Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskelista till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
Nu lackar det inför jul så jag tänkte vi kunde skriva en önskelista till Nikon. Det spekuleras hej vilt om D800, SB 910, etc i massa trådar. Men utan att vara helt realistisk, vad vill Ni att Nikon Tomten ska komma med för julklappar i år då?

Själv önskar jag mig en Nikon D4 med: 24MP, 12 FPS och förbannat bra ISO egenskaper
 
Nikon D400 med 18-25 mp på dx-format, >6 bilder/sek och vridbar/löstagbar lcd. Åså ett 100-400/5,6 VR till det. Under 30k i paketpris - klappat o klart!
 
MIn favoritleksak från Nikon är faktiskt den gamla commandocentralen SU-800. Skulle helst se en rejäl uppdatering av denna istället för att se nya versioner av SB900 som jag inte kan förstå vad som ska förbättras på?
 
Jag önskar de kunde beställa en ny laddning av de där utmärkta små putsdukarna att dela ut på mässor och liknande. Ni vet de där som också fungerar som gråblanskort - suveränt tillbehör vart man än kommer :)

(Det finns ett talesätt om att storheten hos en person säkrast kan bedömas av storheten i personens drömmar ... )
 
Jag önskar de kunde beställa en ny laddning av de där utmärkta små putsdukarna att dela ut på mässor och liknande. Ni vet de där som också fungerar som gråblanskort - suveränt tillbehör vart man än kommer :)

(Det finns ett talesätt om att storheten hos en person säkrast kan bedömas av storheten i personens drömmar ... )

Vidareutveckla ;)
 
Hej,

Jag önskar mig ett 300/4 med VR. Canon stoppade in bildstabilisator i sitt motsvarande redan 1997, hur länge ska man behöva vänta på att Nikon ska göra det...???

Fast OK, ett 400/5,6 med VR skulle gå lika bra.

/Anders
 
Visserligen har jag aldrig förstått att man ska behöve köpa dyra extra redskap för proffsmodeller. D4an ska förstås ha inbyggd SU 800 funktion och en trådlös avtryckare ska ingå i paketet!
 
Visserligen har jag aldrig förstått att man ska behöve köpa dyra extra redskap för proffsmodeller. D4an ska förstås ha inbyggd SU 800 funktion och en trådlös avtryckare ska ingå i paketet!

kameras skall givetvis ha wifi och via den hårdvaran kopplas allt från gps & blixtar till stativ & objektiv trådlöst
till kameran ;-)
 
Önskar en D4 med 28mp, ISO 300.000 ("brusfritt" till minst 51.000), 22 bilder/sek i Raw och en helt ny materialteknik som håller vikten på max 0,4 kg (huset) och lika tät som en undervattenskamera.
Självklart skall en kostnadsfri uppgraderingsrätt ingå för alla som idag har en D3S :)
 
Nikon 402 med 52MP 80 st rawbilder i sekunden, ingen spegel, super snabb AF som låser fast på motivet och knäpper en serie bilder innan man själv fått tanken att göra så. :) En trevlig finess vore att det finns ett macro läge där det är möjligt att köra autobracketing på AF (kameran tar automatiskt ett gäng bilder med olika fokusavstånd rätt ampassade för att ”smältas” samman till en bild). Lågpassfiltret går givetvis att koppla bort. Men det blir kanske någon annan Jul... ;)
 
Fast lite mer seriöst:

Någon form av radiokontroll för externa tillbehör vore väldigt trevligt istället för IR.

Ett plugin system med öppet API så man kan få tredjepartprogram i kameran vore ball.

ALLA knappar bör vara programeringsbara.
 
Varför inte ett inbyggt trådlöst höghastighetsmodem? Istället för minneskort i kameran skulle man ha ett simkort, och bildfilerna skickas direkt till en server eller den egna hårdskivan. Plats för ett minneskort skulle kanske ändå vara på sin plats förstås, för säkerhets skull. :) Jag bryr min fan i GPS i kameran, dataöverföringsmöjligheter skulle jag ranka mycket högre.

Och om man får fantisera lite, så varför inte utveckla en AF-S 24-50mm f/2,0 VR zoom för fullformat? Eller en 50-100/2 VR? Omöjligt? ;-)
 
ANNONS