Annons

Är A7 II ett bra köp för runt 8000 kr ny? (m. kitglugg)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
För mig och en del andra var formfaktorn i generation 1 av A7 optimal. När A7r II översvämmades Sony-forumen av en massa potentiella konverttiter som bl.a. var intresserade av Sony-sensorer med två stegs bättre DR än motsvarande Canon-sensorer hade men tyvärr fick vi ändlöst gnäll över "för små kamerahus". I år verkar marknaden mer förstående för att det också finns folk som vill ha små kompetenta FF-hus med i princip extra, allt - mindre än de vanliga A7:eek:rna och så fick vi A7c som står för kompakt - ett helt nytt A7-segment eller bara en testballong?? Givetvis sågades den rakt av av klunskamerakramarna men jag undrar om inte det kompaktare FF-formatet är här för att stanna. Ska bli intressant att se om någon annan tillverkare hakar på.

Kritiken tog bl.a. fasta på att det saknades en inställningsratt på framsidan som alla de större A7:eek:rna har. Dålig ergonomi ekade det från referenspanelen som har full koll på ur en kamera egentligen bör se ut. .... men t.o.m. hos dPreview hade tydligen polletten ramlat ner. Idag kan man ju med fördel rigga en sådan här "street camera wonna be" med den Sony Click-konfiguration jag beskrivit i tre av mina bloggar. Då klarar man sig rätt bra ändå med bara en ratt.
Det ser ut som att Sony blandat friskt med A7c, toppautofokus, en gammal slutarkonstruktion som tydligen skramlar rätt så rejält, inte alls den samma som A7III har, det äldre menysystemet, EVF har en mycket besvärande liten sökarbild. Fotosidans Magasin har en test av 4st av dom billigaste småbilds kamerorna som även är lite mindre, Canon Eos RP, Nikon Z5, Panasonic Lumix S5, Sony A7c. dom tre första är alla lite större än A7c, visst A7c har några bra saker, video, autofokus, dubbla kort, batteri, men ack, ack, ack, återigen för femtielfte gången så är hantering med ålderstigen meny inte så bra, och slutaren kommer att skrämma slag på bryggarhästen i gamla stan som brukar komma fram under sommaren.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
...
Men det ÄR något som saknas...som jag kände i min aps-c också...vet inte om det är glaset eller sensorn eller tekniken. Men bilderna känns, både i jpeg och raw - lite..."döda" (nu kommer m43-folket rusande mot mig). Har haft m43 tidigare dock och minns inte att det kändes så här. Olympus bilder har alltid känts mer "på riktigt", kan tyvärr inte uveckla det mer. Provade en a7 (i) vid tillfälle och tyckte bilderna blev magiska...det kändes som jag var fotograf för första gången på länge - och då med det (hemska om man frågar vissa) kitobjektivet.
...
Det är ju viktigt att det känns rätt. Här tycker jag själv att själva fotograferandet kändes mycket bättre med Olympus EM-5, som jag hade 2013-2014, än med mina nuvarande Sony-kameror. Däremot är det ju härligt att öppna bilderna från A7III, som ju nog är många steg bättre än någon m43 rent tekniskt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bra där! ...eller om det finns tredje parts som är kraftigare? Typ Jupio...
Jag har faktiskt en JUPIO PowerVault som har en kapacitet på motsvarande fyra originalbatterier. Man kan ansluta den med en batteridummy via vanliga batterifacket i dessa tidigare kameror. Jag hade det när jag reprofotade med mina äldre kameror. Så för studio så behöver heller inte den vanliga batterikapacitetsbegränsningen vara ett problem.

PowerVaulten är inte mycket större än en mobiltelefon och man kan smidigt sätta fast den i livremmen i brallorna om man använder sådan. Så det finns ju lösningar även om man inte skulle vara i en studio och behöver mycket mer batterikapacitet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan ju vara så, som nämts lite här ovan, att ett 3:e partsbatt kanske är bättre. Man kan ju hoppas! Laddar förresten A7 II med laddare eller i kameran?
Jag kommer faktiskt inte ihåg. Mina senaste hus laddar ju via USB.

Att jag skaffade en PowerVault kan ju också ha berott på att A7 II bara hade en USB-port och den behövde jag ju för kommunikationen med datorn vid repro men man kan som sagt ha den med sig i bältet "i fält" också om man behöver fyra ggr så mycket kapacitet som normalt för att slippa drabbas av "post traumatiskt stress syndrome".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju viktigt att det känns rätt. Här tycker jag själv att själva fotograferandet kändes mycket bättre med Olympus EM-5, som jag hade 2013-2014, än med mina nuvarande Sony-kameror. Däremot är det ju härligt att öppna bilderna från A7III, som ju nog är många steg bättre än någon m43 rent tekniskt.
Jag kan hålla med om det. Om känslan är viktig och man fotograferar lika mycket eller mer för att få nöjet att vrida på lettrade rattar och vred på en elektromekaniskt styrd kamera med lite "retro look", så har man nog kommit helt fel med Sony. Jag tycker inte själva hanteringen av min A7 III är särskilt lustfylld men den är jäkligt effektiv och jag prioriterar hellre fullständigt fokus på motiv och komposition när jag tar bilderna än någon känsla i just det sammanhanget. Roligt blir det ofta istället i Photolab 4 när jag ser vad jag kan göra med bilderna.

Att ta bilden är inget annat för mig idag, än att säkra ett råmaterial som även kan stavas RAW-material. Konverteraren betyder mer än 50% för mig när det gäller bildkvalitet i färdig bild och så tror jag det är för väldigt många. Bilderna direkt ur kameror lämnar oftast mycket mycket mer att önska - detta trots mer än 15 är av systemkamerautveckling. Just när det gäller brushanteringen som är så viktigt på höga ISO i mörker, så ser jag inte att vi i någon nära framtid skulle kunna få den typen av krävande denoise-behandling som inte ens en del datorer klarar idag i kamerorna. Dagens AI-drivna demnoise-program är ofta väldigt krävande och kräver inte sällan att man även har ett bra och snabbt grafikkort.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det ser ut som att Sony blandat friskt med A7c, toppautofokus, en gammal slutarkonstruktion som tydligen skramlar rätt så rejält, inte alls den samma som A7III har, det äldre menysystemet, EVF har en mycket besvärande liten sökarbild. Fotosidans Magasin har en test av 4st av dom billigaste småbilds kamerorna som även är lite mindre, Canon Eos RP, Nikon Z5, Panasonic Lumix S5, Sony A7c. dom tre första är alla lite större än A7c, visst A7c har några bra saker, video, autofokus, dubbla kort, batteri, men ack, ack, ack, återigen för femtielfte gången så är hantering med ålderstigen meny inte så bra, och slutaren kommer att skrämma slag på bryggarhästen i gamla stan som brukar komma fram under sommaren.
Återigen Bengt, har man riggat sin A7c för Sony Click, så kommer man inte behöva bry sig om några menyer överhuvudtaget. Det behöver vi inte med A7 III om vi inte vill och det behöver man inte med A7c heller. Automatiken fixar det mesta. Även A7c har ett väl beprövat "helt tyst läge" och funkar det precis som i A7 III så kommer nog många gatufotografer använda det hellre istället. Jag har haft detta sedan jag skaffade A6300 för rätt längesedan och jag har använt det på både dop och ett bröllop där det var jag som fotade samt vid ett par resor till Marocko vid tillfällen när jag inte ville störa folk i onödan.

Det finns situationer när "stealt mode" inte är helt optimalt och det funkar inte med blixt (men blixt har jag nästan slutat använda numera). När jag är ute på gatan i dåligt ljus så kan jag ta bilder i bra mörka miljöer utan stativ och utan blixt idag med hjälp av sensorn i A7 III och A7c (samma sensor vad jag vet). Jag har visat detta i en av mina tre olika bloggar kring Sony Click-konfigurationen. Tillsammans med DxO Photolab och denoise-funktionen "Deep Prime" i denna så funkar det faktiskt i riktigt dåligt ljus åtminstone upp till ISO 10 000 som jag har som mitt tak om man efterbehandlar med "Deep Prime" eller liknande.

Det här funkar så pass bra att det var ett av huvudskälen för nyhetsbyrån AP att välja A9 som huvudkamera för stillbild framöver och för dem att välja Sony som kamerasystemleverantör. De vill kunna vara "a fly on the wall" som de skrev i sitt pressmeddelande.

De som killgissat sig vilse i katakomberna nere i menysystemet av gammal vana, tror jag uppriktigt missat någonting och det tror jag att du gjort också Bengt. Det finns ett helt nytt koncept nu Bengt som frigör oss från väldigt många av de restriktioner vi tvingats förhålla oss till tidigare och ger oss helt nya möjligheter. Sony har haft detta på plats ett bra tag nu men som vanligt har de varit usla på att förmedla detta till användarna. Nu kan Canon-användarna göra detsamma med exv. R5 och med de nya Nikon-modellerna har säkert även Nikon dessa möjligheter på plats.
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Återigen, har man riggat sin A7c för Sony Click, så kommer man inte behöva bry sig om några menyer överhuvudtaget. Det behöver vi inte med A7 III om vi inte vill och det behöver man inte med A7c heller. Automatiken fixar det mesta. Även A7c har ett väl beprövat "helt tyst läge" och funkar det precis som i A7 III så kommer nog många gatufotografer använda det hellre istället. Jag har haft detta sedan jag skaffade A6300 för rätt längesedan och jag har använt det på både dop och ett bröllop där det var jag som fotade samt vid ett par resor till Marocko vid tillfällen när jag inte ville störa folk i onödan.

Det finns situationer när "stealt mode" inte är helt optimalt och det funkar inte med blixt (men blixt har jag nästan slutat använda numera). När jag är ute på gatan i dåligt ljus så kan jag ta bilder i bra mörka miljöer utan stativ och utan blixt idag med hjälp av sensorn i A7 III och A7c (samma sensor vad jag vet). Jag har visat detta i en av mina tre olika bloggar kring Sony Click-konfigurationen. Tillsammans med DxO Photolab och denoise-funktionen "Deep Prime" i denna så funkar det faktiskt i riktigt dåligt ljus åtminstone upp till ISO 10 000 som jag har som mitt tak om man efterbehandlar med "Deep Prime" eller liknande.

Det här funkar så pass bra att det var ett av huvudskälen för nyhetsbyrån AP att välja A9 som huvudkamera för stillbild framöver och för dem att välja Sony som kamerasystemleverantör. De vill kunna vara "a fly on the wall" som de skrev i sitt pressmeddelande.

De som killgissat sig vilse i katakomberna nere i menysystemet av gammal vana, tror jag uppriktigt missat någonting och det tror jag att du gjort också Bengt. Det finns ett helt nytt koncept nu Bengt som frigör oss från väldigt många av de restriktioner vi tvingats förhålla oss till tidigare och ger oss helt nya möjligheter. Sony har haft detta på plats ett bra tag nu men som vanligt har de varit usla på att förmedla detta till användarna. Nu kan Canon-användarna göra detsamma med exv. R5 och med de nya Nikon-modellerna har säkert även Nikon dessa möjligheter på plats.
Sten-Åke, den senaste riktigt kompakta FF, Sony A7c, kan i sin nästa generation, med bl.a. bättre sökare, lätthanterad meny, - mycket väl få övriga tillverkare "slänga in handduken" eller snabbt kopiera konceptet.
Nu är den för dyr, för att bli en "folkkamera", tror Sony var lite för optimistiska,
lade sig för högt, .... det brukar ge med sig, om man vill sälja.
Låt Gary Friedman skriva manualerna till alla Sony kameror, alltså orig vid leveransen, då fattar även en ung fotograf (ca 10 år) hur man skall fixa en perfekt bild, - med hans text/bild blir allt pedagogiskt upplagt och roligt!
Dagens ungdomar tycker mobilkameran är tillräcklig, vänta bara, - kanske, när en lättanvänd, mycket kompakt FF kan "sopa mattan", en mobilkamera blir då inte cool längre, tar skitbilder, ha, ha. 🍋
Sony är van, att tillverka kompakta prylar, - bara Sony trodde på en liten bärbar
kassett bandspelare, för länge sedan, du vet hur det gick, en Walkman var född ....
💡(y)
 
Senast ändrad:

Jacobssons

Aktiv medlem
Grävde fram mina gamla råfiler från A7 (i). Det är ju en helt annan känsla i bilderna, och då pratar vi tillsammans med kitgluggen. Helt annan känsla, luftighet... Kan inte förklara. Himla goa fina bilder!

Men...jag blir lite osäker när jag ska börja hämta hem högdagrar (korrekt exp. bilder) och lyfta skuggor. Är det månne så att den ligger lite efter trots allt? Vet inte vad jag jämför med, men tycker att det inte fanns så mkt att hämta som jag mindes det.

Kan det vara så att aps-c och t o m m43 har kommit ikapp rätt mkt, trots mindre sensorer? Det är "något" som jag inte kan sätta fingret på. Likaså lite knepiga gröna nyanser.

Men annars...oh la la...
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Grävde fram mina gamla råfiler från A7 (i). Det är ju en helt annan känsla i bilderna, och då pratar vi tillsammans med kitgluggen. Helt annan känsla, luftighet... Kan inte förklara. Himla goa fina bilder!

Men...jag blir lite osäker när jag ska börja hämta hem högdagrar (korrekt exp. bilder) och lyfta skuggor. Är det månne så att den ligger lite efter trots allt? Vet inte vad jag jämför med, men tycker att det inte fanns så mkt att hämta som jag mindes det.

Kan det vara så att aps-c och t o m m43 har kommit ikapp rätt mkt, trots mindre sensorer? Det är "något" där som är lite vagt, ungefär som den positiva generella känslan. Likaså lite knepiga gröna nyanser.

Men annars...oh la la...

Skulle det vara så att, förutom batteritid, ni vill verkligen påpeka något viktigt och negativt om A7II så gör gärna det. Ska testa både min G90 och A7II när den kommer, så får vi se. Vad skiljer A7 I från II utöver stabilisering? Något som förbättrats?
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Beror detta på konstruktion, som skiljer sig från A7 III eller det faktum att det är litet från början och att kyla påverkar så det försvinner än fortare? Känns nästan som det är en annan sorts batteri? (som i teknik)
Förmodligen en del i konstruktionen av elektronik men där tror jag dock inte det är så stor skillnad . Utan det som skiljer är batteriet dels är det fysiskt större men framför allt bättre kapacitet . Och en fördel med ett större batteri är att du får ett bättre grepp om 7III än på 7II
 

larsborg

Aktiv medlem
Jasså, du har en Sony A7, sedan tidigare, det infot hade jag inte fått?
Du är intresserad av en ny A7II, med kitzoom, se nedan skillnaden mellan A7 och A7II.
Jag fyller på, vad Alf redan har skrivit, innan jag hann skicka iväg mina svar.
Det är få skillnader, mellan A7 och A7II, båda kom 2014,
- bl.a. A7II har antiskak, inte A7, A7II är därför något tjockare än A7, antiskak behöver troligen mera plats, samma sensor på båda, samma prestanda, A7II har något större batteri, A7II något tyngre ....
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sten-Åke, den senaste riktigt kompakta FF, Sony A7c, kan i sin nästa generation, med bl.a. bättre sökare, lätthanterad meny, - mycket väl få övriga tillverkare "slänga in handduken" eller snabbt kopiera konceptet.
Nu är den för dyr, för att bli en "folkkamera", tror Sony var lite för optimistiska,
lade sig för högt, .... det brukar ge med sig, om man vill sälja.
Låt Gary Friedman skriva manualerna till alla Sony kameror, alltså orig vid leveransen, då fattar även en ung fotograf (ca 10 år) hur man skall fixa en perfekt bild, - med hans text/bild blir allt pedagogiskt upplagt och roligt!
Dagens ungdomar tycker mobilkameran är tillräcklig, vänta bara, - kanske, när en lättanvänd, mycket kompakt FF kan "sopa mattan", en mobilkamera blir då inte cool längre, tar skitbilder, ha, ha. 🍋
Sony är van, att tillverka kompakta prylar, - bara Sony trodde på en liten bärbar
kassett bandspelare, för länge sedan, du vet hur det gick, en Walkman var född ....
💡(y)
Jag jag tycker Sony borde göra den här lilla modellen till den verkliga instegsmodellen och t.o.m. subventionera den lite. Den är alldeles för dyr idag. Sony behöver ju ett lite billigare insteg i FF också. Det är inte helt OK att det insteget främst ska gå via en tre generationer gammal modell som A7 eller möjligen A7 II, när det finns bättre grejor en större kundkrets borde kunna få tillgång till. Även Sony skulle kunna tjäna stort på att köpa en del av den marknaden som ev. kan vara intressant för de yngre.

Jag tycker det var rätt genialt med A7c. Medan allt fokus var riktat mot de större husen och de olika tillverkarnas flaggskeppsmodeller och mellansegmentet, så flög detta helt under radarn för de flesta. Ingen annan har i dagsläget något liknande på FF-marknaden vad jag vet.

Jag har också länge tänkt att Sony borde sluta behandla Friedman så styvmoderligt som de faktiskt gjort. När jag en gång köpte min NEX 7 som jag fick bland de första i Sverige, så fick han sitt ex. en månad senare. Samma sak var det med A7r. Friedmans utmärkta manualer som inte bara är manualer utan en anpassad fotokurs också som utgår från just den kameramodell läsaren köpt. Det tycker jag länge varit en komparativ fördel för Sony-fotograferna. Nu skriver han även för Fuji och de fotograferna är bara att gratulera. Canon har han bara gjort en gammal Rebel-instegsmodell för sist jag kollade och Nikon är inte med alls i loopen.

Behoven av en bra dokumentation har ökat i och med att de nya kamerorna fått så väldigt många fler funktioner. En A7 III har nog nästan dubbelt så många menyval som A7 gen 1.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Återigen Bengt, har man riggat sin A7c för Sony Click, så kommer man inte behöva bry sig om några menyer överhuvudtaget. Det behöver vi inte med A7 III om vi inte vill och det behöver man inte med A7c heller. Automatiken fixar det mesta. Även A7c har ett väl beprövat "helt tyst läge" och funkar det precis som i A7 III så kommer nog många gatufotografer använda det hellre istället. Jag har haft detta sedan jag skaffade A6300 för rätt längesedan och jag har använt det på både dop och ett bröllop där det var jag som fotade samt vid ett par resor till Marocko vid tillfällen när jag inte ville störa folk i onödan.

Det finns situationer när "stealt mode" inte är helt optimalt och det funkar inte med blixt (men blixt har jag nästan slutat använda numera). När jag är ute på gatan i dåligt ljus så kan jag ta bilder i bra mörka miljöer utan stativ och utan blixt idag med hjälp av sensorn i A7 III och A7c (samma sensor vad jag vet). Jag har visat detta i en av mina tre olika bloggar kring Sony Click-konfigurationen. Tillsammans med DxO Photolab och denoise-funktionen "Deep Prime" i denna så funkar det faktiskt i riktigt dåligt ljus åtminstone upp till ISO 10 000 som jag har som mitt tak om man efterbehandlar med "Deep Prime" eller liknande.

Det här funkar så pass bra att det var ett av huvudskälen för nyhetsbyrån AP att välja A9 som huvudkamera för stillbild framöver och för dem att välja Sony som kamerasystemleverantör. De vill kunna vara "a fly on the wall" som de skrev i sitt pressmeddelande.

De som killgissat sig vilse i katakomberna nere i menysystemet av gammal vana, tror jag uppriktigt missat någonting och det tror jag att du gjort också Bengt. Det finns ett helt nytt koncept nu Bengt som frigör oss från väldigt många av de restriktioner vi tvingats förhålla oss till tidigare och ger oss helt nya möjligheter. Sony har haft detta på plats ett bra tag nu men som vanligt har de varit usla på att förmedla detta till användarna. Nu kan Canon-användarna göra detsamma med exv. R5 och med de nya Nikon-modellerna har säkert även Nikon dessa möjligheter på plats.
Gamla tidningen Foto hann med test av A7II innan den lades ner, Nilsson skällde så klart över menysystemet, men påpekade samtidig redan då att kameran var mycket konfigureringsbar vilket hjälpte upp det hela till vissa delar. Nej jag har inte missat något egentligen StenÅke, utan jag tar intryck av vad många testare generellt säger, jag har stor tilltro till Fröderberg/Agfors genomgångar vid sina provningar av mängden kameror, dessa kunniga herrar poängterar ofta vikten av hanteringen, som det då ingår flera grunddelar, bland annat bör man kunna hålla kameran någorlunda bra, dom kräver inte 1DX storlek när dom testade dom senaste fyra mindre nya kamerorna som kommit, så är det inte, men tex Nikons Z5 är bara lite större än A7c vilket kan vara en bättre kompromiss, bland annat kunde man då montera dit en större EVF, intressant annars är att DPR är lite mera optimistiska över A7c och tipsar om att man kan smidigt hålla A7c med tre fingrar i stället för fyra, A7c väger inte eller så mycket.

Det fans förväntningar på att A7c borde ha fått den allra senaste nya menyerna som A7SIII fick, sedan verkar det vara något annorlunda med tysta läget invalt på A7c fått intrycket av att den jobbar annorlunda på något sätt.

Man får också respektera att Fröderberg/Agfors teamet i åratal gillat stora kameror som 1DX och D5, men med dom nya spegelfria ändå lyckats få ner storleken utan att tappa för mycket av greppvänligheten, det är inte omöjligt att en A9III kommer att bli en aning lite större, önskningarna är så stora över att A9 skall få plats med övre liten display tex, nästan ovärderlig för yrkesfolket ser det ut som när detta saknas på några kameror, även en Fuji X-T4 får inte plats med en sådan.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Grävde fram mina gamla råfiler från A7 (i). Det är ju en helt annan känsla i bilderna, och då pratar vi tillsammans med kitgluggen. Helt annan känsla, luftighet... Kan inte förklara. Himla goa fina bilder!

Men...jag blir lite osäker när jag ska börja hämta hem högdagrar (korrekt exp. bilder) och lyfta skuggor. Är det månne så att den ligger lite efter trots allt? Vet inte vad jag jämför med, men tycker att det inte fanns så mkt att hämta som jag mindes det.

Kan det vara så att aps-c och t o m m43 har kommit ikapp rätt mkt, trots mindre sensorer? Det är "något" som jag inte kan sätta fingret på. Likaså lite knepiga gröna nyanser.

Men annars...oh la la...
Olympus har lyckats krama ut väldigt mycket ur sina sensorer är det inte deras M1MII som ligger på CA: 1300 ( DXO Mark ) och matchar där med legendariska hög-iso kameran Nikon D7200 inom APS-C. samma sensor generationer brukar det vara skillnader med allt från dom tidvis populära kamerorna med 1 tums sensorer och uppåt till småbild. Jag undrar ändå om man inte nu nästan nått taket vad man kan krama ur dagens sensorer vad gäller rena högiso bilder i kombination med förfinade Raw-hanterare. man pratar mycket kraft i dag, starka kraftfulla processorer, minska Rolling Shutter, förfinade algoritmer, det nya AI med mera.

Alla kameror passar inte för allting, Olympus nämns ofta som den perfekta rese kameran, om man inte väljer dom största modellerna, 2ggr Crop ger lätta objektiv en gratis tele effekt som man inte behöver släpa på.
 

Bengf

Aktiv medlem
Gamla tidningen Foto hann med test av A7II innan den lades ner, Nilsson skällde så klart över menysystemet, men påpekade samtidig redan då att kameran var mycket konfigureringsbar vilket hjälpte upp det hela till vissa delar. Nej jag har inte missat något egentligen StenÅke, utan jag tar intryck av vad många testare generellt säger, jag har stor tilltro till Fröderberg/Agfors genomgångar vid sina provningar av mängden kameror, dessa kunniga herrar poängterar ofta vikten av hanteringen, som det då ingår flera grunddelar, bland annat bör man kunna hålla kameran någorlunda bra, dom kräver inte 1DX storlek när dom testade dom senaste fyra mindre nya kamerorna som kommit, så är det inte, men tex Nikons Z5 är bara lite större än A7c vilket kan vara en bättre kompromiss, bland annat kunde man då montera dit en större EVF, intressant annars är att DPR är lite mera optimistiska över A7c och tipsar om att man kan smidigt hålla A7c med tre fingrar i stället för fyra, A7c väger inte eller så mycket.

Det fans förväntningar på att A7c borde ha fått den allra senaste nya menyerna som A7SIII fick, sedan verkar det vara något annorlunda med tysta läget invalt på A7c fått intrycket av att den jobbar annorlunda på något sätt.

Man får också respektera att Fröderberg/Agfors teamet i åratal gillat stora kameror som 1DX och D5, men med dom nya spegelfria ändå lyckats få ner storleken utan att tappa för mycket av greppvänligheten, det är inte omöjligt att en A9III kommer att bli en aning lite större, önskningarna är så stora över att A9 skall få plats med övre liten display tex, nästan ovärderlig för yrkesfolket ser det ut som när detta saknas på några kameror, även en Fuji X-T4 får inte plats med en sådan.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Jasså, du har en Sony A7, sedan tidigare, det infot hade jag inte fått?
Du är intresserad av en ny A7II, med kitzoom, se nedan skillnaden mellan A7 och A7II.
Jag fyller på, vad Alf redan har skrivit, innan jag hann skicka iväg mina svar.
Det är få skillnader, mellan A7 och A7II, båda kom 2014,
- bl.a. A7II har antiskak, inte A7, A7II är därför något tjockare än A7, antiskak behöver troligen mera plats, samma sensor på båda, samma prestanda, A7II har något större batteri, A7II något tyngre ....
Nej, har haft en A7 I under en vecka för några år sedan. Äger ingen idag, utöver den A7 II som är på väg... 👍
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gamla tidningen Foto hann med test av A7II innan den lades ner, Nilsson skällde så klart över menysystemet, men påpekade samtidig redan då att kameran var mycket konfigureringsbar vilket hjälpte upp det hela till vissa delar. Nej jag har inte missat något egentligen StenÅke, utan jag tar intryck av vad många testare generellt säger, jag har stor tilltro till Fröderberg/Agfors genomgångar vid sina provningar av mängden kameror, dessa kunniga herrar poängterar ofta vikten av hanteringen, som det då ingår flera grunddelar, bland annat bör man kunna hålla kameran någorlunda bra, dom kräver inte 1DX storlek när dom testade dom senaste fyra mindre nya kamerorna som kommit, så är det inte, men tex Nikons Z5 är bara lite större än A7c vilket kan vara en bättre kompromiss, bland annat kunde man då montera dit en större EVF, intressant annars är att DPR är lite mera optimistiska över A7c och tipsar om att man kan smidigt hålla A7c med tre fingrar i stället för fyra, A7c väger inte eller så mycket.

Det fans förväntningar på att A7c borde ha fått den allra senaste nya menyerna som A7SIII fick, sedan verkar det vara något annorlunda med tysta läget invalt på A7c fått intrycket av att den jobbar annorlunda på något sätt.

Man får också respektera att Fröderberg/Agfors teamet i åratal gillat stora kameror som 1DX och D5, men med dom nya spegelfria ändå lyckats få ner storleken utan att tappa för mycket av greppvänligheten, det är inte omöjligt att en A9III kommer att bli en aning lite större, önskningarna är så stora över att A9 skall få plats med övre liten display tex, nästan ovärderlig för yrkesfolket ser det ut som när detta saknas på några kameror, även en Fuji X-T4 får inte plats med en sådan.
Ja visst kan man fortsätta "respektera" att testatare gillar stora kameror (det är ingen brist på vare sig sådana eller de som lyssnar mest på dessa) men risken är då överhängande att man kommer missa hela grejen med med små kompakta FF-hus eftersom många av dessa testare har just det insteget som ger just en sådan bias. För mig har denna typen av testare länge visat att de inte riktigt begripit vad som följt i spåren av Sonys AF- och ISO-automation och symbiosen mellan dessa. De fortsätter att eka att ergonomi är lika med stora kamerahus och gamla menysystem som de vant sig med de senaste 15 åren parat med massor av stora rattar och knappar som man kan manövrera trots att man har skidvantar på sig.

Men du kan vara lugn för att del delen av Canon- och Nikon-användarna som tröttnat på att släpa runt sina klossiga gamla DSLR:er kommer efterfråga lika små kamerahus som Sonys A7c när det kommer sådana, för vad är sannolikheten att C och N ska lämna W.O. på den marknaden. Nä det är nog dags nu att DSLR-testarna tar av sig DSLR-handskarna för om de tror att de ska kunna pilla på några knappar och rattar med vantarna på i själva fotoögonblicket så tror jag de kommer bli rätt irrelevanta som testare för många i den användargruppen. Med smarta små smart konfigurerade FF-hus så kommer det behovet att vara ett icke behov. Det är detta faktum som en del redan fattat men som verkar ta lite längre tid på sig att sjunka in hos de som är lite väl fast i det som nu är på väg att ändras i grunden. Det här är ingen rörelse som enbart gäller Sony, även om de varit först. Är det något jag är övertygad om så är det att detta kommer att komma brett i hela den spegellösa kamerabranschen de närmaste åren.
 
Senast ändrad:

Jacobssons

Aktiv medlem
Ja visst kan man fortsätta "respektera" att testatare gillar stora kameror (det är ingen brist på vare sig sådana eller de som lyssnar mest på dessa) men risken är då överhängande att man kommer missa hela grejen med med små kompakta FF-hus eftersom många av dessa testare har just det insteget som ger just en sådan bias. För mig har denna typen av testare länge visat att de inte riktigt begripit vad som följt i spåren av Sonys AF- och ISO-automation och symbiosen mellan dessa. De fortsätter att eka att ergonomi är lika med stora kamerahus och gamla menysystem som de vant sig med de senaste 15 åren parat med massor av stora rattar och knappar som man kan manövrera trots att man har skidvantar på sig.

Men du kan vara lugn för att del delen av Canon- och Nikon-användarna som tröttnat på att släpa runt sina klossiga gamla DSLR:er kommer efterfråga lika små kamerahus som Sonys A7c när det kommer sådana, för vad är sannolikheten att C och N ska lämna W.O. på den marknaden. Nä det är nog dags nu att DSLR-testarna tar av sig DSLR-handskarna för om de tror att de ska kunna pilla på några knappar och rattar med vantarna på i själva fotoögonblicket så tror jag de kommer bli rätt irrelevanta som testare för många i den användargruppen. Med smarta små smart konfigurerade FF-hus så kommer det behovet att vara ett icke behov. Det är detta faktum som en del redan fattat men som verkar ta lite längre tid på sig att sjunka in hos de som är lite väl fast i det som nu är på väg att ändras i grunden. Det här är ingen rörelse som enbart gäller Sony, även om de varit först. Är det något jag är övertygad om så är det att detta kommer att komma brett i hela den spegellösa kamerabranschen de närmaste åren.
Ursäkta, men känns som vi tappar tråden lite här i tråden. Summa summarum: Inget egentligt fel på A7 II. Möjligen batteritiden, och sämre ISO-egenskaper än moderna kameror. Men kan väl inte vara sämre än m43 och aps-c, eller tänker jag... För är det för illa jämfört med dessa så vette tusan... =P
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Vi har inte hunnit bocka av hur det är med menyer osv? Själv upplever jag (snart 50 årig man med hjärntrötthet) att menyerna och inställningarna i G90 är väldigt komplexa; tusen saker att hålla reda på. Det hjälper inte alltid med många fysiska knappar om man knappt förstår funktionerna i kameran. Där minns jag, även om jag nu läst annat, att A7 I i vart fall var väldigt straight on. En fotografs kamera. Inte så mycket inställningar och framförallt inte tonvis med inställningar för video. DET gillar jag. Men så har jag läst att andra inte alls uppskattar menyerna. Men då pratar vi kanske mer grafiskt? Fyll gärna på med lite mer info om just detta. Får väl kameran senare idag och ska kolla lite själv med. Några särskilda inställningar ni tänker på direkt? Sen sista frågan för idag: Är batterigreppet värt det?
 

larsborg

Aktiv medlem
Vi har inte hunnit bocka av hur det är med menyer osv? Själv upplever jag (snart 50 årig man med hjärntrötthet) att menyerna och inställningarna i G90 är väldigt komplexa; tusen saker att hålla reda på. Det hjälper inte alltid med många fysiska knappar om man knappt förstår funktionerna i kameran. Där minns jag, även om jag nu läst annat, att A7 I i vart fall var väldigt straight on. En fotografs kamera. Inte så mycket inställningar och framförallt inte tonvis med inställningar för video. DET gillar jag. Men så har jag läst att andra inte alls uppskattar menyerna. Men då pratar vi kanske mer grafiskt? Fyll gärna på med lite mer info om just detta. Får väl kameran senare idag och ska kolla lite själv med. Några särskilda inställningar ni tänker på direkt? Sen sista frågan för idag: Är batterigreppet värt det?
Batterigreppet gör kamerahuset onödigt klumpigt, varför inte inse kompakt är bekvämt?
Ca 360 bilder/på fulladdat batteri bör väl räcka, extra batterikraft med batterigrepp kan säkert en yrkesfotograf eller en som vill se ut som en yrkesfotograf behöva, men som du säkert har kunnat förstå från tidigare svar, trenden även inom yrkesfotografer, - kompakt utrustning är bekvämt.
Dessutom, Sony A7III har redan standard nära dubbla batterikraften, jämfört med A7II, ja, A7III är något större och tyngre, khuset kostar ca 3 x A7II med kitzoom.
Köp Gary Friedmans utmärkta bok, om Sony A7II, där finner du alla svar, med bilder,
- Sony har manualer, de är bra, inte mera än så!
 
Senast ändrad:
ANNONS