ztenlund
Aktiv medlem
Ja, exponeringsautomatiken kan påverkas av ljus som kommer in bakvägen genom okularet. Åtminstone om exponeringsmätaren sitter i spegelhuset.
Det är fördelaktigt om man tittar på bilderna som länken leder till innan man svarar.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, exponeringsautomatiken kan påverkas av ljus som kommer in bakvägen genom okularet. Åtminstone om exponeringsmätaren sitter i spegelhuset.
Tack för ditt vänliga påpekande.
Jag har tittat på bilderna och det tycks som om TS kamera har en defekt i ljustätningen. Se även mitt inlägg #19 i vilket jag tar upp det.
Det handlade om varför jag frågade om exponeringsautomatik var inblandad. Den kan ju luras av ströljus genom sökaren. Nu tycks det inte vara fallet, utan det verkar handla om dålig ljustätning vid spegeln.Det var dock inte det svaret du gav ihop med den citerade länken, vilket ju var det Schalin svarade på.
Men det är ingen som sett någon speciallösning, typ med lock som man fäller ned?
Detta ljusfenomen får jag när jag glömmer täcka min sökare på min Nikon D600
Och vad jag kommer ihåg var det inte ens en solig dag utan jag hade endast soldis bakifrån.
Manuellt läge naturligtvis![]()