Annons

Är mitt Canon EF 50 1.8 II sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej alla!

Köpte ett Canon EF 50 1.8 II från dustin för två veckor sedan.

Har hört mycket positivt om det objektivet speciellt i förhållande till vad det kostar, så jag köpte ett för att använda till bla porträtt. Men efter att ha testat några bilder tycker jag att det blir oskarpa bilder, men vet inte om det är som det ska?

Så skulle ni vilja ta er en titt på några av dessa bilder och se om de är som de borde eller att objektivet är dåligt.

På de första bilderna ligger fokus mitt i bild på krukan, på de sista bilderna så ligger fokus på hönans huvud.....

http://www.zoomphoto.se/motorsport/album/index.html

Jag vet inte riktigt hur man testar objektivet, men jag har tagit bilderna med stativ och olika bländare. Behöver ni några andra bilder så säg till!

MVH
Dan

Bilderna är ju utomordentligt skarpa där focus sitter. Däremot så är skärpedjupet inte så djupt i dina bilder (stor bländare, ex. 1.8), därför hamnar de flesta föremålen i dina bilder utanför skärpeplanet och blir därav suddiga.

Testa med att fota med bländare 8 eller 11. Det kan du inte välja om du fotar med automatiken "grön rektangel". Ställ programläget på "Av" först, då kan du välja bländarvärde fritt och kameran väljer automatiskt rätt slutartid för korrekt exponering.

Senast ändrad:
De bilderna som jag lagt ut är tagna med olika bländare, från 1,8 till 16. Men jag tycker inte att de blev speciellt skarpa, har kanske haft för stora förväntningar?

Den här bilden är fotad med Canon Ef 50/1.8 II med kortaste möjliga skärpedjupet (bländare 1.8).

Bilagor

• sakari.jpg
    sakari.jpg
    54.7 KB · Visningar: 489
Jag har tittat igenom bilderna nu it utzoomat läger, ca 50%. Jag tycker alla bilder ser skarpa och fina ut. Har själv haft en 50 1.8 och det där är väl vad de levererar, inget större att klaga på tycker jag.

Du sitter väl inte i 100% och räknar med underverk? När du sen skriver ut papperskopior lär du inte sitta med en lupp för att titta på bilden...

Jag hoppas att du tillåter att jag laddar upp hit en delförstoring av en av dina bilder.

Som du kan se i denna crop, så är hönan skarp och fin. Men blommorna i jämnhöjd med hönans näbb är lite suddiga, fastän de inte är särskilt långt borta. Alltså skulle iaf jag testa med en mindre bländaröppning (alltså större bländarvärde, exempelvis 11).

Sen så är ju belysningen inte optimal, vilket gör att bilden kan upplevas lite platt och tråkig, eftersom kontrasterna blir väldigt låga i bakgrunden. Testa med att fotografera i bra belysning, utomhus exempelvis eller belys bakgrunden (väggen) med något, så tror jag att du kommer att uppleva mera "stuns" i bilden.

Bilagor

• höna.jpg
    höna.jpg
    52.8 KB · Visningar: 457
Jag sitter och tittar på hönan, bl 8 och 16. Du har långa tider där, säker på att stativet inte vinglade lite?

Har du testat lägga på oskarp mask? Blir det bättre resultat då tycker du?

Jag kommer ihåg när jag köpte begagnat för första gången, ett 20mm/2,8. Jag satt och stirrade på pixlarna tills ögonen blödde, kunde inte bestämma mig ifall jag fått ett bra ex eller inte då jag tyckte att upplösningen kanske varför dålig osv... Det slutade med att jag bestämde mig för att aldrig pixelglutta igen, det gav mig ingenting förutom oro att min utrustning kanske var kass.

Jag ser inget fel på dina bilder, någon kanske gör det men jag gör det inte.

Ok, tack för era ord, då är det inget fel på objektivet, var lite rädd att jag hade fått ett som var sämre än snittet.

Då får man väl ut och exprimentera lite mer istället....

MVH
Dan

Dan P skrev:
Då får man väl ut och exprimentera lite mer istället....

MVH
Dan

Helt rätt! När du fotograferar lite mer olika motiv och i olika belysning, så kommer du att se att det är mycket möjligt att få även misslyckade/suddiga bilder med ett bra objektiv. Men du kommer också att upptäcka, när du väl lyckas, hur mycket bättre det blir med ett bra objektiv än med ett sämre.

Precis som du, Dan, har jag suttit och detaljgranskat bilder tagna med 50/1.8II och varit missnöjd. Men - så ibland blir det kanonbilder. Det jag konstaterat, och som skrivits i tråden, är att ljusförutsättningarna är avgörande. Jag upplever att 50/1.8 mer än mina övriga objektiv kräver goda förutsättningar för att lyckas. Fokus är i min mening rejält långsamt och inexakt i svagt ljus. Detta gäller både på min 20D och min 1D MkIIN.
Summa sumarum är dock att objektivet är oerhört prisvärt och presterar bra om man bländar ned lite (redan vid 2.2 el 2.5 är det betydligt skarpare). Ut och testa och ha kul!
/PO

ANNONS
Götaplatsens Foto