Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskar rekommendationer för digi kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag är ute efter en ny digitalkamera och har lite speciella behov av vad den ska klara. Idag har jag en Canon IXUS som ger mig fina bilder i bra ljus men inte räcker för mina speciella behov.
Det är så att jag tar hand om websidan för ungarnas hockeyklubb och tycker det skulle vara kul att ta lite bilder från matcher mm. Just ishallar verkar dock vara en svår miljö att ta bra kort i, kanke typen av belysning krånglar till det. Min och andras normala digitala familjekameror ger konstiga färger eller mörka bilder, alla gryniga och alla av helt onjutbar kvalitet.
Skulle vara tacksam för erfarenheter från dom som kan ta bra bilder i sådana miljöer. Ett annat önskemål är att den ska vara snabb så att jag kan fånga situationen innan den försvinner.
Vad behöver jag och vad måste det kosta?
Vad är det för del av den tekniska specen för kameror jag ska titta noga på när jag jämför?
För mig får prislappen inte vara femsiffrig för då får dom vara utan bilder i fortsättningen också. Och helst vill jag ha en kompaktkamera då min fotokunskap är begränsad och systemkameror verkar för krångliga. Existerar kompaktkameror med tillräckligt bra prestanda för mina önskemål?

Tack på förhand
svara på detta inlägg svara med citat

Canon PowerShot G6?

Kostar ca 6700:-

Positiva omdömen:
-----------------

Har bra ljusstyrka (2,0-3,0) och zoom (35-140mm jmf småbild).

Sekvenstagning:
2,0 bilder/sek upp till 14 bilder
1,2 bilder/sek upp till 23 bilder

Behåll även ditt(dina) gamla CF-kort:
Minnestyp CompactFlash Typ I och II

Mycket god batterilivslängd!

Du kan även köpa till extern blixt när lusten faller på...

7mb pixlar är ju heller aldrig fel....

Negativa omdömen:
-----------------
tung

Ingen "live histogram".

Senast ändrad:
Något du bör tänka på vid köpet är ISO känsligheten. En hel del kameror producerar väldigt brusiga bilder vid högre ISO-tal. (t ex min Sony-F828).

Höga ISO-tal kan nog vara lämpligt när du plåtar i mörka ishallar...

Du behöver en systemkamera, som ger lågt brus även vid höga ISO-tal och har snabb AF.

Under 10 000:- finns:

Canon 300D
Nikon D70
Olympus E300 (den har dock ganska mycket brus för att vara systemkamera)
Pentax SD

BugEyes skrev:
Hej alla,

Jag är ute efter en ny digitalkamera och har lite speciella behov av vad den ska klara. Idag har jag en Canon IXUS som ger mig fina bilder i bra ljus men inte räcker för mina speciella behov.
Det är så att jag tar hand om websidan för ungarnas hockeyklubb och tycker det skulle vara kul att ta lite bilder från matcher mm. Just ishallar verkar dock vara en svår miljö att ta bra kort i, kanke typen av belysning krånglar till det. Min och andras normala digitala familjekameror ger konstiga färger eller mörka bilder, alla gryniga och alla av helt onjutbar kvalitet.
Skulle vara tacksam för erfarenheter från dom som kan ta bra bilder i sådana miljöer. Ett annat önskemål är att den ska vara snabb så att jag kan fånga situationen innan den försvinner.
Vad behöver jag och vad måste det kosta?
Vad är det för del av den tekniska specen för kameror jag ska titta noga på när jag jämför?
För mig får prislappen inte vara femsiffrig för då får dom vara utan bilder i fortsättningen också. Och helst vill jag ha en kompaktkamera då min fotokunskap är begränsad och systemkameror verkar för krångliga. Existerar kompaktkameror med tillräckligt bra prestanda för mina önskemål?

Tack på förhand
svara på detta inlägg svara med citat
TJA Björn !
Jag vill rekomendera Canon EOS 300D ! Det är dock en digetal systemkamera men jag anser att man behöver ha det för svårare miljöer. Cyberphoto.se säljer den med lite minneskort och grejer (Canon EOS 300D silver + EF-S 18-55/3,5-5,6 + Sandisk 512 MB + Canon originalväska
) för 9928 kr. Om du tycker det är för mycket pengar kanske hockyklubben kan bidra med en del ?
Sony'n som nämdes ovan har FÖR MÅNGA PIXLAR (se Plus's rekomendationer för digitalkameror någon gång i november eller december 2004 om du inte tror mig) i förhållande till optik.
300D fins dessutom begagnad till riktigt bra pris !
Mvh Erik !

Re: Re: Önskar rekommendationer för digi kamera

ekemannen skrev:
Sony'n som nämdes ovan har FÖR MÅNGA PIXLAR (se Plus's rekomendationer för digitalkameror någon gång i november eller december 2004 om du inte tror mig) i förhållande till optik.
På Plus rekommenderades 4Mp för vanliga "svensson", om man ska gå efter det så har även 300D "för många" hehe.

Problemet är inte antalet pixlar, problemet är sensorn är så liten på 828, vilket innebär väldans små pixlar = mycket brus.

Visst är G6 brusigare än DSLR. Men allt har ju ett pris. En DSLR är kanske ett för stort steg från IXUS?
Kör lite Neatimage på bilderna och spara en slant!

Varför inte köpa en G6 begagnad?

Jag hittade en på www.cyberphoto.se (cyberbörsen):

Canon g6 säljes, kartong, fjärr, batteri o allt som ska följa med. En väska som passar, 256 mb kort, ministativ.
4600:- eller bud.

FouFoto skrev:
Visst är G6 brusigare än DSLR. Men allt har ju ett pris. En DSLR är kanske ett för stort steg från IXUS?
Kör lite Neatimage på bilderna och spara en slant!
G6 tycker jag inte är särskilt lämpad för sport, högsta (mycket brusiga) ISO är 400 (300D har upp till 1600 och klart lägre brus), den har jämförelsevis mycket långsam autofokus och brännvidderna är lite väl korta för att plåta hockey.

ISO 400 räcker inte långt för att plåta hockey, 1600 är att rekommendera eller t.o.m 3200 med f/2.8 om man vill kunna frysa rörelserna.

sagan skrev:
G6 tycker jag inte är särskilt lämpad för sport, högsta (mycket brusiga) ISO är 400 (300D har upp till 1600 och klart lägre brus), den har jämförelsevis mycket långsam autofokus och brännvidderna är lite väl korta för att plåta hockey.

Jovisst, en DSLR är mycket bättre. Men jag tog fasta på trådskaparens:

BugEyes skrev:

Och helst vill jag ha en kompaktkamera då min fotokunskap är begränsad och systemkameror verkar för krångliga. Existerar kompaktkameror med tillräckligt bra prestanda för mina önskemål?

Tack för dom snabba svaren,

Gick in och läste recensionerna för dom modeller ni föreslagit. En recension gjorde mig lite tveksam till G6. Vore trist att lägga ut dom pengarna och ändå inte få ett bra resultat.
Kanske jag skulle tänka om och satsa på en sån där 300D. Då kan jag lära mig mer men det verkar även som jag kan använda den i auto läge lika lätt som en kompakt. Dessutom behöver jag ju inte slänga min IXUS utan kan ha den när jag behöver något smidigt att ta med. Såg att dom hade den som paket hos Dustin med följande rubrik...
CANON EOS 300D SVART +18-55MM +BATTERIGREPP
Pris 8396:-
Är det rätt konfiguration att satsa på? Det fanns även ett paket med ytterligare ett objektiv, 55-200 för 1200 extra. Är det värt det?

PS/ Vad är DSLR?

DSLR är Digital Single Lens Reflex Camera, dvs en digital systemkamera.

Du kommer behöva ett objektiv med längre räckvidd än 55mm iaf, sen vilket det blir är väl svårare att rekomendera :) Det som följer med är ju billigt iaf.

Det svåra med situationen är givetvis att det inte är så enkelt att få bra bilder inomhus ens med en bra digital systemkamera. Visst kan du ha högre ISO men det kräver dessutom objektiv med hög ljusstyrka och det är dyrt att köpa, speciellt när du dessutom behöver lite längre räckvidd.

Det bästa vore om du kunde använda blixt som hjälp till exempelvis 55-200 objektivet som medföljde. Men då kommer ju givetvis problemen med att den lilla inbyggda blixten inte räcker så långt i räckvidd.....

Jag vill inte göra dig deprimerad, men det är ofta svårare än man tror att få bra bilder :/

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Önskar rekommendationer för digi kamera

sagan skrev:
På Plus rekommenderades 4Mp för vanliga "svensson", om man ska gå efter det så har även 300D "för många" hehe.

Problemet är inte antalet pixlar, problemet är sensorn är så liten på 828, vilket innebär väldans små pixlar = mycket brus.
Kim : Du har ju givetvis rätt. Förbannat trevlig kamera ialla fall.

Björn: prova med kitobjektivet (18-50mm) om det inte räcker finns det gott om objektiv (alla till Canon ef passar) att välja bland.

Mvh Erik !

Nu när jag tänkt på det ett par dygn blir jag mer och mer sugen på att köpa en mer avancerad kamera, DSLR som ni kallar det. Kan vara roligt att lära sig mer och ha en kamera som räcker till även då.
Har slösat timmar på att läsa recensioner och söka info på nätet och just nu står det mellan...

Canon EOS 300D
med dubbla objektiv upp till 200 vilket om jag fattat rätt ger mig brännvidder jämförbart 28-320 mm, fördelen är priset och brännvidden på teleobjektivet. Kitet inkluderar batterigrepp men inget minne och kostar 9596 + moms hos Dustin.

Nikon D70
med objektiv Nikkor 18-70, inkuderar också 512 MB sandisk ultra II minne. Mycket goda recensioner och tydligen väldigt snabb. Pris 9396 + moms. Finns även med 28-80 objektiv hos Cyberphoto för 7752:-, vet ej vad det är för objektiv och begriper inte priset. Hos Cyberphoto inkluderas inget minne.

KONICA MINOLTA DYNAX 7D +OPTIK 28-100MM
Kameran verkar ju vara en klass vassare än dom andra och har ljuskänslighet upp till 3200 (dom andra har 1600 som max). Den har den omtalade antiskakmekanismen i kamerahuset. Blir lite förvirrad när jag tittar på den hos Dustin. Med optiken oven kostar den 11320:- och enbart huset kostar 11116:-. Med ett 28-75 mm 2.8 kostar den hela 14895:-. Hur kan detta komma dig. Inget minne ingår i paketet.

Hjälp mig välja tack.

En annan fråga, är jag hjälpt av en extra blixt som monteras på kameran?

Senast ändrad:
Kit-gluggar

Björn, låt dej inte luras av de billiga kit-gluggarna som bl.a. Expert säljer. De duger inte till detta ändamål. Detta gäller vilken av kamerorna du än köper. Sigma gör bra gluggar men dessa DC-gluggar är för ljussvaga och har inte varken den snabbhet eller skärpa som behövs. Den enda fördelen är pris och låg vikt.

Köper du Nikon D70 så köp den med Nikons 18-70. En prisvärd och bra kombination.

Oavsett kamera behöver du sedan ett bra tele. Här finns mycket att välja på och bra telen är inte gratis. Det finns massor att läsa här på fotosidan.

EOS 20D, som Kim skriver, är en mycket bra kamera. Har du råd så köp den! Det är antagligen det bästa du kan få till "vettigt pris" idag.

Nikon D70 och Canon EOS 300D kan du få tag i begagnat.

/AnWi (Nikon-fan)

Ska man vara krass, så är det enda realistiska alternativet en DSLR om man vill plåta sport, helst en Canon 1DMk2 (pris drygt 40000+objektiv).
Ett ljusstarkt tele är också ett 'måste' om man vill plåta ex. Hockey inomhus. Ett 85/1.8 är ljusstarkt, "billigt" och bra. Med ex. en Nikon D70 eller Canons 300D kan man ta bilder med full riktigt bra kvalitet.

Å andra sidan är det kanske overkill att köpa prylar för minst tiotusen för några bilder till en webbsida.

Å tredje sidan är min erfarenhet att man brukar kunna få godkänt resultat med vilken kamera som helst plus trägen, dvs. att man biter ihop (koncentration!!..), pressar kamerans funktioner till det yttersta samt tar många bilder. Då brukar det alltid bli någon godkänd ruta. Det kanske går även med en Ixus.
Tips: Ställ ISO på 400, fokus på oändligt(berget), vitbalansera på isen, stäng av blixten och 'lär dig' fördröjningen vid avtryck samt panorera vid avtryck. Det borde gå att få några hyfsade rutor. Lite beskärning och behandling med photoshop gör nog susen.

Kanske vi skulle ha en tävling? Bästa inomhussportbilden med kompaktdigital?

Det är klart att jag inte ska köpa en kamera bara för att ta lite bilder till webbforumet, men när jag ändå ska köpa ny så vill jag ha en med potential att klara det.
Tog med min IXUS till ishallen idag efter att ha läst manualen ordentligt. Ställde vitbalansen på lysrör (visste inte att det gick igår) och stängde av blixten. Mycket bättre bilder som Mats sa i förra inlägget. Men fortfarande inte vad jag vill ha, dessutom gjorde jag av med två fullt laddade batterier på 15 bilder och det med displayen mestadels avstängd.
På vägen hem åkte jag förbi Kista centrum där jag sneglat lite på kameror innan. Hos Expert hade dom 70D kittad med Sigma objektiv. Sedan gick jag in i en fotoaffär och såg att dom sälde ut sin sista 300D med objektiv från Canon (EF 18-55). Tänkte att någonstans måste ju gränsen dras prismässigt så det inte skenar iväg för mycket, så jag köpte den samt ett 512 mb minneskort och en väska. Nu ligger den här framför mig med alla sina knappar och borde väl vara ett hyfsat beginners kit för den som vill vidare från IXUS. Ska installera programvaran och studera manualen nu och sen ska jag plåta ungarna och katten. Kommer säkert plåga er med en massa frågor framöver
Jag valde den dels för priset som även om det var högt låg minst 5000 under en 20D. Men möjligheten att spara inställningar fällde avgörandet framför Nikon 70D. Om jag hittar något som funkar bra i ishallen vill jag kunna komma tillbaka till det enkelt igen. En annan faktor var fabrikatet i sig, jag förknippar Canon med en viss kvalitetsgaranti, kanske jag bara gått på deras marknadsföring.
Tack för alla tips, jag är glad över min nya leksak.

Grattis till kameran!

Och som alltid när man skaffar nya prylar eller nya datorprogram: Läs bruksanvisningen, använd grejorna ett par veckor och plocka sedan fram bruksanvisningen igen. Det är helt otroligt så mycket mer man begriper av vad man läser den där andra gången...

ANNONS
Götaplatsens Foto