** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Åsikter om RX10 III

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej å ni orakler! :)

Är fortfarande mitt inne i en långresa och köpte till den en Powershot G7X. Har varit rätt nöjd med den men något jag saknat alltför mycket är zoom! Gillar att ta bilder på djur men det är omöjligt att få några bra bilder då de oftast är en bit bort.

Funderade på att kanske köpa en rx10 III då den har bra zoom och väldig bra filmmöjligheter. Det jag funderar över är om det är mer värt att köpa en DSLR i stället för den? Hur bra är kvallan på den jämfört med en DSLR för ca 7000 kr? Varför jag säger 7000 är för att jag redan har några objektiv till Canon sedan förut som jag redan kan använda och skulle därför inte behöva köpa nya till en DSLR.

För och nackdelar?

Tacksam för svar!

MVH
 
Testade RX10 III vid flera tillfälle och i flera situationer. Zoom, optik, bildstabilisering är helt fantastiska!
Inga behov att bära med sig och byta linser.
Video i 4K med upp till 600 mm zoom också.
Om du blir nöjd med kamerans ISO känslighet, bildbrus, Sonys färger och antal megapixel hos RX10 III jämfört med Canons alternativ då är det otroligt bra allround och lite till kamera!
 
wow, men menas 600 mm i samma skala som man räknar för en DSLR-kamera? Det är i så fall sjukt mycket zoom!
Jag har lite svårt att bestämma mig för vad som är mer värt, RX-en eller om det är mer värt att köpa ett Canon-kamerahus då jag redan har en 300 mm från min förra Canon och några andra objektiv så jag behöver inte lägga ner pengar på det och kan i stället koncentrera mig på en bra kamerahus...
 
Vilken Canon systemkamera har du haft eller har som passar för dina Canon objektiv, det är en bra utgångspunkt för att ge ytterligare råd.

RX10 III är en stor kamera, tyngre än tex en Canon 650D, objektivet som sitter på RX10 III är mycket bra, bättre än vad som ofta är brukligt på en sådan typ av kamera. Canon DSLR ( APS-C )- har sin crop 1,6 något mindre sensor än Nikon, Pentax och Sony som får crop 1,5 förändrad bildvinkel, med ditt 300mm objektiv plus Canons crop 1,6 når du 480mm, sedan fins det konverter 1,4 att köpa till för att ytterligare förlänga teleförmågan.

300 X 1,6 X 1,4 = 672mm. konvertern gör dock att man tappar ett helt stegs ljusstyrka, objektiv med f/2,8 ger då f/5,6 med konverter 1,4. Djur kan vara olika långt bort och olika stora, så det är inte så lätt att täcka upp alla avstånd, långa avstånd och varmare klimat kan också innebära värmedaller, disiga dimmiga mornar som försvårar att få skärpan att sitta.
 
Har en Canon EF 300mm f/4L IS USM Lens, sen den som är 24-250 mm är också en Canon , en Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Det är såna slags objektiv jag har.

Blir helt galen på det här med att välja kamera...(i-landsproblem :p). Speciellt när man inte vet heller om allt är jämförbart och så. Den kamera jag hade innan var en Canon 40D och nyss köpte jag en Powershot G7X för att jag håller på att göra en lång resa och tänkte att jag ville ha en liten kamera. Den är väldig bra kvalitetsmässigt men att fota t.ex. djur är ju inte så lätt då de ofta är för långt bort så jag saknar nåt med mer zoom och det är därför jag tänkte att ok, antingen köper jag kanske RX10 M3 eller så passar jag på att använda mina objektiv jag hade till Canon 40D och lägger pengarna på en bra kamerahus som jag kan använda med dem!
 
Det man bör komma ihåg är förstås att RX10 III har en fysisk brännvidd på 222mm i teleläget vilket p g a 2,7x beskärningsfaktor motsv 600mm. Uttryckt på ett annat sätt, om allt skall vara ekvivalent motsvarar RX10 III en 15-375 /4 - 6,75 objektiv monterat på en Canon cropkamera. Ändå rätt så imponerande då skärpan skall vara rätt så bra. Dock kan nämnas att kan man offra motsv 200mm på telesidan och få lite sämre sökare och lite sämre datamängd per tidsenhet vid 4k filmning finns Panasonic FZ1000 också med 1" sensor och en motsv 25-400 mm zoom (som ett 15,6- 250mm monterat på en Canon cropkamera) med angivet bländartal 2,8-4 (motsv på Canon crop f/ 4,7 - 6,75) för ett mycket lägre pris.
 
ANNONS