Annons

Är vita prickar döda pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Är rejält okunnig på området digital fotografi, så frågan är säkert lätt att besvara:

När jag tar nattbilder med mina digitala systemare (skylight på), upptäcker jag i princip alltid ett rätt stort antal vita små prickar över hela bilden, ju mörkare bakgrund desto fler och tydligare prickar. Detta innebär naturligtvis en respektingivande salva med svordomar efter varje runda. De f.rbannade prickj.ävlarna finns ju som sagt över hela bilden, och är omöjliga att inte se.

Är det detta som kallas för "döda pixlar", eller är det något annat som spökar? Tacksam för svar, såklart.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Troligen är det inte döda pixlar, för då skulle dom vara på samma ställe, alltid, i alla dina bilder.
Och dom kan vara vilken färg som helst, men oftast vita.

/Magnus
 

Johan__S

Aktiv medlem
Ska lägga upp ett exempel lite senare, tänkte jag. Kan inte just för tillfället.

Kameran är en gammal häck, en D30 som jag köpte för ett rätt bra tag sen nu, bara för att testa lite digitalt fotande. Är fortfarande i princip i nyskick, och snålt använd, men dess ålder fick mig att börja fundera på det här med döda pixlar. Använder JPEG.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ett stort antal små vita prickar över hela bilden säger du.

Det kan inte vara så att det du ser helt enkelt är brus? Jag har aldrig sett bruskarakteristiken hos en D30 men om du lägger upp en testbild så får vi se.

Vilken känslighet använder du vid din nattfotografering? D30 ger ju rejält mycket mer brus vid högre känsligheter än vad de moderna kamerorna ger. Vid nattfoto med stativ så använder man lämpligtvis den lägsta känsligheten för att minimera bruset.

//Larsa
 

dumbo

Aktiv medlem
Använder du höga ISO-tal?

Det kan ju vara _heta_ pixlar (döda pixlar blir svarta) och dessa triggas fraför allt på höga ISO-tal och/eller långa slutartider. De brukar dock oftast återkomma på samma ställen och slumpartat (inte bara i mörka partier, även om de ju syns tydligast där) de är oftast inte enbart vita heller, utan är ofta blå, röda eller gröna.
 

EazyLiving

Aktiv medlem
Tror att det mest "troliga" är att du har damm eller annan skit på sensorn. De skuggar ljuset för sensorn och kommer fram som vita prickar i bilden. Ju mörkare bild desto tydligare.

Vet inte vad du har för kamera, men om du har löst objektiv och har senrorengöringsläge på kameran, så kan du ta bort objektivet, öppna upp för sensorn och sen blåsa rent med en blåsbälg. Använd inte munnen eller tryckluft då detta kan förvärra eller förstöra sensorn (en schysst snus på sensorn gör att du får ännu mer prickar!! ;o))

/Micke
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
EazyLiving skrev:
Tror att det mest "troliga" är att du har damm eller annan skit på sensorn. De skuggar ljuset för sensorn och kommer fram som vita prickar i bilden. Ju mörkare bild desto tydligare.
Det är bara med negativa sensorer dammet blir vitt, och då endast innan kopiering. Med de positiva sensorer vi använder i digitalkameror blir dammet mörkt.
 

EazyLiving

Aktiv medlem
...Vilket är så det ska bli enligt teknikens alla regler. Men jag har fått det tvärtom, både på 350D och 20D, där damm vid studiofotografering mot mörk bakgrund blivit ljusa prickar. Efter renblåsning så har "pricken" försvunnit.

Läste tråden lite noggrannare nu och såg att det gällde en 30D. Kör sensorrengöring från menyn, blås rent sensorn och gör en omstart. Prova sen och se om prickarna är borta.

Ett annat fenomen jag kom att tänka på som kan vara möjligt, är att de ljusa prickarna kan vara ströljus från någon närliggande ljuskälla (lyktstolpe eller liknande)? De kan ge lite roliga effekter nattetid.

/Micke


jimh skrev:
Det är bara med negativa sensorer dammet blir vitt, och då endast innan kopiering. Med de positiva sensorer vi använder i digitalkameror blir dammet mörkt.
 

EazyLiving

Aktiv medlem
...Vilket är så det ska bli enligt teknikens alla regler. Men jag har fått det tvärtom, både på 350D och 20D, där damm vid studiofotografering mot mörk bakgrund blivit ljusa prickar. Efter renblåsning så har "pricken" försvunnit.

Läste tråden lite noggrannare nu och såg att det gällde en 30D. Kör sensorrengöring från menyn, blås rent sensorn och gör en omstart. Prova sen och se om prickarna är borta.

Ett annat fenomen jag kom att tänka på som kan vara möjligt, är att de ljusa prickarna kan vara ströljus från någon närliggande ljuskälla (lyktstolpe eller liknande)? De kan ge lite roliga effekter nattetid.

/Micke


jimh skrev:
Det är bara med negativa sensorer dammet blir vitt, och då endast innan kopiering. Med de positiva sensorer vi använder i digitalkameror blir dammet mörkt.
 

noren

Ny medlem
Det kallas för heta pixlar.

Det är antagligen heta pixlar som du har råkat ut för. På exponeringar över 2-8 sekunder så behöver du om du har möjlighet att aktivera kamerans funktion för "dark frame subtraction" det står helt still vad detta heter på svenska, och jag har för mig att olika tillverkare kallar det för olika saker. Jag tror att olympus kallar det för brusreducering.

Detta skall inte blandas ihop med vanlig brusreducering/brusfilter som du kan göra med tex noise ninja och neat image, (och även i vissa kameror).

Det funkar som så att när du har tagit en exponering på lång tid så tar kameran ytterligare en exponering, men med slutaren nere. Sedan jämförs den svarta bilden, med den "riktiga" bilden och kameran tar bort det bruset som är identiskt i båda bilderna.

De heta pixlarna uppstår på grund av att pixlarna generar värme som påverkar exponeringen och genererar överexponering på enskilda pixlar. Olika mycket, beroende på hur mycket värme som utvecklas Och detta märks bara på långa exponeringar.

Tror även att det finns mjukvara som kan fixa det här i efterhand om du inte har funktionen i din kamera.

Mvh Andreas.
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag fick också vita prickar

Tog precis en bild med slutartiden 4 sekunder - vilket gav upphov till en del vita prickar lite här och var på bildytan. Kameran jag använde var en 20D.

jippi
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: Jag fick också vita prickar

FredrikArvidsson skrev:
Tog precis en bild med slutartiden 4 sekunder - vilket gav upphov till en del vita prickar lite här och var på bildytan. Kameran jag använde var en 20D.

jippi
Är det kraftigt eller får du söka?

Mysko. Jag har tagit 15-20 sek exponeringar med min D7D & aldrig fått prickar.

Har du brusreduceringen tillslagen? Den som ska gå in på långa tider alltså.

//Larsa
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Nej, jag hade inte brusreducering påslagen, som jag läste här tidigare i tråden att man skulle ha för att undvika "heta pixlar".

Visste inte ens om att att det fanns en sådan parameter att ställa in i kameran. Till saken hör att jag nästan aldrig tidigare har tagit bilder med långa slutartider, så jag har inte riktigt brytt mig om att ta reda på ett adekvat handhavande för dylika situationer.

Tja, det blev lite vita prickar lite varstans, mest i klungor i mörka partier av bilden. Men jag klonade bort dem. Så, det gick ju rätt smidigt att fixa.

Men, framöver kommer jag att använda mig av den där parametern man tydligen ska kunna ställa in i kameran så att vita pixlar elimineras. Får ta och läsa lite i manualen, tror jag, så att jag hittar stället man gör inställningen.
 

noren

Ny medlem
Inget fel på din kamera.

Som sagt är det inget egentligt fel på din kamera. Utan det är mer en sideffekt av hur kamerans sensor är konstruerad. Förhoppningsvis kommer sensorerna att bli kallare i framtiden. Så länge kan du som sagt använda "dark frame subtraction" om din kamera använder det eller använda en mjukvara för det. Eller göra det manuellt i photoshop.
/Andreas
 

Johan__S

Aktiv medlem
Tacksam för alla svar, men tyvärr har jag ännu inte kunnat lägga upp någon provbild. Gör det snarast.

Ströljus har jag rätt svårt att tänka mig att det skulle vara, faktiskt.

Det där med sensorn låter å andra sidan ganska troligt. Tråden som Larsa Zingmark länkar till verkar ju onekligen handla om samma fenomen, så teorin om äldre sensorer är nog inte helt långsökt... lite synd.

Men jag ska ju definitivt prova att rengöra sensorn (det har nog aldrig blivit gjort tidigare, vad jag vet).
För att lugna Mikael Larsson kan jag för övrigt tala om att jag enbart snusar portion (vilket kanske inte är bättre om det hamnar på sensorn, det =), och att jag lovar att vara försiktig.

Teorin om heta pixlar verkar också trolig, ska kolla upp mer på området.

I övrigt kan jag tillägga att jag, vid nattfotografering, alltid använder stativ, vanligen iso 100 (högst 200), och att slutartiderna givetvis blir långa.
Provbild ska jag som sagt försöka få upp snarast. Tacksam är jag också!
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Okej, då lägger jag upp en bild.

Först hela bilden. Jag har ritat en röd pil som pekar på var de vita prickarna är, som jag kommer att visa i 100 % crop i min nästkommande inlägg.
 

Bilagor

  • 33.9 KB Visningar: 205
ANNONS