Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna Camera Raw i PS5 from Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

durable

Medlem
Om jag öppnar en raw-bild i Photoshop CS5 direkt från disken eller inifrån PS5 så hamnar jag i Camera Raw-editorn i PS5.
Men om jag inifrån Lightroom 3.3 markerar samma raw-bild och väjer redigera i Photoshop så öppnas den vanliga editorn i photoshop och inte camera raw.
Hur kan jag göra för att öppna camera raw först när jag går från Lr till PS5?

Stefan

Det fungerar precis som det ska. På samma sätt som camera raw konverterar raw-filen och öppnar den i Photoshop, så konverterar LR din raw-fil till tiff och öppnar den i PS. Du kan nu välja att editera pixlar i filen och spara tillbaka filen till LR i tiff-format eller spara direkt från PS.

Nja, det är möjligt att det är så det är, men jag skulle vilja komma till Camera Raw först inne i photoshop, för att kunna jobba med raw-formatet innan jag går över till nästa steg.

Öppna filen som ett smart objekt så funkar det nog direkt. Om inte, gör ändå så, men välj att editera lager när den öppnats i Ps.

Nja, det är möjligt att det är så det är, men jag skulle vilja komma till Camera Raw först inne i photoshop, för att kunna jobba med raw-formatet innan jag går över till nästa steg.

Lightroom och Adobe camera Raw är "under huven" samma raw-konverterare, vilket innebär att du utför samma operationer i båda fallen. Du går från ACR's eller LR's raw-konverterare till PS oavsett hur du gör och resultatet blir detsamma.

Men då kommer filen inte att öppnas i Camera raw, utan i PS, på samma sätt som om du öppnar ett smart object från ACR.

Ok, det gör den inte för mig.
Men testa högerknapp på lagret när det är ett smart objekt i Ps (så kan du editera det i CR).
Men om du inte får det som ett smart objekt i Ps så vet jag inte hur du ska göra.

Jag brukar faktiskt högerklicka på bilden och trycka "visa i finder" (mac) och sedan öppna den där ifrån. Vet inte varför men jag gillar bara ACR bättre än Lightroom just när det gäller "framkallningen".

Men om någon har ett smartare sätt?

Ok, det gör den inte för mig.
Men testa högerknapp på lagret när det är ett smart objekt i Ps (så kan du editera det i CR).
Men om du inte får det som ett smart objekt i Ps så vet jag inte hur du ska göra.

Ja, det är riktigt om du kör "edit contents" efter att du öppnat filen som "smart object" från LR, men som jag skrev ovan så är det samma raw-konverterare i både LR och PS, så du gör ju samma ändringar oavsett. Vad TS ville, som jag uppfattade honom, var att kunna öppna upp filen direkt i ACR från LR och såvitt jag vet kan man inte göra det.

Jag brukar faktiskt högerklicka på bilden och trycka "visa i finder" (mac) och sedan öppna den där ifrån. Vet inte varför men jag gillar bara ACR bättre än Lightroom just när det gäller "framkallningen".

Men om någon har ett smartare sätt?

Men det innebär väl att du går till själva raw-filen utanför LR och istället öppnar den direkt i PS via camera raw, eller?

Tack

Tack för alla svar.
Har (nu) förstått att det är samma raw-converterare i LR och PS. Personligen gillar jag den som finns i PS mer, vet inte varför.
Tack för tipset att öppna ett smart objekt i PS från LR, samt att sedan högerklicka på lagret och göra 'edit contents'. Det funkar.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto