Annons

Öka förstorningsgraden ( avbildningsskalan )

Produkter
(logga in för att koppla)

lasse bus

Medlem
Har ett Tamron 90/2,8 senaste versionen, kan man öka förstorningsgraden genom att använda en reverseringsring och vända på objektivet ?
Och hur blir det i så fall med bländaren ?
............/ lasse
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan inget om bakvända objektiv, men det första jag tänker på är Raynox DCR-250 vilket ger 2,5X
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Bländare står ju alltid öppen om den inte sitter på kameran och bländas ned av kameran.
Raynox-linsen är en bra lösning. Eller ett set automatiska mellanringar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bländare står ju alltid öppen om den inte sitter på kameran och bländas ned av kameran.
Raynox-linsen är en bra lösning. Eller ett set automatiska mellanringar.
Tråden ligger i Nikon-forumet. Även den senaste versionen av objektivet till Nikon synes ha mekanisk bländarstyrning av bilder att döma och då är bländaren maximalt nedbländad när man tar av objektivet från kameran. Har objektivet inte bländarring måste man då hålla upp bländaren med bländararmen, om man vill ha något annat än helt "stängt".
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar att det handlar om Tamron 90/2.8 Macro och i så fall är nog mellanringar ett bra alternativ. Att vända på objektivet passar bättre med ett "vanligt" objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Tråden ligger i Nikon-forumet. Även den senaste versionen av objektivet till Nikon synes ha mekanisk bländarstyrning av bilder att döma och då är bländaren maximalt nedbländad när man tar av objektivet från kameran. Har objektivet inte bländarring måste man då hålla upp bländaren med bländararmen, om man vill ha något annat än helt "stängt".
Om man vill montera objektivet bakåfram med en omvändningsring så kan man montera en adapter till i stort sett vilken fattning som helst på den bakre änden av objektivet. Sådana adaptrar brukar vara gjorda så att springbländarmekanismen blir satt ur spel och det blir bländarringen som bestämmer bländaröppningen hela tiden.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad man får för förstorningsgrad med bakvänt objektiv? Problemet att använda mellanringar till ett 90mm är att det behövs 90mm för att få 2:1. Med Raynox får man 2,5:1 för en ganska billig peng. Det absolut billigt är att man beskär lite mer, så gör jag själv och på det sättet får man då också lite längre skärpedjup. Det dyraste alternativet är att köpa ett specialmakro med större förstorningsgrad, finns väl några stycken nu
 

lasse bus

Medlem
Vill förtydliga mej lite. Har Tamron SP90/2,8 Makro på vilket jag monterat en försättslins +10 och kommer upp till 2:1.
Jag är inte nöjd med denna förstorningsgrad, och vill komma upp till någonstans 4 eller 5, Hur gör jag då ?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vill förtydliga mej lite. Har Tamron SP90/2,8 Makro på vilket jag monterat en försättslins +10 och kommer upp till 2:1.
Jag är inte nöjd med denna förstorningsgrad, och vill komma upp till någonstans 4 eller 5, Hur gör jag då ?
Tror man får välja något liknade detta, finns till Canon o Nikon iaf


Har för mig att jag sett fler liknade objektiv för inte så länge sedan på FS, med i deras nyhetsrapportering.

Nackdelen tror jag att de har inga elektroniska kontakter så man får manuellt blända ner om man inte kör med största öppning, det kan man troligen göra för man måste ändå stacka bilder. Har för mig också att jag läste någon test på någon av dessa på makroforum
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Montera ett omvänt objektiv med manuell bländare framför makroobjektivet med hjälp av en omvändningsring med lämpliga filterdiametrar.

För att få 5x förstoring är ett 18 mm objektiv lämpligt. Du får fram brännvidden på det bakvända objektivet genom att dividera brännvidden på det rättvända objektivet med önskad förstoringsgrad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tror man får välja något liknade detta, finns till Canon o Nikon iaf


Har för mig att jag sett fler liknade objektiv för inte så länge sedan på FS, med i deras nyhetsrapportering.

Nackdelen tror jag att de har inga elektroniska kontakter så man får manuellt blända ner om man inte kör med största öppning, det kan man troligen göra för man måste ändå stacka bilder. Har för mig också att jag läste någon test på någon av dessa på makroforum
Den som har Canon kan även köra MP-E65.
 

PMD

Aktiv medlem
Vill förtydliga mej lite. Har Tamron SP90/2,8 Makro på vilket jag monterat en försättslins +10 och kommer upp till 2:1.
Jag är inte nöjd med denna förstorningsgrad, och vill komma upp till någonstans 4 eller 5, Hur gör jag då ?
Ju längre utdrag desto större förstoring, så en bälg skulle fungera.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Ju längre utdrag desto större förstoring, så en bälg skulle fungera.
Det finns ju mellanringar från t ex Dörr med kontakter så att AF och bländarstyrning fungerar. 12/20/36mm. Någon som kan räkna ut vad avbildningsskalan skulle bli med t ex alla tre ringarna?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns ju mellanringar från t ex Dörr med kontakter så att AF och bländarstyrning fungerar. 12/20/36mm. Någon som kan räkna ut vad avbildningsskalan skulle bli med t ex alla tre ringarna?
Det är längden på mellanringarna/brännvidden så på ett 90mm ger det inte så mycket ökar +0,75 dvs 1,75:1 med 90 mm. Vill man upp i 5x så skulle man teoretiskt använda ett 14mm objektiv, problemet då är att fokus ligger inne i objektivet, dvs negativ fotoavstånd
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Det är längden på mellanringarna/brännvidden så på ett 90mm ger det inte så mycket ökar +0,75 dvs 1,75:1 med 90 mm. Vill man upp i 5x så skulle man teoretiskt använda ett 14mm objektiv, problemet då är att fokus ligger inne i objektivet, dvs negativ fotoavstånd
Nästan 2:1 alltså. Det är väl ändå rejäl förstoring. Speciellt om det finns mycket pixlar så att det går att croppa (antingen efter bilden är tagen eller före genom att använda aps sensor ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det var denna som jag också tyckte var intressant


En jämförelse. Metakon var ju riktigt dålig i videon nedan, kanske var det ett felaktigt exemplar, man får se fler tester

 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har ett Tamron 90/2,8 senaste versionen, kan man öka förstorningsgraden genom att använda en reverseringsring och vända på objektivet ?
Och hur blir det i så fall med bländaren ?
............/ lasse
En undran -
Har ett Tamron 90/2,8 senaste versionen, kan man öka förstorningsgraden genom att använda en reverseringsring och vända på objektivet ?
Och hur blir det i så fall med bländaren ?
............/ lasse
Är meningen att du vill ha högre förstoringsgrad vid makrofoto? Om det är det så undrar jag hur det blir med den manuella fokuseringen med ännu större förstoring. Jag har haft detta objektiv tidigare och det jag minns av det var framförallt hur svårt det var att fokusera manuellt vid makrofoto. Jag hade mitt på en DSLR och där hade man ju inte några vidare fokushjälpmedel för MF heller.

Objektivet har AF och en alldeles för brant fokusgänga med rätt dålig precision (min hackade lite väl mycket) för att funka bra för makro och det redan med den förstoringsgrad och skärpedjup som dessa 90 mm gav.

Har ett Samyang 100mm nu och det är klart bättre med en klart lägre stigning på fokusgängan men jag funderar på att kolla på ett Sony 90 istället, då jag reprofotar mycket. Skulle vara intressant om jag exv. kunde köra med AF i Capture One vid "tethering" istället för som nu med MF.

Man kanske kan hyra ett innan man köper?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är man uppe i 5x förstoring så använder man stackning, man använder inte fokusringen i någon större omfattning utan antingen styr man fokus och stegningen via en app som tex går från läge A till B med X antal bilder, men detta går ju inte med manuella objektiv. Istället får man använda en släde och manuellt förflytta kameran från A till B och ta bilder vid lämpliga delavstånd
 
ANNONS