Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerad blixtbild

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Finns det något smart sätt att fixa till bilder som är överexponerade med blixt, för mycket blixt alltså, i PS?

Bilagor

• nya kameran .jpg
    nya kameran .jpg
    34.4 KB · Visningar: 863
menar du överexponerat eller helt utfrätta partier? Ansiktet ser ju utfrätt ut men resten av bilden är "bara" överexponerad.

Jo, aldeles för mycket blixt. går det att fixa i efterhand? Detta var bara en exempelbild. Ibland fyrar blixten av lite väl mycket ljus fast man tycker att blixt o kamera är rätt inställd.
Gunnar

Tipset är ju att ställa ner exponeringskompensationen till -0,5 eller mer så att du slipper det här. Utfrätta partier kan du aldrig fixa, överexponerade ytor går att få bättre men inte helt bra, men lätt underexponerade ytor är inga direkta problem att fixa.

Ett trick.

Dubblera lagret. Sätt Multiply på det övre. Minska opacity till önskad styrka. Ibland kan det behövas fler än ett lager med multiply.

Såhär blev det på din exempelbild.

70% opacity på lagret ovanför.

Bilagor

• exbild.jpg
    exbild.jpg
    49.5 KB · Visningar: 631
henrik har svarat bra på din fråga.

edit: enklast är ju att mörka ner bilden med nivåer eller kurvor. men ansiktet kan du inte rädda om du inte är duktig på att måla och kan måla dit ansiktet igen.

Så länge det inte är kritvitt kan man altid ta fram lite detaljer...

Ett extra lager med multiply bara i ansiktet.

Bilagor

• exbild2.jpg
    exbild2.jpg
    49.5 KB · Visningar: 691
Om du verkligen, verkligen vill rädda en bild kan man klistra in texturer från områden som har teckning. I den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=454438&target=_blank hade jag fått en del utfrätta partier (betydligt mer än de smådelar jag har valt att behålla) och jag plockade kopierade hudbitar och klistrade över de utfrätta partierna varpå jag minskade opaciteten och justerade kurvorna tills det passade ihop. Bara för att i alla fall få in lite textur och slippa de rent vita ytorna.

Men är det för hela bilden du vill göra ändringen så är det kurvor och nivåer alt. en funktion som jag inte kommer ihåg vad den heter (sitter inte hemma nu...) higlight/contrasts kanske... finns bara i CS inte i elements. Vilket har du?

Jag brukar annars om jag är osäker välja att underexponera lite så det är lättare att få fram detaljer i en underexponerad bild, än att rädda överexponerade. Utfrätta är mer eller mindre omöjligt då det partiet bara innehåller vit inga detaljer!

Man tackar!

Bilden är tagen med "reservkameran"
men det händer ibland att bilderna blir så här med "riktiga kameran o blixten.
Det var det jag undrade hur man kunde fixa efteråt.

Gunnar

Hej Gunnar!

Är ingen jätte på PS, så det överlåter jag till andra att tipsa om.

Men jag vill slå ett slag för att använda blixtexponeringskompensationen på din 20D alltså inte den vanliga exponeringskompensationen.

Min blixtexpokomp. står ständigt på -2/3 eller
-1, oberoende om jag använder inbyggd eller extern blixt. Gör jag inte det blir bilderna överexponerade. Lycka till.

Vart betydligt trevligare med s/v.
Lite för ljus i ansiktet men klart bättre.
Gunnar

Bilagor

• svartvit.jpg
    svartvit.jpg
    55 KB · Visningar: 80
ANNONS
Götaplatsens Foto