Annons

Ökar fotoglädjen med en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Eftersom jag planerar att investera i en sjysst digitalkamera så snart som möjligt undrar jag naturligtvis lite om vad som har fått er andra att ta det steget, och vad ni ser som de största fördelarna med digitalkameror.

Och inte minst, är det värt pengarna?
 
Fotoglädjen ökar genom att man upptäcker att vad man gör med kameran och inte påverkar bilden på ett negativt eller positivt sätt, det kan man göra både med digital och analog kamera.
 
För mig inte bara ökade fotoglädjen utan den återuppväcktes! Snabbheten, att "slippa" ha tillgång till mörkrum (även om det också var jättekul), att kunna slösa på bilder m.m.
Detta i kombination med att jag upptäckte Fotosidan gjorde att jag kom igång med fotandet igen efter 15-20 år... För mig har det absolut varit värt pengarna! Nu är jag snart inne på min tredje digitalkamera på ett år... :) Jesper
 
Rätt omöjligt fråga att besvara, vissa gillar det, vissa gör det inte..

Du får helt enkelt prova vilken typ du är..

Jag gillar analogt bättre..
Av samma anledning att folk springer ett marathon och inte tar bilen genom det..

Mer känsla :))
 
Kan bara instämma i vad Jesper skrev..digitalkameran har gjort att jag tycker om att fotografera igen..skulle inte fotograferat idag (annat än till "husbehov"), om det inte fanns digitalkameror.

Och fotosidan har gjort att lusten till att fotografera bara ökar och ökar..härligt :)
 
Jag kan säga att det digitala fotograferandet har gett mig lärdom att gå på analogt fotograferande.


Så nu fotograferar jag helst analogt
Lite luddigt kanske men...
 
En underbar frihet att fota utan att styras av filmens sjok om knappa fyrtio bilder. Det var nog det mest avgörande för att jag skaffade en digitalkamera eftersom jag fotade för lite tidigare för att snabbt få fram bilder om så behövdes.

Smidigt att slippa spänningen gällande hur man prickat exponeringen tills filmen framkallats.

Digitalkameran är perfekt att alltid ha med sig (om den är någorlunda kompakt förstås). Har man tid att stanna upp finns då utmärkta tillfällen till ökad fotoglädje!

Perfekt till dokumentation av precis allt möjligt: saker, spännande väder, landskapspanoramor, osv. När jag fotar "på riktigt" med ryggsäck och stativ så är alltså digitalkameran ett utmärkt komplement till systemkameran med diafilm.
 
Det beror nog på vad man menar med "fotoglädje" och hur du fotograferar skulle jag säga...

I många fall kommer du inte att se någon skillnad när bilden väl är klar och är den slutliga bilden den viktigaste drivkraften spelar det i så fall mindre roll.

Jag fotograferar helt digitalt men har tidigare fotograferat väldigt mycket s/v med eget mörkrum.
I den jämförelsen gör den digitala tekniken att jag slipper bygga ett mörkrum igen, slabbet med vatten och kemikalier etc. Kostnaden för "film" ser annorlunda ut eftersom det blir en investering i minneskort mm men en marginalkostnad per exponering som i praktiken är försumbar. Är du ute länge med kameran kan du behöva en bärbar hårddisk som du kan ladda bilderna direkt till typ X-drive, Vista m.fl - det finns en antal trådar här där dom diskuteras.

En annan aspekt är det det i praktiken krävs tillgång till dator och skaffar du en sådan enbart för att hantera bilder ska den kostnaden läggas till. Å andra sidan får man en dator ganska billigt idag men det är inte billigt att bygga ett mörkrum... (Eller fungerar det att lämna minneskortet på fotoafären för direkt utskrift ??).
 
Det är väl inte så många fotosidanmedlemmar som är utan dator ;-)

Man kan både lämna in minneskort till fotohandlaren och köpa en skrivare med kortläsare, som är oberoende av dator.
 
Kim10D skrev:
Det är väl inte så många fotosidanmedlemmar som är utan dator ;-)

Man kan både lämna in minneskort till fotohandlaren och köpa en skrivare med kortläsare, som är oberoende av dator.

Man kan ha tillgång till den i lite olika omfattning och på olika villkor. Att kunna "surfa" på en dator är inte helt säkert detsamma som att den är tillgänglig och har kapacitet för att jobba med bilder. Men säkert har du rätt - dock måste man ta med det i kalkylen tycker jag...

Hur fungerar det i praktiken att lämna minnsekort och vad är ger skrivarna med bildskärm för möjligheter ?
 
Lämna in minneskort är ungefär som att lämna in en rulle..fast bilderna redan är klara..behövs bara göras papperskopior.
Sen finns det fotoställen som har möjlighet att visa bilderna..så man kan välja ut vilka man vill ha kopierade.

Skrivare med bildskärm..det finns ju olika avancerade modeller..en del har en hel del inställningsmöjligheter och en hyfsad skärm..medans de billigare har mindre möjligheter..som det brukar vara.
 
Görs det en automatisk korrigering för färgbalans, kontrast etc innan bilderna skrivs ut ?

För egen del skulle jag vara mer intresserad av att få dom nerbrända på CD till ett billigt pris i och för sig..
 
Den möjligheten finns ju oxå..att få dem på CD.
hur många möjligheter det finns i övrigt varierar kraftigt från ställe till ställe..automatisk korrigering av bilden skall inte göras, det är ju oftast bäst som den är..då blir det till att göra det manuellt i så fall.
 
Ja - det där med tjänsten att bränna ner på CD är intresant. Någon som har en aning om i vilket härad priserna brukar ligga för att få ett kort nerbränt "rakt av" till en Data-CD ?

Tidigare i alla fall har jag sett priser på s.k. "Foto-CD" på nästan en hundring och då i samband med framkallning / kopiering.
 
har sett kampanjpris på 20:- och ordinare pris på 39:- ...priserna varierar kraftigt...
 
Att få göra bilder

Jag köpte min digitala för två år sedan, då var dom dyra och inte så bra som nu, utvecklingen stormar fram. Jag älskar min kamera och har inte ångrat en sekund att jag la 10.000 på en halvbra kamera, Sony 3,2 megapix. och nästan inga inställningsmöjligheter. Jag har tidigare haft analoga Pentax, Minolta och Konika med en uppsjö av objektiv, och har plåtat en hel del under årens lopp. Har jobbat på ett proffslabb och även vanliga labb under 12 år, har ett numera oanvänt mörkrum hemma. Jag trodde jag var klar med fotograferandet när digitalkameran kom. Det är skitkul att skapa bilder igen - och med alla möjligheter som ges via datorn, bara att få knäppa och knäppa och genast se misslyckanden (tas bort) och ev lyckanden som kan sparas och lekas med i det oändliga i photoshop. Och Fotosidan!! Det är ju så KUL! De bilder jag vill ha papperskopior av skickar jag till Fotolabo, billigt och snabbt. Jag har åxå köpt en skanner och tusentals dia väntar på sin tur till försköming och publicitet.
 
Senast ändrad:
Sedan jag införskaffade mig min digitalkamera för knappt ett år sedan har mitt fotointresse ökat rejält. Numera fotograferar jag inte enbart under resor och utflykter.
Det är en alldeles fantastisk känsla att fota helt ohejdat utan att behöva tänka på filmkostnaden. Mycket blir förstås inte bra men genom den friare fotograferingen har jag nu möjlighet att utvecklas i mitt bildséende och kreativitet.
Sedan är det givetvis aldrig helt fel att efter en fotorunda ladda ner bilderna direkt till datorn och sedan jobba med korten. Detta ger definitivt en helt ny dimension till fotograferandet.
Digitalkameraköpet är sannerligen det bästa köp jag gjort på länge.
 
Jag håller med ovanstående. Jag hade lagt ner plåtandet i tio år då jag köpte en billig digitalkamera för tre år sedan. Är nu inne på min fjärde (Canon 10D) och det är roligare än nånsin.
Efter ett tag växer också insikten om att det är lika svårt att ta en bra bild nu som förut. Skillnaden är att man 'tränar' mer nu och har själv koll på hela processen, och i FÄRG...bara en sån sak.
 
Jag vill nog påstå att det är bra för fotoglädjen att köpa nya prylar ibland, oavsett vilken teknik man föredrar.
Man blir lite ivrigare av att leka med nya grejer, att testa och experimentera.


Magnus (som vilket år som helst nu kommer att lägga mer pengar på film än på grejer)
 
Jag har fotat till & från i ca 23 år & hade min mest intensiva fotoperiod i mitten av 80-talet. På den tiden så var det dia som gällde men även lite sv som jag slabbade med i klädkammaren. Jag har dock aldrig haft det där tålamodet som krävs för mörkrumsarbetet så den biten lade jag ned ganska så snabbt.

Under 90-talet så dog mitt fotande nästan totalt ut fram till början av detta årtusende då jag köpte min första digikamera. Helt plötsligt så fick jag igång fotolusten igen, lessnade dock på att jag inte var riktigt nöjd med den kvalite som min kamera presterade & gick därför över till film igen & köpte en Dia/negscanner.

Plötsligt så var jag tillbaks till ett läge där mitt tålamod (& tid) inte räckte till igen, har under det senaste året fotat oerhört lite men känner nu att det är dags att köpa en bra digital igen.

Ett problem för mig gällande digikamerorna är att jag vill ha en riktig kamera, så SLR-lik som möjligt, nu har jag hittat en som jag faktiskt har råd med & är övertygad om att lusten kommer tillbaks. Jag betraktar mina bilder till 99% på datorn vilket gör att det är ganska så vansinnigt att först ta dom på film för att sedan scanna in dom, bättre då att direkt få in dom från kameran.

För mitt bruk så räcker denna 5-megapixlare jag ska köpa alldeles utmärkt för detta, jag skriver ut nån bild nu & då i A4-format vilket den också ska räcka till.

Från att ha varit oerhört filmförespråkande så har jag bestämt mig för att det hädanefter bara kommer att bli digitalt för mig. Detta är vad jag tycker, kanske jag blivit lat med åren?

Larsa.
 
ANNONS