Annons

Överföring iPod --> iTunes

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast om du läser den här tråden så var problemet det omvända vilket iTunes inte klarar default. En stor brist att man måste tillgripa tredjeparts programvara för något så grundläggande.

Mvh
Anders

Som sagt tidigare i tråden finns funktionen i iTunes, men vill man fortsätta klaga kan man förstås göra det.

Och för att det inte ska bli några missförstånd, iTunes hanterar inköp gjorda på iTunes store. De som lagt in egna skivor t.ex. måste göra det igen, såvida man inte kan tänka sig att använda de 3-partsprogram som finns.

Som sagt tidigare i tråden finns funktionen i iTunes, men vill man fortsätta klaga kan man förstås göra det.

Och för att det inte ska bli några missförstånd, iTunes hanterar inköp gjorda på iTunes store. De som lagt in egna skivor t.ex. måste göra det igen, såvida man inte kan tänka sig att använda de 3-partsprogram som finns.

Jag är heller inte helt säker på vilken funktion det är i så fall. Med funktionen Importera spellistor ser jag inga låtar alls i iPoden. Men man kanske måste göra en spellista först då?

iTunes upptäckte inte heller köpt musik men det kanske tar lite tid?

Senast ändrad:
Den upptäcker det direkt när du anslutit (gör det på rätt sätt, kolla i hjälpen). Och, du behöver iTunes 7 eller senare.

Nu förstår jag inte riktigt. All musik jag har i min iPod har jag sugit in i den via iTunes (fast jag köper ingen musik den vägen, jag köper fortfarande CD-skivor och laddar in på iTunes och vidare till iPod) och när jag bytte iPod anslöt jag bara den nya och vips hade jag all musik i den. Därmed fanns musiken både i datorn och i två iPods.

För att ta med mig sådant som inte går att få in via iTunes, eller som jag av andra skäl vill lägga på sidan om de vanliga spellistorna, använder jag Data Case, det kan vara filemakerregister t ex. När jag sedan kommer till en annan dator hittar den min iPod trådlöst och filerna kan överföras till den datorn. Som ett USB-minne, fast trådlöst.

Nu förstår jag inte riktigt. All musik jag har i min iPod har jag sugit in i den via iTunes (fast jag köper ingen musik den vägen, jag köper fortfarande CD-skivor och laddar in på iTunes och vidare till iPod) och när jag bytte iPod anslöt jag bara den nya och vips hade jag all musik i den. Därmed fanns musiken både i datorn och i två iPods.

För att ta med mig sådant som inte går att få in via iTunes, eller som jag av andra skäl vill lägga på sidan om de vanliga spellistorna, använder jag Data Case, det kan vara filemakerregister t ex. När jag sedan kommer till en annan dator hittar den min iPod trådlöst och filerna kan överföras till den datorn. Som ett USB-minne, fast trådlöst.

Ja du bytte iPod men i denna tråden handlar det om att ha bytt dator(eg formaterad och om installerad) och då fungerar det inte så.

Jag jobbar som IT-konsult och anser mig mycket datavan. Likväl hade jag stora problematt återställa det som fanns på iPoden men hade raderats (av misstag) på datorn.

Hur jag än sökte i inställningarna i iTunes lyckades jag inte finna någon lösning. När jag googlade så fann jag en mängd artiklar som beskrev samma problem och föreslog olika lösningar - alla med olika externa varianter. Först då fick jag ordning på det.

Det är ju möjigt att jag är korkad, okunnig, använde fel version av iTuens men MIN erfarenhet var i vart fall att det var bristfälligt.

Nu har jag dessutom en situation där vi tappat bort inloggningsuppgifterna för vårt konto. Har försökt följa instruktionerna på iTunes store för att få lösenordet skickat till oss men inte lyckats. Inloggningen vägrar känna igen vårt användarkonto.

Jag har då inte hittat någon möjlighet att kontakta support via telefon, mail eller chat. Finns det så är jag tacksam för en länk!

Vill inte alls framstå som en gnällspik, men som sagt min erfarenhet av iTunes och iTunes store är inte positiv. Uppenbarligen är jag inte ensam om att ha stött på problem och det var väl problem som denna tråd handlade om och jag vill bara erbjuda min sympati och min erfarenheter till någon som tydligen haft/har exakt samma problem som jag själv.

Mvh
Anders

Ja du bytte iPod men i denna tråden handlar det om att ha bytt dator(eg formaterad och om installerad) och då fungerar det inte så.

Okej, men när jag ansluter min iPod till en "främmande" iTunes synkas den med den datorn. Om den då är tom, tömmer iTunes min iPod då? Eller fyller min iPod den nya iTunes? Hmmm... antar att mina iTunes filer är uppbackade. Ska kolla det *s*

Jag jobbar som IT-konsult och anser mig mycket datavan. Likväl hade jag stora problematt återställa det som fanns på iPoden men hade raderats (av misstag) på datorn.

Hur jag än sökte i inställningarna i iTunes lyckades jag inte finna någon lösning. När jag googlade så fann jag en mängd artiklar som beskrev samma problem och föreslog olika lösningar - alla med olika externa varianter. Först då fick jag ordning på det.

Det är ju möjigt att jag är korkad, okunnig, använde fel version av iTuens men MIN erfarenhet var i vart fall att det var bristfälligt.

Nu har jag dessutom en situation där vi tappat bort inloggningsuppgifterna för vårt konto. Har försökt följa instruktionerna på iTunes store för att få lösenordet skickat till oss men inte lyckats. Inloggningen vägrar känna igen vårt användarkonto.

Jag har då inte hittat någon möjlighet att kontakta support via telefon, mail eller chat. Finns det så är jag tacksam för en länk!

Vill inte alls framstå som en gnällspik, men som sagt min erfarenhet av iTunes och iTunes store är inte positiv. Uppenbarligen är jag inte ensam om att ha stött på problem och det var väl problem som denna tråd handlade om och jag vill bara erbjuda min sympati och min erfarenheter till någon som tydligen haft/har exakt samma problem som jag själv.

Mvh
Anders

Anders, som IT-konsult är du förstås mycket väl medveten om behovet av backup samt god kontroll på dina lösenord. Det är två områden som är a och o för en IT-konsult men mindre a och o för en "vanlig användare". Det som också är a och o är att läsa manual och hjälpavsnitt, här tycker jag kraven på en IT-konsult är högre än på en vanlig användare. Som IT-konsult VET du var du hittar svaren (de finns inte alltid, men du vet åtminstone var du ska leta).

Du har nu råkat radera ditt data, du hade inte tagit någon backup, du har glömt bort dina inloggningsuppgifter och hittar inte information om var du kan få tillbaka ditt lösenord eller support. Med anledning av detta anser du att iTunes är dåligt?

1. Ta backup
2. Läs manualer
3. Kom ihåg ditt lösenord
4. Om du glömmer ditt lösenord, gå till iForgot och återställ det.

Har du fortfarande problem kan du få hjälp från Apple support. Du hittar information om supporten på www.apple.se/support. Där finns bl.a. telefonnummer du kan ringa.

Den upptäcker det direkt när du anslutit (gör det på rätt sätt, kolla i hjälpen). Och, du behöver iTunes 7 eller senare.

Eftersom jag ominstallerat OS så uppgraderade jag direkt till senaste iTunes och senaste programvaran för iPoden. Efter detta loggade jag in och köpte låtar i ca en timme och överförde dessa till iPoden. Fick inga förslag om att tanka tillbaka något till iTunes från podden. Kanske en tillfällighet eller något jag inte sett då. (har inte tillgång till Macen just nu)

Okej, men när jag ansluter min iPod till en "främmande" iTunes synkas den med den datorn. Om den då är tom, tömmer iTunes min iPod då? Eller fyller min iPod den nya iTunes? Hmmm... antar att mina iTunes filer är uppbackade. Ska kolla det *s*

När jag kollade syncfuntionen föreslog iTunes överföring från datorn till iPod på ett sätt som jag tolkade som att låtarna i iPod skulle raderas.

Leif, tack för uppläxningen, det är precis sådan svar som bidrar till god stämningen här på fotosdian, eller...

Om du läser vad jag skrivt, det är inte jag som använder iTunes, det är min son. Han är 12 år och hade oavsiktligt raderat sina filer.

Nej, jag gör inte regelbunden backup på hans filer på hans dator. Är jag en dålig IT-konsult? En dålig far? Eller bara en stressad farsa med 5 hemdatorer som jag inte behandlar lika noga som mina jobb dito?

Jag har skrivit upp det konto och lösenord som vi använder, det fungerar inte med inloggningen. Jag har väl skrivit fel, eller så är något fel hos iTunes.

Just länken till iForgot fungerar inte för mig. När jag skriver in det som är vårt AppleID så säger det att jag inte har något konto, när jag försöker med e-postadresser, så får jag även där nobben.

Självklart har jag varit inne på supportsidan, men inte kunnat hitta något telefonnummer. Nu ser jag ett 020-nummer allra längst ner på sidan i mimimal stil inom parentes, kanske kan leda någonstans, skall provat det vid tillfälle. Tack för länken.

Och ja, jag tycker fortfarande iTunes kunde vara mer användarvänligt, ursäkta om jag trampat på någon öm tå...

Mvh
Anders

När jag kollade syncfuntionen föreslog iTunes överföring från datorn till iPod på ett sätt som jag tolkade som att låtarna i iPod skulle raderas.

Exakt samma som hände mig, man blir ju då orolig att det man har på iPoden skall försvinna.

Mvh
Anders

Kolla in YamiPod. Det har ett alternativ för att kopiera från iPod till PC.
Jag använder själv YamiPod för att flytta filer till och från iPoden istället för iTunes. Fungerar hur bra som helst och det är dessutom litet, enkelt och gratis.

Mycket intressant. Jag har haft problem med senaste iTunes som vägrar synkronisera/spela upp c:a 15-20% av mina MP3:eek:r (men det går utmärkt i QuickTime, WMP osv..).

Leif, tack för uppläxningen, det är precis sådan svar som bidrar till god stämningen här på fotosdian, eller...

Om du läser vad jag skrivt, det är inte jag som använder iTunes, det är min son. Han är 12 år och hade oavsiktligt raderat sina filer.

Nej, jag gör inte regelbunden backup på hans filer på hans dator. Är jag en dålig IT-konsult? En dålig far? Eller bara en stressad farsa med 5 hemdatorer som jag inte behandlar lika noga som mina jobb dito?

Jag har skrivit upp det konto och lösenord som vi använder, det fungerar inte med inloggningen. Jag har väl skrivit fel, eller så är något fel hos iTunes.

Just länken till iForgot fungerar inte för mig. När jag skriver in det som är vårt AppleID så säger det att jag inte har något konto, när jag försöker med e-postadresser, så får jag även där nobben.

Självklart har jag varit inne på supportsidan, men inte kunnat hitta något telefonnummer. Nu ser jag ett 020-nummer allra längst ner på sidan i mimimal stil inom parentes, kanske kan leda någonstans, skall provat det vid tillfälle. Tack för länken.

Och ja, jag tycker fortfarande iTunes kunde vara mer användarvänligt, ursäkta om jag trampat på någon öm tå...

Mvh
Anders

Seså, så farligt var det väl ändå inte. Du började ju sprida dålig karma så det är väl inte konstigt att det spiller tillbaka på dig själv.

Du är säkert en jättebra pappa, om du inte har tid att ta hand om all support när du kommer hem från jobbet har nog alla förståelse.

Jag tycker, säkert precis som du, att de flesta program kunde vara mer användarvänliga. Jag har just suttit med frugans windowspc i helgen, det är ingen rolig upplevelse när man är van med mac! :)

Hoppas det löser sig till slut, du kan säkert få supportnumret om du ringer direkt till växeln, 08-703 30 00.

Ha det bra!

Detta funkar!

Hej.

Orkade inte läsa alla inlägg men här är en bra, gratis lösning.

Hade själv haft samma problem men hittade lösningen efter många timmar med att surfa runt på forum. Programmet heter ipodrip och ser ut nästan precis som itunes. Du går bara in och väljer vad du vill tanka över från Ipoden till din dator. Mycket enkelt. Du kan köpa programmet men det ingår en testverision där du kan ladda över från ipoden runt 10 ggr om jag kommer ihåg det rätt.

Själv la jag över allt från min ipod på ett försök så har inte behövt de 9 andra.

http://ipodrip.com/

Hoppas det hjälper dig!

/J

Seså, så farligt var det väl ändå inte. Du började ju sprida dålig karma så det är väl inte konstigt att det spiller tillbaka på dig själv.
Farligt var det inte, men jag tycker du utryckte dig på en ganska nedlåtande vis och "Dålig karma" är din tolkning. Vad jag gjorde var att meddela trådskaparen att jag råkat ut för samma problem.

Du hoppade sedan in och förklarade att jag borde begripa bättre och att allt var lätt som en plätt och att funktionen fanns mitt framför näsan på mig.

Av antalet svar som flutit in med samma erfarenheter som jag och trådskaparen haft drar jag slutsatsen att jag hade helt rätt i mina antaganden att iTunes inte stöder synkning från iPod till dator. Om funktionen funnits så skulle väl knappast nätet vara fullt av tredjepartslösningar för den saken.

Det samma!

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto