer några stycken i veckan och att det rullar på betydligt bättre nu än i början.

Bara så ni vet!
//Anders
Jag beställde min 7/2 har nu fått besked att den är skickad från Scandinavian.

/Bosse
 
ANNONS