Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

snap01

Aktiv medlem
Du som har bägge kan du inte slänga upp två hög-ISO bilder, en från vardera.

När jag fotot på ortodoxt vis så märker jag ingen skillnad, däremot tror jag att liveview och framför allt video ger batteriet vad det tål.

Blixt använder jag så sällan att jag brukar ladda batterierna till den en gång per år för sakens skull.

/Karl
jag har inte bägge märkena längre som jag sagt förut, däremot har jag testat kamerorna lite grann men det finns tester som styrker det jag nämnt. Jag håller precis på o ställer bilder för ett album o där kommer verkligen D800 filerna till sin rätt :)
hade pool haft D800så hade han skrivit så här :))

Mahdad Ab
phool

Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 1 333

Du får nog ta in en värdig motståndare till d800, annars blir diskussionen trist ;-)
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har ställt några frågor dom sista dagarna men dom har försvunnit i "bruset"..

Citerar mig själv.

Jag hämtade den nya pluginen från nikon men det tar löjligt lång tid att fåfram korten! det ser ut som att den endast belastar en kärna på prosessorn! finns det effektivare plugin är nikons egna?

En negativ sak som jag märkte igår var när jag använde mina polariserande solglasögon så fick jag svårt att se den stora displayen! flytande kristallskärmar kan såklart vara svåra pga det polariserande glas som är framför men färgskärmar borde inte vara något problem!?
Någon mer som märkt det?

Om man vill köpa reservbatteri, finns det då något alternativ till original eller måste man köpa grepp då ockaå?


MVH
 

cornus

Aktiv medlem
Jag har ställt några frågor dom sista dagarna men dom har försvunnit i "bruset"..

Citerar mig själv.

Jag hämtade den nya pluginen från nikon men det tar löjligt lång tid att fåfram korten! det ser ut som att den endast belastar en kärna på prosessorn! finns det effektivare plugin är nikons egna?

En negativ sak som jag märkte igår var när jag använde mina polariserande solglasögon så fick jag svårt att se den stora displayen! flytande kristallskärmar kan såklart vara svåra pga det polariserande glas som är framför men färgskärmar borde inte vara något problem!?
Någon mer som märkt det?

Om man vill köpa reservbatteri, finns det då något alternativ till original eller måste man köpa grepp då ockaå?


MVH
Hej!

Jag kör Nikon View NX och Capture NX 2. Båda programmen flyter på snabbt.

//Lasse
 

akterspegel

Aktiv medlem
Tack för tipset men den vanliga bildvisaren är ju så smidig när den fungerar!
Dubbelklick på en bildfil så öppnas den direkt och man bläddrar framochtillbaks med tumknapparna på musen, zooma med scrollern och det är bara att högerklicka och öppna i PS5 som jag använder som redigeringsprogram, allt det fungerar nu men bilden är suddig direkt när jag öppnar den och det tar 20sek innan den är färdiginläst och skarp, det är vad jag ser bara en kärna som jobbar medan bilden bearbetas.

Datorn är en fyrkärnig I5 750 3,71GHz 4Gb RAM Windows home premium 64Bit.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Tack för tipset men den vanliga bildvisaren är ju så smidig när den fungerar!
Dubbelklick på en bildfil så öppnas den direkt och man bläddrar framochtillbaks med tumknapparna på musen, zooma med scrollern och det är bara att högerklicka och öppna i PS5 som jag använder som redigeringsprogram, allt det fungerar nu men bilden är suddig direkt när jag öppnar den och det tar 20sek innan den är färdiginläst och skarp, det är vad jag ser bara en kärna som jobbar medan bilden bearbetas.

Datorn är en fyrkärnig I5 750 3,71GHz 4Gb RAM Windows home premium 64Bit.
Windows home premium måste väl vara Windows 7 ?

Samt att Cpun jobbar på en kärna eller fler för snabbheten spelar nog ingen roll när det gäller bilder för då är det grafik kortet som tar hand om arbetet.
Så går det långsamt så har du för dåligt grafikkort och är det en bärbar laptop med inbyggd grafik på moderkoertet så förstår jag att detta blir tungt och jobbigt för datorn.
Ett dedikerat grafikkort med eget minne behövs eller om du kör stationärt byt till ett snabbare kort.

Sedan kan du ju om du inte gör det gå ned till lossless NEF RAW i 12 bitar så spar du några MB i storlek.

Tycker sedan du har överklockat din Cpu för mycket från standard värdet 2.66 GHz om du nu kör den i 3.71 GHz för risken är stor att den blir överhettad och ostabil om du nu inte har vattenkylning förståss.
Mvh. /LEE
 

Falumas

Aktiv medlem
Windows home pentium hmmm kan du inte se om det står windows 7 eller Xp ?
Samt att Cpun jobbar på en kärna eller fler för snabbheten spelar nog ingen roll när det gäller bilder för då är det grafik kortet som tar hand om arbetet.
Så går det långsamt så har du för dåligt grafikkort och är det en bärbar laptop med inbyggd grafik på moderkoertet så förstår jag att detta blir tungt och jobbigt för datorn.
Ett dedikerat grafikkort med eget minne behövs eller om du kör stationärt byt till ett snabbare kort.

Sedan kan du ju om du inte gör det gå ned till lossless NEF RAW i 12 bitar så spar du några MB i storlek.

Mvh. /LEE
Grafikkortet är i stort sett helt oviktigt för bildvisning.

/Karl
 

akterspegel

Aktiv medlem
Det är bara autoöverklockat, har en NOCTUA NH-U12P med dubbla fläktar så prosessorn blir aldrig varm.
Grafikkortet är inte så fräckt längre, byggde den inte som speldator utan köpte ett hyfsat billigt grafikkort (XFX RADEON HD5770 ) så jag kunde byta när det blev utdaterat, har plats för två grafikkort om dom nu skyndar på hastigheten, RAM behöver nog utökas nu, det är ofta jag kommer uppåt 100%

Hur är det nu? används grafikkortet så köper jag bättre.
MVH
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Det är bara autoöverklockat, har en NOCTUA NH-U12P med dubbla fläktar så prosessorn blir aldrig varm.
Grafikkortet är inte så fräckt längre, byggde den inte som speldator utan köpte ett hyfsat billigt grafikkort (XFX RADEON HD5770 ) så jag kunde byta när det blev utdaterat, har plats för två grafikkort om dom nu skyndar på hastigheten, RAM behöver nog utökas nu, det är ofta jag kommer uppåt 100%

Hur är det nu? används grafikkortet så köper jag bättre.
MVH
Klart att grafik intensiva spel kräver mycket mer av grafikortet än bildvisning. Men att det som du skriver tar lång tid och känns tungt suddigt osv. så kan jag med mina tidigare försök sett stora fördelar med ett bra grafikkort. Sedan vet jag inte än för jag har inte goggglat om ditt grafikort om det är den svaga länken här.

Visa en bild men i ett mindre fönster och ta tag i fönstret och dra det fram och tillbaka snabbt så du ser om grafikkortet hänger med eller om allt blir suddigt och omjöligt att se allså ruska fönstret över skärmen.

Detta brukar visa om grafiken hänger med i större bilder.
Kanske bör du uppdatera bios hämta hem nya drivrutiner mm.
En NEF raw bild är ju kring 50-70 MB stor samt så kan själva konverteringen från raw i pluginsen vara sämre skriven och långsam.

Mer ram är ju aldrig fel heller.
Bara att prova på lycka till !
Mvh. /LEE
 

Falumas

Aktiv medlem
Än så länge så spelar grafikkortet minimal roll, GIMP håller på att få OpenGL support och PS har support för Cuda i vissa plugins. Men för vanligt bildbearbetande så spelar grafikkortet minimal roll för hastigheten, ser du hur skärmen uppdateras långsamt när du slänger upp en JPG-fil eller laddar en hemsida så är ditt grafikkort för långsamt (det används bara för att visa pixlar inte för beräkningar i detta fallet).
När det gäller videoredigering så har dock många program support för att låta grafikkortet göra en stor del av jobbet istället för processorn så där lönar det sig.

Jag håller på och sätter ihop en 50min lång film i Premier Elements nu med bildstabilisering, Jag startade det hela vid 12-tiden idag och har nu kommit upp till 12%. Så det blir nog till att skaffa ny dator för min del. Prova ViewNX2 (gratis från Nikon) och se hur snabbt det går där. Hos mig på min 5år gamla PC går det riktigt snabbt att titta på 14-bitars förlustfritt komprimerade D800-NEFar, däremot går sparningen relativt långsamt men det är inte grafikkortets fel.

Annars skulle jag börja med att fylla på RAM-minnet.

/Karl
 

akterspegel

Aktiv medlem
Grafiken verkar inte ha några problem med att hänga med men RAMminnet fylls sakta men säkert upp, bildvisaren verkar käka väldigt mycket RAM!

Har beställt 16Gb snabba minnen nu så om ett par dagar har jag facit..

Hur gör ni när ni för över bilder från kameran, via USB direkt från kameran eller via kortläsare?
Jag har kört med kortläsare hittils, så slipper batteriet i kameran användas.

Tack för hjälpen!
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kör enbart med kortläsare. Är jag ute på vift kör jag primärt på min SD-kort som jag har läsare inbygt för i laptopen, saknar dessutom USB3 på laptopen vilket är riktigt jobbigt. Är jag hemmikring kör jag primärt med CF och min USB3-läsare.

/Karl
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Ganska klara besked, eller?

Hej!

Det är med stor glädje vi kan meddela att frågetecknen kring leveranstiden på din Nikon D800/D800E/D4 är på väg att rätas ut.
Efter att samarbetsförhandlingarna mellan Japan Photo och Nikon Nordic länge stått still, kan vi nu meddela att det igår undertecknades ett nytt avtal för både konsument- och pro-produkter!

Avtalet gäller från och med undertecknandet och vi har tillsatt en arbetsgrupp för att samordna uppstarten av det nya samarbetet i Norge och Sverige. Gruppen behöver dock ett antal dagar på sig för att få en överblick över leveranstiderna för olika produkter och till olika länder, affärer och kunder på internet.
Därför ber vi om förståelse för att vi inte kan ange exakt leveranstid för din beställning redan idag. Vi räknar med att ha bättre överblick från Japan Photo och Nikons sida i mitten av nästa vecka och återkommer därefter med mer specifik information.

Vi kommer naturligtvis att leverera till det pris du fick från oss då du beställde. Skulle det visa sig att marknadspriset är lägre än detta (hos seriösa konkurrenter med varor i lager) så justerar vi priset därefter!

Vi vill tacka dig för ditt tålamod hittills och återkommer till dig med mer information om din leverans nästa vecka!



Med vänliga hälsningar

Stephan Stein
Japan Photo Holding Norway AS

Magnus Garnell
Japan Photo Sverige AB
 

Mesch

Aktiv medlem
Visst har du rätt i att dom har sina för och nackdelar. Det är lite skillnad när nån som du då som jobbar med foto och har faktiskt erfarenheter av dom olika kamerorna ger din synpunkt. Såg att du inte hade billiga Nikonprylar direkt =P det som stör mig är när dom som inte har testat tror så mycket. Men nu ska inte detta bli en vs tråd. Jag brukar alltid kolla efter dig när jag är på fjällgatan :) vi skulle ju ta en bärs där!
Bärs, jag vill ha bärs. Bärs är gott!
Får jag följa med, snäääälla?
 

Falumas

Aktiv medlem
Under semestern fick jag tillfälle att testa D800an en hel del (142GB). Jag måste säga att det är en helt underbar kamera och har man små tassar som mig så stör inte greppet.

Framför allt får man bra panoramor med betydligt färre bilder, 36MP är helt underbart. Här två zoombara panoramar som går in till 100%-crop på D800an. Jag tycker faktiskt att 100%-crop-resultatet på låga ISO faktiskt är bättre på D800 än vad D700 presterade.

http://photosynth.net/view.aspx?cid=0381a9a0-08cc-42ed-a8da-b086bb6ccca4
http://photosynth.net/view.aspx?cid=ff3eb8b0-cf10-4e7d-9eea-f933184f2ef6

(Kräver silverlight på OS/X och Windows och appen Photosynth till WP och iOS)

På höga ISO så presterar kameran också otroligt bra om man skalar ner en del, ISO6400-bilder blir helt brusfria ner mot 5MP och är redan vid 20-25MP väldigt bra.

Efter en månad som D800-ägare har jag faktiskt inte hittat en enda nackdel med kameran som stillbildskamera.

Som videokamera är bildkvaliteten tokigt bra även på höga ISO. Men AFen är dock långt ifrån bra i videoläget.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Det är med stor glädje vi kan meddela att frågetecknen kring leveranstiden på din Nikon D800/D800E/D4 är på väg att rätas ut.
Efter att samarbetsförhandlingarna mellan Japan Photo och Nikon Nordic länge stått still, kan vi nu meddela att det igår undertecknades ett nytt avtal för både konsument- och pro-produkter!

Avtalet gäller från och med undertecknandet och vi har tillsatt en arbetsgrupp för att samordna uppstarten av det nya samarbetet i Norge och Sverige. Gruppen behöver dock ett antal dagar på sig för att få en överblick över leveranstiderna för olika produkter och till olika länder, affärer och kunder på internet.
Därför ber vi om förståelse för att vi inte kan ange exakt leveranstid för din beställning redan idag. Vi räknar med att ha bättre överblick från Japan Photo och Nikons sida i mitten av nästa vecka och återkommer därefter med mer specifik information.

Vi kommer naturligtvis att leverera till det pris du fick från oss då du beställde. Skulle det visa sig att marknadspriset är lägre än detta (hos seriösa konkurrenter med varor i lager) så justerar vi priset därefter!

Vi vill tacka dig för ditt tålamod hittills och återkommer till dig med mer information om din leverans nästa vecka!



Med vänliga hälsningar

Stephan Stein
Japan Photo Holding Norway AS

Magnus Garnell
Japan Photo Sverige AB
Så det kanske blir september i alla fall som gissades ovan. Återstår bara om de kan hålla löftet om priset.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Mobbar näää för guds skull köp dig en D800 och bli en av oss vetja.
Sedan köper vi varsin D53 och blir som du ägare av båda BRA VA ?!

Förlåt Phool om jag skrivit något du tyckt varit dumt, jag skojar friskt ibland men är snäll innerst inne.

Mvh. /LEE
 

snap01

Aktiv medlem
Kjell. Du är en av få som inte mobbar mig i denna tråd =P, inte nog med att du får följa med. Jag ska bjuda dig på ett par bärs =)
Nu är ni OT snart kommer norrmannen o hyvlar.
Du kan inte ta med Nikon folk kravet är att dom åtminstone kört med bägge märkena annars blir det vatten för dom ;-)
Imorgon är det bärs dags på söder är du i stan eller på landet pool?
nu åter till Nikon D800 har kört den på 4 jobb idag o är nöjd med bildkvaliten men ett 32 gb kort räcker knappt rymmer ca 370 bilder så jag beställde 3 till så nu kommer jag har 7st 32gb kort + 120 gb i mindre storlekar som tex 4-8 gb.
Om det är av intresse så rymmer följande kort med D800 så här många bilder om man kör raw (kan man köra något annat?
32 GB 373 Bilder
8GB 93 Bilder
4GB 47 Bilder
2GB 23 Bilder mindre än en småfilmsrulle men mer än 10 bilder med pentax 6x7.
Man blir snabbt bortskämd när man körde mellanformat så tänkte man till lite extra innan man tryckte av bilden.
Min D700 ska lämnas in igen för samma fel som vanligt (har haft D700 inlämnade minst 5 gånger för samma blixt sko problem ska bli intressant o se om D800 kommer ha samma problem.
 
ANNONS