Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

bjohansson

Aktiv medlem
Hade jag varit proffsfotograf, så hade jag arkiverat mina minneskort i oraderat skick precis som man gjorde med negativ och diapositiv under den analoga tiden.
Det är nog inte ekonomiskt hållbart att hela tiden köpa nya minneskort, räcker att man sparar på raw-filerna och ser till att ha ordentlig backup på dessa
 

Merlin

Aktiv medlem
Vi är många här på fotosidan som har haft rätt mycket med Terje att göra i både bildddikussioner och i diskussioner om äktheten inom naturfotografi. Ävenfast du nu tycks ha avregistrerat dig som medlem på fotosidan, så kanske du fortrafande följer tråden. Och i så fall skulle du säkert behöva läsa hela den forumtråd från 2006 som jag länkade till tidigare i just detta ämne om äktheten i naturfotografin: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=63544&highlight=Helles%F6. Signaturen "avslutat medlemskap/xavslut" är Terjes inlägg. Det hade räckt med att du läst bara den tråden (det finns mycket mer om man letar), så skulle du säkert fått en helt annan bild av varför vi skriver så mycket här. Gå direkt till sidan 6 i tråden och begrunda vad TH skriver där. Totalt genomfalskt framstår hans resonemang där i det perspektiv vi nu ser. Många på fotosidan hade en hel del med Terje att göra på den tiden. Han var ju en "galjonsfigur" här under de år han var medlem, och tog sig tid med de flesta och spred sitt budksap och kunskap/tips/råd, vilket i sin tur starkt bidrog till utvecklingen av fotosidan under den tiden tror jag.
Tack för det inlägget och länken! Jag kommer ihåg under fotosidans "barndom" när Terje var en flitig medverkande och jag och andra fick väldigt mycket hjälp och inspiration från honom. Det är intressant att se vad han skriver i slutet av sitt inlägg på sid 6 angående genvägar.

Har inte följt med här på fotosidan på flera år, men jag vet att Terje avslutade sitt medlemsskap och jag vill minnas att han hamnade i nån form av konflikt, eller liknande? Stämmer det?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Tack för det inlägget och länken! Jag kommer ihåg under fotosidans "barndom" när Terje var en flitig medverkande och jag och andra fick väldigt mycket hjälp och inspiration från honom. Det är intressant att se vad han skriver i slutet av sitt inlägg på sid 6 angående genvägar.

Har inte följt med här på fotosidan på flera år, men jag vet att Terje avslutade sitt medlemsskap och jag vill minnas att han hamnade i nån form av konflikt, eller liknande? Stämmer det?
Nej, det känner jag inte till? Men många tyckte det var tråkigt han försvann från fotosidan.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Det där tycker jag bara är tramsigt.

Jag har aldrig tillhört Terjes fanclub, men trots det kan jag faktiskt säga att jag tycker att han på många sätt förnyat den "äkta naturfotografin". Han har tagit en jäkla massa i mitt tycke riktigt bra bilder som det inte finns nån som helst anledning att misstänka vara fejkade.

Men... inom naturfotografin är han ju helt körd i och med detta. Så jäkla onödigt!
Han har förnyat den "oäkta naturfotografin"
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog inte ekonomiskt hållbart att hela tiden köpa nya minneskort, räcker att man sparar på raw-filerna och ser till att ha ordentlig backup på dessa
Lite grovt räknat kostar det 2-3 kronor per bild att arkivera minneskortet. (Jag har räknat med cirka 15 kr/Gbyte för minneskort och med en kamera med 18 Mpixel där RAW-filerna blir cirka 25 Mbyte).
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Lite grovt räknat kostar det 2-3 kronor per bild att arkivera minneskortet. (Jag har räknat med cirka 15 kr/Gbyte för minneskort och med en kamera med 18 Mpixel där RAW-filerna blir cirka 25 Mbyte).
Varför skall du arkivera minneskortet? Det dummaste jag hört.
Minneskortet är inget äkthetsbevis, det är bara ett lagringsmedium.

RAW-filer är vad som skall bli lagrade, knappast minneskort.
 
Arkivera minneskortet behöver man inte göra, det räcker ju med att spara originalfilen i sällskap med de andra filerna tagna på samma gång. Plus backup.

Jag hade aldrig hört talas om Hellesö innan det här spektaklet började, men har följt diskussionerna med stort intresse. Vill någon ta bilder av mårdhundar, välkomna hit över till Finland, här lullar de omkring överallt.
 

krukvaext

Aktiv medlem
http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?p=180936&highlight=#180936

Tråden om hur Terje tar upp att sina bilder på lodjur blir ifrågasatta
Lite obehagligt läsa några av kommenterarena såhär i efterhand... anv. namn "Oscar" framställer knappast sig själv som en sympatisk filur.

Vet inte hur många här inne som har varit inne på FB och läst, men det har i nuläget varit några diskussioner ang. denna bild: http://data.fuskbugg.se/skalman02/60a49221_imagesCAHMOEWU.jpg

Den har tidigare uppdagats i denna tråd har jag för mig. Hursomhelst, bakgrundsfärgen är alltså en och samma färg över hela bilden. Inte en enda tillstymmelse till färgskiftning. Finns det någon som helst möjlighet att det kan bli så? Känns inte så.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Lite obehagligt läsa några av kommenterarena såhär i efterhand... anv. namn "Oscar" framställer knappast sig själv som en sympatisk filur.

Vet inte hur många här inne som har varit inne på FB och läst, men det har i nuläget varit några diskussioner ang. denna bild: http://data.fuskbugg.se/skalman02/60a49221_imagesCAHMOEWU.jpg

Den har tidigare uppdagats i denna tråd har jag för mig. Hursomhelst, bakgrundsfärgen är alltså en och samma färg över hela bilden. Inte en enda tillstymmelse till färgskiftning. Finns det någon som helst möjlighet att det kan bli så? Känns inte så.
Vi vet ju inte hur litet utsnttet är i den bilden. Med tanke på hur bilden ser ut bör ju fåglarna vara mycket nära varandra och fotografen. Detta gör ju då att bakgrunden - himeln, blir i ett väldigt litet område.

Jag reagerar inte över bakgrunden öht. Mest över hela bilden, det ser väldigt konstig ut - När man vet bakgrunden till alla andra bilder.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Vi vet ju inte hur litet utsnttet är i den bilden. Med tanke på hur bilden ser ut bör ju fåglarna vara mycket nära varandra och fotografen. Detta gör ju då att bakgrunden - himeln, blir i ett väldigt litet område.

Jag reagerar inte över bakgrunden öht. Mest över hela bilden, det ser väldigt konstig ut - När man vet bakgrunden till alla andra bilder.
Nej, visst. Men att ha en och samma färg över hela bakgrunden... det känns lite väl suspekt.

Jämför med denna, http://data.fuskbugg.se/skalman02/57c92501_imagesCACSYM9N.jpg - till synes samma färgkod över merparten av bilden. Men om man kollar med färgpipetten i PS så upptäcker man att det är 5-6 olika färger, längs vänsterkanten. Så att även om det inte är synbart med blotta ögat så finns det där. Något som inte finns på den förstnämnda bilden.
 

bjohansson

Aktiv medlem
Lite grovt räknat kostar det 2-3 kronor per bild att arkivera minneskortet. (Jag har räknat med cirka 15 kr/Gbyte för minneskort och med en kamera med 18 Mpixel där RAW-filerna blir cirka 25 Mbyte).
Med min gamla kamera som klarar av av 6 bilder/sek så är din idé alltså att bränna 12-18kr/sek när det gäller att fånga den där bilden?? (har en 50D som ligger på 20MB/bild)

Nej, du får ta din idé tillbaks till ritbordet :)
Att spara raw och ha ordentlig backup hävdar jag fortfarande är tillräckligt

Då har man också en chans att katalogisera och göra sina bilder sökbara, vilket kanske uppskattas den dag man ska plocka fram en raw för bevis
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att skapa en fotofestival är inget man bara gör på en dag eller som en enmansshow.
Det krävs ett driv, sponsorer och en egen övertygelse hos projektledaren.
Och som sådan har faktiskt Terje lyckats med festivalen.

Att ro iland den båten gör man inte i egenskap av att vara en fotograf.

JAG tror att kommunstyrelsen ser en smidig chans att dra sig ur ytterligare en fotofestival och som grädde på kommunmoset låta ngn annan få bära hundhuvudet (läs Terje), både för den gamla och den icke nya.
Nu skall jag revidera min egen uppfattning!

Fick reda på lite mer igår.
JO Terje har ljugit.

Han har ljugit för det... "utskott"..(vet inte exakt vad det heter) som driver fotofestivalen. Personligen och rätt upp i ansiktet på allihop, på den direkta frågan om det stämmer att han har manipulerat bilder. Och det bara ett par dagar efter att det uppdagats.

Och i egenskap av projektledare så är han ingen lysande stjärna, jag uttrycker mig så här:
Jag vill inte ha honom som projektledare.
Han hade inte blivit långlivad som en sådan på mitt jobb.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Nej, visst. Men att ha en och samma färg över hela bakgrunden... det känns lite väl suspekt.

Jämför med denna, http://data.fuskbugg.se/skalman02/57c92501_imagesCACSYM9N.jpg - till synes samma färgkod över merparten av bilden. Men om man kollar med färgpipetten i PS så upptäcker man att det är 5-6 olika färger, längs vänsterkanten. Så att även om det inte är synbart med blotta ögat så finns det där. Något som inte finns på den förstnämnda bilden.
det är väl bara den enhetliga färgen som är suspekt, inte själva beskärningen?
Man kanske skulle behöva testa i praktiken, en vacker molnfri dag, plåta en serie bilder med 400 mm upp mot himlen och sedan skära ut en liten del av det?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS