Annons

Överföring .nef och batterigrepp-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

HenkeNilsson

Avslutat medlemskap
Hej

Har precis köpt en D90 och tagit mina första bilder, har tidigare använt Lightroom för all bildbehandling men den känner inte igen mina .NEF-filer. Vad använder ni för mjukvara?

Henrik

Haha...jag glömde ju den andra frågan jag hade, jag köpte ett Ansmann batterigrepp till kameran, har laddat det men när jag sätter det i kameran så visar den på dåligt batteri.

Någon som stött på detta tidigare? Måste jag göra något speciellt med kameran innan jag använder batterigreppet?

Tack på förhand
Henrik

Haha...jag glömde ju den andra frågan jag hade, jag köpte ett Ansmann batterigrepp till kameran, har laddat det men när jag sätter det i kameran så visar den på dåligt batteri.

Någon som stött på detta tidigare? Måste jag göra något speciellt med kameran innan jag använder batterigreppet?

Tack på förhand
Henrik

Det kan vara så att kameran är inställd på AA batterier när batterigreppet används. Kolla det i menyn.

Ja det finns inställningar att göra för det, problemet är att batterigreppet har inbyggda batterier, Li-Ion, och det verkar inte göra någon skillnad vad jag väljer. Kanske är batteriet dött...

Vilken plattform

Hej

Du nämnde aldrig vilken plattform du sitter på. Själv är jag inbiten mac användare sedan många år, därav föll valet på aperture. Fördelarna tycker jag framförallt är att det lirar mycket bättre med operativ systemet i stort. Framförallt handlar det om när man vill komma åt bilder för att t ex ladda upp dem på nätet eller nyttja dem i andra applikationer. Då kan Findern använda sig direkt av aperture databasen (precis som iphotos) och på så sätt ligger alla bilderna ordnade i de album osv du vanligtvis har dem sorterade i när du arbetar i Aperture. Detta är en oerhörd fördel då det förenklar åtkomsten av bilderna, vill du ändra storleken på filerna som genereras på detta sett går det också enkelt att justera i Aperture. Nackdelen med aperture som jag tycker är att det framförallt finns mindre guider på nätet. Annars lirar det utmärkt med photoshop osv. Kör du däremot pc blir ju valet ganska givet ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto