Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

afe

Aktiv medlem
Är jag förlåten nu då ?
:)))
Ja, men du lär inte hitta någon digitalkamera som känns lika solid som gamla analoga - framför allt på grund av att husen är täckta av plast (åtminstone alla DSLR). Sedan kan det vara metall under plasten och de kan vara hållbarare än din gamla F3 ändå, men det känns inte så :)
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Ja, men du lär inte hitta någon digitalkamera som känns lika solid som gamla analoga - framför allt på grund av att husen är täckta av plast (åtminstone alla DSLR). Sedan kan det vara metall under plasten och de kan vara hållbarare än din gamla F3 ändå, men det känns inte så :)
Är det inte magnesiumlegeringar i skalet på proffsigare modeller? Och gummi förstås.
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Mjo, men det känns som plast :)
Jag tycker kvalitetskänslan är ganska bra i min D7000 så jag lär inte bli besviken dagen jag köper en D800. Det enda är att D7000 är för liten i greppet.
Sen jämför jag inte med gamla analoga kameror heller för det var innan min tid som fotograf.

Dock hade min Pentax K10D ett mycket bättre grepp i handen och kändes solidare än D7000, trots att K10D är täckt av plast.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, men du lär inte hitta någon digitalkamera som känns lika solid som gamla analoga - framför allt på grund av att husen är täckta av plast (åtminstone alla DSLR). Sedan kan det vara metall under plasten och de kan vara hållbarare än din gamla F3 ändå, men det känns inte så :)
Visst,jag köper det påståendet, bara det håller lika bra (eller bättre) än de gamla analoga. Jag har ju för avsikt att använda kameran (när jag väl köpt en). F ö så avskyr jag plast...Förutom i sopåsar.
 

afe

Aktiv medlem
Visst,jag köper det påståendet, bara det håller lika bra (eller bättre) än de gamla analoga. Jag har ju för avsikt att använda kameran (när jag väl köpt en). F ö så avskyr jag plast...Förutom i sopåsar.
Något av det första jag gjorde med min D3 var att peta ner den i klinkersgolvet från ett frysskåp. Det lät illa, och plastluckan till batteriet gick sönder lite. Det kostade 300:- för en ny lucka, och i övrigt fungerade huset bra (och har gjort i drygt fyra år). Med ett chassi helt i metall skulle där blivit en buckla och det är möjligt att batterifacket inte gått att öppna alls :)

Jag har också fått ett nästan fullt ölglas utspillt över min D3, och den överlevde det också. Jag tog snabbt in kameran på toaletten och tvättade av den med färskvatten och allt var frid och fröjd. Det ska man kanske inte testa på Nikons billigaste kameror (inte ens de gamla i metall), men alla med vädertätning borde tåla sånt :D

Min lilla Sonykamera känns betydligt mer ömtålig, och den har både kamerahus och objektiv i metall. Den är dock så pass lätt att massan när den faller i backen inte ställer till så mycket, vilket jag märke när jag ägt den i två dagar och den trillade av mina buteljaxlar ner i asfalten - en tung kamera trillar inte ner från axeln utan att man märker det ... Sedan dess bär jag den aldrig på axeln ... :)
 

fishnose

Aktiv medlem
Nu börjar min D800 närma sig 6000 bilder och jag kan säga att den känns oerhört gedigen och rejäl i händerna. Inte ett dugg plastigt. Bra gummikänsla, bra balans, bra form och grepp. I alla fall med batterigrepp på, det har jag alltid på mina kameror (stora händer och 'wrist strap').
Det tog bara ett par tillfällen för att 'flytta in' i kameran. Känner mig fullständigt hemma i den.

Men jag har klämt på en 5D3 och den hade en mycket bättre form på huset vad gäller grepp, satte mycket bättre i handen (hade inget batterigrepp) än D800 (utan greppet). En väldig skillnad faktiskt.

I övrigt är D800 helt fantastisk. Använde den som 'sportkamera' i helgen och jäklar vilka bra bilder. Det är klart, man hade gärna haft mer än 4fps till det ändamålet, men det är inte min typiska användningsområde för den.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu börjar min D800 närma sig 6000 bilder och jag kan säga att den känns oerhört gedigen och rejäl i händerna. Inte ett dugg plastigt. Bra gummikänsla, bra balans, bra form och grepp. I alla fall med batterigrepp på, det har jag alltid på mina kameror (stora händer och 'wrist strap').
Det tog bara ett par tillfällen för att 'flytta in' i kameran. Känner mig fullständigt hemma i den.

Men jag har klämt på en 5D3 och den hade en mycket bättre form på huset vad gäller grepp, satte mycket bättre i handen (hade inget batterigrepp) än D800 (utan greppet). En väldig skillnad faktiskt.

I övrigt är D800 helt fantastisk. Använde den som 'sportkamera' i helgen och jäklar vilka bra bilder. Det är klart, man hade gärna haft mer än 4fps till det ändamålet, men det är inte min typiska användningsområde för den.
Lustigt att du nämnde 5D3:an, jag passade på att klämma lite på den också idag och delar din uppfattning om att greppet var bättre, men det blir nog en D800E i alla fall...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sent svar på ett par frågor ...

Jag lade upp en lite elak bild här strax före midsommar och såg nu efter helgledigheten att jag fått ett par frågor:

Ojdå, fick ni inte kameror för test förrän nu?
Då lär jag få vänta tills julen 2015 innan jag får min D4 :(
Jodå, vi har faktiskt testat både D4 och D800 just när de kom ut på marknaden. Nu skall vi kompletteringstesta lite, bland annat köra D4 sida vid sida med Eos 1D X som ju däremot inte dykt upp förrän nu. Eller rättare sagt, skulle ha dykt upp nu men blivit fördröjd till första juli. Dessutom dök ett testexemplar av WT-5 upp nu i dagarna, och den vill vi förstås testa.

När vi hade kamerorna tidigare i våras var det bara i en dryg vecka, sedan skulle de vidare till andra tidningar. Det här är ett generellt problem med alla attraktiva produkter - tillverkarna kan givetvis inte obegränsat med deoexemplar ute samtidigt och då får vi testare vackert turas om. Nu i ett par veckor kan vi köra D4, D800, D800E plus Canon Eos 5D Mk3 och Eos 1D X lite mer i lugn och ro och hinna testa dem med utförligt - en vecka bli ganska intensivt när man har alla andra vardagsbestyr att stå i dessutom.

Glad midsommar på dig själv!. Synd att vi skall behöva vänta ända till oktober på resultaten av dina tester som alltid är intressanta.

Jag tycker nog att Proffsfoto behöver se över sin filosofi!. Varför inte lägga ut tekniktester till betalande medlemmar på webben in nära anslutning till att prylarna släpps och använd tidningen endast till ämnesområden som inte är så tidsbundna
Jo, det där är något vi diskuterar hela tiden. Sedan slutet på förra året samarbetar ju Proffsfoto med Fotosidan (vi delar ju bland annat chefredakör med Fotosidan Magasin) vilket borde öppna upp för bättre möjligheter till webbpublicering. Vi är smärtsamt medvetna om att två nummer om året är väldigt glest, i synnerhet för sådana tekniktester som åldras snabbt (t.ex. kameratester). Med just Nikon D4 hade vi otur, ett tag såg det ut som vi skulle hinna få den precis innan vi skickade Proffsfoto nummer 1 till tryck, sedan blev D4 två veckor försenad och hamnar då i höstnumret istället. Sådant är livet när man gör en tryckt tidning.

Men vi får se hur vi gör framöver, det är inte otänkbart att vi försökert hitta någon slags lösning där vi kombinerar tidningens fördelar (det är trots att trevligt att bläddra i en tryckt tidning) med webbens fördelar (snabbheten och möjlighet till video m m). Alla förslag är välkomna!
 

Falumas

Aktiv medlem
Manualen på tyska och franska fick plats bra i kartongen, men den italienska gör att kartongen inte går att stänga snyggt. :)

/Karl
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Haha, så snopet för Nikon! :)

Det där stöder min åsikt att manualer bara ska erbjudas på elektronisk form. Flera av de där tjocka manualerna som följer med i D800-kartongen är ju medskickade helt förgäves.
 

Falumas

Aktiv medlem
Grattis!
Sommaren tog ju inte slut, den han ju bara börja :)
Visserligen fick jag vänta lite men med en D700 satt man ju inte direkt i sjön, 19501kr blev det till sist. Har en till på ingång (står först i kön) för CHF2699 (19929kr) om någon är sugen på att plocka upp den i Schweiz. Om intresse saknas säger jag upp min plats imorgon.

/Karl
 
ANNONS