Omar skrev:
Inte helt omöjligt att det finns fler amatörer än proffs på heltid som har tex Canon 500mm IS USM i Sverige, men har dock ingen aning, någon som vet?
MVH
Omar
Ja, jag tror som du att många proffsfotografer har enklare utrustning än många amatörer.. men det samma gälle rju alla andra hobbys,, musik tex.. inte alla musiker som har en klassisk Fender och flera marshallstärkare,, mixerbord, synth och senaste GMac,en..

Många amatörer/entusiaster har lyxiga grejer..
När jag köpte mitt 500,a så var jag tvungen att specialbeställa det ifrån Holland..
Trög process och anledningen att ingen handlare/agent hade ngt närmare hade att göra med att så få amatörer köpte dessa i Sverige (eller rättare sagt förväntades att köpa..men det blir ju samma sak

.
Det svar jag fick var att det såldes tre,fyra/fem st/år till amatörer i Sverige... Ett svävande svar men dock ett svar. Det svaret är det folkens på Hegethorns som får stå för
**
Varför det inte finns flera 500,a och 600,a?
Hmm, min tanke är som så att de fotografer som satsar och verkligen har behovet av ett starkt tele också kommer att gå för de som presterar bäst men fortfarande är hanterbara. De som vill ha ett andraobjektiv väljer nog ett som är lätt att ha med parallellt, tex ett 300 f/4 IS..
De nuvarande 500,a och 600,a är hanterbara rent praktiskt. Hade ett 600 f/2,8 varit lika hanterbar som ett 600 f/4 så hade det existerat, tror jag. Ett sådant hade nog vägt en bra bit över 8kg...!
Sigma har ju en EX,zoom (300-800EX f/5,6) som är intressant. Presterar ok och bevisar att säkert också Canon skulle kunna komma med en låt oss säga EF300-600 f/4L IS USM i storlek med dagens 600 f/4L IS USM.
Jag tror mera på att Canon satsar på sådana zoomar än på nya fasta långa telen för att komplettera de redan existerande. Både Sigma oh Nikon har ju kommit med sina zoomar!! (Även om Nikon bara har ett nytt,, 200-400VR).
ngr tankar..
MVH Niclas,