Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det lätt att överleva som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Det där låter inte ett dugg rimligt. Enligt mig börjar prohusen på omkring 50.00 till flera hundra tusen. Till det kommer gluggarna och kringutrustning för ännu mer pengar. Hur många hobbyfotografer har råd med det?
Nja, vi är många frilansare som måste gneta ihop eller låna till eller betala av kamerahusen.

Rykten från fotobutiksanställda säger att proffsen kommer in med sina gamla hus och hoppas få några tusen för dem i inbyte, och hoppas på att få igenom en avbetalning, medan privatpersoner shoppar loss som sjutton.

Det är hårt att komma igång, och själv räknar jag kallt med att behöva ha ett extraknäck ganska länge, och tycker egentligen inte att det är något negativt. Tack och lov finns det folk med andra mål i livet än att ha mycket pengar, och är man beredd att leva snålt så nog sjutton ska det gå till slut.
 

Patrik C

Aktiv medlem
Driver du med oss? Om du menar allvar, är det så korkat att man baxnar.

Men för all del lycka till. Trots att du verkar sakna några som helst kunskaper om fotografering och förefaller vara oförmögen att hantera någon "proffsutrustning", kanske du kan dra in si så där en 50 papp i månaden. Med din positiva attityd måste ju kunderna bara strömma till.

/ mvh FiCa1
Tack! Jag tar åt mig av komplimangerna.
 

Anders Östberg

Guest
Fast tror du inte det är ganska vanligt att dom som försöker sig på foto som yrke har ett annat jobb som ger den huvudsakliga inkomsten?
 

jdandanell

Aktiv medlem
Frågeställningen var rent generell, "Om det är lätt att överleva som fotograf". Klart att jag har ett vanligt jobb i början. Även jag förstår att det tar tid att bilda sig ett namn. Men jag är inte rädd för att jobba hårt.
Tyckte faktiskt att du var ganska tydlig i din frågeställning och det där med att ha ett vanligt jobb i början kändes inte riktigt som aktuellt. Visst, tjänar du riktigt bra på ditt "vanliga jobb" så har du ju inga problem att hålla igång en rörelse bredvid, spelar ju i så fall ingen roll vad det är.

Är det lätt att överleva som fotograf?
Jag funderar på att sadla om till fotograf, så jag undrar hur jobbutsikterna ser ut på den svenska marknaden. Är det så bra betalt att man kan överleva på det? Jag är inte ute efter att bli rik, utan mer ha en stadig inkomst
 

Patrik C

Aktiv medlem
Tyckte faktiskt att du var ganska tydlig i din frågeställning och det där med att ha ett vanligt jobb i början kändes inte riktigt som aktuellt. Visst, tjänar du riktigt bra på ditt "vanliga jobb" så har du ju inga problem att hålla igång en rörelse bredvid, spelar ju i så fall ingen roll vad det är.
Jag var tydlig också, det var meningen. Som sagt så frågade jag "Är det lätt att överleva som fotograf". Att jag har ett annat jobb eller är arbetslös har inte med saken att göra. Missförstå mig rätt, jag frågar om framtidsutsikter inom fotografyrket.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag var tydlig också, det var meningen. Som sagt så frågade jag "Är det lätt att överleva som fotograf". Att jag har ett annat jobb eller är arbetslös har inte med saken att göra. Missförstå mig rätt, jag frågar om framtidsutsikter inom fotografyrket.
Nej, du är inte tydlig. Nu är din fråga i stil med "är det lätt att överleva som fotograf om man samtidigt kör taxi i 12h om dagen". Vad vill du att vi skall svara på det? Hur långt är ett snöre?
 

Patrik C

Aktiv medlem
Nej, du är inte tydlig. Nu är din fråga i stil med "är det lätt att överleva som fotograf om man samtidigt kör taxi i 12h om dagen". Vad vill du att vi skall svara på det? Hur långt är ett snöre?
Ha, nä min ursprungliga fråga består. Men jag har fått många bra och givande svar så det tackar jag för.
Jag tog upp mitt nuvarande yrke eftersom jag ser en möjlighet att använda kameran i mitt vanliga jobb. En kamera är mycket lättare att ha med sig i bilen än en bas, därav mina funderingar på att sadla om. Om jag säljer stora delar av min musikutrustning så har jag ca 80 papp att röra mig med. Det får man en Leica M9 och ett objektiv för. You get my point?
 

Anders Östberg

Guest
I sådana fall kan jag rekommendera att jobba som t.ex IT-konsult vid sidan av, det gör det lättare att få det att gå ihop. :)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
har inte riktigt orkat hänga med i hela trådfen, men har jag fattat detta rätt?

Du undrar om det är enkelt att överleva som fotograf?
Du kan även tänka dig att arbeta genom att redigera bilder i en taxi?
Du skall ha en Leica M9 och ett bra objektiv som utrustning?

Då är ju den stora frågan, när skall du ta bilderna? mellan körningarna? eller tar du bilderna när du är ledig från ditt taxi jobb för att efterbehandla bilderna i taxin?

Du bör nog tänka igenom sakerna lite mer seriöst innan du kör igång. Men om vi nu är lite seriösa istället, Vad är din tanke bakom detta? vad skall du plåta med din M9:a?

Bröllop?
Nyheter?
sport?
Kändisar?
Natur, typ national geographic?
porträtt?
studio?
reklam?

vad har du som kommer göra att du kan slå dig in på marknaden? vad gör dig unik? Är du duktigare än mig? duktigare än dom andra här på forumet? varför skulle du lyckas och överleva istället för alla andra som hankar sig fram eller som får lägga ner helt?

Svaret på din fråga är ganska enkel egentligen. marknaden styr allt. Hade det varit brist på fotografer hade det ploppat upp sådana tills det att marknaden är mättad. Om en mättad marknad skall ta emot en ny aktör måste en annan bort.

Så om du kan svara på varför DU kommer lyckas och varför DU är bättre än oss andra här så har du nog lyckan gjord och du kommer säkerligen överleva som fotograf.
 

Anders Östberg

Guest
Svaret kan också vara:

Ja, om du är duktig fotograf, har bra kontakter, och är bra på att driva företag.

:)
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Svaret kan också vara:

Ja, om du är duktig fotograf, har bra kontakter, och är bra på att driva företag.

:)
Precis. När man läser den här tråden får man lätt intrycket att det är i stort sett omöjligt att överleva som frilansfotograf. Ändå finns det ju tusentals som faktiskt gör just det...

Jag är en av dem. Har frilansat på heltid sedan 2003. Började med att söka upp tidningar jag ville jobba för, och kontaktade dem sedan. Visade upp lite arbetsprover, fick lite napp, och på den vägen är det.

Det är helt klart en framkomlig väg. Visst måste man kunna fotografera, och ännu viktigare är förmodligen förmågan att sälja, men det är inte på långa vägar så omöjligt som en del verkar tro.

(Btw håller jag just nu på med research till ett bokprojekt om just detta, om hur man kan tjäna pengar på sitt fotograferande. En liten intervju om detta kommer i nästa sändning av Göran Segeholms "Bildradion", www.bildradion.se.)

/Adam
 

Patrik C

Aktiv medlem
har inte riktigt orkat hänga med i hela trådfen, men har jag fattat detta rätt?

Du undrar om det är enkelt att överleva som fotograf?
Du kan även tänka dig att arbeta genom att redigera bilder i en taxi?
Du skall ha en Leica M9 och ett bra objektiv som utrustning?

Då är ju den stora frågan, när skall du ta bilderna? mellan körningarna? eller tar du bilderna när du är ledig från ditt taxi jobb för att efterbehandla bilderna i taxin?

Du bör nog tänka igenom sakerna lite mer seriöst innan du kör igång. Men om vi nu är lite seriösa istället, Vad är din tanke bakom detta? vad skall du plåta med din M9:a?

Bröllop?
Nyheter?
sport?
Kändisar?
Natur, typ national geographic?
porträtt?
studio?
reklam?

vad har du som kommer göra att du kan slå dig in på marknaden? vad gör dig unik? Är du duktigare än mig? duktigare än dom andra här på forumet? varför skulle du lyckas och överleva istället för alla andra som hankar sig fram eller som får lägga ner helt?

Svaret på din fråga är ganska enkel egentligen. marknaden styr allt. Hade det varit brist på fotografer hade det ploppat upp sådana tills det att marknaden är mättad. Om en mättad marknad skall ta emot en ny aktör måste en annan bort.

Så om du kan svara på varför DU kommer lyckas och varför DU är bättre än oss andra här så har du nog lyckan gjord och du kommer säkerligen överleva som fotograf.
Jag anser inte att jag är bättre än någon annan. Antagligen är de flesta bättre än vad jag är på forumet. Men man kan ju utvecklas och jag har en förmåga att lära mig snabbt. Och jag förstår att marknaden är mättad eftersom varje människa äger en kamera.

Jag hade tänkt att fota det mesta till en början. I bilen, under resan, på raster, Frihamnen, Djurgården, Bro, you name it...Under askmolnet fick jag ett körningserbjudande till Umeå från Stockholm så möjligheterna finns att fota olika miljöer. För att inte tala om alla kändisar jag har kört. Jag har tappat räkningen på alla människor men många har jag kört flera gånger och en del bara en gång. Så möjligheter att plåta kändisar finns det med. Även konserter.

Bröllop skulle jag kunna tänka mig. Till en början erbjuda mina tjänster gratis för att bygga en bröllopsportfolio, sen om de tycker att det blir bra börja ta betalt för uppdragen.

Tänker jag fel när jag gör det här?
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Jag anser inte att jag är bättre än någon annan. Antagligen är de flesta bättre än vad jag är på forumet. Men man kan ju utvecklas och jag har en förmåga att lära mig snabbt. Och jag förstår att marknaden är mättad eftersom varje människa äger en kamera.

Jag hade tänkt att fota det mesta till en början. I bilen, under resan, på raster, Frihamnen, Djurgården, Bro, you name it...Under askmolnet fick jag ett körningserbjudande till Umeå från Stockholm så möjligheterna finns att fota olika miljöer. För att inte tala om alla kändisar jag har kört. Jag har tappat räkningen på alla människor men många har jag kört flera gånger och en del bara en gång. Så möjligheter att plåta kändisar finns det med. Även konserter.

Bröllop skulle jag kunna tänka mig. Till en början erbjuda mina tjänster gratis för att bygga en bröllopsportfolio, sen om de tycker att det blir bra börja ta betalt för uppdragen.

Tänker jag fel när jag gör det här?
Att börja med att samla på dig material till en portfolio är nog helt rätt tänkt. Kör på!
 

whats-up-Doc

Ny medlem
Det verkar vara en stor konkurskraft inom fotografin.
"Konkurskraft" !!! Jo, jag tackar... Din nisch verkar ju solklar, med en Leica M9 och ett schysst vidvinkelobjektiv tar du bilder av dina taxikunder, antingen i sobert svartvitt eller blixtbilder med knalliga färger, välj själv. Gärna berusade KD-politiker med en prostituerad i knäet. Då får du affärerna att gå runt....
 

Anders Östberg

Guest
Hmm, vad heter det där programmet på TV ... "Cash Cab"

Det här kan bli en ny hit - "Trash Cab". :-D

Skämt åsido ... tänk till på en bra affärsidé, och kolla upp lite om dom bilder du tänkt ta från bilen faktiskt har någon marknad innan du lägger ut pengarna på den där M9:an.
 
ANNONS