ErlandH
Aktiv medlem
Det är precis där som det har hänt grejer. Normalt betraktningsavstånd har blivit kortare...
Nej, normalt betraktningsavstånd är (för normala människor) fortfarande det avstånd där man ser hela bilden utan att röra på huvudet.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är precis där som det har hänt grejer. Normalt betraktningsavstånd har blivit kortare...
Nej, normalt betraktningsavstånd är (för normala människor) fortfarande det avstånd där man ser hela bilden utan att röra på huvudet.
Det är precis där som det har hänt grejer. Normalt betraktningsavstånd har blivit kortare/bilden har blivit större pga billigare utskrifter och skärmar/projektorer som både blivit större och fått högre upplösning.
Kolla tavelramar, nu är det istället ramlös canvas som gäller. Retina display, 27" desktopskärmar, 52" TV osv osv...
Har man skaffat en D800 med bra glas, så vill man gärna att bilderna ska vara skarpa.
Att sedan nå dit, speciellt handhållet visar sig vara svårare än med D700. Så det får bli en utmaning att komma helt överens med åttahundran.
Varför är det svårare menar du? Pratar du om slutartider längre än 1/60-dels sekund?
Förutom att jag håller med Erland om vad som är normalt betraktningsavstånd så har en 52" HD-teve fortfarande lika många pixlar som en 24" HD-teve (och 4K-teveapparater finns så gott som inte alls än).
Dags för ny tråd?Kul urspårning.
Jag vet förstås inte hur alla andra människor gör, men för folk i min omgivning har det inte ändrats. För min del tycker jag fortfarande om att slippa söka av bilden alltför mycket genom att vrida huvudet fram och tillbaka samt upp och ner. Det är svårt att få ett helhetsintyck då.Men om ditt inlägg, argumenterar du på allvar emot att det vanliga betraktningsavståndet blivit relativt kortare?
Dags för ny tråd?
Jag vet förstås inte hur alla andra människor gör, men för folk i min omgivning har det inte ändrats. För min del tycker jag fortfarande om att slippa söka av bilden alltför mycket genom att vrida huvudet fram och tillbaka samt upp och ner. Det är svårt att få ett helhetsintyck då.
Dags för ny tråd?
Jag vet förstås inte hur alla andra människor gör, men för folk i min omgivning har det inte ändrats. För min del tycker jag fortfarande om att slippa söka av bilden alltför mycket genom att vrida huvudet fram och tillbaka samt upp och ner. Det är svårt att få ett helhetsintyck då.
Ge er nu, och håll tråden till D800!
Hey!
Näst sista ordet var D800 och jag argumenterar ju för att D800-ans upplösning ska utnyttjas!
Ingen lär väl argumentera emot det?
//Lennart
har nog ändrat ståndpunkt i frågan om upplösning. Tyckte förr att det kunde bli för mycket eller att D800:as 36 mp var onödigt. Det är det inte, man kan inte få för mycket annat än om kringutrustning inte klarar av att hantera filstorlekarna.Om man läser Erlands och Pers (PMDs) inlägg ovan kan man kanske få intrycket att D800-upplösningen är mer än vad som behövs.
Om man läser Erlands och Pers (PMDs) inlägg ovan kan man kanske få intrycket att D800-upplösningen är mer än vad som behövs.
Det är feltolkat av vad jag skrev, i så fall. Många pixlar är helt klart en fördel om man vill kunna beskära.
Eller exempelvis skala ned till 12, 16mp eller vad man nu önskar för printstorlek. En rätt utförd nedskalning reducerar intrycket av brus och kan förstärka intrycket av detaljering.
//Lennart
Det är feltolkat av vad jag skrev, i så fall. Många pixlar är helt klart en fördel om man vill kunna beskära.