Annons

Är det dyrt att framkalla mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag blev erbjuden en Hasselblad med utrustning. Är ganska frestad att köpa det, men jag vill inte börja framkalla själv. Därför undrar jag hur mycket det kostar att framkalla mellanformats bilder och var kan man framkalla dessa?

Hur många bilder finns det i en 120-rulle?

Framkallning kostar i regel inte mer än vad 135-film gör (mitt lokala lab framkallar, kolla med de där du bor) men däremot brukar det oftast vara svindyrt med kopior.

Lösning: Dia (svårt/dyrt med projektor?), bege sig till mörkrummet, skanna och framkalla digitalt.

Jag som amatör drabbas av denna fråga. Det är kanske därför jag drar mig för att använda min Hasselbladare mera än jag gör. Prolabbet har jag testat men dels har de i mitt fall dåliga öppettider och ett krångligt betalningssätt. De verkar inte kunna hantera enstaka privatkunder.

Annars är det få vanliga labb som hanterar 120-film.
Tyvärr....

Jag brukar dock begära framkallning och kontaktkarta.

Ja de dyker upp titt som tätt.

Det är inga nya prylar men mellanformatsprylarna är oftast av hög kvalité.

Man måste då kunna leva utan fjärrkontroll, för den i sig är svår att få tag i samt svindyr, och utan AF.

jag lämnade in på Kringlans fotomarknad i Södertälje, tolv st 10x10 (färg) kostade 135kr

12st svartvita kostade 160kr...däremot var större kopior sviiiindyra.

Endast framkallning var inte så svettigt...inte heller diaframkallnig.

Erik,
Där ser man. Man lär så länge man lever. Har du några tipps på vart man skall leta? Varken ebay eller 10 minuters googlande gav så mycket resultat.

Vilken prisnivå brukar de ligga? Tusenlappen, fem st. dito, mer?

Erik Schalin skrev:
Ja de dyker upp titt som tätt.

Det är inga nya prylar men mellanformatsprylarna är oftast av hög kvalité.

Man måste då kunna leva utan fjärrkontroll, för den i sig är svår att få tag i samt svindyr, och utan AF.
Nja, man behöver inte alls leva utan fjärrkontroll. Den finns att få till flera mellanformatsprojektorer. Bl.a. Hasselblads egen projektor (då är det dyrt) eller t.ex Kindermann T66, billigt och mycket bra = prisvärt. Kindermann 2,5 - 4 kkr begagnad , billigare med litet tur.
Us

academic skrev:
Jag som amatör drabbas av denna fråga. Det är kanske därför jag drar mig för att använda min Hasselbladare mera än jag gör.

Det är väl dumt?? Framförallt när det finns en massa bra labb som hanterar 120-film.

academic skrev:
Prolabbet har jag testat men dels har de i mitt fall dåliga öppettider och ett krångligt betalningssätt. De verkar inte kunna hantera enstaka privatkunder.

Annars är det få vanliga labb som hanterar 120-film.
Tyvärr....

Jag brukar dock begära framkallning och kontaktkarta.

Jag tycker du ska testa
Diabolaget
Crimson

2 labb som ligger bra till beroende på från vilken sida av stan du kommer.

Annars finns ju DOX som jag förstått att många är nöjda med.

Sedan finns säkert minst en handfull yrkeslabb till som garanterat hanterar 120-film

Jag kör Crimson för alla mina bilder. Både bilder jag tar med min 10D och med min Bladare. När jag lämnar in för framkallning så väljer jag alltid "endast internet", eller råkopior. Sen efterbeställer jag bilderna via deras smidiga "frontweb", som är ett online gränssnitt för att efterbeställa bilder.

Priset för kopiorna är samma oavsett om man efterbeställer från 120, 135 eller digitalt.

ANNONS
Götaplatsens Foto