Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta ett rimligt pris för an amatörfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Etnica

Ny medlem
Jag har anlitat en bekant till att fota o filma mitt bröllop. Han är en duktig amatör med skaplig utrustning. Han kommer att vara med från kl 11:00 till festen slutar. Han kommer att filma vigseln (kameran på ett stativ mestadels av tiden) fota vigseln, ta porträttbilder efter vigseln o sen fota o filma hela kvällen. Han kommer sedan att redigera en del bilder samt klippa ihop en film.

För detta vill han ha 8000:- svart. Jag tycker personligen att det låter mycket men jag vet inte vad som är rimligt. Han har aldrig fotat ett bröllop förut.

Själv är jag en hobbyfotograf som älskar att fota men kan INGENTING om redigering osv så jag vet inte hur mycket tid sånt tar.

Vad tycker ni andra hobbyfotografer? Hur mycket brukar ni ta?

Tja, var jag amatör och dessutom bekant till brudparet skulle det kännas rätt magstarkt. Om resultatet blir bra så är 8000:- absolut inget överpris om du får både (redigerad) film och (redigerade & printade) bilder från hela dagen. Sånt tar tid både före, under och efter bröllopet. Å andra sidan är 8000:- jävligt mycket om resultatet blir "amatörmässigt". Spontant känns det väldigt optimistiskt att både hinna fota OCH filma ; )

Jag skulle nog överväga att betala ett proffs. Vitt. Men det är ju upp till dig och hur väl den bekante. Har han några exempel från tidigare bröllop att visa upp? Vad kommer han att leverera? Hur mycket kommer han redigera? Osv. Sedan är det den moraliska aspekten att betala någon svart, men det lär nog någon annan kommentera snart.... ; )

Han har aldrig fotat bröllop innan. O vi får inga printade bilder men tillgång till alla bilder som tagits under dagen.
Guuud vad jag ångrar att jag snackade med honom men jag hade lite panik (o nu har jag ännu mera panik!!!).

Om en proffsfotograf får ut 8000:- för att jobb efter skatt osv, hur mycket har inte den då tagit från början?

Om en proffsfotograf får ut 8000:- för att jobb efter skatt osv, hur mycket har inte den då tagit från början?

Fakturan lär nog ligga på minst 3 ggr beloppet ink moms.

Jag har ingen översikt över hur en yrkesfotografs kostnadsstruktur ser ut, men det är ganska mycket skatter mm som ska täckas innan det blir någon lön. Tänk på att egenföretagaren själv ska betala sociala avgifter motsvarande arbetsgivaravgiften som en vanlig löntagare aldrig ser röken av. Till det kommer sedvanlig inkomstskatt och moms. Vidare ska all utrustning, försäkringar mm täckas.

Senast ändrad:
Om man inte tänker på det moraliska med svart betalning, så för en proffsfotograf får du betala ungefär det tredubbla för en heldag*. Men sen finns det ju mycket mellan amatör och en proffsfotograf.

Själv tar jag också ungefär 8000 för ett heldagsbröllop. Men skulle inte kalla mig proffsfotograf även fast min huvudsakliga inkomst kommer därifrån. Så något fantasipris skulle jag inte kalla det.

Så blir bilderna bra så är 8000 inte för högt prissatt. Men om det inte blir så ser saken lite annorlunda ut. Det kan säkert vara lättare att ställa krav på en fotograf man inte känner än en bekant. För 8000kronor får man ganska mycket, ingen professionell fotograf kanske, men en riktigt bra med erfarenhet av bröllop borde inte vara några problem att hitta iallafall.

*http://brollopsfotostockholm.se/priser/

Han har aldrig fotat bröllop innan. O vi får inga printade bilder men tillgång till alla bilder som tagits under dagen.
Guuud vad jag ångrar att jag snackade med honom men jag hade lite panik (o nu har jag ännu mera panik!!!).

Aj då. Har han inte fotat bröllop innan så är det nog inte att tänka på. Själv är jag amatör med en handfull bröllop på "meritlistan". Har dock bara fotat som andrefotograf för vänner och bilderna/utskrifterna har varit min present. Folk har varit mycket nöjda och jag har lärt mig en massa men jag skulle inte säga att jag har den erfarenheten som krävs för att ta betalt som bröllopsfotograf. Sånt tar tid och folk har ibland extremt höga krav.

Betalar du 8000:- till ett proffs så lär du få redigerade bilder på vigseln, porträtt samt ett antal utskrifter på dessa och en CD/DVD.

När är bröllopet? Känns det inte bra med den bekante kan du nog få en fotograf härifrån FS med hyggligt kort varsel.

Har han aldrig fotat bröllop eller liknande tidigare, så han har något att visa upp, tycker jag det är för dyrt. Speciellt om det är en bekant. Är det en nära bekant eller nån kompis kompis? Skulle han vara bjuden om han inte skulle fotografera?

Fotade själv mitt första bröllop åt en kompis tidigare i våras. Porträtt, vigsel, fest och ett skapligt antal timmar efterarbete. Det bjöd jag på. För han är min vän och jag ville bygga på min portfolio och erfarenhet för att kanske kunna ta betalt på framtida jobb. Både dem och jag blev mycket nöjda med bilderna för övrigt.

Tankar från en amatör som inte lever på foto:

Lite i överkant eftersom det är en bekant, svartjobb och inte fotat bröllop förut. Dessutom håller jag med om att det kan bli lite bökigt att filma och fota samtidigt. Hur bökigt det är att redigera film vet jag inte, men å andra sidan så tar det tid att fixa en massa stillbilder också.

Om du istället hyr in en fotograf blir det iofs säkerligen mer pengar men då är du lite säkrare på att resultatet blir bra. Men kolla ändå upp tidigare jobb, gäller både amatör och proffs.

Själv begärde jag 1000kr för parbilder, vigsel och lite efterfest. Underpris kan man tycka men jag hade inte plåtat bröllop förut och det var en åt kompis. Det var dessutom ganska kul. Bilderna föll i god jord och de höjde själva arvodet till 1500kr i efterhand. Glad för det blev jag, båda nöjda mao! Visst blev det lågt i timmar räknat men jag är en erfarenhet rikare.

Fakturan lär nog ligga på minst 3 ggr beloppet ink moms.

Jag har ingen översikt över hur en yrkesfotografs kostnadsstruktur ser ut, men det är ganska mycket skatter mm som ska täckas innan det blir någon lön. Tänk på att egenföretagaren själv ska betala sociala avgifter motsvarande arbetsgivaravgiften som en vanlig löntagare aldrig ser röken av. Till det kommer sedvanlig inkomstskatt och moms. Vidare ska all utrustning, försäkringar mm täckas.

Nja, det där är att ta i angående skattenivån i Sverige.

Att man ska ta 24.000 som företagare känns magstarkt.

De svarta 8.000 kronor som nämns här bör rimligen också täcka kostnader personen har.

Det dubbla skulle jag nog säga är mer troligt - alltså 16.000 kronor.

Angående idén att anlita en helt oprövad fotograf på ett bröllop - för den stora pengen - tycker jag den är riktigt dålig.

Nja, det där är att ta i angående skattenivån i Sverige.

Att man ska ta 24.000 som företagare känns magstarkt.

De svarta 8.000 kronor som nämns här bör rimligen också täcka kostnader personen har.

Det dubbla skulle jag nog säga är mer troligt - alltså 16.000 kronor.

Angående idén att anlita en helt oprövad fotograf på ett bröllop - för den stora pengen - tycker jag den är riktigt dålig.

Kanske det, jag vet inte hur kostnadsbilden ser ut (inklusive försäkringar, pensionssparande etc som man får lösa själv som företagare), men det är bra mycket skatt som ska betalas hursomhelst. Observera att jag skrev INK moms, något som företagare bara plockar bort automatiskt. Tyvärr kan en privatkund inte kvitta bort den. ;) Vi kan väl säga 2-3 ggr, för under 2 gånger så lär man få vara trollkarl.

Edit: Märk väl att frågan jag svarade på var hur mycket man skulle ta ut för att få ut 8000:- när allt var klart. Mig veterligen drar man nämligen kostnaderna före skatt, inte efter. ;) Är det så att man ska räkna bort kostnader från 8000:- så sjunker givetvis summan.

Anlita en professionell fotograf för bröllopsbilderna och bilder i kyrkan, så har du bra bilder därifrån.

Själva bröllopsbilderna brukar vara lite speciella, så det kan vara värt att lägga mer krut på dem. Bilder från festen och runtomkring kan man få billigare, eller så kan det vara så att man har gäster som ändå fotograferar ocg gärna delar med sig.

Har han aldrig fotat bröllop eller liknande tidigare, så han har något att visa upp, tycker jag det är för dyrt. Speciellt om det är en bekant. Är det en nära bekant eller nån kompis kompis? Skulle han vara bjuden om han inte skulle fotografera?

Fotade själv mitt första bröllop åt en kompis tidigare i våras. Porträtt, vigsel, fest och ett skapligt antal timmar efterarbete. Det bjöd jag på. För han är min vän och jag ville bygga på min portfolio och erfarenhet för att kanske kunna ta betalt på framtida jobb. Både dem och jag blev mycket nöjda med bilderna för övrigt.

Det är en kille som var med i samma kompisgäng som mig för sisådär 10 år sen. Han är inte bjuden till bröllopet som gäst men vi har räknat med honom i bordsplaceringen o han kommer att äta med oss som en vanlig gäst.

Hur i helskotta ska jag dra mig ur detta? Vad tycker ni är rimligt pris? Jag hade kanske tänkt mig 4-5000.- men det kanske är skamligt?

Det är en kille som var med i samma kompisgäng som mig för sisådär 10 år sen. Han är inte bjuden till bröllopet som gäst men vi har räknat med honom i bordsplaceringen o han kommer att äta med oss som en vanlig gäst.

Hur i helskotta ska jag dra mig ur detta? Vad tycker ni är rimligt pris? Jag hade kanske tänkt mig 4-5000.- men det kanske är skamligt?

Det ekonomiska har du redan fått många bra svar på men ang att han är bordsplacerad och ska delta som vanlig gäst så tänker jag bara såhär : Om han ska plåta så hinner han inte sitta och fylla buken.

Antingen är man där som fotograf, eller som gäst. Det finns inga mellanvägar.

En annan grej, vad händer om ni inte blir nöjda då? Hur löser han det? Löser ni det tillsammans eller blir det bara en massa gnabb om pengar och så är alla ovänner?

Även fast jag blivit bjuden på det viset för att fota hadde jag ställt upp på en gammal vän gratis. Men det är just för att jag aldrig fotat på bröllop och för att jag tycker att ett bröllop, kanske kan ge honom en rolig kväll i form av mingel nya vänskaper och ett kul minne, samtidigt som han kan bättra sin portfolio.

Anser han att han kan tjäna pengar på den tiden utan bröllop, så är det kanske så att han tackade ja för att ställa upp och då täcka förlusterna av det han tänkt göra den/de dagarna.

Nej, det är inte skamligt. Om vi fortfarande pratar om svarta pengar så är det bra betalt. Hur många av oss får 5000 kr efter skatt för två dagars jobb? Med tanke på att den aktuella personen dessutom aldrig har plåtat bröllop förut tycker jag det är väldigt generöst.

Och är han där som fotograf ska han givetvis fotografera under middagen, inte äta och dricka.

8000 kr svart motsvarar ungefär 20000 kr vitt (inkl moms, semester, pension, arbetsgivaravgifter, skatt osv).

Fel dag att chansa.

Jag vet givetvis inte hur duktig killen är, är han grym på annat lär han säkert lösa detta också. Om inte, vågar du riskera att komma hem från ditt bröllop utan vettiga bilder?

Om du är osäker tycker jag att du ska säga som det är till kompisen och sedan anlita ett proffs.

Budget

För det första, en vän (oavsett när i tid) skulle jag inte ta betalt av... För det andra har jag svårt att se arvodet som rimligt, om han aldrig fotograferat bröllop... Det är svårt, mycket svårt (och då är foto en konstnärlig utövning, som kräver både tid, känsla och erfarenhet i allmänhet)... vet han vad det innebär? Eventuellt är han begåvad fotograf som fotograferar annat med känsla och uttryck... då är det en erfarenhet han har med sig... det bättrar på hans chanser till ett gott flöde. När det gäller ert avtal, jag förstår inte din "vän"... nej... var rak och gå vidare. Hitta en annan lösning.

Du gifter dej bara en gång. Du vill inte få nåt skit i handen då du med typ samma slant kan få riktigt fina minnen för livet. Har några kolleger som även gör bröllop. Priserna ligger mellan 1000 och 2000 euro, före vigseln, vigseln och festen. Videon får duinte till det priset, men ta ett proffs som ger garanterat nåt bra. Be att få se portfolie och välj därefter, stilarna är många.

Kanske det, jag vet inte hur kostnadsbilden ser ut (inklusive försäkringar, pensionssparande etc som man får lösa själv som företagare), men det är bra mycket skatt som ska betalas hursomhelst. Observera att jag skrev INK moms, något som företagare bara plockar bort automatiskt. Tyvärr kan en privatkund inte kvitta bort den. ;) Vi kan väl säga 2-3 ggr, för under 2 gånger så lär man få vara trollkarl.

Edit: Märk väl att frågan jag svarade på var hur mycket man skulle ta ut för att få ut 8000:- när allt var klart. Mig veterligen drar man nämligen kostnaderna före skatt, inte efter. ;) Är det så att man ska räkna bort kostnader från 8000:- så sjunker givetvis summan.

19.200 är ett belopp jag kan köpa. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto