Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

phool

Aktiv medlem
Snälla, infektera inte denna tråden med Canon VS Nikon! Det finns redan massor med sådana trådar!
Men så är det alltid, det är ju TalibanKarl som alltid hoppar in och börjar hälla bensin på brasan så fort Canon nämns i tråden. Jag pratade inte ens om Canon igår förrän en viss person hoppade in och började dryga sig som vanligt. Det är bara att läsa några inlägg tillbaka.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Men så är det alltid, det är ju TalibanKarl som alltid hoppar in och börjar hälla bensin på brasan så fort Canon nämns i tråden. Jag pratade inte ens om Canon igår förrän en viss person hoppade in och började dryga sig som vanligt. Det är bara att läsa några inlägg tillbaka.
Ursäkta, det var inte meningen att skiva det när jag citerade dig, det var menat till alla.

Jag prenummererar på tråden och får mail för varje inlägg och det är en stor besvikelse varje gång jag fiskat upp telefonen i hopp om att det skrivits något matnyttigt när det bara är OT som nämns!
Det finns säkert renodlade VS trådar och vill man ha en privat OT-konversation så kan man exempelvis ha det i varandras gästböcker.

Nu har även jag gjort ett heot ointressant inlägg så jag får fylla med lite positiva lärdomar angående den nya kameran.

Jag är väldigt glad att jag tog steget och köpte ett pro-hus! hittar mer och mer fantastiska inställningar som inte fanns i D90, har grottat i instruktionsboken idag och programmerat knapparna som jag vill ha dom och gjort profiler till mina analoga objektiv.

Med D90 så ver det helt manuellt som gällde när jag körde med mina gamla objektiv, nu när jag har gjort en profil så vet den brännvidd och skickar det till blixten och den vet även storleken på bländaren så den enda skillnaden är att man justerar bländaren på bländarringen och avsaknaden av AF men det är inte något bekymmer att sätta fokus manuellt tycker jag, det var riktigt svårt på D90!

Nu ska jag ut på sjön och sova i naturhamn och testa nattfoto bla.

Trevlig fortsättning på söndagen!
 

Falumas

Aktiv medlem
Är det så stskillnad! Vad roligt att höra! D700 har ju varit en våt dröm i några år och nu sitter jag med en 800..

Inte någon som känner igen sig med problemet när man använder polariserande glasögon?

Om man vill köpa reservbatteri, finns det då något alternativ till original eller måste man köpa grepp då ockaå?

Snälla, infektera inte denna tråden med Canon VS Nikon! Det finns redan massor med sådana trådar!
Jag tycker det, på låga ISO är resultatet nästan bättre på pixelnivå på D800 än på D700 med alla möjligheter det medför. På högre ISOn blir D800-bilderna nerskalade i stort sett helt brusfria.

När man sätter muspekaren på en punkt i bilden och klickar i ViewNX2 så att den zoomar in till 100% är det helt enormt vilka detaljer man får med om man har en bra glugg på kameran. I bra ljus kan man nästan säga att man får lika mycket detaljer med ett 28mm-objektiv på en D800 som ett 50mm-objektiv på en D700.

Det enda som krävdes lite tid att vänja sig vid är avtryckarens placering, men efter att man vant sig vid att fotografera med fingret istället för fingertoppen så fungerar det riktigt bra.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Nja, det tror jag inte han gör. Stefan vet nog mycket väl att han själv bara gjort det en gång, medan Patrik gjort det fyra (tror jag) gånger.
Du har rätt över 2m (lite osäker på vilken höjd det är Holm brukar snacka om) skall det visst vara. Där har Stefan Holm basunerat ut att han har 119 hopp över och Patrik bara 118. :)

/Karl
 

matnyttige

Aktiv medlem
......av det jag och polaren har testat har vi båda tyckt att 5D:n är bättre än D800, både skarpare bilder med mer detaljer och mindre brus på höga iso......
Att 5D III har mindre brus eller rättare sagt högre brusreducering på höga ISO är många överens om, men att den ska få med mer detaljer är något nytt som jag ställer mig frågande till.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tror, eller jag ska vara ärlig... Jag vet att jag har använt en D800 bra mycket mer än du har använt en 5D3. Sättet som du pratar bildkvalité på bevisar ju ganska tydligt att du inte ens har använt Canonkameran. Lycka till med att se skillnad mellan kamerorna vid 99% av normalt fotograferande. Du skulle bli förvånad över hur bra 5D:n är på ALLT, den har grym autofokus, den har hyggligt snabbt serietagning, isoprestandan av det jag och polaren har testat har vi båda tyckt att 5D:n är bättre än D800, både skarpare bilder med mer detaljer och mindre brus på höga iso, vitbalansen är natt och dag mellan dom. Nu säger jag inte att 5D:n har BÄTTRE bildkvalité men inte har den sämre heller. Eller jo det är klart, om man ska gräva i det svarta och förstora det 200%. Har jag glömt att nämna att jag har fått två bytesförslag här på fotosidan där man vill byta sin knappt uppackade D800 mot min 5D3. Nämner självklart inga namn. Dom som läser detta inlägg vet ju vilka dom är =) Men av nån anledning jag väljer att behålla min kamera. Har du sett hur många annonser det har varit här på fotosidan där D800 har varit till salu? Och nej det är inte såna som har fått dubletter. Nu säger jag inte att kameran på nåt sätt är dålig. Men den har inte så många fördelar mot 5D3 serru, om DU SJÄLV PROVAR så kommer du förstå.
alla kameror oavsett märke har sina fördelar nackdelar om man inte är märkestaliban o förblindad.
jag tycker att tex detta är bättre på 5D mark 3 än D800
bättre skärm är typ omöjligt att se någonting på D800 skärmen i solsken
att du kan välja storlek på raw i kameran
greppet är betydligt bättre
bilder på iso över 800 är bättre med canon
af verkar vara bättre

Mina intryck angående D800 är blandad det som är i topp är bildkvaliten o möjligheten att lyfta skuggpartier.
Af, bildskärm,grepp,ej kan välja storlek på raw är minus för mig. Jag är rätt övertygad att man inte kommer ha lätt att se skillnad på bilder tagna utav dessa kameror precis som vanligt utan det är mer än smaksak viken man gillar mest att använda.
Nu kör jag bara Nikon o sålt bort alla canon prylar utom en gammal 5D.
 

vickepe

Aktiv medlem
alla kameror oavsett märke har sina fördelar nackdelar om man inte är märkestaliban o förblindad.
jag tycker att tex detta är bättre på 5D mark 3 än D800
bättre skärm är typ omöjligt att se någonting på D800 skärmen i solsken
att du kan välja storlek på raw i kameran
greppet är betydligt bättre
bilder på iso över 800 är bättre med canon
af verkar vara bättre

Mina intryck angående D800 är blandad det som är i topp är bildkvaliten o möjligheten att lyfta skuggpartier.
Af, bildskärm,grepp,ej kan välja storlek på raw är minus för mig. Jag är rätt övertygad att man inte kommer ha lätt att se skillnad på bilder tagna utav dessa kameror precis som vanligt utan det är mer än smaksak viken man gillar mest att använda.
Nu kör jag bara Nikon o sålt bort alla canon prylar utom en gammal 5D.
Det kanske inte riktigt hör hit; men om kamerorna är likvärdiga (vi kan tjafsa i oändlighet om vilken som är bäst på det enda eller andra) så är det märkligt att 5D är 6000 kronor dyrare än D800. Detta faktum väger onekligen till Nikons fördel.
 

snap01

Aktiv medlem
Det kanske inte riktigt hör hit; men om kamerorna är likvärdiga (vi kan tjafsa i oändlighet om vilken som är bäst på det enda eller andra) så är det märkligt att 5D är 6000 kronor dyrare än D800. Detta faktum väger onekligen till Nikons fördel.
det skiljer alltid mellan kameror det för o nackdelar med allt. Är det prio med af, bättre grepp, o användning på högre iso kan canon vara bättre valet medans Nikon D800 är bättre på andra (grenar)
Det jag undrar är det någon annan som upplever af väldig osäker i motljus o i lite mörkare ljus med D800?
Att försöka se vad displayen visar i solsken är så gott som omöjligt man måste ta kameran till skugga för att se något över huvud taget. Vad har ni (upptäckt) för brister och plus sedan ni börjat med D800?
En sak som är riktigt nice är att man alltid har en inbyggd teleconverter med sig ;-) pga den feta upplösningen det har inte du pool :)
 

phool

Aktiv medlem
alla kameror oavsett märke har sina fördelar nackdelar om man inte är märkestaliban o förblindad.
jag tycker att tex detta är bättre på 5D mark 3 än D800
bättre skärm är typ omöjligt att se någonting på D800 skärmen i solsken
att du kan välja storlek på raw i kameran
greppet är betydligt bättre
bilder på iso över 800 är bättre med canon
af verkar vara bättre

Mina intryck angående D800 är blandad det som är i topp är bildkvaliten o möjligheten att lyfta skuggpartier.
Af, bildskärm,grepp,ej kan välja storlek på raw är minus för mig. Jag är rätt övertygad att man inte kommer ha lätt att se skillnad på bilder tagna utav dessa kameror precis som vanligt utan det är mer än smaksak viken man gillar mest att använda.
Nu kör jag bara Nikon o sålt bort alla canon prylar utom en gammal 5D.
Visst har du rätt i att dom har sina för och nackdelar. Det är lite skillnad när nån som du då som jobbar med foto och har faktiskt erfarenheter av dom olika kamerorna ger din synpunkt. Såg att du inte hade billiga Nikonprylar direkt =P det som stör mig är när dom som inte har testat tror så mycket. Men nu ska inte detta bli en vs tråd. Jag brukar alltid kolla efter dig när jag är på fjällgatan :) vi skulle ju ta en bärs där!
 

Falumas

Aktiv medlem
Det jag undrar är det någon annan som upplever af väldig osäker i motljus o i lite mörkare ljus med D800?

Att försöka se vad displayen visar i solsken är så gott som omöjligt man måste ta kameran till skugga för att se något över huvud taget.
Har fotograferat gruvor (med minst sagt dåligt ljus) och solnedgångar ganska mycket dom senaste veckorna och har inte haft det minsta problemet med AF i dåligt ljus eller motljus. I motljus har jag använt kombinationer som ger en minsta bländare på f1.4 till f8 och ändå fått spot on AF. I gruvor har jag endast haft f2.8 objektiv.

Är det någon annan än snap01 som har dessa problem?

Att displayen är kass i solljus håller jag dock med om.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Visst har du rätt i att dom har sina för och nackdelar. Det är lite skillnad när nån som du då som jobbar med foto och har faktiskt erfarenheter av dom olika kamerorna ger din synpunkt. Såg att du inte hade billiga Nikonprylar direkt =P det som stör mig är när dom som inte har testat tror så mycket. Men nu ska inte detta bli en vs tråd. Jag brukar alltid kolla efter dig när jag är på fjällgatan :) vi skulle ju ta en bärs där!
Kan du inte visa oss exemplen så att vi slipper tro där du får mindre brus och mer detaljer från 5d3 på höga ISO. Gärna i VS-tråden.

/Karl
 

phool

Aktiv medlem
Kan du inte visa oss exemplen så att vi slipper tro där du får mindre brus och mer detaljer från 5d3 på höga ISO. Gärna i VS-tråden.

/Karl
Alla bilder är på hans dator och jag är inte direkt säker på att han har sparat skitbilder som var menat som ett test. Men det går alltid att ta nya :) Alternativt provar du en själv och kollar på dom i full upplösning hemma i lugn och ro. Ta med dig ett CF kort och gå till en butik. Svårare än så är det inte.
 

Falumas

Aktiv medlem
Alla bilder är på hans dator och jag är inte direkt säker på att han har sparat skitbilder som var menat som ett test. Men det går alltid att ta nya :) Alternativt provar du en själv och kollar på dom i full upplösning hemma i lugn och ro. Ta med dig ett CF kort och gå till en butik. Svårare än så är det inte.
Jag tog den ännu lättare varianten och tittade på test på nätet och dom säger annorlunda, men jag får väl vrida tummen ur led och testa en 5D3 även om det säkert blir svårt att få till ett bra test-case inne i en fotobutik.

/Karl
 

phool

Aktiv medlem
Jag tog den ännu lättare varianten och tittade på test på nätet och dom säger annorlunda, men jag får väl vrida tummen ur led och testa en 5D3 även om det säkert blir svårt att få till ett bra test-case inne i en fotobutik.

/Karl
Jag vet inte hur dom har gjort på nätet. Dom kan knappast ha tagit bilder i full upplösning med bägge kamerorna och sen synat dom efter klar bildbehandling. Jag märker riktigt stor skillnad på min 5D och D700:an jag hade på höga iso. Mycket mindre brus och mycket mer detaljer i min 5D3. Men enligt dxo ska dom tydligen vara lika bra. Jo Tjena :) testa och var ärlig mot dig själv.
 

snap01

Aktiv medlem
Kan du inte visa oss exemplen så att vi slipper tro där du får mindre brus och mer detaljer från 5d3 på höga ISO. Gärna i VS-tråden.

/Karl
nja det är fler som har kommit fram till att 5 har bättre egenskaper på högre iso o det dynamiska omfånget är utjämnat där. Däremot så kan man inte säga att 5 har mer detaljer än D800 utan mer att kanske canon klarar högiso bilder bättre och det på att kanske ha en annan slags brushantering som i vissa fall kan vara snyggare.
men om vi säger så här,
jag har inga problem med bildkvaliten med D800 den är magisk i många fall :)
däremot så har jag haft lite andra problem med D800 som tex att den kör slut på batteriena i sb 900 blixten snabbt o att blixten börjar lukta bränt vilket den inte gör oavsett om jag fotar likadant med D700. Sedan så suger den mer batteri i kameran än D700 när jag kört med D700 så har jag bara behövts använda extra batteriet ett fåtal gånger med D800 på en gång. Visst jag fotar mycket o det är inga större problem att ha flera extra batterier men det är synd att man bara kan ladda en i taget o inte två som med vissa pro kameror.
Vad jag hört så har fler haft problem med att den knäcker batterier o får blixten att lukta bränt (sb900) däremot när jag kört med pocket wizard så har jag inte märkt något.
 

Falumas

Aktiv medlem
nja det är fler som har kommit fram till att 5 har bättre egenskaper på högre iso o det dynamiska omfånget är utjämnat där. Däremot så kan man inte säga att 5 har mer detaljer än D800 utan mer att kanske canon klarar högiso bilder bättre och det på att kanske ha en annan slags brushantering som i vissa fall kan vara snyggare.
men om vi säger så här,
jag har inga problem med bildkvaliten med D800 den är magisk i många fall :)
däremot så har jag haft lite andra problem med D800 som tex att den kör slut på batteriena i sb 900 blixten snabbt o att blixten börjar lukta bränt vilket den inte gör oavsett om jag fotar likadant med D700. Sedan så suger den mer batteri i kameran än D700 när jag kört med D700 så har jag bara behövts använda extra batteriet ett fåtal gånger med D800 på en gång. Visst jag fotar mycket o det är inga större problem att ha flera extra batterier men det är synd att man bara kan ladda en i taget o inte två som med vissa pro kameror.
Vad jag hört så har fler haft problem med att den knäcker batterier o får blixten att lukta bränt (sb900) däremot när jag kört med pocket wizard så har jag inte märkt något.
Du som har bägge kan du inte slänga upp två hög-ISO bilder, en från vardera.

När jag fotot på ortodoxt vis så märker jag ingen skillnad, däremot tror jag att liveview och framför allt video ger batteriet vad det tål.

Blixt använder jag så sällan att jag brukar ladda batterierna till den en gång per år för sakens skull.

Som glad amatör så fotograferar jag inte så mycket senaste tre veckorna har det bara blivit 142GB i 5199 bilder och filmer.

/Karl
 
ANNONS