Annons

Är det lätt att överleva som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Diskussionen triggades igång av att någon gjorde ett kommersiellt inlägg. Det kommersiella inlägget togs senare bort av forumets moderator. Detta är förklaringen.
Tråden återväcktes på det viset, men diskussionen fortsätter för att ämnet är lika aktuellt som (eller ännu mer aktuellt än) när tråden föddes.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Diskussionen triggades igång av att någon gjorde ett kommersiellt inlägg. Det kommersiella inlägget togs senare bort av forumets moderator. Detta är förklaringen.
Ja så kan det ju också gå tydligen men "so what"? … egentligen kunde man säga, för om inte detta hade hänt så hade någon annan säkerligen väckt frågan igen i en ny tråd. Den här frågan kommer nog leva så länge Fotosidan finns i en eller annan tappning!
 

Bengf

Aktiv medlem
Men eftersom diskussionen har fortsatt nu så har det väl tydligen funnits saker att fortsatt diskutera.

Det är ju inget konstigt på Fotosidan att man återkommer till olika frågeställningar. Det som möjligen är en smula avvikande är att man fortsätter på en gammal tråd, vilket jag alltså tycker är bra, för alternativet är ju alla dessa trådar som kommer upp i ny tappning om och om igen bara för att TS inte bemödat sig att söka fram tidigare diskussioner. Så kör man om och om samma sak om och om igen.

Känns alla återkommande diskussioner om JPEG vs RAW igen eller APS-C vs FF eller om det är bra med filter eller ej? Känns diskussionerna om fler pixlar är bra eller ej? Förträffligheten med mätsökare istället för spegelreflex kanske eller varför inte diskussionen om back- och framfokusproblem. Utskriftsproblem är en annan klassiker tillsammans med skärmkalibreringsfrågor. Det här pågår faktiskt 24x7x365 eller 366 som 2020 när det är skottår (bäst att gardera där annars kommer vi nog att få en kommentar om det också:).
Exakt så är det, helt riktigt StenÅke, specialtrådar som tex den stora pixeltråden säkert runt en kilometer lång som borde ha rett ut det mesta och som blev som en enda stor utbildnings kurs, som till och med kunnat gett några högskole poäng om man skojar till det lite. Trots det så återkommer det hela tiden att mindre pixlar skapar bättre lågljus egenskaper, kanske för att först A7S med 12mp kom och filmade i tokhöga iso, sedan GH5s med 10mp, men med GH5s har det inte varit några debatter alls, så en viss mättnad har nog uppstått.

Nyanlända i trådarna skapar så klart samma frågor så måste det bli, det är lite roligt att skriva också och någon svarar, man får en liten kontakt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja så kan det ju också gå tydligen men "so what"? … egentligen kunde man säga, för om inte detta hade hänt så hade någon annan säkerligen väckt frågan igen i en ny tråd. Den här frågan kommer nog leva så länge Fotosidan finns i en eller annan tappning!
Håkan_S undrade hur det kom sig att diskussionen plötsligt hade vaknat till liv efter 10 år. Jag förklarade för honom att någon hade sökt upp tråden för att göra ett kommersiellt inlägg som senare blev raderat. När tråden blev synlig under ”senaste inlägg” så hakade andra på.
I övrigt har jag inga synpunkter överhuvudtaget på det hela. Prata på bara. 🙂
 

Bengf

Aktiv medlem
Sen är det nog så att dom olika nyhetsmedierna har fler anställda fotografer än någonsin tidigare i historien skulle man kunna uttrycka sig, och det är allmänheten, vilket började med när smidiga filmkameror blev populära, och var och varannan Amerikan filmade allt dom såg innan telefonerna tog över och folk från hela jorden filmar nästan allting, turister som filmar naturhändelser som aldrig filmats förr, på grund av att dom är så många. Kvaliteten är inte lika viktig längre utan nyhetsvärdet slår högre.

Nu växer antalet övervaknings kameror också i städerna, man får se inslag därifrån också. Akilov är nog en av dom mest kända som man fick följa genom övervakning, tillsammans med Anna Linds förövare här i Sverige.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Sen är det nog så att dom olika nyhetsmedierna har fler anställda fotografer än någonsin tidigare i historien skulle man kunna uttrycka sig, och det är allmänheten, vilket började med när smidiga filmkameror blev populära, och var och varannan Amerikan filmade allt dom såg innan telefonerna tog över och folk från hela jorden filmar nästan allting, turister som filmar naturhändelser som aldrig filmats förr, på grund av att dom är så många. Kvaliteten är inte lika viktig längre utan nyhetsvärdet slår högre.

Nu växer antalet övervaknings kameror också i städerna, man får se inslag därifrån också. Akilov är nog en av dom mest kända som man fick följa genom övervakning, tillsammans med Anna Linds förövare här i Sverige.
Absolut. Men ett potentiellt problem inom den typen av nyhetsrapportering är allmänheten inte tar hänsyn till journalistiska principer. Information sprids ofta med viljan att stärka en åsikt, inte informera på ett balanserat och neutralt sätt.
 

Fotograf Engström

Aktiv medlem
Jag funderar på att sadla om till fotograf, så jag undrar hur jobbutsikterna ser ut på den svenska marknaden. Är det så bra betalt att man kan överleva på det? Jag är inte ute efter att bli rik, utan mer ha en stadig inkomst.
Hej!
Jag har alltid älskat fotograferandet och för mig har det aldrig funnits något annat alternativ än att jobba som fotograf. Jag har slukat all information jag kan om fotografering och övat, övat, övat för att bli bättre. Det gör jag fortfarande

Jag drog igång mitt företag för drygt två år sedan och frilansar nu som fotograf i Linköping. I början hade jag ett annat jobb för att kunna betala räkningarna. Jag gick även en gratis företagarutbildning som kommunen bekostade. Det är viktigt att tänka på - som fotograf jobbar man inte bara med att fotografera och redigera, man måste även kunna dra in kunder genom att marknadsföra sig själv, känna till en del om bokföring och ha lite koll på SEO. Om man inte har råd att ta in folk som sköter allt detta åt dig.

Men hårt arbete lönar sig! Jag lever numer på att fotografera. Vill man så kan man ;) Lycka till!

/Christine
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej!
Jag har alltid älskat fotograferandet och för mig har det aldrig funnits något annat alternativ än att jobba som fotograf. Jag har slukat all information jag kan om fotografering och övat, övat, övat för att bli bättre. Det gör jag fortfarande

Jag drog igång mitt företag för drygt två år sedan och frilansar nu som fotograf i Linköping. I början hade jag ett annat jobb för att kunna betala räkningarna. Jag gick även en gratis företagarutbildning som kommunen bekostade. Det är viktigt att tänka på - som fotograf jobbar man inte bara med att fotografera och redigera, man måste även kunna dra in kunder genom att marknadsföra sig själv, känna till en del om bokföring och ha lite koll på SEO. Om man inte har råd att ta in folk som sköter allt detta åt dig.

Men hårt arbete lönar sig! Jag lever numer på att fotografera. Vill man så kan man ;) Lycka till!

/Christine
Bra jobbat! Jag såg ett föredrag nyligen med en känd amerikansk fotograf som jobbade med marknadsföring innan han började fotografera, vilket säger en del om hur viktig den delen är.
Jag tror att det är en brant uppförsbacke idag innan man är på den nivån att man kan försörja sig. För länge sedan kanske man kunde slinka in i yrket genom att äga en fin kamera, som diskuterades tidigare i tråden (2010). En bekant berättade hur han gick gratis på konserter med ett långt teleobjektiv som inträdesbiljett. :)

För egen del har jag annan försörjning så jag kan fortsätta fotografera på hobbynivå.
 
ANNONS