Annons

Är det ok med sprayflaska på blommor

Produkter
(logga in för att koppla)

cwe

Aktiv medlem
Det kanske är som när man får en riktigt god maträtt lagad på något fint ställe?

Ibland vill man låta sig förföras och glida iväg in i matruset, och då bryr man sig inte riktigt om hur maträtten anrättats och vad den innehåller.

Och ibland vill man istället kunna "göra själv", och då blir man ju riktigt intresserad av vad rätten består av, vilka råvaror och hur "bräserar" man egentligen.

Åsså ibland, när man får något som man tycker är äckligt på tallriken så vill man istället få belägg för hur "fel" kocken gjort, och då letar man efter det där fusket som kocken använt.

"- Jaha var det _puma_ i soppan? Men då kan ju vem som helst förstå att det inte blir bra..."

Eller? :)
-Christian
 

KjellF

Aktiv medlem
cwe skrev:
Det kanske är som när man får en riktigt god maträtt lagad på något fint ställe?

Ibland vill man låta sig förföras och glida iväg in i matruset, och då bryr man sig inte riktigt om hur maträtten anrättats och vad den innehåller.

Och ibland vill man istället kunna "göra själv", och då blir man ju riktigt intresserad av vad rätten består av, vilka råvaror och hur "bräserar" man egentligen.

Åsså ibland, när man får något som man tycker är äckligt på tallriken så vill man istället få belägg för hur "fel" kocken gjort, och då letar man efter det där fusket som kocken använt.

"- Jaha var det _puma_ i soppan? Men då kan ju vem som helst förstå att det inte blir bra..."

Eller? :)
-Christian
och jag som var rädd för att min musikliknelse kunde bli svår ;)

Förresten Christian, visst har vi haft och göra med varandra i jobbet?
 

gors

Aktiv medlem
cwe skrev:
och då bryr man sig inte riktigt om hur maträtten anrättats och vad den innehåller.
Fast det där är ju raka motsatsen till sant. För om det var så att ingen brydde sig om ingredienserna så skulle ju inte restaurangerna behöva kalla hästkött för "entrecôte".

(Det här har jag insiderkunskap om, fastän lite gammal. Ett av mina tidiga sommarjobb var att köra ut kött till restauranger från Slakteriförbundet vid Johanneshov (det här var innan jag blev vegetarian). Inte en enda av alla de hundratals restauranger som köpte stora mängder hästkött hade häst på menyn.)
 

cwe

Aktiv medlem
Kjell, jo men visst har vi det... Trema, var det väl om jag kommer ihåg rätt?

Å jag som tyckte din musikliknelse var så bra (fisk fisk)? :)

-Christian
 

cwe

Aktiv medlem
Göran,
no wonder du blev väg-ätar-indian efter det? :)

Asch, det där med liknelser. De känns såå bra när man skriver dom, åsså ser man hur dom kan tolkas där efteråt, så biter man sig i tungan igen... :)

-Christian
 

KjellF

Aktiv medlem
cwe skrev:
Kjell, jo men visst har vi det... Trema, var det väl om jag kommer ihåg rätt?

Å jag som tyckte din musikliknelse var så bra (fisk fisk)? :)

-Christian
ABB, men vi använde Tremas system. Nu finns den ABB-delen knappt längre!

Givetvis så var både din o min liknelse suverän ;)
 

forstheim

Aktiv medlem
gors skrev:
Fast det där är ju raka motsatsen till sant. För om det var så att ingen brydde sig om ingredienserna så skulle ju inte restaurangerna behöva kalla hästkött för "entrecôte".

(Det här har jag insiderkunskap om, fastän lite gammal. Ett av mina tidiga sommarjobb var att köra ut kött till restauranger från Slakteriförbundet vid Johanneshov (det här var innan jag blev vegetarian). Inte en enda av alla de hundratals restauranger som köpte stora mängder hästkött hade häst på menyn.)
Det där var en "historia" i hästväg.. :=). Det blir nog till att äta vegetariskt i fortsättningen tror jag. Fast det får bli med start imorgon eftersom det nu ska lagas lövbiff med ris och "chinese sweet & sour".. ;=)
 

cwe

Aktiv medlem
Kjell, ah, ja just det, så var det. Usch ja, vilket elände! :-(

Nej, så här kan vi inte glida ut. Jag skickar upp en betraktelse på denna tråd istället. Med glimten i ögat, Janne, med glimten i ögat.

Naturskydd
-Christian
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Du är dig lik Christian. Fyndig som vanligt!

Helt suveränt :)) Det blir en 5:a direkt!
 
Senast ändrad:

Wolfgang

Aktiv medlem
Fler likelser....

Jag tycker om Era likelser, därför vill jag addera en till ur musikvärlden.
En berömd operasångerska (jag vet vem, men jag säger det inte) fick sjunga in en rad högtoner för ett känt skivbolag i samband med sin egen skivinspelning.
Dessa högtoner lades sedan i arkiv.
Och när en annan berömd operasångerska (jag vet vilken, men jag talar inte om det) av åldersskäl inte längre klarade det höga C:et, då tog man helt enkelt fram ett högt C ur arkivet och kopierade in tonen på lämpligt ställe.
Det tog några år innan detta kreativa grepp avslöjades.
Men det var länge sedan och är förlåten nu.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tycker inte din liknelse passar in på sprayning av blommor. Möjligen skulle den passa på en situation där jag knycker en del ut Christians bilder och lägger in i mina egna.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag vet, Janne, jag tänkte faktiskt inte på sprayflaskan, när jag skrev det, utan på manipulation av bilder i allmänhet.
Jag gled in i ett "stickspår", på grund av att jag blev inspirerad av de andra 2 likelserna.
Sprayflaskan är ju ett oskyldigt "make-up" av blomman och inte skadlig.
Hela tråden handlar mer om en policy-fråga. Eftersom Du har varit fältbiolog, så har jag största förtroende för Ditt sätt att omgås med naturen, det skall Du veta.
I mitt kritikeralbum finns en bild av en stinknäva med vattendroppar, som är äkta regndroppar. När jag visade den bilden på klubben, så kom frågan direkt, om jag hade använt sprayflaska. Ingen annan konstruktiv kritik, utan det snackades endast sprayflaskor. Därför är jag så kritisk mot den.
 

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
min personliga åsikt.
ny på detta (så ni vet)

1:Spraya en blomma med vatten så det ser ut som
regndroppar.= ser varckrare ut.

2:Smink på en fotomodell = ser vackrare ut.

3:Lins på ett objektiv för att framhäva
vissa färger så bilden blir vckrare.
.

4:scannar in sina negativ sen kan dom ändra
färgkurvorna hur dom vill. samt manipulera med
bilden i nått bildprog

enligt min åsikt är 1 och 2 jämnförbara.

3 står för sig själv för det e optisk ändring.

4 njaa denna metoden känns bara fel eftersom man inte lyckades med sitt motiv från början så fixar man till det. lite fusk. tycker jag.

jag tycker att när man tryck ned knappen på avtryckaren så är bilden tagen. sen är det bara att framkalla den på det viset så att det som finns på negativet kommer på bild. inget mer inget mindre.

med andra ord tycker jag 1 o 2 o 3 är helt OK medans 4 e fel

mvh robert.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har haft utställning i helgen. I utställningen ingick min sprayade blåsippebild.

Jag lyckades sälja en bild... gissa vilken...

blåsippan ;)
 
ANNONS