Annons

Är EOS 20D känslig för IR?

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Såg att det fanns trådar om detta innan men utan riktigt bra svar. Därför undrar jag om någon NU kanske hunnit testa IR-fotografering med EOS 20D? Funkar det? Nån som provat?

Såg att du hade en 20D. Ett sätt att prova om det fungerar är att rikta tevens fjärrkontroll mot kameran och fotografera en stund. Får du ljus från fjärrkontrollen är kameran känslig för IR-ljus.

Vad jag vet så krävs det en 20Da som bara säljs i Japan.

AA-filtret som sitter framför sensorn hindrar IR-ljus.

En kamera som Kodak 14c/n eller Leica Digital Modul-R som saknar AA-filter borde funka, men de är ju inte direkt billiga.

LCD ej på vid fotografering

Detta förutsätter väl att jag tittar på LCDn? Vad jag förstår så används inte LCDn som sökare på denna kamera och jag hittar just nu inget sätt att slå på någon sådan funktion. Jag tror inte att det går.

Re: LCD ej på vid fotografering

elingseva skrev:
Detta förutsätter väl att jag tittar på LCDn? Vad jag förstår så används inte LCDn som sökare på denna kamera och jag hittar just nu inget sätt att slå på någon sådan funktion. Jag tror inte att det går.

LCD:n går som du säger inte att använda som sökare, men det hindrar inte att du öppnar slutaren i läge BULB och lyser allt vad du kan med lämplig IR-lampa.

Förmodligen har dock Magnus rätt (han brukar ha det) i att 20D inte släpper in IR.

Testade bulb

Jag testade med bulb i flera sekunder men intet spår av min fjärrkontroll syntes i visningsbilden efteråt. Synd. Jag får trösta mig med att man kanske "tröttnar" på IR-effekten efter att ha fotat några bilder.

Re: Re: LCD ej på vid fotografering

AFE skrev:
LCD:n går som du säger inte att använda som sökare
På EOS 20Da, som bara säljs i Japan och är extra dyr, så går faktiskt det, men bara en kort stund.

PD

Testade med min Nikon 5700. Inte speciellt känslig mot IR! Detta är en några sekunders exponering.

Bilagor

• ir.jpg
    ir.jpg
    47.5 KB · Visningar: 237
Det går att använda 20D för detta, vill minnas att det nämns i en liknande tråd om 300/350D på forumet (eller om det var pån Fredmiranda, kommer inte ihåg). Hursomhelst går det att använda 20D med IR filter men det kräver långa exponeringar (tiotal sekunder) och man måste fokusera först och sedan sätta på filtret och ta bilden.

Med 350D går det visst att fokusera genom filtret (man ser dock inget).

originalbilden i färg. De flesta IR som man ser är ju i svartvita, så jag tänkte slänga med den "IR" så som kameran ser den =)

Här är lite bilder jag tagit med min 20D
http://www.odelrot.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=73565

Det fungerar bra, jag har använt mig av ett Hoya 072 IR-filter som finns att köpa (Köpte mitt på cyberphoto), det som dock är lite trixigt är att man måste ha lång exponeringstid, vid ISO400 så handlar det om över 8 sekunder, till och med 30 sekunder om man vill ha högt bländartal, så stativ är ett måste, sen rör sig löven på träden enhel del under flera sekunders exponeringstid om det inte är absolut vindstilla förstås, och detta gör att träden blir suddiga. Sen är det bara att labba i photoshop i efterhand, jag har inte labbat så mycket dock, mina färg IR-bilder blir mest röda men det ska gå att fixa till tror jag, däremot svartvitt blir helt ok. Sen är ett tips att köpa en stepdown ring. Jag har ett 58mm filter som jag har stepdownring 77mm till 58mm och använder på mitt 17-40 4L, det funkar bra för med brännviddsförlängningen 1.6x används inte kanterna ändå på objektivet... Ge mig gärna feedback på hur det går för er...

/Magnus

En kamera som Kodak 14c/n eller Leica Digital Modul-R som saknar AA-filter borde funka, men de är ju inte direkt billiga.
Är IR-Cut och AA filtret integrerade och är ett och samma, jag är inte hundra på det.

Misstänker väl iofs att Kodak14 eller Leica kanske fortfarande har ett IR-Cut filter, annars får man lätt problem med efterbehandlingen om man inte använder ett separat IR-Cut filter framför objektivet. Kort sagt så verkar inte Kodak 14 alls lida det minsta av de färgförvrängningar som man ser utan IR-Cut filter såvida inte kameran direkt korrigerar RAW-filen.

Här är två intressanta sidor för de som vill veta dels hur kamorna ser ut innuti, och dels vilka färgförvrängningar man kan förvända sig.

Borttagning av IR-Cut filter på en 300D.

Borttagning av IR-Cut filter på en D70.

ANNONS
Götaplatsens Foto